Rokende ESC E-Maxx

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Roka, 4 jan 2014.

  1. Roka

    Roka

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    16
    Ik ben nu 1 week in het bezit van een Emaxx bruchless en heb eerst op 4s lipos gereden maar sinds gisteren ook op 6s heb er misschien 10 min mee gereden waarna mijn grote ( kunstof) tandwiel was gesmolten.
    Dus gelijk mijn slipperclutch wat vaster gedraaid zodat er minder temp in het tandwiel komt.
    Nu heb ik deze vervangen voor 18/65 ( origineel 17/68 )daarna weer even testen en naar 10 min ben ik weer naar huis gegaan thuis aangekomen kwam er rook uit de Emaxx en is mijn ESC is in rook opgegaan.

    Ook is er 1 lipo gestorven, nu is mijn vraag, zou de oorzaak kunnen liggen aan een slechte lipo, gewoon pech of een motor die het veroorzaakt heeft of iets anders?
    Er zaten overigens Maxxtraxx 11.1 30c lipos in.

    Alle info is welkom...

    Heb wel met de winkel gebeld en ik kan de regelaar omruilen maar ik ben bang dat hij weer in rook op zal gaan...

    Is dit probleem bekend of heb ik misschien een verkeerde gear ratio?

    Alvast bedankt
     
  2. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Je gearverhouding is best groot, 17/68 zorgt voor een gear verhouding van 4, 18/65 voor 3.61.
    Altijd na een gear verandering, altijd je temperaturen controleren van de ESC, motor en LiPo(s).
    Door op 6S te rijden, hoor je meestal een kleinere gear verhouding te gebruiken, dus +/-3 of kleinere ratio.

    Nu heb je een flinke gear verhouding gehad, hierdoor moet de motor meer werken.
    Dus meer ampère krijgen om de hoge toeren te halen, waarschijnlijk kon de ESC en je LiPo dit niet geven waardoor ze in rook zijn opgegaan.

    Hoeveel MaH hebben je LiPo's?
    En leg de kapotte LiPo even ergens voorzichtig weg(buiten bv.), denk dat je niet vrolijk wordt mocht ie spontaan wegfikken.

    Een simpele infrarood thermometer of de goede gears hadden dit voorkomen.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2014
  3. Roka

    Roka

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    16
    Ok, ik dacht met de zwaardere 6s lipos dat een iets hogere verhouding wel mogelijk was omdat hij dan meer vermogen tot zijn beschikking heeft en het dan makkelijker aan kan.
    Maar nu begrijp ik dat hij dan harder moet werken, het beste is dus om terug te gaan naar 17 68? Of iets van 16 68 dit betekend dan dat hij harder trekt maar iets minder topsnelheid heeft?


    Daar was ik al achter omdat ik nog een 2s lipo had geprobeerd die dus spontaan in rook op is gegaan ( beetje dom ).

    Lipos zijn 4000
     
  4. ghostjen

    ghostjen

    Lid geworden:
    1 mei 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    belgie
    ik rij altijd 18/54 op 6s lipo en heb er nooit 1 probleem mee gehad, maar zoals hierboven al zegt, af en toe de temp. meten!
    deze waarden van temperaturen zou je moeten respecteren om lang plezier te blijven hebben.
    motor boven 75 graden
    esc boven 60 graden
    lipo's boven 45 graden

    als het warmer word, alles laten afkoelen, en lichtere gear toepassen.

    mah van een lipo heeft niets te maken met hoeveel voltage de lipo geeft, hoe meer mah hoe beter, want dan kan je lekker lang rijden met de batterij, zolang je maar niet boven de 6s gaat natuurlijk.
     
  5. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Meestal met een 6S accu monteer je een lichtere verhouding om toch meer snelheid te hebben maar het niet uit de pan te laten rijzen.
    Theoretisch gezien zou je van 4S naar 6S zo'n 50% extra topsnelheid hebben, dus als ie 60 rijdt, zou ie 90 gaan.
    In je eigen geval zou je dus met de grotere gearing bv. niet van 60 maar naar 100 of 105 gaan.
    Theoretisch dan wel, praktijk is het net wat anders allemaal.

    Over het algemeen, pinion groter, is hogere top, pinion kleiner, snellere acceleratie.
    Spur groter, snellere acceleratie, spur kleiner, hogere top.

    Vraag omtrent MaH was meer omdat de zijne nu de geest heeft gegeven, 30C zegt niks namelijk zonder de capaciteit te weten.
    Zijn accu's kunnen veilig namelijk 120 ampere,(4000x30=120000/1000=120A)

    4000x30=120000/1000=120A
    Uitleg hierover:
    4000 is MaH
    30 is C-waarde
    120000 is milliampère
    1000 milliampère is 1 ampere
    120 is ampère van je accu

    Ik kan niet vinden hoeveel ampere regelaar de E-Maxx heeft, maar als die ook rond de 120A zit, en je hebt 120+A getrokkken, dan zijn beide de pineut dus.

