Gebalanceerde laadkabel maken

Ik zou me willen een kabeltje maken om 3 2s lipo's met JST stekkertje tegelijk te laden, ik zou dit wel willen maken met een balanceerkabel. Kan iemand me zeggen hoe ik de balanceerkabel dien aan te sluiten en/of er andere opties zijn om meerdere 2s lipo's tegelijk te laden?
 
En wat ook kan;
Een 6S lader waar je de drie 2S accu's in serie op aan sluit.
Beste is wel dat het dezelfde 2S accu's zijn, die ook ongeveer even vol/leeg zijn.
 
de beste optie is meerdere aparte laders

Hier in mijn gezin zijn we met 3 RC vliegeniers, als we een voormiddagje gaan vliegen zitten we gauw (samen) aan 9 2s lipo's, 6 3s batterijen en dan nog een paar 1s lipotjes van het kleinere spul, gaan aantal ladertjes worden dan he... ;)
 
de beste optie is meerdere aparte laders

Dit is het beste advies. :thumbsup:

Hier in mijn gezin zijn we met 3 RC vliegeniers, als we een voormiddagje gaan vliegen zitten we gauw (samen) aan 9 2s lipo's, 6 3s batterijen en dan nog een paar 1s lipotjes van het kleinere spul, gaan aantal ladertjes worden dan he... ;)

Dat is heel jammer. Je kan natuurlijk ook een lader kopen die twee accu's tegelijk kan laden. Een lader met twee uitgangen dus.
Nee echt, meerdere accu's in serie laden die niet in serie worden gebruikt moet je NIET doen! Die accu's worden elk apart gebruikt en de ene zal altijd iets verder leeg zijn dan de andere. De accu's worden op verschillende manieren gebruikt waardoor er ook verschillen ontstaan tussen de accu's. Dat alles is onontkoombaar!
Ga je die in serie laden dan zal de ene altijd eerder vol zijn dan de andere. De balancer moet dan zorgen dat de volle cellen niet verder geladen worden, maar als de laadstroom dan nog vrij hoog is kan dat te veel worden voor de balancer. Een tweede ding is dat omdat de balancer veel meer "werk" moet doen het laden behoorlijk langer kan duren. De eventuele tijdwinst kan dan ook nog wel eens tegenvallen.
Kortom de kans op problemen is gewoon veel te groot.

Nu investeren in drie laders (voor ieder één) zal op den duur wel eens goedkoper kunnen blijken dat wat je nu van plan bent. De LiPo's zullen vrijwel zeker een kortere levensduur duur hebben. Ook kunnen de ze in de fik vliegen en dat kan snel in de papieren lopen. Is het niet omdat je dan nieuwe moet kopen dan wel door de eventuele schade die er door kan ontstaan.
Wat voor schade? Denk dan bijvoorbeeld aan een doorgebrande balancer en in het ergste geval misschien wel brand. Nee ik heb geen enkele band met wat voor fabrikant dan ook, ik wil je echt alleen maar waarschuwen.
 
Sluit me helemaal aan bij de waarschuwing van Ernst. Je geeft zelf aan dat je nogal verschillende LiPos hebt (aantal cellen / vermoedelijk ook capaciteit / maar vooral verschillende modellen dus (ont)ladingstoestand). Enkel onder heel specifieke omstandigheden zou dit kunnen (bvb. packs van een 2-motorig model die dus vrijwel even lang/even veel belast worden) en dan nog blijft het tricky.

Als je tijd wil winnen, zou ik investeren in laders waarmee je ook op het veld tussentijds kunt opladen.
 
Inderdaad, lader(s) erbij kopen, voor de boel in de hens gaat, al dan niet in innige samenwerking met model, auto of woning.
 
Oei, wist niet dat dit zo gevaarlijk was, er heeft mij hier iemand van het forum eens een kabeltje gemaakt om 4 lipotjes ( 1s 200mAh van de Nano cpx enz) tegelijk gebalanceerd te laden ( dus met balanceerstekker erop) en die laadt ik nu als 4s 200mAh met het balanceerstekkertje erbij, werkt in feite heel erg goed maar als dat zo gevaarlijk is ga ik er toch nog effe over nadenken...
 
In principe is 4 cellen in serie laden helemaal niet zo gevaarlijk. Hoeveel mensen vliegen er niet rond met een 4S accu? Dat zijn toch 4 cellen in serie!
Er is één heel groot verschil, die 4 cellen zijn ALTIJD in serie met elkaar verbonden. Ze vormen een eenheid! De cellen worden met dezelfde stroom geladen en ontladen. Ze worden allemaal even ver geladen en ontladen. Natuurlijk zijn ook die cellen nooit 100% gelijk maar de verschillen zullen slechts klein zijn en ook klein blijven. Het is de balancer die er voor gemaakt is om juist die kleine verschillen te kunnen opvangen.

