Vintage Glider Treffens in 2014 - ter overweging

Carrera favorit/ASW15 zijn ook goed vertegenwoordigd op de treffend en m.i. erg vintage. Ik zoek nog steeds een nieuwe kap voor de mijne.

Exit: had wat berichten gemist en is niet meer van toepassing. Excuus
 
Alleen mijn grote Salto heeft vleugels van schuim/abachi. Kan dat dan wel? Of mis ik iets...
Nee. Want:
- de mandragende Salto is van na 1970
- jouw model is niet van voor 1990.

Een Wik Salto (op de markt gekomen in 1975) kan wel.

Over geen schuimpjes, dat denk ik ook. Maar ik zou persoonlijk geen moeite hebben met de schuim-schaalmodelletjes die Willem bouwt, zoals van zijn Bowlus die uit het "houten tijdperk" is.


In ieder geval hoor ik in meerderheid dat iedereen deze opzet wel onderschrijft.
Wat mij betreft gaan we het zo doen:

1. Het originele modelvliegtuig (dat kan zijn kit, bouwdoos, tekening) is voor 1-1-1990 op de markt gekomen
2. Alle (semi) schaalmodellen zijn toegelaten mits de originele mandragende zwever vóór 1-1-1970 voor het eerst gevlogen heeft.
3. Geen 'foamies'.
 
Laatst bewerkt:
Om het een en ander uit te zoeken.
Er is volgens mij op het Duitse rc network een pagina waar gegevens over modelvliegtuigen staan.
Heb het linkje zo niet bij de hand,maar daar kun je wel het een en ander opzoeken of je kist aan de "voorwaarde" voldoet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In ieder geval hoor ik in meerderheid dat iedereen deze opzet wel onderschrijft.
Wat mij betreft gaan we het zo doen:

1. Het originele modelvliegtuig (dat kan zijn kit, bouwdoos, tekening) is voor 1-1-1990 op de markt gekomen
2. Alle (semi) schaalmodellen zijn toegelaten mits de originele mandragende zwever vóór 1-1-1970 voor het eerst gevlogen heeft.
3. Geen 'foamies'.


Arjan en alle andere VGG'ers ik kan me hier ook goed in vinden, en en dan is het gewoon een "heren afspraak"

Ik mis alleen nog een uitsluitsel, dat betreft volglas bakken, ook al is het een kopie van een schaalmodel volgens de criteria . Of zie ik dit verkeerd??

Terence
 
Ik vraag me af of daar een probleem zit. Los daarvan, een volglas Standard Libelle (is van voor 1970) zou mij niet storen. Het is immers echt wel een Vintage vliegtuig. Het gaat dan om een heel klein aantal types wat zich daar voor leent, ik geloof dat ik er nog nooit eentje van op de treffens heb gezien.

Libelle1.jpg


Hoe kijken anderen daar naar, zou je die uit moeten/willen sluiten?
 
Ik snap niet zo goed waarom we van alles moeten uitsluiten ??
Persoonlijk vind ik dat nogal elitair en daar houd ik niet zo van.

Mocht het zo zijn dat iemand bezwaar heeft over wat er meegenomen word,
dan moeten we dat eerlijk tegen elkaar kunnen zeggen tijdens de aanmelding.

Het gaat vooral om het plezier dat je met elkaar aan een VGT beleeft, toch?

Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.
Zodra het modern oogt hoort het thuis op de plank te liggen.
Zodra je regels gaat stellen, moet je ze ook handhaven hoe wil je daar op toezien?

Nb. Op het afgelopen VGT waren er ook kisten die er niet tussen horen, daar heb ik niemand over gehoord.
(Ik ben zelfs een gesprek aangegaan daarover, maar kreeg geen houvast)
 
Ik snap niet zo goed waarom we van alles moeten uitsluiten ??
Persoonlijk vind ik dat nogal elitair en daar houd ik niet zo van.
Omdat ik (met een aantal anderen) deze groep heb "opgericht" om gezellig samen met Vintage modellen te vliegen. Nu blijkt dat er steeds meer mensen met moderne modellen mee willen doen, omdat de treffens zo gezellig zijn.
Ik zou graag "gezellig" en "Vintage" toch beide als tamelijk essentiëel willen houden. Daar is niks elitairs aan. Als je op de Elektrosleeptreffens met een brandstofmodel aankomt zal dat ook tot protest leiden.

