LRP S10 BLAST TC rallyconversion.
Na jarenlang trouwe dienst van mijn HPI RS4 Rally, noch daterend uit het “gulden tijdperk”, vond ik het tijd om een nieuwe uitdaging aan te gaan! Ik had mijzelf voorgenomen om een zo goedkoop mogelijk (TC) chassis aan te schaffen, en deze met zo veel mogelijk standaard uit de doos onderdelen klaar te stomen voor de rcrallycup, mijn oog viel al gauw op de LRP S10 BLAST TC. Het chassis zag er indrukwekkend uit met cardan aandrijving, en het had de potentie om eenvoudig hoog op de poten gezet te kunnen worden, aangezien de draagarmen schuin naar beneden stonden in de richting van het chassis. Hij is al compleet voorzien van kogellagers, en de shocks zien er ook solide uit met schroefringen om de hoogte te stellen, rondom verstelbaar linken, voor/achter stabies, enz!
Aanschafkosten: Chassis ongv 80,00 euro, een setje achter CVD assen, spurgear-adapter, 1 set soft springs, en een shockbladder setje = totaal ongv 110,00 euro.
Helaas geen bouwbeschrijving enkel een exploded view, niet echt gemakkelijk als je moet gaan sleutelen, want de auto moest meteen uit elkaar omdat deze nogal “zwaar” liep. Teleurstelling 1 meteen te pakken, de kop van 5 schroeven waren kennelijk al dolgedraaid tijdens het productieproces, waarvan ik er 1 niet meer los kon krijgen, zonder boor of slijpgeweld.
Zo nu meteen effe het front-diff locken…pfff de pakking was gelijk gescheurd, dus een nieuwe aangeschaft…wtf…de oude pakking 3mm dik, de nieuwe 2mm dik, dat past niet echt dus, maar met een beetje huisvlijt heb ik er een mm bij gemaakt!!!
Bij het terugmonteren, de spurgear adapter er in gezet, ik heb nl een hele reeks 48dp pinions van HPI, die ik graag dienst wil laten doen in de LRP, in samenwerking met een 48dp spur!!!
Dan de shocks even voorzien van bladders…wtf…de rand van de bladders waren dunner dan de sealing die er uit kwam, hierdoor treed er iets lekkage op. 1 van de 2, O-ringen heb ik vervangen door een 3mm opvulring, om de reactiesnelheid/response van de shocks te verhogen, in de hoop iets meer grip te generen voor de blocktires!!! De shocks zijn standaard al lang genoeg om een redelijke rijhoogte te krijgen (+/- 10mm), daarvoor moet je wel de schroefring geheel naar beneden draaien!!!
Het is wel even wennen als je altijd met een riem aandrijving heb gereden, de metalen diff tandwielen laten goed van zich horen, vooral nu ik het standaard vet eraf heb gehaald, deze zorgde voor een enorme draaiweerstand. Alles past wel netjes in en op elkaar, dat dan weer wel!!!
Zo en nu nog wel effe een goed idee op doen om een leuke inner-body te fabriceren, tegen vuil, sneeuw, regen ed, en een leuke rally body spuiten…!!!
Ik ben benieuwd naar de rally prestaties van dit model, of hoe lang het duurt om deze op top te krijgen, we gaan het meemaken….!!!