Vintage Glider Treffens in 2014 - ter overweging

Nou, volgens mij zijn we er dan uit, iemand tegen het volgende voorstel? (met een kleine detailaanpassing die ik dan net weer iets duidelijker vind)
Je hebt het net iets beter verwoord. Goedgekeurd! :D

... Het moet zijn:

1. modelzwevers die voor 1-1-1990 op de markt zijn gekomen.De kit, bouwdoos of tekening moet van voor 1990 zijn maar nieuw gebouwde replica's zijn toegestaan
2. Alle (semi) schaalmodellen zijn toegelaten mits de originele mandragende zwever vóór 1-1-1970 voor het eerst gevlogen heeft. Toestellen van na 1-1-1970 zijn toegestaan mits ze uit hout of metaal(buis) waren geconstrueerd.
3. Geen 'foamies'.
Ook deze is goedgekeurd! Zinvolle herformulering. :D

Het lijkt er op dat we zonder "schade " aan een voorlopige omschrijving zijn gekomen.
Tuurlijk lukt dat deze club. We doen dat 'vintage' zonder 'tering', 'fuck', en meer van die onzin. :D

Maw, mijn Alsema Sagitta is nog steeds welkom... (van voor 1970, mijn model is semi schaal..)

Ik zeg, niet meer aan veranderen aan de voorgaande regeling/afspraak.

:D

Goed om e.e.a. op een rijtje te zetten m.b.t. wat we en niet kan.
Glasbakken uitsluiten zul je echter niet kunnen. In 1978 werden er al volglas F3B zwevers gebouwd, zoals bijvoorbeeld "das Dassel"
Begin jaren 80 is de trend naar volglas zwevers doorgezet.
F3B zwevers van voor 1990 zijn dus veelal al van GFK
Door op een gegeven ogenblik te stellen dat glasbakken niet zijn toegestaan, doe je deze groep tekort.
Glasbakken van voor 1990 zou je dus volgens de regels ook toe moeten staan.

Groeten,

Paul

Nee. Want:
- de mandragende Salto is van na 1970
- jouw model is niet van voor 1990.

Een Wik Salto (op de markt gekomen in 1975) kan wel.

1. Het originele modelvliegtuig (dat kan zijn kit, bouwdoos, tekening) is voor 1-1-1990 op de markt gekomen
2. Alle (semi) schaalmodellen zijn toegelaten mits de originele mandragende zwever vóór 1-1-1970 voor het eerst gevlogen heeft.
3. Geen 'foamies'.

Dus jouw Salto is wél welkom, maar die van mij niet? Lees ik het goed? Want de eerste vlucht van de H101 salto was in maart 1970...

http://de.wikipedia.org/wiki/Glasflügel_H-101

Dus jouw Salto is wél welkom, maar die van mij niet? Lees ik het goed? Want de eerste vlucht van de H101 salto was in maart 1970...

Glasflügel H-101 ? Wikipedia
Nou...ik heb geen Salto meer. Maar wat je zegt klopt wel. Op dezelfde manier als een Graupner Cirrus 75 wel kan maar een Cirrus 75 van een ander merk wat je nu nieuw in de winkel koopt niet. Of een ASW17; de Carrera ASW17 kan wel, een Airworld ASW17 (als die nu te koop zou zijn) niet.
En eerlijk gezegd denk ik dat dat ook wel klopt; een 1:1 Cirrus 75 is géén vintage zwever, net zomin als een Salto. Wat deze modellen "Vintage" maakt is dat ze lang geleden als RC-model te koop waren.

Maar ik zou even niet in "jouw" en "mijn" denken als ik jou was. Het gaat niet om jou of mij, het gaat om de modellen waarmee we vliegen.

Ik ben toch wel benieuwd wat de meningen zijn, zo'n F3b kist hoe oud ook hoort er eigen niet tussen vind ik.

verstuurd vanaf mijn Android telefoon

Maar ik zou even niet in "jouw" en "mijn" denken als ik jou was. Het gaat niet om jou of mij, het gaat om de modellen waarmee we vliegen.

