3,5 meter, 4 kleppen zwever

Pfff, die ArtHobby kisten zijn wel helemaal het einde hoor...
Ik neig toch meer naar de High Aspect, nog diep nadenken :D

Kist en servo's zijn 450, euro even sparen voor de rest van de setup?

Of toch een maatje kleiner...
 
Grote kisten zijn duurder, dus ook de verdere hardware. Meestal is de prijs van de kist gelijk aan de hardware
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet ik mijn eisen wel bijstellen naar 2.5 meter, dan komt er echt een hele hoop in aanmerking.

Ik weet alleen niet exact hoe zich dat verhoud in de zweef eigenschappen, auw e.d.

@RJA, je moet er zelf de zaag in zetten lijkt me, wel raar want een vortex van 2.5 meter heeft ze wel
 
Misschien moet ik mijn eisen wel bijstellen naar 2.5 meter, dan komt er echt een hele hoop in aanmerking.

Ik weet alleen niet exact hoe zich dat verhoud in de zweef eigenschappen, auw e.d.

@RJA, je moet er zelf de zaag in zetten lijkt me, wel raar want een vortex van 2.5 meter heeft ze wel


Sander ik heb de Etalon (arthobby Thermic), deze heeft ook geen remkleppen, maar die maak je er zo in.

Ik ben erg tevreden met die kist, leuke bouwstijl, licht en een mooi uiterlijk, onderzijde vleugels van een kleurtje voorzien, anders zie je het niet goed.

Van deze kist hebben ze nu ook een RES uitvoering (thermiek uitvoering).

Ik vlieg de Etalon met een Dymond 3536, 1200 mah lipo (4 tot 5 stijgvluchten) en je zit in 20 seconden op 200 meter.

Erg leuke kisten met een hoog afwerkingsnivo, zo nu genoeg reclame.

Succes met denken

Terence
 
@René, ik zou niet weten hoe dat werkt en mijn Duits is net zo goed als mijn Grieks :mrgreen:

Arjan belde net, de Vitesse is wel een mooi ding hij stond ernaast :)
Foto's komen mijn kant op, ik ben benieuwd

En de Sioux is van Marktplaats verdwenen, maar mijn mail is niet beantwoord, beetje jammer (maar ja het MP)
Dat was mijn Vitesse :) Ik laat je weten hoe die vliegt (hij is nog niet helemaal klaar)
 
Zwever opgehaald

Ik had in het Gevraagd gedeelte nog een topic staan waarin ik om een zwever vroeg en vond.
Vandaag een zwever opgehaald in Barendrecht, ik ben er erg blij mee (maar wat een end rijden) :D

De romp is van SMG Gerten, model Milan
De vleugel is een eigen ontwerp met MH32 profiel en een span van 3,5m
Kernen gesneden uit styro met abachi beplankt en versterkt met koolstof rovings en liggers.

Voor de aandrijving zorgt een Mega 22/20/3 met 3:1 vertragen die een Freudenthaler 15,5x10 rond slingert op 45A
De regelaar was een Jeti JES 70-P3 OPTO maar die wordt vervangen door een 60A YEP (YGE kloon) met 5.5V @ 6A BEC
Oorspronkelijk voor 8 (3300mah) NiMH cellen, maar er komt nu een 3S lipo in, dat scheelt een hoop gewicht.
Gelukkig is er ruimte zat om met het zwaartepunt te spelen.

Rolroeren, flaps en V-staart worden bediend door Graupner DS361 servo's.
Deze trekken volgens Graupner max. 610mA op 6V dus ruim onder de 6A

De vleugels moet ik opnieuw bespannen, die zijn ooit eens gestript maar hebben daarna geen nieuw kleurtje gekregen.
Ik denk eraan deze wit te maken met Ferrari rode tippen en eventueel zwarte balken aan de onderkant voor de zichtbaarheid.
Richting/hoogte maak ik laten wel op kleur, die zijn nu doorzichtig paars.