Alleen is de term Vintage erg breed en dan ontkom je er op een gegeven moment niet aan om daar duidelijkheid in te scheppen.

Overigens, over de mail kwam de opmerking dat de ASK18 geheel van hout is maar pas in 1974 op de markt kwam. Als buitenbeentje tussen het plastic.
Die zou er dus buiten vallen...maar wat mij betreft is een ASK18 absoluut Vintage en om die reden zeker leuk om mee te nemen naar een treffen.
 
Retroplane heeft ook zo met de definities geworsteld. De huidige regels zijn nu (vertaald):
  • Schaalmodellen gebouwd uit hout of (metaal)buis, met doek bekleed ... van bemande kisten die zelf ook zo waren geconstrueerd
en verder nog een hoop meer regels.


Misschien moeten we het zo maken (rood = wijziging):
  1. modelzwevers die geen (semi) schaalmodel zijn en voor 1-1-1990 op de markt zijn gekomen.
  2. Alle (semi) schaalmodellen zijn toegelaten mits de originele mandragende zwever vóór 1-1-1970 voor het eerst gevlogen heeft, of uit hout of metaal(buis) was geconstrueerd.
  3. Geen 'foamies'.
Op deze manier laat je typische vintagers als die ASK18, een Pilatus B4, en een Blanik nog toe.
 
Denk dat het een paar goede regeltjes zijn, mede om te voorkomen dat de VGG slachtoffer van zijn eigen succes word en dat door die 3 regels de doelstelling van de VGG gewaarborgd blijft.

De wintermeeting was mijn eerste VGG deelname en ik was zeer aangenaam verrast door de relaxte sfeer, diversiteit aan modellen en de gang van zaken.

Vooral de rust van het E slepen en het zweven verraste mij aangenaam, en dat terwijl ik een benzine man ben en enigszins gefrustreerd was toen er bij ons op de club afgelopen jaar een electro sleep meeting werd gehouden met totale uitsluiting van brandstofmotoren. Waaronder dus mijn 45 cc sleep piper. Na de VGG meet heb ik mijn mening daarover bijgesteld en voor gestemd voor de 2e electrosleep dit voorjaar. En kan ik zien waarom die ploeg expliciet op die meeting electro wil. Die drive zal voor de VGG oprichters niet anders zijn.

Algemene meetings zijn leuk, maar ergens denk ik dat specifieke discipline meetings nog leuker zijn doordat de groep constanter is en men elkaar waarschijnlijk onderling beter kent en kan verdragen en omdat het interessevlak gelijk is. Gezien het aantal deelnemers, het uiteindelijk beperkte aantal beschikbare slepers en toch een prachtig vliegbedrijf neerzetten zonder ook maar een mopperend woord. Dat is het beeld wat ik heb overgehouden aan Marknesse 2014.

Just my 2 cents :-)
 
Door drukte op het werk en het bijkomen van de organisatie van het afgelopen treffen ;);) sluit ik wat laat aan in de discussie.
Goed dat deze is gestart want ik ben het helemaal eens met Arjan. Laten we de interesse voor vintage zwevers centraal houden want dat was de aanleiding voor deze treffens.

Tegelijkertijd vond ik het ook dit jaar weer lastig om iemand die misschien wel 100 km heeft gereden te weigeren om te vliegen omdat hij met een stuk schuim of volglas zwever komt. Dus goed dat we er in de aanloop naar een volgend treffen de discussie weer even voeren.

De regels die Dirk voorstelt dekken m.i. de lading wel.

De Blanik is overigens van 1959 dus die valt in alle criteria van regel 2.

Groeten,
Max
 
Nou, volgens mij zijn we er dan uit, iemand tegen het volgende voorstel? (met een kleine detailaanpassing die ik dan net weer iets duidelijker vind)

Op Vintage Glider Group meetings zijn de volgende modellen van harte welkom:
  1. Modelzwevers die geen (semi) schaalmodel zijn en voor 1-1-1990 op de markt zijn gekomen.
  2. Alle (semi) schaalmodellen zijn toegelaten mits de originele mandragende zwever vóór 1-1-1970 voor het eerst gevlogen heeft. Toestellen van na 1-1-1970 zijn toegestaan mits ze uit hout of metaal(buis) waren geconstrueerd.
  3. Geen 'foamies'.

