Hou de Nederlandse modelbouwwinkel in leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vraag me af hoe het bij de Chinese winkeliers gaat.
Ze moeten immers voor elke moer die ze verkopen naar het postkantoor fietsen.
Mss zagen die wel dat er nooit een chinees van achter de hoek komt kopen wat ie wil.
Gewoon binnenstapt, betaald en weer weg is. Zo simpel.
 
Grappig hoe er wordt uitgegaan van een vooronderstelling als zou ik niks weten van de kosten van de winkelier. Heb jarenlang in de detailhandel gewerkt dus weet er alles van, ook van de overhead kosten en de torenhoge belastingen en verzendkosten binnen Nederland. Maar volgens mijn informatie kan je de BTW nog steeds terugvragen/aftrekken als winkelier.

Buiten dat ben ik het wel eens met de opmerkingen dat de Nederlandse staat de winkeliers de markt uitprijst door belastingmaatregelen. Ook het volk wordt keer op keer genaaid en betaalt de bezuinigingen die door de bankencrisis zijn veroorzaakt. Zo gaan we ook meer huur betalen door die actie van Duijvesteijn, alleen maar omdat ze bang zijn dat die blonde fascist aan de macht komt. Maar ik dwaal af.

Het blijft simpel. Neem een FMS toestel dat ik in China in kit vorm kan kopen voor 150 US$. Dan inclusief verzendkosten en btw betaal ik max 250. Dat is nog even wat anders dan dat ik ineens bij een Nederlandse LHS bijna 400 euro moet betalen voor hetzelfde product. En, als het kapot is of DOA, dan kan ik het in elk geval terugsturen en wordt het vervangen voor een nieuwe, of, en dat gebeurt ook wel, je stuurt foto's van het kapotte onderdeel en zij sturen je een nieuw onderdeel. Is met een ESC gebeurd, binnen twee weken was er een nieuwe.

Het is overigens wel zo dat internationale privé handel nu bijna onmogelijk wordt gemaakt door de post tarieven. Ik moet op Ebay al 36 US$ verzendkosten vragen vanwege het belachelijke bedrijf TNT.
 
Voor iedere pro is er een contra...echter één ding staat vast, als mijn lijm op is en ik ben aan de knutsel dan wil ik verder werken en wel nu, dan loop ik nu bij de hobbyboer langs om een paar potjes nieuwe lijm....tegen dat deze van China aankomt is mijn zin al lang weer over anders......

Ik ken shops die scherp in prijs zijn (ze zijn er echt wel in de Benelux). Als voorbeeld : Robbe Nanoracer voor 59 Euro in promo waar de normale retail prijs tussen de 129 en 135 Euro ligt naargelang het model (Chinaversie van Sky Angel, door Robbe gerebrand, kost via China 65 Euro zonder verzenden EN zonder bijgeleverde lipo....)

Het houdt dus ook geen steek om aan te nemen dat alles a priori duurder moet zijn omdat het in de lage landen verkocht wordt.

Je kan wel stellen (en je zal beslist ook gelijk hebben) dat je ook in China garantie kan claimen, de realiteit is dat de meesten er gewoon niet aan beginnen, ESC van 15 dollar defect? pech, klikko in en hopen dat de volgende wel goed is. Even moord en brand schreeuwen op één of ander obscuur forum (om MBF niet te noemen;)) en on with the core bussines. Zo gaat het meestal.

Koop ik in China? zeker weten! Koop ik in België, zeker weten! Het blijft een wankele balanceeroefening tussen de diepte van je portemonneé en de bereidheid om bepaalde risicos te aanvaarden EN de zekerheid om morgen nog lijm te kunnen kopen bij de LHS....

Stevo
 
De grote prijsverschillen binnen Nederland kan ik alleen maar bedenken dat dit door 2 verschillende aanvoerkanalen komt, de 1 via de officiële distributiekanalen en de ander via de grijze import.
 
@Wilbert; jij gelooft dat de gemiddelde HK-shop de recensies niet screent? Beetje goedgelovig, is het niet?
En je gaat volledig voorbij aan wat ik eigenlijk bedoel te zeggen. Op dit moment kijken velen niet verder dan op de korte termijn. Ik kan nú goedkoper uit zijn door mijn dure producten, waarvan ik de aanschaf kan plannen, in het buitenland te kopen. Dat dat tot gevolg heeft dat je mogelijk over 10 jaar verplicht zult zijn om al je spullen via internet te bestellen en dan dus overgeleverd bent aan de willekeur van de internetshops, daar denken velen niet bij na. Net zomin dat zij nadenken bij het feit dat al het outsourcen van werk naar lage lonen landen uiteindelijk ook wel eens jouzelf je baantje zou kunnen kosten.