Wat jij doet is losse cellen, die ook als losse cellen worden gebruikt, als een eenheid gaan laden. Die cellen worden voor verschillende modellen gebruikt. De onderlinge verschillen zullen dus zeker groter zijn en makkelijk nog groter kunnen worden. De ene keer vlieg je de cel nagenoeg helemaal leeg en een volgende cel vlieg je maar voor 80% leeg. Weer een volgende vlieg je maar voor de helft leeg omdat je dan net nodig naar de wc moet. ;);)

Het is dus echt "gevaarlijk" om een helemaal lege en een slechts half lege cel in serie te zetten en ze als een 2S accu te gaan laden. Als je dat zelfs met 4 cellen doet kan het nog gevaarlijker worden. De balancer zal zijn werk willen doen. De moderne balancers kunnen een aardige stroom verwerken maar wij willen onze accu's steeds sneller laden. Om dat te kunnen doen wordt er een flink hoge laadstroom gebruikt en dan is het heel goed mogelijk, zeer waarschijnlijk zelfs, dat de balancer die stroom niet kan verwerken.
Er zijn laders die daar wel mee overweg kunnen. Als de balancer te veel stroom moet verwerken zal de lader die stroom terug regelen om binnen de grenzen van de balancer te blijven. Het enige probleem wat je dan hebt is dat het laden vanaf dat moment langzamer zal gaan. De tijdwinst die je denkt te hebben kan dan behoorlijk tegenvallen.

De meeste laders/balancers hebben deze voorziening echter niet, zeker de goedkopere niet. Je loopt dan het risico dat je balancer doorbrand maar ook dat de reeds volle cel(len) overladen worden. Beide wil je niet, een doorgebrande balancer betekend een nieuwe kopen. Een overladen cel betekend ook een nieuwe kopen maar kan als "neveneffect" ook een fikkie tot gevolg hebben. Dat laatste wil je helemaal niet meemaken.

Pas dus op met dit soort dingen, het kan heel lang goed gaan maar als het een keer fout gaat kunnen de gevolgen nogal vervelend zijn. Er zijn hele volksstammen die op de fiets bij rood licht toch doorrijden om rechtsaf te slaan. Dat gaat heel lang goed, maar het gaat een keer fout en dan....... :oops:
 
Laatst bewerkt:
Door een ander draadje zag ik DEZE laders/balancers. Die dingen kosten geen dr@l waardoor je er makkelijk een paar kan kopen. Je kan dan waarschijnlijk al je accu's tegelijk laden. :) Goed de laadstroom is beperkt dus het laden zal wat langer duren maar dat hoeft geen groot probleem te zijn. ;)
 
Door een ander draadje zag ik DEZE laders/balancers. Die dingen kosten geen dr@l waardoor je er makkelijk een paar kan kopen. Je kan dan waarschijnlijk al je accu's tegelijk laden. :) Goed de laadstroom is beperkt dus het laden zal wat langer duren maar dat hoeft geen groot probleem te zijn. ;)

Hoi ernst.

Ik heb het draadje gevonden. Ook ik ben er nu van overtuigd dat het niet goed is in serie te laden. De link die je geeft hier is een optie voor mij. Ik ga er twee bestellen.
Daar moet gewoon een 12V adaptertje op toch? AC of DC?
 
Ik heb dit vliegseizoen al mijn accu's thuis altijd geladen met dit parallel bordje. Daarop kunnen 6 accu's tegelijk worden geladen en het maakt niet uit of ze vol, halfvol of leeg zijn als ik ze aansluit.
p1110796-jpg.5996


p1110790-jpg.5995

Zoals je ziet kunnen 2S en 3S ook door elkaar

De uitleg staat in dit draadje
 
Henk, Dit is wel een heel speciale lader met 3 onafhankelijke laadcricuits, één per cel.
Dan kan je 2 en 3 cellen pakketten ongestraft parallel laden mits je ze de tijd geeft allemaal vol te laden.
Een normale lader heeft iha te weinig balancerstroom om 2S en 3S door elkaar te laden op deze manier.

Rick
 
Henk, Dit is wel een heel speciale lader met 3 onafhankelijke laadcricuits, één per cel.
Dan kan je 2 en 3 cellen pakketten ongestraft parallel laden mits je ze de tijd geeft allemaal vol te laden.
Een normale lader heeft iha te weinig balancerstroom om 2S en 3S door elkaar te laden op deze manier.
Rick
Hallo Rick,
Klopt, en laten die balanceerpoort ladertjes nu ook nog eens drie knikkers en een scheet kosten.
Inmiddels gebruik ik onderstaand ladertje omdat ik die andere een keer heb opgeblazen, door een stommiteit van me.
21044(1).jpg

Ik sluit mijn accu's na het vliegen aan en de volgende dag zijn ze weer vol. Ik vlieg het meeste met 3S 2200 MAh en 3S 3000 MAh in mijn zwevers en heb het nog niet meegemaakt dat ze dan de volgende dag als ik weer wilde gaan vliegen nog niet vol waren.

Om op het veld te laden gebruik ik dit natuurlijk niet. Dan heb ik gewoon mijn Turnigy IMAX-B6 kloon mee.
gr,
Hans
 
Die kleine DC-4S laders gebruik ik ook voor mijn kleine lipo's, daar zijn ze echt ideaal voor.
Veel gemakkelijker in gebruik dan een normale lader. Voor grote lipo's moet je inderdaad geen haast hebben.
Ik gebruik ze voor 500 tot 1300mAh 2, 3, en 4S.

Ik heb van 3 losse 1 grote gemaakt:

 
Dat is een hele mooie lader en kost dan ook €82,- Voor dat geld kun je ook 9 accu's tegelijk opladen, met 9 van die mini ladertjes.
 
... en moet je 9 laders en alle kabelmeuk meeslepen.. etc.. het is maar net wat je voorkeur heeft. 82 euro is veel geld, maar 6 ladertjes voor 82 euro.. dan moet het wel rommel zijn.
 
Back
Top