7,4 v lipo hoe ver ontladen?

Beste
In mijn futaba 8FG zit een 2800 mah 7.4 v lilo accu. Standaard staat het alarm op 6.8 v.

Klopt het dat als de accu deze waarde bereikt, ik in de gevaren zone zit? OF is dat voltage berekent op de 'normale' nimh accu dat erin zit..?

In de futaba 8FG (Super) zit inderdaad een LI-Ion accu (lithium ion).

Dit is een 2S, iedere cel heeft een nominale waarde tussen de 3,6 en 3,8V afhankelijk van het type fabrikant. De minimale spanning ligt tussen de 3,2 en 3,3V.

Dus je vraag of het alarm goed staat is hierbij bevestigend beantwoordt.

De minimum spanning van een LiPo cel is afhankelijk van de belasting. Een zender is voor zo'n accu een lage belasting dus zal de minimale spanning hoger zijn dan bij een accu voor de aandrijving.
Voor deze zender zal die spanning 3,2V of misschien 3,3V per cel zijn. Het alarm staat op 3,4V per cel dus is dat zeker aan de veilige kant. Gaat het accu alarm op je zender af dan moet je natuurlijk zo snel mogelijk landen en niet denken dat je nog wel een paar rondjes kan vliegen. Probeer dat ook niet want dat zal gegarandeerd een keer verkeerd aflopen.

Je moet een heel duidelijk onderscheid maken in hoever je ze waarmee ontlaad.
Ernst gaf het hierboven al aan.
Als je de lipos met een zender naar de 2.8 volt leeg trekt kan je ze weg gooien.
Trek je ze met 50 c leeg dan zal het geen kwaad kunnen verwacht ik.
Je moet dus geen appels met peren vergelijken.

Hoi wij ontladen onze lipo's tot 2.8v per cel en hebben na het rijden ze altijd direct opgeladen en doen dit nu al een half jaar en er is nog altijd geen lipo gesneuveld....
Dat doe je dan goed en je accu zal daar weinig problemen mee hebben, dat schreef ik ook al.

.... dus 3.2v vind/lijkt me wat hoog ik zou minstens 3v per cel nemen en 2.8 mag ook hoor
Dat moet je nu net niet schrijven want dat is niet juist!
Jij rijdt met auto's en die trekken flink stroom uit de accu en onder die belasting zal de accuspanning verder inzakken. Stoppen bij 3V of zelfs 2,7V hoeft dan geen probleem te zijn. Bij geringe stroom zoals bijvoorbeeld een zender gebruikt moet je daar heel voorzichtig mee zijn. Heel misschien zou 3V nog net gaan maar ik blijf dat link vinden. Stoppen bij minder dan 3V moet je bij een zenderaccu echt niet doen want dan is het beslist einde accu!

Keiharde waardes zijn niet te geven maar je zou het onderstaande als vuistregel kunnen gebruiken:
Ontladen met minder dan 1C, stoppen bij 3,4V per cel of hoger als je nog "veiliger wilt blijven.
Ontladen met meer dan 1C maar minder dan 5C, stoppen bij 3,2V per cel.
Ontladen met meer dan 5C maar minder dan 10C, stoppen bij 3V per cel.
Ontladen met meer dan 10C maar minder dan 20C, stoppen bij 2,8V per cel.
Ontladen met meer dan 20C, stoppen bij 2,7V per cel.

Denk er om dit is maar een heel grove vuistregel. Wat je werkelijk moet doen hangt heel sterk af van de fabrikant. Houdt je altijd aan de waardes die zij aangeven. Ga echt niet daar onder zitten en als je dat wel doet moet je er rekening mee houden dat het je een accu kan kosten. Niet gaan zeuren of lopen roepen dat die en die accu slecht is omdat ..... Jij bent dan de oorzaak!

Bertus, je was me net voor. ;)

De minimum spanning van een LiPo cel is afhankelijk van de belasting.

Ik zou er aan toe willen voegen: de minimum spanning is afhankelijk van waar/wat je meet.
Je zender zal heel waarschijnlijk de totale accuspanning meten na de connector. Aangezien die accu relatief weinig belast wordt, klopt dit vrij goed met de onbelaste, totale accuspanning (en is 2x3.4V een prima stop waarde)
Bij motoraccus meet je (regelaar + BEC?) meer dan waarschijnlijk ook de totale accuspanning (ik verwacht niet dat via de balanceraansluiting individuele cellen gemeten worden). Door de hoge stroom kun je extra spanningsval oplopen in de contacten (stekkers). Persoonlijk vind ik 3.2V/cell dan ook een veilige eindwaarde:
* je rekent 3.2V/cell maar je meet de volledige accu (zwakke broeders worden gespaard).
* bij 3.2V zit je in het staartje van de ontlaadcurve en resteert er niet veel capaciteit.
Dan hou ik het liever safe en stop maar wat vroeger.

Waar je meet speelt inderdaad een belangrijke rol. Over de draden en de connectors zal ook een spanningsverlies optreden. Dat zal groter zijn bij grotere stromen. Juist om die reden kan de afslagspanning van de regelaar lager gekozen worden. De regelaar meet namelijk altijd aan het einde van de draden waardoor de cel spanning IN de accu altijd hoger zal zijn. Wanneer de regelaar 2,8V meet kan het in de accu nog wel 3V zijn. De overige 0,2V gaat verloren over de kabels en de connectors.

Eén ding is wel erg belangrijk. De regelaar meet de accuspanning en niet de cel spanning.
Wanneer je dus een 3S accu gebruikt zal de regelaar bijvoorbeeld bij 9V (3V per cel) uitschakelen of vermogen terug regelen. Stel nu dat één cel slecht is en (veel) meer inzakt dan de andere twee.
Zo kan de regelaar toch door blijven gaan tot de accu spanning tot 9V is gedaald. Die ene cel kan dan al naar de knoppen zijn. Helaas is dat niet te voorkomen behalve wanneer je een regelaar gebruikt die via de balansconnector elke cel afzonderlijk meet. Er bestaan wel regelaars die dat doen, dat zijn er echter maar een paar.

Back