altis hoogtelogger bestellen

Vario...

En in het andere scherm zie je de vario inderdaad:
full


Maar je hoort niks :). Dat ligt eerder aan de Smart-Box dan aan de Altis. Als ik de officiele Graupner Vario had gekocht dan had je in de Smart-Box ook niks gehoord. Wel raar eigenlijk.

Als er dus ooit een andere zender komt dan kan ik de Altis als vario gebruiken.

Voorlopig maar even op een andere manier ;)

Ik heb ook een omgebouwde MX-16 HOTT met een smartbox op het handvat gemonteerd. De smartbox geeft met biepjes stijgen en dalen hoorbaar aan.
Oh ja, bij Rudi werkt het dus wel? Dit durf ik niet te geloven. De Smart-Box die piepjes geeft. Dat heb ik nog nooit ergens gelezen of gehoord.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik de officiele Graupner Vario had gekocht dan had je in de Smart-Box ook niks gehoord. Wel raar eigenlijk.
Nog maar een keer...dat ligt aan je zender. Die heeft geen geluidsmodule. Hij kan alleen de tuutjes en klikjes geven zoals je die hoort als je de trim verzet. Die geluiden maakt je Smart Box ook maar dat is als vario onbruikbaar.
.......
Oh ja, bij Rudi werkt het dus wel? Dit durf ik niet te geloven. De Smart-Box die piepjes geeft. Dat heb ik nog nooit ergens gelezen of gehoord.
Dat doet hij wel, maar alleen die hele simpele zoals een trim-geluid. Bij een HoTT-zender kun je de echte vario geluiden en spraak ook alleen horen via de koptelefoon.
 
Daar ben ik het niet mee eens.
Gisteren vloog ik met de Hott vario zonder Smart-Box. In de Hott zender zijn de vario piepjes prima te beluisteren bij een iets grotere daling dan 0.3 meter per seconde. Daarnaast is er een 3.5 mm plug en kan het geluid zo verplaatsen worden naar een koptelefoon.

De Altis V4 geeft mij via het mini communucatie kabeltje en de aangesloten Hott ontvanger geen enkele informatie. Op kan. A ingesteld voor Graupner Hott niet en ook niet op kan. B ingesteld op communicatie.
 
Nog maar een keer...dat ligt aan je zender. Die heeft geen geluidsmodule. Hij kan alleen de tuutjes en klikjes geven zoals je die hoort als je de trim verzet. Die geluiden maakt je Smart Box ook maar dat is als vario onbruikbaar.
Dat weet ik. Ik vroeg me alleen af of de Altis als vario te gebruiken is als ik eens een nieuwe zender ga kopen, de MX-16 HoTT bijvoorbeeld.
Dat doet hij wel, maar alleen die hele simpele zoals een trim-geluid.
Ik bedoelde natuurlijk vario-piepjes, niet de gewone piepjes als je een toets aanraakt.
Daar ben ik het niet mee eens.
Waar ben je het niet mee eens?
De Altis V4 geeft mij via het mini communucatie kabeltje en de aangesloten Hott ontvanger geen enkele informatie. Op kan. A ingesteld voor Graupner Hott niet en ook niet op kan. B ingesteld op communicatie.
Dan doe je toch iets niet goed. Ik krijg wel informatie te zien. De Altis manifesteert zich als als EAM (Electric Air Module), niet als vario. Misschien zit daar de fout.

Ik heb Altis via Facebook benaderd en ze hebben mij prima geholpen. Mocht het niet lukken dan...
 
Ik bedoelde natuurlijk vario-piepjes, niet de gewone piepjes als je een toets aanraakt.
Hier zit een stukje verwarring (en bij Frans ook volgens mij)

De oude MX-16 en de Smartbox kunnen wel geluiden produceren maar dat zijn basale piepjes, klikjes en series van tonen. De vario kun je dan ook wel horen en er zijn een aantal tonen te onderscheiden maar niet vloeiend. Een HoTT-zender kan zonder de koptelefoon ook niet meer dan dat. Alleen over de koptelefoon krijg je de vloeiende tonen en de spraak.
Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen of hoe dat technisch gezien heet. Het is het verschil tussen zo'n oude 386 computer zonder geluidskaart en eentje mét geluidskaart. De eerste kan wel geluiden produceren maar op een heel ander niveau dan een geluidskaart kan.
 
