Beginnen met rc heli

humz, enigste verschil vliegtechnisch is dat een fbl heli de "drag" van de flybar niet heeft..
oftewel, meer nuttig vermogen. men had het ooit over 30%, maar dat lijkt me nog steeds wat aan de hoge kant.

vliegtechnisch is het niet zo'n verschil.. fbl houdt de vlieghoek wat meer vast, dus je kunt hem redelijk goed tegen een constante wind inhangen, en dan makkelijker hooveren.
maar vlagerige wind werkt dat niet, moet je net zoveel corrigeren.

fp of cp in wind zal altijd in het voordeel van de cp eindigen, met als voornaamste reden dat een cp heel snel zijn vermogen aan kan passen. rotor blijft even hard draaien, maar de omlaag gaande kracht is in een fractie van een tel van volgas naar 0 gereduceerd indien nodig.
in wind kun je in verschrikkelijke omstandigheden de heli toch vrij vlot binnen de 30 cm hoogteverschil hooveren.
bij een fp gaat dat bij dezelfde omstandigheden al vlot naar 2 meter. fbl of niet.

bij een fp heb je te maken met een rotor die af moet toeren, of juist op moet toeren, en zodoende gewoon trager is.
in een vlagerige wind kan dat tot zeer grote bokkesprongen leiden, ook al corrigeer je op tijd.

fbl maakt het leven wat meer instelbaar. wat meer "sim"gevoel. verschil is natuurlijk wel te voelen, maar ook weer geen complete wereld aan verschil

Ik snap wat de fbl voor effecten heeft om het vlieggedrag. Het voelt inderdaad erg traag. Maar helaas zijn de fp fbl en fb heli's onderhuids erg verschillend. Doordat de heli met flybar meer ruimte in de kop nodig heeft, wordt de bladuitslag/pitch zoveel mogelijk beperkt om tailstrikes en dergelijke van de flybar te voorkomen. De flybar is ondertussen ook heel hard tegen je aan het vechten om de heli rechtop te houden. Een flybarless heli heeft dat probleem niet en wordt ontworpen met grotere bladuitslagen/pitch, waardoor de heli agressiever en levendiger gevlogen kan worden. Juist in de wind maakt dit het verschil. Die grotere uitslagen zorgen dat je bij een lager toerental nog steeds controle houdt en je de heli met voorwaartse snelheid en een beetje meer power best eenvoudig omlaag kunt vliegen. Het enige probleem dat ik nog tegen kom is landen in de wind. Je hebt dan weinig power en dus weinig controle over de cyclic en je hebt weinig snelheid. De hover is gewoon harder werken bij een fp.
Het probleem van een fb zit hem niet zo zeer in de fb, maar vooral in de beperkingen die de fb met zich meebrengt tijdens ontwikkeling.

Overigens is het aftoeren bij een kleiner formaat fp het probleem niet. Gas dicht en hij stort direct omlaag. Door de curve in de blades blijft hij helaas lift houden totdat je je gas bijna volledig dicht hebt en dan heb je geen stabiliteit of cyclic controle meer over. De fp waait dan gewoon weg. Je zal hem dus in de wind op toeren moeten houden om bestuurbaar te blijven en als de wind er dan onder slaat krijg je meteen bakken met lift. De cp houdt zijn gyroscopische stabiliteit door de hoge snelheid van de kop en houdt door deze snelheid ook zijn cyclic controle. Je kunt hem in een hover nog steeds goed besturen.

Zoals ik zei, vliegen met die fp en gas erop houden. Totaan de landing is er niets aan de hand. En zelf dat is tegen de wind in nog goed te doen. De problemen ontstaan bij de meeste beginner met fp in de wind, wanneer de fp lift krijgt, wegwaait en het gas eraf gaat. Op dat moment waait hij nog verder weg en ontstaat de paniek.

Neemt nog steeds niet weg dat een cp het beter doet. Helaas alleen wel een stuk pittiger om te leren vliegen.

