Hallo mede modelbouwers,
Na veel informatie en contact te hebben gehad op de Fora wil ik graag deze topic openen met mijn Schaal heli ervaring.....
Enige tijd geleden wilde ik een Mikado Huges 500 schaal heli aanschaffen maar er was mij net iemand voor(Freddie) en na wat verder gezocht te hebben heb ik deze huidige heli overgenomen van heel toevallig een hele oude maat die ik al 10jaar niet gesproken te hebben overgenomen.
Hij heeft wat gezondsheids problemen en kon eigenlijk niet verder gaan met zijn Project Agusta A109 waar ik dus dankbaar gebruik van kon maken.
Nu vlieg ik al heel wat jaren rond met heli's en heb er wat versleten ondertussen maar een schaal heli bouwen was en is nog steeds een droom
Mijn intensie is om later een grote en echte schaal heli te gaan bouwen met TURBINE maar das nog ver weg (Budget)
Dus Nu de kans gekregen om een gebruikte en in opbouw zijnde heli aan te schaffen.
Het is dus een Align Trex700 F3C Versie geworden met een TT Agusta A109 romp erom heen.
Hij was al deels in elkaar gezet voor de Schaal Heli Meeting in Hulten
Omdat het 2 verschillende merken zijn past het mechaniek net wel en net niet in de romp van ThunderTiger.
Dit heeft te maken met dat de romp ontworpen is voor een ThunderTiger 90SE heli mechaniek,maar hier zit dus een Electro versie mechaniek in.
Dit mechaniek Trex700 is lager dan de TT90SE en zal dus aangepast moeten worden zodat deze hoger op steuntjes staat en zodoende wel past.
De vorige eigenaar heeft dit pas en meet werk al verricht en het mechaniek staat netjes in de romp.
De aanpassing is door 2 L alustripjes aan elkaar gemaakt en ziet er stevig genoeg en functioneel uit dus deze aanpassing laat ik zo.
Ook de retracs van het intrekbaar landingsgestel moet worden aangepast want de originele versie gebruikt 1 retrac servo voor de achterwielen en met een stang stelsel naar het voor wiel maar dat past dus niet met het 700E mech.
Dus is er voor gekozen om 2 retracs servo's te plaatsen 1 voor de achterwielen en 1 voor het voor wiel en dmv een Y kabel met elkaar verbonden te worden.
Toen ik het set aangekocht had zag het er zo uit:
Ook deze oplossing was al door de vorige eigenaar gemaakt en heb dit getest en werk goed.
De Heli (mechaniek) is volgens mij nog zo goed als nieuw en heb volgens mij nog niet eens de lucht ingeweest.
Hij was helemaal compleet met electronica,verlichtingset en lipo's
Nu was er destijds een CC 120 V1 regelaar bij geleverd en een stock 780 Gyro.
Nu wist ik dat CC een terug roep actie had en heb deze dus nog nieuwe en ongebruikte regelaar terug gestuurd naar Kansas Usa en de word dus om geruild voor Versie 120Ice2 maar deze versie is ondertussen ook al verouderd en is dus door een CC 120Edge HV vervangen en deze heren hebben dus dit dus zo opgestuurd tegen alleen verzendkosten van Nederland naar Kansas Usa.
Ondertussen ook wat huis werk gedaan en heb via MBF wat info opgezocht over een Kontronik regelaar en/of dat wel zou passen
Dus heel toevallig stond er in het verkoop hoekje een Kontronik 80HV te koop en deze dus overgenomen
Deze regelaar komt er dus in omdat ik meer ervaring heb met Kontronik dan CC dus deze keus was snel gemaakt.
Omdat er later een 4 Blads kop op komt en ik eerst de heli als Pod/Boom wil in vliegen heb ik ondertussen ook een Futaba 401 gyro weten te bemachtigen en deze komt er dus voorlopig op te staan
Als deze kop er op komt:
Dan word deze aangestuurd met een Vstabi Blueline Full versie die ik hier ook nog heb liggen.
Ondertussen heb ik via duitsland ook al een Scale MiniFlash verlichtingsetje aangeschaft en die komt er dus ook in
Weer ondertussen contact opgenomen met een Electro motoren specialist
met de vraag ofdat de huidige stock Align 700Mx 480Kv wel goed is voor in een schaal romp en heb dus overwogen om een nieuwe scorpion of Pyro aan te gaan schaffen of te laten herwikkelen.
Op advies van Powerdekker heb ik ondertussen de huidige motor laten aanpassen en laten herwikkelen en word deze week weer thuis gestuurd.
Hier wat foto's ervan:
Oude situatie:
en nieuwe situatie:
de data is geworden:
YY wikkeling met 1.18mm draad voor ruwweg 53% meer koperinhoud dan voorheen. Dit is erg mild en zorgt voor voldoende stroombelastbaarheid t.o.v. de standaard wikkeling. De wikkeling is 1-laags uitgevoerd om zo koel mogelijk te lopen.
Kv gemeten: 474rpm/V.
Nieuwe as voor makkelijker onderhoud, ingekort op de lengte van de originele Align as.
Interne weerstand 18,6 mOhm.
De heli is reeds geheel gedemonteerd en ligt in stukken in mijn werk kamer om alles te controleren en op te bouwen.
Ik zal af en toe hier wat schrijven met de vorderingen van dit Winterproject
Tot zover.
Greetz
Jeroen
Na veel informatie en contact te hebben gehad op de Fora wil ik graag deze topic openen met mijn Schaal heli ervaring.....
Enige tijd geleden wilde ik een Mikado Huges 500 schaal heli aanschaffen maar er was mij net iemand voor(Freddie) en na wat verder gezocht te hebben heb ik deze huidige heli overgenomen van heel toevallig een hele oude maat die ik al 10jaar niet gesproken te hebben overgenomen.
Hij heeft wat gezondsheids problemen en kon eigenlijk niet verder gaan met zijn Project Agusta A109 waar ik dus dankbaar gebruik van kon maken.
Nu vlieg ik al heel wat jaren rond met heli's en heb er wat versleten ondertussen maar een schaal heli bouwen was en is nog steeds een droom
Mijn intensie is om later een grote en echte schaal heli te gaan bouwen met TURBINE maar das nog ver weg (Budget)
Dus Nu de kans gekregen om een gebruikte en in opbouw zijnde heli aan te schaffen.
Het is dus een Align Trex700 F3C Versie geworden met een TT Agusta A109 romp erom heen.
Hij was al deels in elkaar gezet voor de Schaal Heli Meeting in Hulten
Omdat het 2 verschillende merken zijn past het mechaniek net wel en net niet in de romp van ThunderTiger.
Dit heeft te maken met dat de romp ontworpen is voor een ThunderTiger 90SE heli mechaniek,maar hier zit dus een Electro versie mechaniek in.
Dit mechaniek Trex700 is lager dan de TT90SE en zal dus aangepast moeten worden zodat deze hoger op steuntjes staat en zodoende wel past.
De vorige eigenaar heeft dit pas en meet werk al verricht en het mechaniek staat netjes in de romp.
De aanpassing is door 2 L alustripjes aan elkaar gemaakt en ziet er stevig genoeg en functioneel uit dus deze aanpassing laat ik zo.
Ook de retracs van het intrekbaar landingsgestel moet worden aangepast want de originele versie gebruikt 1 retrac servo voor de achterwielen en met een stang stelsel naar het voor wiel maar dat past dus niet met het 700E mech.
Dus is er voor gekozen om 2 retracs servo's te plaatsen 1 voor de achterwielen en 1 voor het voor wiel en dmv een Y kabel met elkaar verbonden te worden.
Toen ik het set aangekocht had zag het er zo uit:




Ook deze oplossing was al door de vorige eigenaar gemaakt en heb dit getest en werk goed.
De Heli (mechaniek) is volgens mij nog zo goed als nieuw en heb volgens mij nog niet eens de lucht ingeweest.
Hij was helemaal compleet met electronica,verlichtingset en lipo's
Nu was er destijds een CC 120 V1 regelaar bij geleverd en een stock 780 Gyro.
Nu wist ik dat CC een terug roep actie had en heb deze dus nog nieuwe en ongebruikte regelaar terug gestuurd naar Kansas Usa en de word dus om geruild voor Versie 120Ice2 maar deze versie is ondertussen ook al verouderd en is dus door een CC 120Edge HV vervangen en deze heren hebben dus dit dus zo opgestuurd tegen alleen verzendkosten van Nederland naar Kansas Usa.
Ondertussen ook wat huis werk gedaan en heb via MBF wat info opgezocht over een Kontronik regelaar en/of dat wel zou passen
Dus heel toevallig stond er in het verkoop hoekje een Kontronik 80HV te koop en deze dus overgenomen
Deze regelaar komt er dus in omdat ik meer ervaring heb met Kontronik dan CC dus deze keus was snel gemaakt.
Omdat er later een 4 Blads kop op komt en ik eerst de heli als Pod/Boom wil in vliegen heb ik ondertussen ook een Futaba 401 gyro weten te bemachtigen en deze komt er dus voorlopig op te staan
Als deze kop er op komt:

Dan word deze aangestuurd met een Vstabi Blueline Full versie die ik hier ook nog heb liggen.
Ondertussen heb ik via duitsland ook al een Scale MiniFlash verlichtingsetje aangeschaft en die komt er dus ook in
Weer ondertussen contact opgenomen met een Electro motoren specialist
met de vraag ofdat de huidige stock Align 700Mx 480Kv wel goed is voor in een schaal romp en heb dus overwogen om een nieuwe scorpion of Pyro aan te gaan schaffen of te laten herwikkelen.
Op advies van Powerdekker heb ik ondertussen de huidige motor laten aanpassen en laten herwikkelen en word deze week weer thuis gestuurd.
Hier wat foto's ervan:
Oude situatie:


en nieuwe situatie:



de data is geworden:
YY wikkeling met 1.18mm draad voor ruwweg 53% meer koperinhoud dan voorheen. Dit is erg mild en zorgt voor voldoende stroombelastbaarheid t.o.v. de standaard wikkeling. De wikkeling is 1-laags uitgevoerd om zo koel mogelijk te lopen.
Kv gemeten: 474rpm/V.
Nieuwe as voor makkelijker onderhoud, ingekort op de lengte van de originele Align as.
Interne weerstand 18,6 mOhm.
De heli is reeds geheel gedemonteerd en ligt in stukken in mijn werk kamer om alles te controleren en op te bouwen.
Ik zal af en toe hier wat schrijven met de vorderingen van dit Winterproject
Tot zover.
Greetz
Jeroen