In de begin fase is er idd gescreend, maar dit gebeurt al lang niet meer. Recensies met een zogenaamde (bad rating) blijven gewoon staan. Wat betreft de markt overname van de chinezen? Daar ga je niet onderuit komen. het is een snel groeiende economie die langzaam maar zeker ook in nederland bepaalde branches gaat overnemen. Ik denk dat de modelbouw wereld daar 1 van is. Mijna baantje? Neu.. Dat denk ik niet, voorlopig. Veel bedrijven in NL leveren een bepaalde kwaliteit die veel chinezen nog niet, met de nadruk op NOG niet kunnen leveren. Dus ik denk dat we voorlopig nog wel goed zitten.

@ roelof,

Tuurlijk ben ik voor behoud van de LHS, maar het moet niet zo zijn dat we daar flink voor moeten betalen. De winkeliers beginnen ons de schuld te geven dat er zo weinig bij hun wordt verkocht. Ja dat is niet ons probleem? De winkeliers moeten ons als het ware naar de winkel trekken. Dat doe je beslist niet als je een lipo accu 2x zo duur maakt als bij de HC shop.
 
Oftewel: we zien wel waar het schip strandt en het zal mijn tijd wel duren? Vooral niet verder blijven kijken dan je neus lang is Wilbert, je merkt het vanzelf als het te laat is...
 
Als een van de eerste Europese klanten bij unitedhobbies/hobbycity/hobbyking kan ik enkel voor mezelf spreken als ik zeg dat de grote aziatische webshops de hobby voor mij veel efficienter heeft gemaakt. Het feit dat ik 99% van mijn modelbouwspullen via internet bestel heeft me al heel wat geld, ergernis en vooral tijd bespaard. Ik lees hier reacties waar men het bestaan van een LHS rechtvaardigt door te stellen dat men daar terecht kan voor enkele potjes lijm of enkele props. Ja, daar gaat de winkelier riant van leven. Dan ben je toch helemaal verkeerd bezig als je als modelbouwer zonder lijm valt en dan halsoverkop naar de LHS moet rijden?
Om mijn tijd zo effiecient mogelijk aan mijn hobby te kunnen besteden maken mijn aziatische vrienden het mij gemakkelijk door hun aantrekkelijke prijzen. Op die manier heb ik voor mezelf een mooie stock aan "gebruiksgoederen" kunnen aanleggen. Zo heb ik steeds een 30-tal servo's, esc's, lipo's, lijmen, ontvangers, carbon, kabels, ubec's, ... in stock. Tot een jaar of 3 geleden deed ik 1 x per maand een bestelling in HK of China, nu nog 1 x per trimester. Maakt dit dat ik minder geld uitgeef aan de hobby? Neen, helemaal niet. Maar ik krijg wel veel meer rust in de plaats en de kostbare tijd die ik aan de hobby kan besteden gaat niet op aan het heen en weer rijden naar de LHS.
Op het moment dat ik 5l-bussen ricinusolie en uitgezocht balsa online kan bestellen hoef ik er helemaal nooit meer naar toe. Help ik hiermee een traditie om zeep? Misschien wel. Voor mijn modelvlieghobby heb ik daar eigenlijk geen prbleem mee. Als nevenhobby heb ik ook enkele Britse klassieke auto's. En dan vind ik het wel heel erg zonde dat ik honderden kilometers moet rijden om een set spaakvelgen te laten uitrichten, of om een interieur terug te laten bekleden. Enkele jaren geleden zat er in elke stad wel een zaakje dat dit soort klusjes deed, maar die zijn uitgestorven. Tsja, jammer, maar helaas...
 
Oftewel: we zien wel waar het schip strandt en het zal mijn tijd wel duren? Vooral niet verder blijven kijken dan je neus lang is Wilbert, je merkt het vanzelf als het te laat is...