De vario kun je dan ook wel horen en er zijn een aantal tonen te onderscheiden maar niet vloeiend.
Ah! Dat wist ik niet. Dat moet ik dus proberen. Al is het maar in de 386 mode ;)
Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen of hoe dat technisch gezien heet. Het is het verschil tussen zo'n oude 386 computer zonder geluidskaart en eentje mét geluidskaart. De eerste kan wel geluiden produceren maar op een heel ander niveau dan een geluidskaart kan.
Het is mij helemaal duidelijk. Je hebt het prima uitgelegd :)
 
Inmiddels contact gehad met Rudi [Idur]. Hij kreeg vario-pieptoontjes uit zijn Smart-Box in combinatie met een Graupner vario. Ik ga dat komende week proberen met de Altis.

Ben benieuwd.
 
Inmiddels gevlogen met de Altis in combinatie met de Smart-Box.
Totale stilte...

Aerobtec zegt dat het wel moet lukken maar dat het aan de instellingen ligt. Komende tijd maar weer eens proberen :confused:
 
Starthoogte Altis

Omdat dit het meest recente draadje over de Altis is post ik mijn vraag hier.

Vandaag lekker gevlogen en de Altis heeft een en ander netjes geregistreerd. Toch is er iets wat mij niet duidelijk is en waarvan ik me afvraag of het klopt. De log van 1 van de vluchten laat het mooi zien.

Calibratie_altis.png


Je ziet dat ik na 'Motor Off nog wat doorgestegen ben en dat de F5j hoogte 10 seconden later 184,6 meter is. Maar klopt dit wel? Want je ziet ook dat op het moment dat de motor gestart wordt de hoogte zo'n 16-17 meter is. Nou ben ik niet klein maar dat red ik echt niet... (Voor alle duidelijkheid, ik start uit de hand en gooi hem niet eerst een eind omhoog)

Je kunt nu concluderen dat mijn F5j hoogte zo'n 15 meter te hoog wordt geregistreerd (ik ben 1,92 meter). Dus dat scheelt me in de wedstrijd punten, das jammer als dat door de Altis komt. Het rare is dat er niet een constante afwijking is. Als ik de hoogtes bij ´Motor On´van mijn laatste 5 vluchten bekijk zie ik de volgende waardes: 3, 0, 16, 4 ,7. Grote spreiding dus, en eigenlijk allemaal niet correct uitgaande van mijn werphoogte van 2 meter.

Mijn vraag is nu of andere Altis gebruikers dit ook zien? En zie ik misschien wat over het hoofd? Mijn bedoeling is niet om nu een discussie uit te lokken over welke van de 2 loggers nu de betere is.

Hoor graag jullie ervaringen!

JB
 
Hoi Jacob,
Ik denk dat dit te maken heeft met luchtstromen door je romp. Als er op de één of andere manier onderdruk ontstaat registreert hij grotere hoogtes.
Je zou de koelopeningen af kunnen plakken om te kijken of dat verschil maakt.
Ik zag bij Adrie daarstraks een logje waarbij hij op een gegeven moment op -5 meter vloog (ten opzichte van zijn starthoogte)
 
@arjan, goed idee, maar ik heb geen koelopeningen. Wel een turbo spinner, Altis zit met dubbelzijdige tape aan het klepje om eenvoudig de hoogte af te lezen. Ik denk dat ik rondom eens wat 2 mm gaatjes boor om de onderdruk te laten verdwijnen. Maar...

Wat je niet ziet in de grafiek is het stuk dat ik er af 'geknipt' heb. De hoogte is daarin constant. Ik heb ook altijd het klepje met Altis bij het aansluiten van de spanning niet op de romp omdat daar de aansluiting zit. Sterker, ik wacht altijd met het plaatsen van de klep tot ik zie dat de Altis geinitialiseerd is. Dus je suggestie is een goed maar ik weet niet zeker of het wel dit vraagstuk oplost. We puzzelen verder.

@jaap, correct!
 
Jacob,

Bij mij beginnen de logjes precies op 0 voor het oppakken en dan naar 2 mtr of zo voor de start.

Altis zit ook in open ruimte achter de turbo spinner

Terence
 
Ik denk dat dat toch wel te maken heeft met waar de altis gepositioneerd is.
Op FB heb ik 3 logjes gepost met starthoogtes varieerend van -2 tot bijna -6 meter. Mijn altis ligt tegen de zijkant achter de motor en naast de accu.
Heb ook een turbospinner. Ik blijf het vreemd vinden. Maar eens goed in de gaten houden.
Al denk ik wel dat de starthoogtes kloppen.

Wat ik het belangrijkste vind is de nauwkeurigheid van de starthoogte onderling van de altis en de unilog. Of andere loggers die in de toekomst gebruikt mogen gaan worden.
 
Ok. Ik zal proberen de Altis eens een paar vluchten buitenboord te plaatsen. Dan sluit ik het effect van de gesloten romp uit.
 
Back
Top