springer Tug

Thijs, Meten is weten! Spanning aan de accu, ingang regelaar, uitgang regelaar, op de motor? Zet in de plek van de motor eens een lampje. Als de servo het wel doet werkt in ieder geval je zender en je ontvanger. Levert de regelaar ook de spanning voor je ontvanger? Beetje nadenken wat er wel en niet werkt en dan volgt al gauw het waarom.
Natuurlijk willen we je op afstand helpen, maar we zien niet wat je wel en niet doet.
Daarom is het zo belangrijk dat je stukje bij beetje uitzoekt en vindt wat er wel en niet werkt. Succes ermee en doorzetten om het te (willen) snappen. Gr. Klaas.
 
Misschien slipt de koppeling onder belasting? Dat is het enige wat er is veranderd sinds de laatste keer varen, toch? Als de motor de verkeerde kant op zou draaien, vaar je gewoon achteruit ipv vooruit en andersom.
 
Lijkt me toch dat je gewoon kunt zien (en horen) of de motor draait? Zo ja, en de prop draait niet, dan zit er iets niet goed vast. Als de prop wel draait terwijl de boot niet in het water ligt, even proberen de prop iets tegen te houden (vinger op de punt drukken) en kijken of het geheel dan begint te slippen. Als de motor helemaal niet draait is het waarschijnlijk een electronisch probleem.
 
de draden zitten wel verkeerd om gesoldeerd. zou het ook kunnen dat de schroef los zit?

alles draait wel. hij kwam echt iets voor uit bij de test in het zwembadje
 
Je hebt er toch zo'n vertragings motor van conrad in?
Maakt die wel genoeg toeren, als je schroef maar 'langzaam' draaid zal de boot niet of nauwelijks vooruit gaan.
 
ff gemeten..

op de accu staat 6,6 v

maar als ik de multimeter er tussen de motor zet meet ie 2,6 v? zal de regelaar niet stuk kunnen zijn? dat ie toen door gebrand is? plus je kan de schroef gewoon tegenhouden, dan draait er niks meer
 
Als de accuspanning zelf inzakt, dan is de accu niet goed. Als de accuspanning goed blijft op dat moment, maar de spanning op de motor is veel lager, zelfs bij volle aansturing, dan is er wat met de regelaar. En als je regelaar ook de 5 V levert voor de ontvanger en de roerservo, dan kan dat ook inzakken, en dan is alles ontregeld. Ik zou als eerste idd een andere ontvanger proberen, als de accu wel goed vol is.

VrGr,

Theo
 
Als je accu onbelast 6,6V meet maar zodra je gaat belasten de boel inklapt dan trekt je regelaar het niet meer - de spanning naar je servo's en ontvanger valt weg, je hebt bijna niets meer over voor je motor, dat soort zaken. Precies wat je zelf hierboven beschrijft, zeg maar.
Je kan een andere regelaar proberen, maar ga zéker ook even nadenken over een andere accu.
 
Als je accu onbelast 6,6V meet maar zodra je gaat belasten de boel inklapt dan trekt je regelaar het niet meer - de spanning naar je servo's en ontvanger valt weg, je hebt bijna niets meer over voor je motor, dat soort zaken. Precies wat je zelf hierboven beschrijft, zeg maar.
Je kan een andere regelaar proberen, maar ga zéker ook even nadenken over een andere accu.

is de accu niet sterk genoeg dus? ik heb nog wel een graupner v15r
 
ff gemeten..

op de accu staat 6,6 v

maar als ik de multimeter er tussen de motor zet meet ie 2,6 v? zal de regelaar niet stuk kunnen zijn? dat ie toen door gebrand is? plus je kan de schroef gewoon tegenhouden, dan draait er niks meer

Houd de multimeter eens op de accupolen en geef dan eens volgas.
Hoeveel volt blijft er over op volgas?
 
ik heb met een andere accu geprobeerd.. in het water kan ie niet constant vol gas. dan stopt ie af en toe. maar hij kwam al wel beter op gang
 
Back
Top