Schaalheli: belt of torque tube?

Klopt mijn idee dat je voor een schaalheli best een staart met torque tube gebruikt?

Belt geeft kans op statische elektriciteit (op te lossen).
Beltspanning regelen in een schaalromp is om problemen vragen.
Belt geeft meer kans op trillingen.

Of zie ik het verkeerd? En maakt het niet uit.

kan ook met lucht en zonder staart-rotor
dus helemaal zonder as of belt !

groetjes, Uwe
 
Bijkomende vraag voor de schaalvliegers:
Wat vinden jullie het mooiste / beste vliegen voor een schaalheli:

Flybar of flybarless?

Ik zou denken met flybar, al is het uitzicht realistischer flybarless. Al maakt dat met draaiende rotor natuurlijk niet zo dadelijk uit.
 
Bijkomende vraag voor de schaalvliegers:
Wat vinden jullie het mooiste / beste vliegen voor een schaalheli:

Flybar of flybarless?

Ik zou denken met flybar, al is het uitzicht realistischer flybarless. Al maakt dat met draaiende rotor natuurlijk niet zo dadelijk uit.

Met flybaar krijg je idd zonder veel toedoen een heel realistisch vlieggedrag,
maar het uitzien is wel weer realistischer met een fbl-kop,
om daarmee realistisch te vliegen, heb je een goede fbl-unit nodig,
b.v. kan ik mijn HC3 instellen, dat de heli zo vliegt
als dat hij een paddelstang heeft, en nog veel meer.
prijs voor de HC3SX 479 €

groetjes, Uwe
 
Het gaat om de inbouw van een T-rex 500 pro in een Huges schaalromp.

Ik twijfel tussen flybar met Futaba GY401 gyro en dan nog een spektrum ontvanger.
Of flybarless met AR7200bx
 
Qua flybar/flybarless: ik heb nog niet een heli gezien die met FBL unit realistisch vloog, al moet ik zeggen dat je het met de hele grote heli's zoals die grote Bell van Uwe stukken minder goed ziet...

Met een 450-600 size zie je bijna altijd in één oogopslag dat er een FBL unit aan het werk is: Onnatuurlijk star en "hard" in de lucht hangende heli.... niet mooi.

Maar een flybar, die stangenbende en "rommel tussen de rotorbladen" zie je meer tijdens het vliegen dan je zo zou denken....

Dat zal altijd een keuze blijven....

Groet, Bert
 
Ik zou hem fbl bouwen met een 5 bladskop.. precies zoals hij in het echt is. Of je dat doet als Bert zonder estab of als 95% van de mensen met estab maakt niet uit. Vind ik dat het mooist.. het is toch een schaal en ik heb nog geen echte gezien met paddles, al zullen die er best zijn want ik zag dat het Russische leger een coaxiale heli heeft. . Zoek het plaatje even op. Zag hem laatst op liveleak voorbij vliegen in het Rusland Oekraïne conflict
 
6uba8yqy.jpg


Het is de kamov ka 52 of de kamov ka 50

Filmpje hier
 
Ik zou hem fbl bouwen met een 5 bladskop.. precies zoals hij in het echt is. Of je dat doet als Bert zonder estab of als 95% van de mensen met estab maakt niet uit. Vind ik dat het mooist.. het is toch een schaal en ik heb nog geen echte gezien met paddles, al zullen die er best zijn want ik zag dat het Russische leger een coaxiale heli heeft. . Zoek het plaatje even op. Zag hem laatst op liveleak voorbij vliegen in het Rusland Oekraïne conflict

Ik geloof dat de Hiller Raven de enige heli was met paddels....

Overigens: die vijfblads, die zijn verrassend goed nog zonder FBL te vliegen hoor....

[media=youtube]cWwvxKp5IJ8[/media]

En dat was nog maar de maiden met de goedkope CopterX blaadjes. Hij vliegt nu met Spinblades, en daarmee vliegt hij nog stukken beter (strakker en preciezer).
En dat ben ik niet, die daar vliegt....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
5-blads is het uiteindelijke doel.
Maar zowel naar budget als vliegervaring toe ga ik eerst zo starten.

FB geeft het mooiste vliegbeeld en dat is voor mij het allerbelangrijkste.

Maar wanneer ik naar de 5-bladskop over ga en dan toch een FBL unit moet inbouwen (lijkt me het verstandigste voor een 500-size) is het natuurlijk gek om nu niet te starten met een FBL.

Daarnaast blijft het een schaalheli die ook een realistisch uitzicht moet krijgen. Dus daar zou ik dadelijk FBL zeggen.

Wat is eigenlijk de kans dat de paddels de schaalromp raken? Want dat kan ook een reden zijn om FBL te kiezen. Tenzij het risico onbestaande is.

Laatste punt van twijfel is de takeoff. Mijn ervaring en de raad van anderen zeggen dat je dan net iets meer controle houdt met een FB. Omdat een FBL unit al eens zelf wat komt corrigeren.

Geen gemakkelijke keuze!
 
niet. Dan moet je OF de heli in de grond frommelen, of extreem agressief (lees harder dan hard 3d stijl) vliegen.

en beide ben je doorgaans niet van plan als je een schaalheli gaat bouwen ;-)

die flybar die de kap raakt, dat komt bij de mini 45 graden flybar dingetjes vandaan.
een "echte" cp met flybar heeft daar geen last van.
sterker, ze kunnen een heel 3d programma knalhard gevlogen uitvoeren met een flybar.
dan kun jij er ook met een schaalheli mee aan de gang

qua opstijgen, estab wil wel eens etteren net voor hij loskomt.
goed de swash in de gaten houden.
flybar heeft daar geen last van.
lichtmaken, tikkie rechthouden en lichter maken tot hij los is..
 
Volgens mij kosten die geen drol.. Zoek ik ff op.
Ik denk dat dat van het raken van je romp Door de flybar wel mee zal vallen. Zover komt hij niet denk ik. Bij take off niet twijfelen en vingers aan de sticks dan komt het vast goed. Het is wat trilling gevoeliger als je fbl bent geloof ik maar de blue thunder is met tarot zyx estab(goedkoop estab je) en die ging met niks de lucht in hoor. Net zo makkelijk als de 450 met flybar
 
Ik had er geen idee van wat zo'n meerbladskop zou kosten maar had al een bedrag van €150-200 in gedachten en dan nog de bladen. Ik verwachtte me dus al aan €350 - 400 en dat vind ik momenteel wat duur.

Maar als ik de prijzen daar op die site zie moet ik precies niet twijfelen. Als het dan nog wat kwaliteit is...

5-blads en FBL-unit (AR7200bx) geeft vermoedelijk het zelfde harde vliegbeeld?
Dus is de keuze nog: realistisch uitzicht (5-blad FBL) of realistisch vliegbeeld (FB).

[edit]
Elders vond ik een 5-blads kop voor USD209...
 
dat is echt mooi,
respect, Bert !!!

Groet
Uwe

Waarom???

Dat ben ik niet... dat is mijn vliegmaat en mede-instructeur Wob....
Dat was nog maar de maiden, toen er nog van alles uitgetrimd moest worden.... heli vliegt al stukken beter nu, maar heb daar geen filmpje van...

Groet, Bert
 
maar jij kan het ook toch,
geen verkeerde bescheidenheid, ha ha

en anders is het ook een kwestie van instellen,
ik bedoel .. geen bladspinning, juiste RPM, ...
er is ergens een elektro 5 blad Hughes op YT
die vliegt echt als echt

groetjes, Uwe
 
Back
Top