Wie kan mij helpen? Pitch verkeerd om CopterX kit.

Hallo beste RC lovers,

Ik heb zojuist een CopterX V2 SE kit aangeschaft en heb er de elektronica van mijn oude Esky CP V2 ingezet.
Nu blijkt dat de motor andersom zit maar dat heb ik opgelost door twee draadjes van de brushless te verwisselen zodat hij de goede kant op draait. Het volgende probleem is dat de servo' s (of enkele) ook andersom zitten en dat is bij mijn throttle/pitch wel een probleem.
Als ik dat op de transmitter zou omdraaien dan zit de stick boven met gas uit en visa versa en dat is ook niet de bedoeling. Ik heb gekeken of ik software kan krijgen voor de Esky transmitter zodat ik misschien op de computer het e.e.a kan instellen, maar software is niet te krijgen voor de ET61.
Ook heb ik iets gelezen over het omdraaien van je blade grips maar volgens mij gaat dat niet werken.

Heeft er iemand een oplossing voor mij?

Bij voorbaat dank!
 
Je kan de servo de andere kant uit laten draaien door de twee draden op de motor te verwisselen en de twee buitenste draden op de potmeter.

Voor deze ingreep is enige handigheid en soldeerervaring een must!
 
welke zender heb je? en is het een Flybarred heli? zo ja kun je de waardes van de swash mix andersom zetten.

En inderdaad voor draairichting van de motor is 2 draden verwisselen is genoeg.
 
Welke zender?

Als het de esky zender zelf is, kan het makkelijk zijn dat dit niet in te stellen is.
 
als hij het niet op de zender in kan stellen kan hij volgens mij de servos aan de andere kant zetten. (mits hij wel individueel de servos kan reversen)
 
Het is een E-sky zender ET61 6ch. En ik heb wel een bar. Hoe moet ik die waarde omdraaien dan? Als ik nu de swash plate omhoog doe dan krijg ik een positive pitch.
 
als hij het niet op de zender in kan stellen kan hij volgens mij de servos aan de andere kant zetten. (mits hij wel individueel de servos kan reversen)

De servo' s aan de andere kant zetten…. dan heb ik volgens mij hetzelfde probleem..
Als ik alleen de draairichting van die individuele servo kon omzetten dan ben ik er.
 
Je kan de servo de andere kant uit laten draaien door de twee draden op de motor te verwisselen en de twee buitenste draden op de potmeter.

Voor deze ingreep is enige handigheid en soldeerervaring een must!

Solderen kan ik, maar ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoeld.

Hebben we het over de servo motor? Als ik de servo open schroef moet ik dan niet gewoon twee draadjes omwisselen? en welke?
 
Ik heb even een aantal oude servo' s uit de kast gepakt en die allemaal getest en het blijkt dat sommige de ene kant op draaien en andere de andere. Hiermee zou ik het probleem dus moeten kunnen oplossen.

Ik ga even knutelen :)

Tot zo ver bedankt!
 
Dan heb je dus wel allemaal verschillende servo's, en de kans dat je heli daarmee fatsoenlijk "recht" stuurt, is dan een stuk kleiner...
Daarnaast rust je een nieuwe heli uit met oude servo's, ook geen okselfris idee....

Wat je doet moet je zelf weten, maar mijn dringende advies is om de heli GOED uit te rusten, en daarmee bedoel ik NIET dure spullen kopen, maar spullen die geschikt zijn voor datgene wat je er mee voor ogen hebt...

De zender van een Belt Cp V2 is dat maar heel beperkt....

Hoewel ik geen hoge pet op heb van goedkope hobbyking servootjes, en zo, ben ik toch van mening dat je dan beter een goedkope programmeerbare zender kunt kopen, met 3 identieke servootjes onder de swash, dan door gaan op de manier waarop je nu bezig bent.
Vroeg of laat wreekt zich dat, en ook een CopterX wil je niet tegen je hoofd aan krijgen.... (of tegen iemand anders zijn hoofd).

Groet, Bert
 
Ik moet je gelijk geven Bert, ik zie nu dat mijn servo' s verschillende arm lengtes hebben, dat kan nooit goed gaan…

Op zoek naar een nieuwe zender dan maar...
 
Solderen kan ik, maar ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoeld.

