Aansturen turbine

Hallo Beste medeforummers,

Ik heb al enkele jaren een RT HAMMER 130 turbine liggen. Deze word geregeld door een ECU van PROJET.
Deze start perfect op en draait prachtig.
Nu word dit geregeld door de zender. Dus trim naar boven , gas naar boven , naar beneden & meteen terug naar boven. Dan start hij op.

Maar ik zou graag de zender laten wegvallen , en werken met een soort van potentiometer en een schakelaartje om de trim te vervangen.
Toerental zou ik dan willen regelen met de potentiometer.

Iemand zoiets al gedaan??

Barry
 
Je kan middels een arduino de start procedure laten uitvoeren door een drukknop. Dan een pot meter erop om je toerental te regelen.

Hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.
 
Hoi Martin,

Ik heb een servotester. Maar hoe gaat dat nu in zijn werk?? Hoe vervang je dan "trim omhoog" ??

Héél graag wat meer info aub. Of heb je hier een filmpje van , foto's , moet ik de ECU dan helemaal aanpassen??

Alvast dank

Barry
 
Hallo Richard,

Ik gebruik deze niet om te vliegen. Ik heb deze bij in mijn collectie modelmotoren staan.
En ik laat deze soms eens draaien. Maar dan is de zenderaccu weer leeg , of word deze voor iets anders gebruikt.
Dus ik zou met de turbine aan de slag kunnen gaan zonder zender.

Ook is het misschien eens de bedoeling om deze eens op een fiets , gokart , enz....te monteren om eens te zien wat die stuwdruk aankan.

Maar ik zou niet weten hoe ik die autostart procedure welke ik nu met de trim en de sticks van de zender moet doen , kan doen met een servotester.

Barry
 
ik heb een zelfgebouwde servo tester
die heeft iemand voor mij uit spanje gebouwd
bij mij zit er een pot meter op
en een schakelaar
met de schakelaar kan ik dus de trim nabootsen
en de draaiknop is de gas stick
ik dacht dat dit ook op servo testers zat die je zo kan kopen
ik heb de servo tester getest op een 44 wren turbine
je moet dan eerst de schakelaar om zetten , en krijg dan ready te zien
dan draai je de knop helemaal door ,en weer terug , en dan begint de opstart
de motor stop zetten ,is de schakelaar om zetten
Mvg,
martin.
 
Hoi Martin,

Heb daarstraks even geprobeerd met mijn Robbe servotester. De potmeter bij deze moet in het midden staan. Draai ik deze naar links , komt er 'ready' op het schermpje. Dat is al goed. Maar draai ik terug naar rechts valt ready terug weg. Schakelaar of wat dan ook staat er niet op.
Dus met degene die ik heb , kan ik niets mee doen.
Wat nu?

Gr. Barry
 
Laatst bewerkt:
Hoi Barry,

ik denk dat je eerst de ECU moet leren bij welke stand hij wat moet doen.
Dus het manual erbij en dan Learn RC of iets dergelijks uitvoeren.

Met de draaiknop helemaal links staat alles uit 0%,
Met een klein stukje naar recht (25%) staat ie op ready (Idle)
En volledig naar rechts is 100% / volgas.

Zonder inleren weet de ECU niet hoe of wat.

Misschien werkt dat?

Grt,
Berto.
 
Hallo Berto,

Heb ik mee bezig geweest. Maar ik denk dat het niet zal lukken met deze servotester. Het middenpunt van de potmeter is de netraalstand van de servo zal ik maar zeggen.
Dus ik geraak wel op de stand ready , maar verder kan ik niet meer helaas.
Zal morgen eens een belletje doen naar jet-zubehoer vanwaar deze turbine komt. Al zie ik zonet dat deze de RT HAMMER niet meer verkoopt.