Eigenlijk vind ik dat deze discussie heel goed verloopt met begrip voor elkaars standpunten. Dat zie ik in dit forum ook wel eens anders.
Ik zou zelfs zover willen gaan om het een beetje Ubuntu te willen noemen: Ubuntu wordt gezien als een idee dat ten grondslag ligt aan het ontstaan van de Republiek van Zuid-Afrika en is verbonden met het idee van een Afrikaanse Renaissance. In de politiek wordt het concept gebruikt om te benadrukken dat er consensus moet zijn bij besluiten en een menselijke ethiek nodig is op basis waarvan besloten wordt......

Als je de F3B kisten wilt uitsluiten ondanks hun vintage gehalte... Waar trek je dan de lijn? Het is toch de insteek om een zo divers mogelijke verzameling van zwevers samen te brengen. Iedereen heeft een voorkeur binnen het vintage fenomeen. Hetzij modellen uit de jaren 40 tot volglas F3B.

Bedoel.. Mijn PC 11 ( zijn we nog scherp? ;-) ) doet ook niet vintage aan en toch een kist uit de jaren 60. Die zou je optisch tussen de andere glasbakken plaatsen...

Ik snap niet zo goed waarom we van alles moeten uitsluiten ??
...maar wel Vintage F3B vliegtuigen,ondanks dat ze aan de criteria voldoen? Dat kan ik niet helemaal volgen.

Wat mij betreft houden we de regeltjes zoals we ze nu hebben bedacht. En blijven we, net als altijd, niet al te moeilijk doen.
RC Paul heeft ook al twee keer een "Open vintage Glider Treffen" georganiseerd, waarbij je alles mee mocht nemen. Kreeg je een leuke mix van oud en nieuw. Prachtig toch? Maar als ik zelf een treffen organiseer zie ik het liefst zoveel mogelijk de kisten die echt aan de criteria voldoen. Al zal ik NOOIT iemand verbieden met wat dan ook te vliegen.

Afgelopen zondag vroeg iemand mij of hij met iets mocht vliegen wat niet voldeed (vanwege schade aan zijn Vintage toestel). Mijn antwoord; liever niet, maar als je dan helemaal niks meer te vliegen hebt ga dan vooral lekker je gang.
Je komt immers om te vliegen, niet om over regeltjes te struikelen.
Wat voor mij niet weg neemt dat het goed kan zijn van tevoren duidelijk te hebben wat wel en niet de bedoeling is.

Maar dat is dan wel aan degene die het treffen organiseert lijkt me.

Vergeet niet dat we geen organisatie zijn, we zijn juist een ongeorganiseerde groep modelvliegers die gemeen hebben dat ze het leuk vinden om met oude vliegtuigen te vliegen.

Nu we het daar toch over hebben...wie doet de volgende, wanneer en waar? :-)
Het is niet de bedoeling dat mensen mij nu mailtjes gaan sturen "het kan wel een keer bij ons"; je moet echt met een concreet voorstel komen en de organisatie in handen nemen.
En dan kunnen we na afloop kijken of de aangepaste spelregels een beetje werken. Accoord?

Ik zal een draadje starten om te peilen wie er belangstelling hebben, dan kunnen we gezamenlijk kiezen wat we doen (ubuntu!)

Vergeet niet dat we geen organisatie zijn, we zijn juist een ongeorganiseerde groep modelvliegers die gemeen hebben dat ze het leuk vinden om met oude vliegtuigen te vliegen.

Klopt! maar in Nederland is het nagenoeg onmogelijk om ongeorganiseerd te blijven :D:D.

Ik ben overigens nog steeds blij met de discussie in dit draadje want -zoals al wel eens eerder op dit forum heb gezegd- voor mij gaat het om het herleven van de oude jongensdroom door het vliegen met de modellen die ik als tiener niet kon betalen.