Dit is trouwens een discussie die hopelijk niet lang meer blijft bestaan. Als blade een 200scpx zou maken. Cp heli met de safe stabilisatie, dan zou datde perfecte heli zijn. Beginner en intermediate flight modes met beperkte banking en panic of expert flight mode met de volledige functionaliteit van een 6 kanaals cp. Nog steeds met panic mode.

Maar ik ben bang dat ze dat niet gaan doen omdat ze dan nog maar 1 heli slijten aan een beginner ipv de 8 die ik thuis heb staan.

misschien dat het iets is wat alleen bij de mini's en micro's van toepassing is..

een flybar die de heli zelf raakt IN VLUCHT heb ik alleen gezien bij zelfcentrerende modellen.
bij een "echte" fp, zoals bijvoorbeeld de piccolo v2 of de esky honeybee (ja, een generatie terug..) is het mij nooit gelukt..
en ik heb stall turns er mee gedaan, piro's, achteruit gevlogen, etc etc.
zo agressief als me lukte, en de heli ging wel eens tegen de grond, maar nooit de flybar geraakt zonder dat er een crash bij kwam kijken..

Jouw verhaal over een "vechtende" flybar gaat alleen op voor de zefcentrerende heli's. daar zie ik dit ook gebeuren. te weinig uitslag, etc.
maar ik heb ook mijn 250 en 450 met flybar gevlogen, hoop gekke dingen mee gedaan, nooit last van de flybar ondervonden
uitslagen moesten zelfs een tik terug tijdens de ombouw naar fbl.
dus een cp flybar heli heeft niet perse kleinere uitslagen dan een cp flybarless.

ook puntje hoogtecontrole is toch kritischer bij een fp dan je denkt.
vlagerige wind, hoeft niet eens veel te zijn, maar die halve tel dat hij toch nodig heeft om af te toeren, en die volgende halve tel om weer op te toeren, daardoor "overshoot" hij met wind continu die gewenste hoogte

tuurlijk donderd hij zo omlaag als je het gas dichtgooit..
gaat ook om het houden van 1 hoogte.

Maar ik denk dat we het een beetje over appels en peren hebben.
bij mini's ben ik al een heel tijdje kwijt welke heli'tjes nu nog werkelijk niet zelfcentrerend zijn. en dat zelfcentrerende verziekt ook een hoop eigenschappen.
de grotere heli's, vanaf 250 cp, die zijn niet centrerend.. en daarvan weet ik uit ervaring dat je echt geen last hebt van de flybar.. alleen met onderhoud of crashen oid, maar niet in de vlucht

Klopt helemaal. Je ziet die verschillen ook terug met 45 en 90 graden flybars. De grotere modellen (waaronder de piccolo en honeybee die je noemt) hebben volgens mij allemaal 90 graden opstellingen. Stabilisatie en geen zelfcentrering. De micro's hebben voor zover ik weet allemaal 45 graden opstellingen. De heli wil dan zelf centreren en de flybar tracking veranderd nauwelijk ten opzichte van de horizon terwijl de heli er als het ware omheen kantelt. Hoe de grotere modellen vliegen kan ik niet zeggen. De micro's hebben allemaal last van de flybar. Het op en af spoelen waar je vertraging van ondervindt, heb je met micro's ook weinig last van. Er zit weinig energie in de lichte kop, bladen en rotor. Een grotere heli heeft veel meer momentum en reageerd dan logger.

We zijn inderdaad appels met peren aan het vergelijken. :D

@Student je moet wel rekening houden met 45° FP heli met gewichtjes en een 90° FP heli met paddles. Laats genoemde heb je geen problemen mee nee. Dat zei je laatst ook al...
Maar die gewichtjes willen bij veel modellen wel eens tegen de boom of canopy aan slaan.

De 200 SR X heeft heel weinig pitch op de heli bladen (las ik op rcgroups) mede daar door en door de hogere headspead (door de brushless motoren) dan de gemiddelde FP heli zal hij ongetwijfeld stabieler in de lucht hangen dan een doorsnee FP heli.

Dit filmpje zegt toch al genoeg? je ziet aan de bomen en de wind in de camera al dat het daar hard waait... en toch vliegt hij er uiterst beheerst mee.