Groetjes

Barry
 
Middels een relatief een eenvoudig programma op een arduino van een paar euro kan je de startprocedure met een knop uitvoeren.
Eerst waardes uitlezen wat de ontvanger geeft, dan deze waardes genereren.
Als je genoeg geduld hebt kan ik eventueel wel wat maken. Wacht nog steeds op mn prominis uit china.
Mvg
 
servo tester

Hallo Berto,

Heb ik mee bezig geweest. Maar ik denk dat het niet zal lukken met deze servotester. Het middenpunt van de potmeter is de netraalstand van de servo zal ik maar zeggen.
Dus ik geraak wel op de stand ready , maar verder kan ik niet meer helaas.
Zal morgen eens een belletje doen naar jet-zubehoer vanwaar deze turbine komt. Al zie ik zonet dat deze de RT HAMMER niet meer verkoopt.

Groetjes

Barry

Met een servo tester moet het kunnen.
Een servo word gestuurd door een puls 1ms is volle uit slag de ene kant op 1.5 midden stand en 2ms de andere kant op
met de trim verander je alleen de lengte van de puls.
veel succes het moet je lukken.
 
Een trim veranderd niet de puls.
Het bereik waar een servo op reageerd ligt tussen de 1000 en 2000 waarbij 1500 het midden punt is. we praten dan over maximale uitslag. 1000 en 2000 zijn normaal alleen middels trim en 150% uitslagen te halen.
Dus gas dicht kan 1150 zijn. Dan met trim naar 1200 om start signaal te geven vervolgens naar 1900 voor vol gas plus de 50 trim)
Deze waardes verschillen per zender en servo tester. Bij een regelaar voor electro motor moet je deze waardes inprogrameren zodat de regelaar de waardes van de zender kent.
Het lijkt mij logisch dat.de regelaar van de turbine dit ook moet kunnen.
 
puls

Een trim veranderd niet de puls.
Het bereik waar een servo op reageerd ligt tussen de 1000 en 2000 waarbij 1500 het midden punt is. we praten dan over maximale uitslag. 1000 en 2000 zijn normaal alleen middels trim en 150% uitslagen te halen.
Dus gas dicht kan 1150 zijn. Dan met trim naar 1200 om start signaal te geven vervolgens naar 1900 voor vol gas plus de 50 trim)
Deze waardes verschillen per zender en servo tester. Bij een regelaar voor electro motor moet je deze waardes inprogrameren zodat de regelaar de waardes van de zender kent.
Het lijkt mij logisch dat.de regelaar van de turbine dit ook moet kunnen.

Oke de puls lengte dan.
 
Hoera , hallelujah , ik ben eruit geraakt. Moest inderdaad de ECU terug paren met de servotester.
Maar toch vind ik het niet echt je van het....
Ik moet de pot iets naar links draaien , dan vol naar links , terug meteen rechts en meteen terug rechts. Dan start de turbine op. Maar ga ik iets te ver naar rechts , stopt hij & start de koelingsmodus.
Ik heb al een streepje gezet waar de turbine zal stoppen. Maar dit zie ik niet goed & vind ik niet zo makkelijk werken.

Véél beter zou zijn zoals bij Martin. Dus met een schakelaar & potmeter.
Zo'n ARDUINO ken ik niet , en het is al meer dan 20 jaar geleden dat ik nog iets met electronica gedaan heb. Dus schema's ontwerpen , printen maken , enz...Behoort echt tot het verleden.
Of ik moet mijn oude Elektuur boeken eens raadplegen.

Niemand een idee waar je zo'n servotester kan aanschaffen met pot + schakelaar??

Alvast dank aan iedereen trouwens voor de tips.

Barry
 
Kijk toch weer een stap verder, en het kan dus wel ;-)

Maar even dan op deze manier:
Stel je zet in 1 van de draden een extra weerstand welke je kan in en uitschakelen.


Dus met de weerstand ingeschakeld staat de ECU op uit = 0%. (is weerstand + draaiknop vol links).

Weerstand uitgeschakeld is ECU op ready = +/- 25%. (is draaiknop vol links zonder de weerstand)

ECU op volgas = 100% (draaiknop vol rechts)


Dat zou het opstarten makkelijker maken.
 
Bedankt voor het meedenken Berto. Maar ik ben een beetje bang om wat te verknoeien. Ik weet dat electronica vol rook zit , en als die eruit is werkt het meestal niet meer. Maar we zoeken verder.

Barry
 
die spreek ik nooit meer
ik heb ook geen adres of email meer
en op de spaanse site waar hij wel eens post , kan ik niet inloggen
 
Back
Top