humz, enigste verschil vliegtechnisch is dat een fbl heli de "drag" van de flybar niet heeft..
oftewel, meer nuttig vermogen. men had het ooit over 30%, maar dat lijkt me nog steeds wat aan de hoge kant.
vliegtechnisch is het niet zo'n verschil.. fbl houdt de vlieghoek wat meer vast, dus je kunt hem redelijk goed tegen een constante wind inhangen, en dan makkelijker hooveren.
maar vlagerige wind werkt dat niet, moet je net zoveel corrigeren.
fp of cp in wind zal altijd in het voordeel van de cp eindigen, met als voornaamste reden dat een cp heel snel zijn vermogen aan kan passen. rotor blijft even hard draaien, maar de omlaag gaande kracht is in een fractie van een tel van volgas naar 0 gereduceerd indien nodig.
in wind kun je in verschrikkelijke omstandigheden de heli toch vrij vlot binnen de 30 cm hoogteverschil hooveren.
bij een fp gaat dat bij dezelfde omstandigheden al vlot naar 2 meter. fbl of niet.
bij een fp heb je te maken met een rotor die af moet toeren, of juist op moet toeren, en zodoende gewoon trager is.
in een vlagerige wind kan dat tot zeer grote bokkesprongen leiden, ook al corrigeer je op tijd.
fbl maakt het leven wat meer instelbaar. wat meer "sim"gevoel. verschil is natuurlijk wel te voelen, maar ook weer geen complete wereld aan verschil
oftewel, meer nuttig vermogen. men had het ooit over 30%, maar dat lijkt me nog steeds wat aan de hoge kant.
vliegtechnisch is het niet zo'n verschil.. fbl houdt de vlieghoek wat meer vast, dus je kunt hem redelijk goed tegen een constante wind inhangen, en dan makkelijker hooveren.
maar vlagerige wind werkt dat niet, moet je net zoveel corrigeren.
fp of cp in wind zal altijd in het voordeel van de cp eindigen, met als voornaamste reden dat een cp heel snel zijn vermogen aan kan passen. rotor blijft even hard draaien, maar de omlaag gaande kracht is in een fractie van een tel van volgas naar 0 gereduceerd indien nodig.
in wind kun je in verschrikkelijke omstandigheden de heli toch vrij vlot binnen de 30 cm hoogteverschil hooveren.
bij een fp gaat dat bij dezelfde omstandigheden al vlot naar 2 meter. fbl of niet.
bij een fp heb je te maken met een rotor die af moet toeren, of juist op moet toeren, en zodoende gewoon trager is.
in een vlagerige wind kan dat tot zeer grote bokkesprongen leiden, ook al corrigeer je op tijd.
fbl maakt het leven wat meer instelbaar. wat meer "sim"gevoel. verschil is natuurlijk wel te voelen, maar ook weer geen complete wereld aan verschil