Laatst bewerkt door een moderator:
Youtube is leuk, maar er wordt zat mee gesjoemelt..
Toppiloten laten een baggerding geweldig vliegen in slechte omstandigheden, terwijl een beginner er werkelijk zijn handen aan vol heeft binnenshuis

Veel cp's staan op youtube als zijnde "stock" en een "beginner" die er mee vliegt..
Maar puntje bij paaltje hebben ze alles vervangen aan het ding, en vliegt er gewoon een gevorderde mee.
En dat scheelt heel veel.

Qua leerweg, een cp reageert +_ hetzelfde als een piccolo, dus een 90 graden flybar met paddles.
Die gestabiliseerde 45 graden dingen met gewichten was ik eigenlijk zo op uitgekeken..
Geen uitdaging, zelfcentrerend, dus ik kon er niet mee oefenen om buiten wat nieuws met de andere dingen te doen.
En om nou van een coax naar een andere zelfstabiliserende heli te stappen...

Als je verder wilt, heeft het weinig nut.. Mijn mening
Wil je gewoon met dat ding aan de gang, gewoon doen!
Is natuurlijk net wat je leuk vind, dat is de hobby ;-)

@Student je moet wel rekening houden met 45° FP heli met gewichtjes en een 90° FP heli met paddles. Laats genoemde heb je geen problemen mee nee. Dat zei je laatst ook al...
Maar die gewichtjes willen bij veel modellen wel eens tegen de boom of canopy aan slaan.

De 200 SR X heeft heel weinig pitch op de heli bladen (las ik op rcgroups) mede daar door en door de hogere headspead (door de brushless motoren) dan de gemiddelde FP heli zal hij ongetwijfeld stabieler in de lucht hangen dan een doorsnee FP heli.

Dit filmpje zegt toch al genoeg? je ziet aan de bomen en de wind in de camera al dat het daar hard waait... en toch vliegt hij er uiterst beheerst mee.

Hahaha die gast doet de gekste dingen/hard 3d met een nano Cpx boven de koffie tafel en met een mcpx boven de vergadertafel.. probeer dat zelf eens en je zult zien hoe ver de skills uit elkaar liggen tussen een beginnende gevorderde en die gast. . Hij werkt bij hh(of is directeur)!! een baas is hij sowieso en hij doet alles met die apparaatjes.. als ik zo goed zou kunnen vliegen als hij hier laat zien zou ik mijn geld in een CP heli stoppen..
Ik zou gewoon een zo klein mogelijke fp halen die zichzelf niet stabiliseert voor binnen en buiten omdat je met wind zo'n fp amper naar beneden kunt houden, ik heb soms wel een graad of 8 nodig om de 450 beneden te houden.. en zelfs de 450 vind ik in de wind nog niks.. met zo'n micro kun je dan lekker binnen stoeien en is je huiskamer groter dan wanneer je een 250 size laat vliegen binnen, geloof me dat gebeurd onder het mom van ff proberen.. wat de ts wil en doet moet hij zelf weten maar ik heb er nog altijd spijt van dat ik eerst zo'n grote fp kocht waar ik niks mee kon.. ik woon wel aan de kust dus is er vrijwel altijd wat wind..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat we pas gaan weten wat de 200srx doet wanneer de eerste worden uitgeleverd. Hij heeft geen flybar. Stabilisatie is elektronisch, waardoor je steeds minder kunt gebruiken totdat je zonder stabi vliegt. Voor binnen is de hisky hfp80 veel geschikter. De msrx is een baggerding affabriek en niet voor niets is de productie stopgezet.

Wel ik ben intussen gewoon de winkel binnen gestapt en heb gekocht.

Spektrum dx6i
Phoenix 5 sim
Blade Mcx

en nu leren vliegen

Heeft er toevalig iemand een idee of er ergens in de regio antwerpen iemand lessen geeft ?
Zo een flight sim werkt perfect maar hoe leer je juist vliegen en doe je het al dan niet goed weet je daar door niet.

Waarom heb je überhaupt een coaxiale heli gekocht en niet een niet een zichzelf niet stabiliserende fp? Beetje zonde van het geld die mcx mijns inziens...

