Beginnen met rc heli

Vaak kun je met de leraar leerling set niet omschakelen.. Dus leraar mode 1 en leerling mode 2..
Dus dan moet je, zeker bij de eerste aan de kabel stapjes even een instructeur in dezelfde modus hebben

Oh????

Met onze (minstens) 15 jaar oude FC-18/FC-16 setjes gaat dat wél....
Voorheen hadden we de stickmechaniekjes zo gemodificeerd dat we van buitenaf binnen 30 seconden de veer van de ene stick actief en de andere inactief konden maken, en dan nog eens 30 seconden om de zender electronisch goed te zetten.... tegenwoordig hebben we een aantal setjes gas rechts en een paar setjes gas links bij ons, en pakt de leerling gewoon die set die hij nodig heeft.

Voor de leraar-zender zal het volkomen worst wezen welke stickmode de aangehangen leerlingzender heeft, dat merkt het ding niet eens, hij breit het zo wel recht....

Maar ja, da's bij "ons".... :mrgreen::rolling:

Groet, Bert

Msr inderdaad. De msrx is al even uit de handel. Was eenmaal goed afgesteld wel een hele leuke heli.

Vlieglessen zou ik nu nog niet nemen. Gewoon lekker vliegen met zo'n micro. Je gaat snel zat door krijgen wat wel en niet werkt. Phoenix heeft overigens ook een hoop tutorials en als je het echt niet meer weet, zijn wij er voor je.

Ik denk dat je hier omgekeerd bedoeld.
De Msrx is de opvolger van de MSRX, de Msrx heeft een electronische stabilisatie in plaats van een flybar en is een goede heli op later over te stappen op de Mcpx (3D-heli).
Mode 2 is inderdaad de setup van de zender die het meest gebruikt word.
Dit heeft echter enkel invloed op de zender.
Als je bij blade blijft kun je zelf je (spektrum-)zender koppelen aan de heli en dit speelt geen rol of hij mode 1 of mode 2 is.
Om de heli later nog te kunnen door verkopen speelt dit dus geen rol.
Om een lesgever te vinden wel omdat inderdaad de meeste in mode 2 vliegen.

Nee ik bedoel dat de msrx alceven uit de handel is. De msrx was inderdaad de opvolger van de msr. De msrx vloog uit de doos als bagger en om dat op te lossen moest je de swash scheef afstellen ipv level en de staart iets verlengen. Door deze problemen hebben ze de productie stopgezet en is de eerder gestaakte msr weer terug in de verkoop gekomen.

En om de mode 1 te verkopen is lastiger. Er is minder animo voor mode 1 en niet iedereen heeft zin om de sticks om te draaien als hij ook als mode 2 te koop is.

Wel ik ben intussen gewoon de winkel binnen gestapt en heb gekocht.

Spektrum dx6i
Phoenix 5 sim
Blade Mcx

en nu leren vliegen

Heeft er toevalig iemand een idee of er ergens in de regio antwerpen iemand lessen geeft ?
Zo een flight sim werkt perfect maar hoe leer je juist vliegen en doe je het al dan niet goed weet je daar door niet.

www.rchelitechnics.be geeft vlieglessen en zit in essen

Als je alvast aan de slag wil zou ik je freddy's flight academy aan willen raden, daar heb ik best veel aan gehad in ieder geval:

freddy's flight academy - YouTube

Ja via die weg ben ik aan het leren hoveren,maar hem zo stabiel houden is zeker niet eenvoudig.
En soms probeer ik dan gewoon rustig wat rond te vliegen.
Dit gaat soms goed maar soms zie ik niet meer goed waar hij naartoe aan het vliegen is ?
Mss een probleem op de sim ?

Beetje.
Sim heeft een beetje verlies in zicht als je wat verder gaat ten opzichte van echt vliegen.

Kweste wat dichterbij vliegen.
Daarnaast moet je niet vergeten juist het rondvliegen lastig is.. Alle orientaties komen voorbij
Is hooveren nog lastig, is rondvliegen vragen om een crash. Al maakt dat in een sim natuurlijk niet uit ;-)

Beetje.
Sim heeft een beetje verlies in zicht als je wat verder gaat ten opzichte van echt vliegen.

Kweste wat dichterbij vliegen.
Daarnaast moet je niet vergeten juist het rondvliegen lastig is.. Alle orientaties komen voorbij
Is hooveren nog lastig, is rondvliegen vragen om een crash. Al maakt dat in een sim natuurlijk niet uit ;-)

Het hoveren gaat best wel,maar hem op de exacte plaats laten hoveren zonder al te veel af te wijken is toch niet eenvoudig

Zelf had ik dit in het begin ook en dit bleek al snel door over-corrigeren te komen. In het begin heb je de neiging om continu teveel te corrigeren op cyclic, dit wordt vanzelf minder. Kleine "tikjes" zijn vaak genoeg.