Hebben we het over de servo motor? Als ik de servo open schroef moet ik dan niet gewoon twee draadjes omwisselen? en welke?

Als je de servo opent, dan zie je twee draden die op de aansluitingen van de motor zijn gesoldeerd. Deze losnemen en verwisseld weer solderen.

De potmeter heeft drie draden. De middelste laten zitten, de buitenste losmaken en verwisseld weer solderen. De servo draait nu de andere kant uit.
 
Als je de servo opent, dan zie je twee draden die op de aansluitingen van de motor zijn gesoldeerd. Deze losnemen en verwisseld weer solderen.

De potmeter heeft drie draden. De middelste laten zitten, de buitenste losmaken en verwisseld weer solderen. De servo draait nu de andere kant uit.

Yep... maar je hebt ook goed kans dat hij nu niet meer lineair is....

Is mij vroeger (voor de tijd van de zenders waarbij je in de zender een stekkertje kon omdraaien) een aantal maal overkomen.
Je loopt ook kans dat de middenstand veranderd is.

Kleine servo's zoals voor een 450 hebben soms geen draden tussen print en motor, maar de print rechtsstreeks tegen de motorcontacten gesoldeerd

Groet, Bert
 
Volgens mij wordt er wat langs elkaar heen gepraat..

Probleem is, dat hij ze wel kan reversen, maar dat er dan een functie alsnog verkeerdom draait
Iets wat je dus normaal in de swash mix insteld/omdraait

Als je die niet hebt, houdt het op.
Je kan nl reversen tot je een ons weegt.. maar aileron, elevator en pitch zijn 3 losse dingen op 3 servo's die allemaal de goede kant op moeten draaien.
als de swash goed reageert, alleen de pitch gaat verkeerd, kun je de servo's reversen, maar dan gaan de andere 2 functies verkeerd.

als dat het geval is.. zender opzij leggen en andere zender halen...
futaba heeft redelijk goedkope, spectrum ook.



Enigste wat je kunt doen om vals te spelen, is de bladhouders omdraaien.
Bladen wel de goede kant op monteren natuurlijk...
Swash gaat dan nog steeds naar beneden bij pitch up, alleen draaien de bladen dan wel naar positieve pitch.

Maar, als je niet thuis bent in de materie, is het handiger dit even met een mede hobbyist te doen.
Andere zender is de beste oplossing
 
Bedankt voor jullie adviezen allemaal.

Ik heb er lekker aan zitten prutsen vandaag en ik heb alle drie de servo' s uit elkaar gehaald en de draadjes verwisseld. Dat was een enorm gepriegel kan ik je vertellen maar het is me wel gelukt. Evengoed ga ik zo niet vliegen het was meer een experimentje, ik zie het nog gaan gebeuren dat er een draadje los komt.
Het afstellen op deze manier is knudde dus ik ga op zoek naar een degelijke zender en servo' s. Is een andere ontvanger dan ook aan te raden of kan ik deze van Esky gewoon gebruiken?

Nogmaals bedankt!
 
Bij 35 MHz is er bijna volledige merk-uitwisselbaarheid, zoalng je PPM gebruikt. Zodra je PCM gebruikt ben je meestal weer merk gebonden.
2.4 Gieg is vergelijkbaar met PCM in sommige opzichten (er wordt met een digitaal protocol gewerkt onder andere) dus zeker met 2.4 gieg, horen zender en ontvanger min of meer bij elkaar.

Hoewel er wel leveranciers zijn zoals Orange, die merk-compatible ontvangers maken, en er veel mensen goede ervaringen mee hebben, vind ik het altijd eng om merken door elkaar heen te gebruiken.

Maar als je nieuw koopt, zit de juiste ontvanger er gewoon bij.

Groet, Bert
 
ff opletten: bij de prijsvechtende aanbiedingen van het internet zitten er regelmatig geen ontvanger etc bij...

Vroegah zat er een compleet setje bij. servo's, ontvanger...
tegenwoordig valt het tegen..
 
Forumtipje: Je kunt in je profiel aangeven waar je woont.
Hoeft niet exact.. doen de meesten niet..
maar een beetje een richtlijn..

Regelmatig wonen er mensen in de buurt, en kun je even meekijken.
Stel, je woont rond rotterdam..
 
Back
Top