Probleem: Inbus schroefje van Askoppeling zit vast!

Vraag:

Wie heeft een tip Hoe ik het inbus schroefje los kan krijgen van een As Koppeling. Zit zooo vast dat ik het een beetje dol heb gedraaid. Dit schroefje Moet echt los want anders kan ik mn as niet meer smeren... :(

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bekend probleem. Gebruik ook een nieuwe sleutel omdat oude vaak toch wat rondingen hebben door slijtage.
Anders wordt heet heel lastig. Ik heb ook al enkele uit moeten boren.
 
Ik heb de inbus vervangen door een schroefje voor een schroevendraaier met platte kop. De randjes waar de inbussleutel zich in vast moet kunnen zetten zijn al snel te klein. Bij een grotere rand kun je meer kracht zetten. Een torx of kruiskop kan dus ook. Als je deze vervangt moet je er wel voor zorgen dat de nieuwe even groot en zwaar is als de oude inbus. Dit omdat je koppeling anders niet meer in balans is, dit kan schade opleveren.

Jasper
 
zit nu te denken, kan je de inbus of een vervangend stukje metaal niet met een heel klein druppeltje epoxy vast lijmen (goed ontvetten! en zorgen dat je het schroefje niet in de koppeling lijmt) en dan zo eruit draaien en vervangen door degelijke schroefjes?
 
Dank jullie allemaal. Eerst moet ik het schroefje er uit halen. Dat is mn grootste probleem. Ik heb dure goede inbussleutels. Ik ga proberen te verlengen, lukt dat niet dan lijmen en als laatste misschien uitboren...

Is een optie om een gewone of kruiskopschroevendraaier er een beetje in te 'slaan'?
Ik hoorde dat ze deze schroefjes ook wel eens vastlijmen. Waar? Kan je dat bv met een soldeerbout verwarmen?

Ik lees het graag!
 
Eerst verwarmen/verhitten met soldeerbout. Oppassen met kunststof in de omgeving.
Verlengen van gereedschap heeft niet zo veel zin, grote kans dat zeskant in inbus of sleutel kapot gaat, verder van huis.
 
Eerst verwarmen/verhitten met soldeerbout. Oppassen met kunststof in de omgeving.
Verlengen van gereedschap heeft niet zo veel zin, grote kans dat zeskant in inbus of sleutel kapot gaat, verder van huis.

Dank, ga ik morgen met daglicht proberen!

20.6: helaas. Heel warm gemaakt met soldeerbout. Schroefje is te dol. Voel nog wel wat tandjes alleen schiet er overheen met de inbussleutel. Nog een tip? Je ziet op een reclame zo'n setje wat tegen de richting een soort van schroef er in draait. Iemand daar ervaring mee? Of andere oplossing (niet uitboren...)?
 
Laatst bewerkt:
helaas. Heel warm gemaakt met soldeerbout. Schroefje is te dol. Voel nog wel wat tandjes alleen schiet er overheen met de inbussleutel. Nog een tip? Je ziet op een reclame zo'n setje wat tegen de richting een soort van schroef er in draait. Iemand daar ervaring mee? Of andere oplossing (niet uitboren...)?
 
Is de tip van je schroevendraaier nog wel goed strak?
Soms kan je er nog een Torx in slaan, maar zo klein word dat ook al weet lastig denk ik?
 
Ff de soldeerbout erop.

helaas. Heel warm gemaakt met soldeerbout. Schroefje is te dol. Voel nog wel wat tandjes alleen schiet er overheen met de inbussleutel. Nog een tip? Je ziet op een reclame zo'n setje wat tegen de richting een soort van schroef er in draait. Iemand daar ervaring mee? Of andere oplossing (niet uitboren...)?

;) ...

@Jacobs704 : vul even je woonplaats in bij je profiel, wie weet woont er een behulpzaam forumlid in de buurt :wink:
 
Je kan ook proberen om een heel klein beetje secondelijm op je sleuteltje te doen en dan in het boutje drukken. Even laten drogen en nog eens proberen. Dat setje is super maar is helaas te groot voor deze boutjes
 
Je kan ook proberen om een heel klein beetje secondelijm op je sleuteltje te doen en dan in het boutje drukken. Even laten drogen en nog eens proberen.

;);) ..

zit nu te denken, kan je de inbus of een vervangend stukje metaal niet met een heel klein druppeltje epoxy vast lijmen (goed ontvetten! en zorgen dat je het schroefje niet in de koppeling lijmt) en dan zo eruit draaien en vervangen door degelijke schroefjes?
 
Back
Top