La Licorne - De Eenhoorn

ziet er goed uit diederik!

als het drybrushen niet goed lukt is je kwast misschien te grof of te lange haren.
Probeer een ronder penseel dat kort is met veel fijne haren. Zorg ook dat voordat je gaat drybrushen je kwast goed droog is en bijna geen verf meer bevat. Je kunt altijd nog een keer extra doen als het effect te subtiel is.
 
De kwast is denk ik niet m'n grootste probleem, ik heb er intussen een paar gesnoeid en dit gaat redelijk. 't Is meer de zelfbeheersing van minder is meer :D.
 
Dank voor de complimenten.
Ik ga momenteel op m'n slakkentempo verder.
Verschillende raampjes zijn gemonteerd. De spiegel zit inmiddels vast, de zijgalerijen nog dry-fit. Ik heb een raamwerkje met een soort sok om het roer heen gemaakt van een nylon kous om het gat af te dichten en toch het roer mobiel te houden.

full


Best nog veel tijd gestoken in een stukje hout van niets: het dek van het onderste balkon leverde wat hoofdpijn om het in drie lagen te lijmen in de juiste kromming, ik hoop dat het z'n vorm behoudt nadat ik het hout straks verouderd heb.

full


als laatste nog het eerste ovalen glas-in-lood raampje uitgeprobeerd: met mesje de spijltjes in plastic gekrast en vervolgens geverfd. Ik weet nog niet of ik het zo laat, misschien toch ook maar een versie proberen met 'echte' spijltjes. Zal nog een uitdaging worden

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En die foto met je hand erbij is weer een herinnering dat de schaal kleiner is dan de gedetaillerdheid doet vermoeden. Petje gaat weer eens af. De functie van de sok begrijp ik nog niet zo goed, maar hij past wel in het geheel.
 
Allen dank :D
@ Erik, die sok dient volgens mij alleen om het tochtgat te dichten. Echt veel buiswater verwacht ik niet op die hoogte achteraan. Ik ben het wel vaker tegengekomen vanaf einde 17e eeuw, maar je ziet ze niet veel. Om eerlijk te bekennen was het voor mij ook een ideale manier om te maskeren dat m'n roer bovenaan een klein beetje naar stuurboord krom staat :rolleyes:.
 
Hoi, klopt inderdaad. Meestal werd zo'n gat gedicht met een stuk zeildoek welke ingeteerd zit. Ga maar eens kijken bij de Batavia bijvoorbeeld. Daar is dit heel goed te zien. Let wel tijdens een storm of ruw weer op zee komt er toch ook water mee naar binnen wanneer dit niet dicht is gemaakt.
 
Ik had er ergens een mooi plaatje van, maar ben me al enige tijd suf aan het zoeken :confused:

Een argument tégen het dichtmaken van alle gaten: er heerste op de lagere dekken een enorme stank. Een aantal poorten voor en achter waren niet eens zozeer als geschutspoort bedoeld, maar in de praktijk meer om een continue, frisse luchtstroom door het schip te krijgen om de luchtjes een beetje weg te voeren. Ook handig als de kanons in volle getale aan het afvuren zijn om de verstikkende en verblindende kruitdampen weg te voeren.
 
De Agamemnon heeft er ook een, veel bouwers laten dit inderdaad vaak achterwege

A289.jpg
 
Wow Germt, dis wat anders dan een panty, lijkt meer op een kuisheidsgordel met al dat smeedwerk en die kettingen :rolleyes:. Wel leuk om dit soort details na te gaan. Ik blijf me suf zoeken naar een bepaalde foto, maar intussen nog dit plaatje tegengekomen die het principe ook wel duidelijk maakt:

full

bron: a bord des grand voiliers du XVIIIieme siecle
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top