    Hier is een gear chart, waarmee je veilig zou moeten kunnen rijden:
    [​IMG]
    Zoals je ziet, je gears zijn voor 6S niet goed.
     
  6. Roka

    Roka

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    16
    Bedankt, ik ga morgen de regelaar omruilen en de verhouding aanpassen nu maar hopen dat de motor geen schade heeft opgelopen.
    Ik zal de uitkomst hiervan nog wel even posten.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het maximum vermogen dat de motor aan kan zal nooit veranderen. Bij een hogere spanning zal de stroom ook omhoog gaan wat eigenlijk omlaag zou moeten..

    Door de tandwielverhouding groter te maken breng je de stroom omlaag en de meer toeren door de hogere spanning zal de auto nog steeds sneller maken.
     
  8. Roka

    Roka

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    16
    Duidelijk, het www kan soms erg verwarrend werken omdat iedereen een eigen mening heeft omtrent de tandwielverhouding.
    Ik ga nu voor een 17/68 of misschien 15/62 weet iemand wat beter zou zijn (of iets anders)?
    Ik gebruik hem voornamelijk voor bachen topsnelheid is niet echt heel belangrijk, ik wil wel graag de temperatuur in de hand houden, wat is dan de beste set-up?
    Wel zou ik graag op de 6S lipo's blijven rijden omdat die power wel lekker is natuurlijk...
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    De Emax heeft dezelfde gearbox, diffs en wielen als de E-Revo. en hier word 18/54 juis aangeraden voor 6s lipo. DUs om zo te zeggen dat zijn gearing helemaal verkeerd is (terwijl hij er ook nog nooit problemen mee heeft gehad) vind ik wel heel kort door de bocht.
     
  10. Roka

    Roka

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    16
    Nu weet ik het ook niet meer...haha

    18/54 dat gaat nooit passen op een e Maxx de motor raakt dan de gearbox.
    Dit zou dan een verhouding zijn van 3.00 en ik had 3.61 als ik naar 3.00 toe wil gaan kom ik bij 22/68 (3.09) wat ik overigens wel meer heb gelezen...

    Heb geen zin om nog een keer die regelaar te toasten, eerst maar eens een temp gun halen dan speel ik iets meer op safe.
     
  11. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Precies, met de E-Revo wordt zelfs op 20/54 gereden op 6S. Zolang de temps goed zijn niks aan de hand. Vrijwel iedereen rijdt 18/54 met 6S, dat is echt geen probleem, ook niet voor de E-Maxx(20/68 in dit geval)
    Ik denk dat je gewoon pech heb gehad. Bij mij zijn ook 2 Castle regelaars in 2 weken tijd stuk gegaan. 1 stopte er gewoon mee en 1 is in vuur en vlam op gegaan. Beide onder garantie vervangen en inmiddels rij ik alweer met exact dezelfde setup een tijdje zonder problemen. Temps zijn ook goed.
     
  12. Roka

    Roka

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    16
    Oke dus waarschijnlijk gewoon pech!
    Met welke lipos ik heb 4000 of maakt dit niets uit?
     
  13. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat is dan weer een wat ander verhaal.
    Je hebt 4000mAh accu's van 30C. Die kunnen dus 30*4000/1000 = 120A leveren. Dat is exact op het randje van wat je minimaal nodig hebt. Specs van lipo's zijn altijd wat opgeblazen dus je wilt altijd wel wat marge inbouwen. Ik zou zelf dus kijken naar lipo's met een grotere capaciteit en/of C-rating.
     
  14. Junkyxl

    Junkyxl

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    157
    Die 4000mAh 30C vindt ik ook een beetje aan de magere kant. Zou toch zeker kijken voor minimaal 5000mAh en vanaf 40C continue leverbaar.
    Ik heb sinds bijna een jaar een Thunder Tiger E-mta en had hier van turnigy hardcase 2x 2S 5000mAh 30C continue en deze beginnen langzaam bol te gaan staan.
    Het vertrouwen in deze accu's is dus bij mij afgenomen en heb 2x 3s 5000mAh nano-tech's 45C continue en 90C piek genomen als veiligheidsmarge.
    Als je een regelaar hebt die flink vermogen kan leveren en een motor die flink vermogen van de regelaar vraagt, moet je zeker niet gaan zitten knijpen op de accu's, want die krijgen het dan behoorlijk voor de kiezen.
    Bij de european warehouse van hobbyking begint langzamerhand de voorraad en assortiment wat uit te breiden, dus ik zou zeggen neem eens een kijkje.
     
