Hoi wij ontladen onze lipo's tot 2.8v per cel en hebben na het rijden ze altijd direct opgeladen en doen dit nu al een half jaar en er is nog altijd geen lipo gesneuveld....
Dat doe je dan goed en je accu zal daar weinig problemen mee hebben, dat schreef ik ook al.
.... dus 3.2v vind/lijkt me wat hoog ik zou minstens 3v per cel nemen en 2.8 mag ook hoor
Dat moet je nu net niet schrijven want dat is niet juist!
Jij rijdt met auto's en die trekken flink stroom uit de accu en onder die belasting zal de accuspanning verder inzakken. Stoppen bij 3V of zelfs 2,7V hoeft dan geen probleem te zijn. Bij geringe stroom zoals bijvoorbeeld een zender gebruikt moet je daar heel voorzichtig mee zijn. Heel misschien zou 3V nog net gaan maar ik blijf dat link vinden. Stoppen bij minder dan 3V moet je bij een zenderaccu echt niet doen want dan is het beslist einde accu!
Keiharde waardes zijn niet te geven maar je zou het onderstaande als vuistregel kunnen gebruiken:
Ontladen met minder dan 1C, stoppen bij 3,4V per cel of hoger als je nog "veiliger wilt blijven.
Ontladen met meer dan 1C maar minder dan 5C, stoppen bij 3,2V per cel.
Ontladen met meer dan 5C maar minder dan 10C, stoppen bij 3V per cel.
Ontladen met meer dan 10C maar minder dan 20C, stoppen bij 2,8V per cel.
Ontladen met meer dan 20C, stoppen bij 2,7V per cel.
Denk er om dit is maar een heel grove vuistregel. Wat je werkelijk moet doen hangt heel sterk af van de fabrikant. Houdt je altijd aan de waardes die zij aangeven. Ga echt niet daar onder zitten en als je dat wel doet moet je er rekening mee houden dat het je een accu kan kosten. Niet gaan zeuren of lopen roepen dat die en die accu slecht is omdat ..... Jij bent dan de oorzaak!
Bertus, je was me net voor.