De beste tip die ik hier kreeg was: de cyclic stick altijd laten terugkomen naar het midden, dan even kijken wat de heli doet en vervolgens terug te corrigeren. Dit was voor mij de eerste stap van totaal ongecoördineerd rondzwalpen naar gecontroleerd hoveren. Let wel, de eerste stap. Daarna is het oefenen en blijven oefenen.

Ik denk dat ik momenteel toch met kleine tikjes werk.
In de sim vlieg ik momenteel met een Blade mSR.
Mss moet ik eens een filmje maken mss kunnen jullie zien wat ik moet doen.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Sim en in het echt.
Alleen zo kan je het leren.

Heli vliegen vergt enige toewijding. Ik heb ook momenten gehad (en soms nog) dat ik dacht "nu maak ik geen vooruitgang meer en toch kan ik nog steeds niet heli vliegen". En enkele vluchten later merk je dan plots toch weer dat je iets onder de knie hebt. Altijd een fijn moment.

Stapje voor stapje opbouwen. Niet denken dat je na 10-15 vluchten al de heli helemaal onder controle zal hebben. Maar dat vind ik het mooie aan de hobby: "het gaat helemaal niet vanzelf, maar je komt er wel"

Is mode 2 de regel? Ik zelf heb ook de stoute schoenen aan getrokken na veel twijfelen en heb een heli gekocht. Echter 35 jaar lang met modelvliegen bezig geweest en altijd gas en aileron op de rechtse stick gehad. Daarom koos ik voor mode 1. Is dit een foute keus?

Mode 1 (throttle en links/rechts cyclic op de rechtse stick) en het spiegelbeeld mode 4 (throttle en links/rechts cyclic op de linkse stick) zie je wel eens meer bij helivliegers die vanuit het fixed wing vliegen komen.

Bij het vliegen met vliegtuigen is het vaak zo (maar niet uitsluitend) dat throttle en ailerons gecombineerd worden op één stick en hoogte en richting op de andere stick. Ailerons bij vliegtuigen veroorzaken dezelfde draaibeweging om de langsas als links/rechts cyclic, vandaar dat vliegtuigvliegers hun stickindeling ook gebruiken voor helivliegen.

Soms zie je bij vliegtuigvliegers ook wel eens hoogte en rol op dezelfde stick (linkse of rechtse stick, mode 3 en 2 respectievelijk), meestal bij fervente gamers of 1:1 piloten.

edit: of bij helipiloten die vliegtuigen gaan vliegen :-)

Er is geen foute keuze qua stickindeling. Je kiest wat jezelf het beste ligt. Vroeger gaf dat nog wel ns wat moeilijkheden om een instructeur te vinden met dezelfde stickindeling, met de hedendaagse zenders kunnen leering en instructeur - meestal - gewoon hun eigen stickindeling hebben.

Laatst bewerkt:
...

Stapje voor stapje opbouwen. Niet denken dat je na 10-15 vluchten al de heli helemaal onder controle zal hebben. Maar dat vind ik het mooie aan de hobby: "het gaat helemaal niet vanzelf, maar je komt er wel"

Dat is inderdaad het mooie, er valt heel veel te leren, het gaat niet vanzelf en kost aardig wat discipline. Als je een hobby zoekt waarbij je binnen een paar weken met ervaren mensen mee kan dan is heli vliegen niet de juiste keuze. Als je een hobby zoekt waarbij de kleinste vooruitgang je al een enorm goed gevoel kan geven wel.

Ja ik verwacht zeker geen plotse vooruitgang.
Zit enkel met het niet weten wanneer iets al dan niet goed is.

Kan iemand me een goede start heli noemen voor met te leren vliegen in de sim ?
Helaas is de volgende heli die ik wil kopen niet beschikbaar in de sim zijnde de
200 SR X

De mSR is de enige fixed pitch heli in Phoenix met 45º flybar, maar als aangegeven valt daar niet echt mee te vliegen, bovendien heeft de 200 SR x een 90º flybar. Ik zelf zou gewoon een grote (700 size) CP pakken. Hoe groter, hoe makkelijker het vliegt.

De Blade SR is erg gemoedelijke (FP heli) in Phoenix. Vind ik een goede "beginner".
(niet de mSR, de SR: dus de grotere versie)

En dan in de sim zo snel mogelijk naar een zo groot mogelijke CP heli (géén schaalheli nemen!) overschakelen.
Een elektro 600 of 700-size of een .50 brandstof.

Zo groot mogelijk omdat die het rustigste en meest realistisch vliegen in Phoenix.
En verder: kies een model dat je leuk vindt in de sim en oefenen maar. Je kan toch niet zeggen dat je heli in het echt exact zal vliegen zoals op sim. Gewoon al het feit "echt" tov. "computer" is al een wereld van verschil.

De sim is voor 2 dingen erg belangrijk: de (basis)stuurbewegingen leren en "crashen zonder kosten". ;)

Back