Op hol geslagen motor

Hallo,
mij eerst even voorstellen: na 8 jaar van onderbreking, terug de hobby opgepikt. Toen gestopt door een Raptor 50V2 die niet op de juiste manier naar beneden gekomen is. Nu met de aanschaf van een Mini Titan 325 de draad terug opgeraapt. Ik ben terug in het hoover-stadium en nu iets voorzichtiger, moet wel want de Titan is toch een pak nerveuzer door o.a. zijn gewicht.

Nu mijn vraag: vanmiddag (weinig wind, dus ideaal) bij zijn 4de lipo, gelukkig op de grond, bij het optoeren sloeg de motor op hol. Gastick op 0, throttle hold op, maar de motor bleef doorgaan, vol vermogen. Gevaar!!!! Mijn lipo geraakte leeg. Gelukkig hulp gekregen en de batterij kunnen ontkoppelen.
Eenmaal op de werkbank, na wat nakijken en prutsen, weigerde zelf de motor nu volledig dienst, zelf losgekanteld van tandwiel deed ie niets.
Mijn vermoeden: de ESC, een TT ESC BLC-40A, is naar de filistijnen.
Klopt mijn vermoeden?

Groetjes,

Luc
 
Fail-safe goed ingesteld? Als de verbinding tussen zender en ontvanger wegvalt kan de ontvanger in fail-safe gaan en geeft de ingestelde fail-safe positie aan de servo's en ESC door. Als die voor de ESC per vergissing is ingesteld op vol vermogen dan slaat de boel inderdaad op hol. Hoe je de fail-safe positie kan instellen, staat in de handleiding van je zender.

Dat een ESC voor een borstelloze motor de impulsen op de ingang negeert en op hol slaat, lijkt me erg onwaarschijnlijk.
 
Fail-safe goed ingesteld? Als de verbinding tussen zender en ontvanger wegvalt.

Al de andere commando's naar servo's deden het toen nog wel, en toen het gebeurde stond ik op 4 meter van de ontvanger.
Maar als het de ESC niet is, dan nu de motor ook naar de ......... want die weigert ook dienst?

Ik rij zodadelijk naar mijn lhs, met de service die ze daar bieden, komen we er wel uit. Ik hou jullie op de hoogte. Kan misschien voor anderen nuttig zijn. Electronica is niet mijn sterkste kant.

Luc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bijzonder..
Niet toevallig een aparte knop op de zender omgezet?
Of een governor op de regelaar, die verkeerd is ingesteld?

Vlieg je op 2.4 ghz of op 35 mhz?


Trouwens, aangezien je "vers" bent op het forum: er zijn hier strikte regels over winkelbesprekingen.
positief, zoals je nu aan het doen bent (en ik weg ga halen) en negatief zijn beide ongewenst.
In het geval van negatief kan de winkel zich vaak niet verweren, terwijl daar de schuld misschien niet ligt.
Positief omdat het nog wel eens voorkomt dat bedrijven via een forum reclame proberen te maken. En dat is dus niet de bedoeling, we proberen zo technisch mogelijk te blijven, zonder invloed van allerlei gesponsorde posts..
 
Bijzonder..
Niet toevallig een aparte knop op de zender omgezet?
Of een governor op de regelaar, die verkeerd is ingesteld?

Vlieg je op 2.4 ghz of op 35 mhz?

@Student:
-alle schakelaars stonden na het voorval hetzelfde als voorheen, dus die toevalligheid zal het niet zijn.
-Ik ben geen krak in elektronica maar voor zover ik weet, zit er in de "ACE RC 5.1" FBL sturing geen governor, trouwens ik had daarvoor al 4 LiPo's leeggehooverd, zonder problemen. De 5.1 volgens het boekje (door de winkel) laten instellen.
-Ik vlieg op 2.4 ghz

Kan de regelaar het aan om continu LiPo's te draaien, dus leeg -> een andere, vliegen en dat herhalen? Tot 4x toe. Word de regelaar niet "te" heet en daardoor bij wijze van spreken "opsmoren"?


Luc
 
ja, dat moet kunnen.

Een regelaar heeft wel een paar spelregels.
1 daarvan is dat de koelplaat van de regelaar niet heet mag worden tijdens het vliegen.
Oftewel (heet voor mij kan voor jou bv lauw zijn) je moet eeuwig je vinger erop kunnen houden.
Wordt hij echt warm tot heet (dus dat je toch wel moet gaan verbijten om de vinger erop te houden) zul je misschien meer gas moeten geven.
klinkt raar, maar minder gas betekent meer werk voor de regelaar.