Wanneer "is het te laat"? Als de laatste LHS zijn deuren heeft gesloten? Zolang er vraag is zal er aanbod zijn, alleen op een andere manier. Wie had er 10 geleden gedacht dat je zelfs voor de wekelijkse inkopen niet meer je huis uit hoefde te gaan? Is dit een vooruitgang? Misschien niet, maar het is wel een evolutie. of je het graag hebt of niet, men moet volgen. Veel keuze heb je niet. Ik ben nogal nostalgisch van aard en ik denk met veel plezier terug aan de uren die ik bij Henry J. Nichols met mijn vader in d ejaren 70 heb doorgebracht. Dan moet je daar nu eens binnenstappen. Hele bergen chinaspullen... Tijden veranderen, nu wij nog...
 
of je het graag hebt of niet, men moet volgen. Veel keuze heb je niet.
Met voorsprong een van de zorgwekkendste uitspraken in dit draadje tot nu toe (zonder nu meteen een Godwin te willen plaatsen) En nogmaals; het is veel te bekrompen om alleen naar de situatie van modelbouwzaken te kijken. Het probleem is veel breder en zal op de lange termijn voor ons allemaal (negatieve) consequenties hebben als de ontwikkelingen doorgaan zoals ze nu gaan.
 
Met voorsprong een van de zorgwekkendste uitspraken in dit draadje tot nu toe (zonder nu meteen een Godwin te willen plaatsen) En nogmaals; het is veel te bekrompen om alleen naar de situatie van modelbouwzaken te kijken. Het probleem is veel breder en zal op de lange termijn voor ons allemaal (negatieve) consequenties hebben als de ontwikkelingen doorgaan zoals ze nu gaan.

Welk probleem? En welke negatieve consequenties? Ik zie geen problemen, of toch niets onoverkomelijk. Wij als consumenten moeten ons aanpassen, zo simpel is het. Wij hebben een trein op snelheid gebracht en nu moeten we meerijden. Wie op het perron blijft staan janken, die komt er niet. Als je nu werkelijk denkt dat je je LHS nodig hebt om je "kwaliteitsspulletjes" aan te kunnen schaffen, dan ben je niet echt realistisch bezig. ALLES kan (en moet?) je online bestellen. Van 5 stuks M2-moertjes tot een bentley continental GTC.
 
Laat maar. Als mensen niet kunnen (willen?) zien wat de gevolgen van de ontwikkelingen op de wereldmarkt zouden kunnen zijn als die spreekwoordelijke trein niet wordt afgeremd / op een ander spoor wordt gezet, is verder discussiëren nutteloos (denken dat de enige keuze die je hebt meedoen of achterblijven is zegt als genoeg over de instelling van sommigen)
 
Laat maar. Als mensen niet kunnen (willen?) zien wat de gevolgen van de ontwikkelingen op de wereldmarkt zouden kunnen zijn als die spreekwoordelijke trein niet wordt afgeremd / op een ander spoor wordt gezet, is verder discussiëren nutteloos (denken dat de enige keuze die je hebt meedoen of achterblijven is zegt als genoeg over de instelling van sommigen)

Je kan discussiëren tot je een ons weegt, het verandert niets aan het feit dat detailhandels hun deuren moeten sluiten. Wat ga je doen om dit proces om te keren of af te remmen? Elke maand extra geld brengen naar deze winkeliers? Of een gedeelte van hun kosten voor jouw rekening nemen?
Gewoon realistisch zijn en niet ter plaatse blijven trappelen. Oplossingen zoeken en niet krampachtig blijven vasthouden aan iets dat ooit was.
 
Waarom maakt iedereen zich druk?
De nederlander heeft nu gewoon minder geld!
Dus kijkt verder dan zn neus lang is qua geld.
En als dat betekend buiten de deur shoppen dan is dat zo .
En als de locale hobbyshop er onder lijdt , jammer dan .
Het zal altijd een strijd zijn en de sterkste zal overwinnen .
Als dat de locale is dan is het goed en is het de chinees dan is het ook goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tjongejonge, wat een kortzichtigheid! Ik had toch eigenlijk wel gehoopt dat het gemiddelde niveau op dit forum wat hoger lag dan dat in de gemiddelde bouwkeet. Besef nu eens dat in een economie, zowel op macro- als microniveau, altijd een evenwicht heerst. Dat wil zeggen dat tegenover een prestatie een gelijke tegenprestatie moet staan. Als er een groep is die meer neemt dan geeft, zal er een relatief evengrote groep moeten zijn die minder krijgt dan bijdraagt. Dat de eerste groep weinig problemen zal hebben met deze toestand is logisch. Maar wat gebeurd er zodra de eerste groep (die meestal kleiner is dan de tweede), afhankelijk wordt van de tweede groep? Één ding is zeker; op termijn zal het evenwicht weer hersteld worden.
 