Gewicht schat ik straks rond de 2200gram, pak 'm beet 32g/dm².
Dit komt vast nooit naar beneden, tenzij je de flaps erop zet :lol:

:cool::cool::cool:
 
Laatst bewerkt:
Foto

Bij deze, ik was nog niet zover :)

musebeve.jpg


Rolroeren en flaps staan er nog niet op, want het waait achter nogal hard.
Helaas is wel het puntje van een tip afgebroken tijden transport :(
 
Laatst bewerkt:
Terence komt helemaal goed, nu eerst foliën

Volgend seizoen maar lekker met F5J meedoen
:n00b:
 
Laatst bewerkt:
Vleugel zit deels al in de folie.

Hoe maak je de aansturing op rol/flaps een beetje leuk spelingvrij?
Ik heb nu van die ball linkjes gekocht voor aan de alu hevels, is een Z-bend in de servo hevel voldoende?

Edit:
Soldeer bus met quicklink aan de ene kant en ball link aan de andere kant zou moeten werken :)
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels is er het een en ander uitgebroken en verplaatst.

De Accubak voor de NiMH cellen is eruit en de servo's hebben hun plaats onder de vleugel gevonden.
De bowdenkabels zijn spelingsvrij gemaakt (zat voorheen in een rare bocht).
De vleugelbevestiging is onderhanden genomen.
Accu tray gemaakt met daaronder voldoende ruimte voor de regelaar en om met het CG te spelen.


Nu nog even kijken hoe de aansluiting met de vleugel beter kan maken, ik overweeg een DB9 stekker hiervoor.
Er zitten nu 2x multiplex stekkers aan, maar omdat de ruimte beperkt is wil ik dat anders maken.

ype2u6ug.jpg



De regelaar komt onderin, aangezien deze doorgaans maar even draait op vol vermogen zal het met de koeling wel lukken.

6u7a3yse.jpg


Ook de Altis komt voorin, hiervoor moeten alleen wel 2 verlengkabels naar achter, daar ligt de ontvanger (Gas & Vario)

Ps. Met dank aan Klaas, dit had ik zelf niet zo mooi voor elkaar kunnen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
DB9

Nog even een aparte vraag over die DB9:
Volstaat het bij elkaar nemen van + en - en 4x signaal apart?
Ik zat te denken om de - op de mantel en 2 pinnen te zetten, en de plus op 2 pinnen.
Dan hou je nog 4 pinnen over voor signaal, maakt het veel uit hoe je de pin bezetting maakt?

Ik dacht zo iets:
full

1, 3 & 5 = min (en evt de mantel voor afscherming)
6 & 9 = plus
2 = Flap L
4 = Flap R
7 = Aile L
8 = Aile R


Dan hoef je de servo draden niet te ver te splitsen
(Ik had eerst bedacht om plus en min links en rechts te doen, maar dat is niet handig)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij zit het zo:
massa van alle 4 op de buitenkant
POS van 2 servo's per vleugel op 1 pin
alle signaaldraden op een eigen pin

Starlight_Stekker_zpsd7b515b3.jpg
 
Kan je mij uitleggen om welke reden is deze manier beter is, daar ben ik wel benieuwd naar.

De overgangsweerstand is met gouden contacten van de pennen beter lijkt me.
 
Bij mij zit het zo:
massa van alle 4 op de buitenkant
POS van 2 servo's per vleugel op 1 pin
alle signaaldraden op een eigen pin

Starlight_Stekker_zpsd7b515b3.jpg
Dat vind ik eng.
De behuizing is gemaakt voor de afscherming, niet om vermogen te geleiden. Als de weerstand een keer hoog (hoger) wordt (omdat hij geoxideerd is of niet goed (meer) op zijn wederhelft zit, zijn in één klap alle vleugel servo's dood ... :( en dan kun je de rest van de kist ook wel afschrijven!

Waarom niet pin8 voor -5 en -7 gebruiken, en pin7 voor -2 en -6?!!
Zoveel werk is dat solderen toch ook weer niet?!
 
Back
Top