Korte versie van een lang verhaal ;-)

Bij microheli's is het wel eens anders, daar wil het wel eens misgaan als je alles achter elkaar opvliegt.
maar 250 en groter heb ik er nog nooit problemen mee gehad.

governor is een regeling die het toerental op 1 niveau houdt.
dit is iets wat meestal in een regelaar te vinden is. Als deze via een knop aan gezet wordt, kan het wel eens zijn dat deze zijn werk ook gaat doen.
Maar dit zou erg onwaarschijnlijk zijn als alles op de zender hetzelfde stond.

en 2.4 ghz heeft wel eens glitches of dergelijke dingen, maar storingen en statische electriciteit heeft het doorgaans weinig last van.
en de glitches heb je zowieso doorgaans geen last van. kan natuurlijk altijd..

Je kan in ieder geval even 1 testje doen..
even de regelaar in een ander kanaal stoppen op de ontvanger, motor niet aangesloten.
op het motorkanaal een servo zetten (servo zonder linkjes oid eraan..)
zender aan, batterij eraan.
de regeaal voorziet de heli van stroom middels de ingebouwde bec, dus die moet aangesloten zijn als je gaat testen.

in theorie, zou de servo nu gewoon je gasstick moeten volgen.
doet hij dat niet, kun je ff een andere servo proberen
doet hij het dan nog niet, krijgt de regelaar dus geen signaal. of juist 100% signaal, terwijl jij dat niet wilt.

rommel met alle knoppen op de zender tot de servo beweegt. beweegt hij niet na al het gerommel, is er iets met de ontvanger of de zender aan de hand..


Motor kun je eventueel ook testen..
even een opstelling maken, waarbij je de motor aan kunt drijven met een boormachine.
als de boor de motor aandrijft, zou je met de multimeter de fasen kunnen meten.
dus het getal gemeten tussen draad 1 en 2 moet hetzelfde zijn als draden 2 en 3, en dit moet weer gelijk zijn aan 3 en 1.

Maar ik vermoed dat het zender/ontvanger is, of de regelaar.
motor ruik je meestal wel als het mis is..
 
@Student

Ik vermoed dat de regelaar om zeep is. Gewoon bij het uittesten van uw mogelijkheden: regelaar zelf geen seconde aan te raken, gloeiend heet.
 
Dan zijn er nog steeds een paar mogelijkheden..

De regelaar is idd blijkbaar overleden, anders had hij de motor nog wel aan kunnen sturen.
In de regelaar zit een bec, een voorziening die de 12 volt van de accu terugbrengt en reguleert op een 6 of 5 volt.
Dit is de voeding voor de ontvanger en servo's.
Dit is ook een hele stevige warmtebron als deze stevig belast wordt, of als het fout gaat

Is een servo overleden, loopt hij erg zwaar etc. Kan deze erg veel stroom gaan trekken.
Een bec kan maar zoveel aan, en de meeste bec's in de regelaar zijn onderbemeten.

Eigenlijk even met een mutlimeter de boordspanning meten, en zo vastleggen.
Nu kijken of het voltage per aangesloten servo veel veranderd.
En veel is dan tienden van een volt. Wordt het meer dan .2 a .3 volt is dat veel, en is waarschijnlijk die servo niet best.
Beetje bewegen met de servo mag trouwens best met testen..

Je test dit om uit te sluiten dat een volgende regelaar weer in no time uitfikt.
Eventueel zou je een losse 3 ampere bec kunnen overwegen, deze zijn doorgaans een stuk betrouwbaarder dan de "onboard" versies van regelaars.
Als je dit doet, wel de rode draad uit de ontvangerstekker van de regelaar halen..
 
... zojuist een mailtje gestuurd. ...
Handigheidje voor het werken met PB's, bespaart je typewerk en je ziet geen PB meer over het hoofd:
Gebruiksinstellingen
-> opties wijzigen
-> pop-up venster tonen bij nieuwe privéberichten
en/of
-> e-mail notificatie ontvangen bij nieuwe privéberichten

Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag uitsluitsel gekregen.
Motor heeft door een inwendig mankement en vermoedelijk een (gedeeltelijk?) slecht contact, de regelaar overbelast. Motor draaide ook niet echt vlot.
Onder garantie een nieuwe motor gekregen. Regelaar en nieuwe motor terug (zonder blades) vol belast --> alles terug normaal. Bedankt voor de service.........
Ook bedankt aan iedereen hier op het forum om mee te denken.

Luc
 
heb t even doorgelezen en ik ben ook geen expert maar 4 accu'g leeg hoveren??
wel genoeg afkoeling gegunt?? nou snap ik de t niet op volle snelheid ging
(althans niet voordat t mis gun, zit daar ook een mogelijke oorzaak)

edit: chips de laatste reactie over t hoofd gezien LOL :P
 
Alleen bij mini's/micro's is dat een probleem.

Zodra er een losse regelaar/ontvanger etc op zit, heb je zelf een foute regelaar geplaatst als hij niet continu door kan vliegen.

Micro's worden wel eens bloedheet, geef je dan geen koeltijd kan het doorfikken.
Maar de mcpx hoor je dit niet over, zelf heb ik er vele accu's met zo min mogelijk tussentijd mee gevlogen.
Ligt dus ook een beetje aan het toestel
 
Back
Top