Inderdaad, maar wanneer heb je een evenwicht bereikt? En hoe lang duurt zo'n evenwicht? Een jaar, een dag een seconde, voordat de weegschaal weer de andere kant uitslaat? Ik heb 12 jaren in de voertuigproductie gewerkt. Door het verschuiven van "het evenwicht" had ik al snel door dat er weinig tot geen toekomst meer in zat in Westeuropa en ik geen zin had om nog langdurig in Azië te gaan werken, ben ik in de voertuigontwikkeling gaan werken. Hier is wel nog een toekomst voor op ons continent. En zo moeten we allemaal volgen, want het is een eeuwigdurend proces waar men als individu totaal geen enkele invloed op heeft.
 
@ ClassicRacer en Wilbert:

(even geen zin alle posts te quoten) Denk nu eens na jongens: Lekker blijven uitgaan van "dat is ons probleem niet" en lekker doorgaan met "het is een trein en we moeten meerijden".... Leker blijven vinden dat de LHS zich maar aan moet passen en anders eigen schuld dikke bult....

Nu gaat het om de hobby, maar heb je de kranten niet gelezen? 60% van de NL bevolking is benauwd voor de komst van Oosteuropeanen...

Waarom? Omdat de werkgevers namelijk precies zo redeneren als jullie: waarom een landgenoot duur betalen als ik een goedkope oostblokker kan en mag inhuren?

Die 10% mensen die het openstellen van de grenzen toejuichen, gegarandeerd dat dat uitsluitend werkgevers zijn, net zo als jullie uitsluitend aan je eigen beurs denken....

En waarom is die NL zo duur t.o.v. die oostblokker? Omdat één nederlander via belastingen het geld op moet brengen van minstens nóg een andere nederlander, die vanwege precies de redenatie "ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee" brodeloos geworden is....

Ik ben geen aanhanger van die geblondeerde fascist, en ben niet tegen openen van de grenzen, maar ik ben WEL voor het gelijktrekken van de kansen: OF die buitenlanders (dus ook chinezen) moeten dezelfde kosten rekenen, OF wij Nederlanders moeten vergelijkbare belastingen betalen als in China of oosteuropa.

Want zoals het nu staat wil men niet alleen méér goedkope oostblokkers toelaten op de westeuropese arbeidsmarkt, maar denkt men ook nog dat het verruimen van de ontslagregels goed is voor de werkgelegenheid....
Wat denk je dat er gebeurt als jij makkelijker je baan kwijtraakt, maar voor de baan die vrijkomt door de versoepelde arbeidsmarkt, en waar jij vol goede moed op wilt solliciteren, staat vóór jou in de rij een veel goedkopere oostblokker....

Let maar op: Op het moment dat het JOUW baan gaat kosten, gooi je in één keer alle uitspraken over treintjes en meerijden, over aanpassen aan of inspelen op de markt, alle opmerkingen over dief zijn van je eigen portemonnee.... Die gooi je dan onmiddellijk in het asvat, want dan sta JIJ in de positie waar die LHS nu in zit....

Groet, Bert
 
had ik al snel door dat er weinig tot geen toekomst meer in zat in Westeuropa en ik geen zin had om nog langdurig in Azië te gaan werken, ben ik in de voertuigontwikkeling gaan werken. Hier is wel nog een toekomst voor op ons continent. En zo moeten we allemaal volgen,

Yep.... dat is DE oplossing.... dat ik daar niet eerder aan gedacht heb....
We moeten allemaal een ontwikkelings-baan hebben!
Ik kan niet meer varen, dus ik moet maar schepen gaan ontwerpen (en alle NL zeevarenden met mij). Jij kan geen auto's meer bouwen, dus ga je ze ontwerpen (en met jou alle ex werknemers van jou autofabriek)..

etc etc....

Is het niet duidelijk dan, dat er maar een enkeling is voor wie die mogelijkheid weggelegd is????

Dat is geen werkbare oplossing, dat is hooguit voor jou als individu een oplossing.