Max

Ik snap het uitgangspunt wel, maar de keuze dat de éne Salto wél mag vliegen en de andere salto weer niet...

Beetje dubbel gevoel... Ben blij dat ik de Grunau baby's heb... ;-)

Welke regels men ook verzint, er is altijd wel iemand binnen de groep die het anders zou willen.

Het laatste voorstel is zo gek nog niet, ik kan er prima mee leven! :)

Wel wil ik een oproep doen aan alle leden van de Vintage Glider Group die van plan zijn een nieuw toestel aan te schaffen of te bouwen.

Kies een toestel met een hoog Vintage gehalte! :D
Dan hebben wij de regels straks niet meer nodig. ;)

Johannes

Wel of geen volglas

Ik heb de discussie over volglas maar even aangezwengeld om wat helderheid te krijgen. Het gaat mij niet specifiek over F3B. maar om een principe-uitspraak.
Waarom zouden bijvoorbeeld de Hai, de Flamingo en de Flamingo Contest, allen F3B zwevers uit begin jaren 80, wel mee mogen doen en bijvoorbeeld een exoot als de Fiber, een Nederlandse F3B zwever van Otmar Sweers uit begin jaren 80, zou niet mogen...
Bovendien, de HAI, Flamingo en Flamingo Contest vleugels werden vaak geglasd voor de stijfheid. Wordt het verschil met schalenbouw vleugels eigenlijk wel heel erg minimaal.

Zoals de regels nu liggen, kunnen vroege volgas modelzwevers meedoen.
De leeftijdsgrens moet bepalen of een model wel of niet mee kan doen, en niet de bouwwijze!

Ik kan mij uit de aanloop tot het VGT nog herinneren dat gesproken werd over:

" Zonde van al die oude Vintage zwevers die in de kliko belanden omdat er zoveel mooie nieuwe prestatiekisten zijn" "die oude zwevers vliegen eigenlijk toch helemaal niet zo onaardig" "die oude zwevers worden vaak op MP voor een appel en een ei aangeboden" "na opknappen kun je er nog veel lol aan hebben" "kunnen we niet eens afspreken om ergens samen te vliegen?"

En zo was het VGT geboren. In het begin waren de Cirrussen en Mosquito's niet aan te slepen.

In deze geest is het in mijn herinnering ontstaan.

Uiteraard ben ik bereid om in bv april mijn vliegplek in Oudenbosch beschikbaar te stellen voor een leuk treffen

Het is een lokatie tov Marknesse aan de andere kant van Nederland en zonder luxe van een kantine en startwagen.
Vaak heeft iemand wel een 220 stroomvoorziening en heb ik een aantal accu's waar uit opgeladen kan worden.
Dus wel even een stukje rijden naar het mooie zuiden.
Als voordeel kunnen onze zuiderburen ook aanhaken.

Ik snap het uitgangspunt wel, maar de keuze dat de éne Salto wél mag vliegen en de andere salto weer niet...
Dat is nogal tegenstrijdig. Als je de regel snapt, zou je ook moeten snappen hoe dat zit.
Laatste poging:
Jouw Salto:
- Was jouw modelvliegtuig voor 1990 leverbaar? -> nee.
- Is het een semi-schaalmodel? -> ja
- Vloog het origineel voor 1:1-1970 -> nee.
Ergo, valt er helaas buiten.

Wik Salto:
- Is het modelvliegtuig van voor 1990? -> ja.
Ergo, wel toegelaten.

Beetje dubbel gevoel... Ben blij dat ik de Grunau baby's heb... ;-)
En je Sagitta!

Hey Arjan, je hoeft het niet nóg eens uit te leggen hoor... ;-)

Ik vlieg wel rond met de Sagitta, Grunau Baby, SG-38 (die jullie allemaal vergeten zijn) Sig Riser en SZD 51 Junior want die kit is zéker voor 1990!)

Maw, ik maak mij niet zo druk... Vliegen kan ik toch wel...:mrgreen:

Back