In de sfeer van de groep zijn we lekker zelfregulerend bezig, mooi dat Merlijn het als 'nieuweling' ook zo treffend beschrijft en om is! :D

JB
 
Dat heb je mooi gezegd Merlijn. Jij mag blijven :D

Zit nog even naar de regeltjes van Dirk te kijken, de eerste is niet helemaal correct volgens mij. Het moet zijn:

1. modelzwevers die voor 1-1-1990 op de markt zijn gekomen.De kit, bouwdoos of tekening moet van voor 1990 zijn maar nieuw gebouwde replica's zijn toegestaan
2. Alle (semi) schaalmodellen zijn toegelaten mits de originele mandragende zwever vóór 1-1-1970 voor het eerst gevlogen heeft. Toestellen van na 1-1-1970 zijn toegestaan mits ze uit hout of metaal(buis) waren geconstrueerd.
3. Geen 'foamies'.

Het mogen immers best (semi)schaalmodellen zijn, als de bouwdoos/kit/tekening maar van voor 1990 is. Anders vallen de Carrera ASW17, Graupner Mini Nimbus/Cirrus 75, de Multiplex LS3, de WIK Salto's en de Wanitschek Orlice ineens allemaal buiten de boot......

Ook wel grappig;
Het begin van '20 jaar geleden' schuift steeds verder op,
toen we in 2008 begonnen was dat dus 1988 :-) en was het passend.
 
Laatst bewerkt:
Er is nu steeds over de zwevers gesproken, moet er ook nog een richtlijn voor de slepers komen?
Hoe gaat omgegaan worden met het "elektromotoriseren" van zwevers?

Hans
 
Slepers spelen een bijrol (wel zeer gewaardeerd trouwens), alles mag slepen. Maar ze staan wel "in dienst van" de zwevers, als je me kunt volgen. Het kan heel leuk zijn om met klassiek aandoende slepers te slepen maar ik heb liever een moderne sleper dan helemaal geen sleper.

Aanbrengen van een elektromotor om te starten mag en kan gewoon, geen enkel probleem.
We zien wel dat er steeds meer mensen komen die lieren/elastieken en slepen leuk vinden, het aandeel elektrozwevers wordt wat kleiner.
 
Het lijkt er op dat we zonder "schade " aan een voorlopige omschrijving zijn gekomen.
Dit is geheel in de stijl en sfeer waarin de meetings ook verlopen.
Deze omschrijving geld voorlopig voor 1 jaar? en kan slecht één maal per jaar in januari opnieuw ter discussie komen. ik roep maar wat om reactie hierover uit te lokken :)

Mogelijk moet de titel van dit draadje aangepast worden om deze later makkelijker terug te vinden.
 
De vorige heeft het bijna 6 jaar volgehouden. Ik stel voor om het weer een poosje zo te laten.
Al ben ik het met je eens dat dit soort discussies heel prettig zijn, ik heb het idee dat we alle neuzen ook wel weer dezelfde kant op krijgen/hebben.
 
Het mogen immers best (semi)schaalmodellen zijn, als de bouwdoos/kit/tekening maar van voor 1990 is. Anders vallen de Carrera ASW17, Graupner Mini Nimbus/Cirrus 75, de Multiplex LS3, de WIK Salto's en de Wanitschek Orlice ineens allemaal buiten de boot......


Zat dit topic te lezen en was blij bovenstaande te lezen. Persoonlijk vind ik het rijtje bovenstaande kisten de mooiste die er zijn. (Ben enorm blij met m'n LS-3, van ik meen 1986?) Als deze toch uitgesloten zouden worden....

Schaar me volledig achter de 'nieuwe' regels. Blijft toch raar om op een vintage meeting een GEM met 200km/h rond te zien raggen, of een hypermodern koolstofligger zwevertje :) :) Supermooi, maar niet vintage.

Maar verder geen afspraken over aanpassingen aan modellen? Rolroeren die er niet horen, brushless setups. En andere bouwkitjes van na 1990 die wel helemaal traditioneel zijn opgebouwd, zeg bijvoorbeeld de Dynaflite Skeeter? Per definitie dus uitsluiten?
 
Back
Top