Groet, Bert
 
En zo moeten we allemaal volgen, want het is een eeuwigdurend proces waar men als individu totaal geen enkele invloed op heeft.
En daar ben ik het dus niet mee eens. Er moeten alleen genoeg individuen zijn die de handen ineen slaan om verandering te bewerkstelligen. Vanuit de groep die nu aan de "goede" kant staan hoef je dat niet te verwachten, die hebben namelijk geen belang bij verandering. Zodra je echter op de wat langere termijn kijkt, zou het juist die groep moeten zijn die vooruit zou moeten kijken en voorzorgmaatregelen moet treffen, in plaats van de status quo handhaven en steeds meer taken uit te besteden aan (en daardoor steeds afhankelijker te worden van) de groep aan de andere kant van de vergelijking.
De bekende dooddoener dat "wij" het niet moeten hebben van productie, maar van innovatie is een gotspe. Waar is die kenniseconomie dan, de kurk waar wij als land op moeten blijven drijven? In Aziatische landen werken studenten zich uit de naad om zo veel mogelijk uit de hen geboden kansen te halen, terwijl hier het niveau van de studies al maar naar beneden wordt bijgesteld, omdat iedereen een diploma moet hebben (want we zijn tenslotte een kenniseconomie) Hoezo neerwaartse spiraal?
 
Laatst bewerkt:
Yep.... dat is DE oplossing.... dat ik daar niet eerder aan gedacht heb....
We moeten allemaal een ontwikkelings-baan hebben!
Ik kan niet meer varen, dus ik moet maar schepen gaan ontwerpen (en alle NL zeevarenden met mij). Jij kan geen auto's meer bouwen, dus ga je ze ontwerpen (en met jou alle ex werknemers van jou autofabriek)..

etc etc....

Is het niet duidelijk dan, dat er maar een enkeling is voor wie die mogelijkheid weggelegd is????

Dat is geen werkbare oplossing, dat is hooguit voor jou als individu een oplossing.

Groet, Bert

Inderdaad, ik moet er voor zorgen dat mijn toekomst, en bij uitbreiding die van mijn vrouw en 3 kinderen gewaarborgd blijft. Zo simpel is het. Ik ben niet verantwoordelijk voor de ± 12.000 ex-collegas die de afgelopen jaren hun job zijn kwijtgespeeld. Als ik me daar verantwoordelijk voor zou voelen zou ik in de politiek moeten gaan en daar een megafrustratie oplopen. Ik heb mijn persoonlijke oplossing gezocht en gevonden. Ik heb geïnvesteerd door terug te gaan studeren terwijl ik kinderen had. Niet evident maar voor mij heeft het gewerkt.

Moest er een globale "oplossing" voor dit probleem bestaan zou die toch al lang gevonden zijn, niet? Je kan dit evolutie of verschuiving noemen, maar één feit is zeker; je komt er niet onderuit. Je zal maar een Belgische of Nederlandse vrachtwagenchauffeur zijn en zien dat er één of andere Bulgaar voor minder dan de helft je ritten inpikt? Wist je dat één van de grootste transportfirma's hier in de buurt nu stilaan zijn Roemeens, Poolse en Bulgaarse chauffeurs de laan uitstuurt en ze vervangt door Filipijnen? Die zijn nog goedkoper. Voel ik me daar verantwoordelijk voor? Neen, totaal niet. Kan ik er iets aan veranderen? Neen ook niet, want dat zou wel heel arrogant zijn. Vind ik het jammer? Ja, dat wel...
 
en welke verandering zou dat moeten zijn dan? Uiteindelijk is klant nog altijd koning zoals ook nu blijkt.. zint het de klant niet? gaat die wel ergens anders heen.

Daar springen nog altijd bedrijven op in. Moet de modelbouwer opdraaien voor het falen van de modelbouwzaken in nederland?

Lijkt me ook een verkeerde opzet van het systeem. Heel bot en hard maar de wereld verhard. Kan je niet mee in de commerciele ontwikkelingen lig je eruit.

Dat is iets dat gebeurt overal niet alleen in de modelbouw winkels. Als bedrijf moet je blijven innoveren en meegaan met de ontwikkelingen. Een van de moeilijkste dingen in het bedrijfsleven.

Maar met het vingertje wijzen naar een chinees die goedkoper levert gaat een modelbouw winkel niet helpen. Ik heb zelfs winkeleigenaren gehoord die echt van het pad af waren door te denken dat hobby spullen belast zouden gaan worden met een belasting zodat de prijzen uit het buitenland gelijk werden gemaakt met de nederlandse advies verkoop prijs. DREAM ON! De overheid maalt niet om de kleine winkeliers in nederland.

Nogmaals de toekomst zit niet in het grote dozen schuiven dat moet je uitbesteden. Ga samenwerken met die chinees in plaats van een oneindig pleidooi te voeren hoe slecht je het wel niet hebt door die valse concurrentie.

De oplossing ligt bij de modelbouw winkels zelf en niet bij de modelbouwers.
Heel bot maar wel de harde werkelijkheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top