De kleppen deden het!
Vandaag na 3 lange dagen en korte nachten de maiden van de Salto. De eerste vlucht is gedaan achter de Rascal van Gerben vanaf de startkar, het betere takelen.
Paar klikjes down en dat was het, CG was prima. Duikproefje komt ie mooi uit. Overtrek ook prima, valt niet weg over een tip. Wel snelheid houden, 2,5 kg zet wel lekker door maar dan moet je wel de gang er in houden. Uitslag op rol was iets te veel, terug geschroefd én wat meer expo er op, vloog daarna een stuk relaxter.
Door naar de tweede vlucht, ook vanaf de kar. Ging lastig, wielen zijn te klein voor dit veld. Na een herstart lekker vluchtje gemaakt. Motor trekt hem redelijk, rustig stijgen lukt mooi. Eerste keren wat rollen en loopings gemaakt, met snelheid vliegt ie strak!
Derde vlucht na een handstart, toen ging Bos los! Vanaf hoogte lekker langsfluiten en de kist de sporen gegeven. Beetje te veel bravoure bij een strakke bocht op lagere hoogte en overtrokken, ontzettend veel mazzel dat ie op 5 centimeter boven de grond vlak het gras in ging...
Daarna achter de Teledo van Douglas omhoog, kwam weer slecht los van de kar, afgebroken start. opnieuw geprobeerd maar nu vanuit het gras, weinig grondspeling en hakend de lucht in. Spannende dwarrelende momenten achter de Toledo, toch wat hoogte gewonnen en afgekoppeld. Wilde gaan landen en bedacht toen pas dat er een prop op de neus zit, dus op een meter of 3 gas er op en alsnog zelf omhoog. Gezien de reacties uit het publiek was ik niet de enige met even niet wat verhoogde hartslag....
Conclusie, in potentie een heerlijke kist, vooral aan de hellingen, maar moet eerst meer uren maken om er echt vertrouwd mee te raken. Begin is goed!
Een ieder bedankt voor de belangstelling en hulp vandaag.
Groet, Jacob Bos
Oh ja,, de kleppen, uitgeklapt zie je de snelheid er langzaam uit lopen en gaat de neus rustig naar beneden zonder dat de snelheid weer toeneemt. Het is niet drastisch, maar mooi geleidelijk. Enigszins effectief dus, niet drastisch, net als de echte