Kijk op YouTube even bij Freddy's flight school of zoek even op Freddy Cordova

Waarom heb je überhaupt een coaxiale heli gekocht en niet een niet een zichzelf niet stabiliserende fp? Beetje zonde van het geld die mcx mijns inziens...

Kijk op YouTube even bij Freddy's flight school of zoek even op Freddy Cordova

was het advies dat ik kreeg.
Moet je wel gelijk geven het is saai.

Direct inleveren en zeggen dat je verkeerd geadviseerd bent.
Je bent met een kleine fp heli dan veel beter uit.
Ik ben niet zo op de hoogte van die blade fp heli's maar volgensmij zijn het de blade Msr of msr X

Msr inderdaad. De msrx is al even uit de handel. Was eenmaal goed afgesteld wel een hele leuke heli.

Vlieglessen zou ik nu nog niet nemen. Gewoon lekker vliegen met zo'n micro. Je gaat snel zat door krijgen wat wel en niet werkt. Phoenix heeft overigens ook een hoop tutorials en als je het echt niet meer weet, zijn wij er voor je.

Lessen met een micro is bijna onmogelijk.
Dan zou je echt iemand op moeten zoeken die les geeft met een eigen, grote heli.
Die vind je bijvoorbeeld bij .... (tromgeroffel) een club!

Verder, als jij gewoon mode 2 leert vliegen (indeling van de sticks) is er niets aan de hand.
Kun je in ieder geval het gevoel krijgen.

Mode 2 is gas en staart links, aileron en elevator (recht voor en achteruit, ail is recht links rechts)
Oefen daar mee, heb je iig de goede indeling te pakken

Lessen met een micro is bijna onmogelijk.
Dan zou je echt iemand op moeten zoeken die les geeft met een eigen, grote heli.
Die vind je bijvoorbeeld bij .... (tromgeroffel) een club!

Verder, als jij gewoon mode 2 leert vliegen (indeling van de sticks) is er niets aan de hand.
Kun je in ieder geval het gevoel krijgen.

Mode 2 is gas en staart links, aileron en elevator (recht voor en achteruit, ail is recht links rechts)
Oefen daar mee, heb je iig de goede indeling te pakken

Is mode 2 de regel? Ik zelf heb ook de stoute schoenen aan getrokken na veel twijfelen en heb een heli gekocht. Echter 35 jaar lang met modelvliegen bezig geweest en altijd gas en aileron op de rechtse stick gehad. Daarom koos ik voor mode 1. Is dit een foute keus?

Niet fout. Anders aangeleerd. In nederland vliegen de meesten met mode 2. Geeft je meer mogelijkheden met verkoop of aanschaf van zenders.

Is mode 2 de regel? Ik zelf heb ook de stoute schoenen aan getrokken na veel twijfelen en heb een heli gekocht. Echter 35 jaar lang met modelvliegen bezig geweest en altijd gas en aileron op de rechtse stick gehad. Daarom koos ik voor mode 1. Is dit een foute keus?

Nee, de stickmode is geen regel. ik vlieg al 31~32 jaar heli's in mode 1, en ik ken er verschillende die dat ook doen.

Qua verkopen of kopen van zenders: vrijwel alle zenders zijn om te bouwen, en veel zenders kun je met behoud van programma verzetten naar iedere willekeurige mode.... Ik vlieg regelmatig heli's in voor mensen in mijn eigen stickmode, om daarna even vlug de sticks om te zetten zodat de eigenaar er mee om kan klooien....

Dus verkopen hoeft ook geen probleem te zijn.

Lessen ook niet: wij geven les met letterlijk iedere door de leerling gewenste stickmode... 1, 2, 3, of 4, maakt ons niet uit....

Groet, Bert

Maar, tegenwoordig zie je toch dat de helivliegers meestal mode 2 vliegen..
Vliegtuigvliegers trouwens ook.

Wij hebben in de club een paar mode 1 instructeurs, en die hebben het rustig..
Vaak kun je met de leraar leerling set niet omschakelen.. Dus leraar mode 1 en leerling mode 2..
Dus dan moet je, zeker bij de eerste aan de kabel stapjes even een instructeur in dezelfde modus hebben

Back