  15. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Traxxas zal vast ook een gemiddelde pakken qua gears wat regelaars spaart maar ook zorgt voor veel vermogen, we hebben wel gezien wat Roka's wagen heeft gedaan op 18/65.
    Maar het verschil tussen wat Traxxas aanraad en Roka probeerde te rijden, is gigantisch groot, beter gezegd, 2,32 ratio raadt Traxxas aan en 18/65 is 3.61.
    Overigens is 18/54 een ratio van 3, dus mogelijk zou Ghostjens regelaar ook onder 18/65 bezwijken.

    Al zie ik nu dat ik in mijn eerste post een foutje heb gemaakt, even fixen.
     
  16. Roka

    Roka

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    16
    Standaard is het 17/68 wat neerkomt op een ratio van 4.0 die 18/65 waar het bij mis ging is 3.61 dit wijkt dan toch niet zo heel veel af van het origineel.
    Waar staat dat van die 2.32 ratio als advies van Traxxas? Is dit niet erg laag?

    Dat ik nu 2 3S lipos 4000 heb vind ik erg vervelend, ik heb ze bij een erkende rc winkel gekocht ik mag dan toch aan nemen dat die weten wat ze verkopen!
    Zou ik hier mee terug kunnen gaan?
    Ik ben al terug geweest nadat ik ze had gekoch omdat 1 lipo niet wilde laden en nadat hun er naar hadden gekeken, zat te weinig spanning in, heb ik ze geladen waarna alle ellende is begonnen.
    Het is nu ook precies die lipo die nu dus dood is....Ik had ze namelijk gemerkt 1 en 2 om geen vergissingen te maken.

    Vandaag de nieuwe regelaar opgehaald en gemonteerd daarna even in het bos wezen knallen, wel op 2S, de temp van de motor bleef rond de 30gr de regelaar iets van 25gr lipos 20gr dus op die 2S is er dus niets aan de hand dit was overigens nog steeds op de 18/65 verhouding.

    Morgen nog maar een keer op 3S proberen maar ik ben nu wel bang dat het nog een keer gaat gebeuren! In iedergeval op tijd die thermometer erin jassen haha.
     
  17. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    E-Revo:
    [​IMG]

    E-Maxx:
    [​IMG]

    Bij de E-Revo zie je dus voor 6S 24/54 wat neerkomt op 1:2.25
    Bij de E-Maxx zeggen ze voor 6S 17/68 (1:4) of 28/65(1:23)

    Als je de uiterste vertandingen pakt zie je dat dat dus prima overeenkomt.

    Nu zijn dit beide erg hoge vertandingen, bij de E-Revo wordt eigenlijk altijd 18/54 tot 21/54 aangeraden, afhankelijk van het formaat van je banden en de buitentemperatuur.
    18/54 = 1:3.0
    Voor zo'n verhouding zou ik bij de E-Maxx gaan, en dat moet prima kunnen aangezien de gehele aandrijflijn exact hetzelfde is als de E-Revo.
     
  18. MASSEFRANK1999

    MASSEFRANK1999

    Lid geworden:
    24 mei 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    roswinkel drenthe
    de mamba is ook 120 AMP he anders eens een van 150 of 160 AMP proberen?
     
  19. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Zoals Wesley al aan heeft gegeven, de ratio van 3 a 4 kan goed werken, maar enkel met 4S.
    Traxxas geeft zelf aan voor 6S, een ratio van 2,32.
    Nu had je zelf een ratio van 3.61 gemonteerd, ik verwacht dat dit wel moet kunnen met 4S maar pin mij er niet op vast, maar voor 6S is het toch te hoog gegrepen.

    Maar mocht het werken, Traxxas zelf zegt met de 2,32 ratio, dat de E-maxx op 6S zo'n 65mph/104km/u kan doen, nu zal het natte vinger werk zijn, maar op een ratio van 3.61 betekend dat ie theoretisch 101mph/162km/u kan halen met 6S.
    Mocht ie het houden, lijkt 160km/u met een Monster Truck behoorlijk hard, op 60km/u kieperen ze al snel om.:lol:
     
  20. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Nu haal je het precies door elkaar heen lijkt het :p . Met een grotere verhouding kom je juist op een lagere snelheid uit. De motor moet dan harder draaien voor dezelfde snelheid.
    Je moet dus een vertanding vinden waarbij je niet TE veel toeren maakt, maar ook niet de motor te zwaar vertand waardoor de gevraagde stroom groot is en de motor warm wordt. Een te zware stroom kan er ook voor zorgen dat je regelaar/accu's stuk gaan. Met 18/54 of een vergelijkbare verhouding bij de E-Maxx ligt je top op zo'n 100km/u, hoog genoeg dus en blijven je temps binnen de perken. Zwaarder vertanden zorgt voor een hogere top, maar hogere temperaturen. Lichter vertanden zorgt ervoor dat de motor onnodig veel toeren maakt, waardoor de motor eerder stuk kan gaan. Dit heeft verder geen echte nadelen (buiten een lage topsnelheid natuurlijk ;))
     

Deel Deze Pagina