In principe is 4 cellen in serie laden helemaal niet zo gevaarlijk. Hoeveel mensen vliegen er niet rond met een 4S accu? Dat zijn toch 4 cellen in serie!
Er is één heel groot verschil, die 4 cellen zijn ALTIJD in serie met elkaar verbonden. Ze vormen een eenheid! De cellen worden met dezelfde stroom geladen en ontladen. Ze worden allemaal even ver geladen en ontladen. Natuurlijk zijn ook die cellen nooit 100% gelijk maar de verschillen zullen slechts klein zijn en ook klein blijven. Het is de balancer die er voor gemaakt is om juist die kleine verschillen te kunnen opvangen.
Wat jij doet is losse cellen, die ook als losse cellen worden gebruikt, als een eenheid gaan laden. Die cellen worden voor verschillende modellen gebruikt. De onderlinge verschillen zullen dus zeker groter zijn en makkelijk nog groter kunnen worden. De ene keer vlieg je de cel nagenoeg helemaal leeg en een volgende cel vlieg je maar voor 80% leeg. Weer een volgende vlieg je maar voor de helft leeg omdat je dan net nodig naar de wc moet.

Het is dus echt "gevaarlijk" om een helemaal lege en een slechts half lege cel in serie te zetten en ze als een 2S accu te gaan laden. Als je dat zelfs met 4 cellen doet kan het nog gevaarlijker worden. De balancer zal zijn werk willen doen. De moderne balancers kunnen een aardige stroom verwerken maar wij willen onze accu's steeds sneller laden. Om dat te kunnen doen wordt er een flink hoge laadstroom gebruikt en dan is het heel goed mogelijk, zeer waarschijnlijk zelfs, dat de balancer die stroom niet kan verwerken.
Er zijn laders die daar wel mee overweg kunnen. Als de balancer te veel stroom moet verwerken zal de lader die stroom terug regelen om binnen de grenzen van de balancer te blijven. Het enige probleem wat je dan hebt is dat het laden vanaf dat moment langzamer zal gaan. De tijdwinst die je denkt te hebben kan dan behoorlijk tegenvallen.
De meeste laders/balancers hebben deze voorziening echter niet, zeker de goedkopere niet. Je loopt dan het risico dat je balancer doorbrand maar ook dat de reeds volle cel(len) overladen worden. Beide wil je niet, een doorgebrande balancer betekend een nieuwe kopen. Een overladen cel betekend ook een nieuwe kopen maar kan als "neveneffect" ook een fikkie tot gevolg hebben. Dat laatste wil je helemaal niet meemaken.
Pas dus op met dit soort dingen, het kan heel lang goed gaan maar als het een keer fout gaat kunnen de gevolgen nogal vervelend zijn. Er zijn hele volksstammen die op de fiets bij rood licht toch doorrijden om rechtsaf te slaan. Dat gaat heel lang goed, maar het gaat een keer fout en dan.......
