Wat is jouw laatste RC helikopter gerelateerde aanschaf?

Ik heb net s ff de boel bekeken , maar t mechaniek staat op 4 punten , of tenminste , heeft op 4 punten gestaan .
Ik denk dat er zelfs een T-rex inpast , alleen t staartgebeuren moet uit gaan komen .
Ik wil m zowieso op brandstof laten vliegen , en dan t liefste 4 takt natuurlijk .
Dus ik denk of een nitro 700 , of toch een vario gebeuren en dan een 4 takt erin maken .
 
.. ja ja, zou leuk zijn een 4-takt, maar :!

..hier is wel wat geschreven over 4-takt in een heli,
het was duidelijk .. b.v. probleem met koppeling en vibraties,
ik weet het niet meer precies,
ik moet het draadje even zoeken..

en daar is het:

4takt-ipv-2-takt

Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ZOooooooooooo en zonet een Vario skyfox evolution opgehaald om in de romp te bouwen .
In een zeer goede staat , t is bijna zonde om m uit elkaar te halen en in te bouwen .

img.php


img.php
 
zzzooouuuuhh...

nog een keer feli, Ed,

naja, dat is het,
maar schaal is toch wat voor het oog,

ga je morgen toch nog vliegen, of heb je geen tijd,
10:00 uur voor de 700er's ... ?
he, ik moet vragen, mijn fiets is kapot,
schroef tol gedraaid, en maandag is maandag bij de fietsenmaker ...

Groet
Uwe
 
.. net zo de EVOLUTION,

wij kunnen ook Benzine vliegen,
ik heb 2 mengsels tussen 30 en 50 % (10 liter) , ha ha
en je kan zich aanmelden bij mijn Interessegroep Brandstofhelikopter, doing.

Groet
Uwe
 
10 uur ben ik bij je Uwe , ben t wel een beetje verplicht omdat jij mijn accu`s oplaad hè !.

Zie je morgenochtend .
 
10 uur ben ik bij je Uwe , ben t wel een beetje verplicht omdat jij mijn accu`s oplaad hè !.

Zie je morgenochtend .

.........nee man, mijn fiets is echt stuk,
wilde de ketting spannen,
en de schroef van de as draait en draait en draait...en draait en draait...
maar alles andere dan vast .:puppydogeyes:

Groet
Uwe
 
Ook maar weer eens een aanschaf gedaan:

Een mooi setje van deze: Halbsymmetrische Blätter : Halbsymmetrisches Blatt 515

om deze:
full


te vertroetelen....

Er zitten nu merkloze symmetrische 550 bladen op, en eigenlijk zouden dat ongeveer 520 bladen moeten zijn....
Halfsymetrisch zou het leven (en werk) van de motor een stuk moeten verlichten... Ik ben benieuwd...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb net s ff de boel bekeken , maar t mechaniek staat op 4 punten , of tenminste , heeft op 4 punten gestaan .
Ik denk dat er zelfs een T-rex inpast , alleen t staartgebeuren moet uit gaan komen .
Ik wil m zowieso op brandstof laten vliegen , en dan t liefste 4 takt natuurlijk .
Dus ik denk of een nitro 700 , of toch een vario gebeuren en dan een 4 takt erin maken .

Geen Viertakt Eddie, geloof me, dat wil je ALLEEN, als pielen en sleutelen en exerimenteren en eindeloos proberen het uiterste er uit te peuteren (en dan nog een supertamme heli overhouden) je lievelingsbezigheid is.

Gewoon die SkyFox er in, en ik hoop voor je dat er een Rossi of een Webra in zit: 2% Nitro en 15% synthetische olie, goedkoper kun je niet Nitro vliegen.

Dan heb je een superfijn vliegende heli (niks exciting, gewoon supercomfortabel sturen en heerlijk voorspelbaar), met een motor die het zat trekt.

En als het een OS is, tsja, dan minimaal 10% Nitro, anders heb je niks dan ellende...

Groet, Bert
 
Rossi zit erin Bert , motor ziet er als nieuw uit van binnen , op de lagers na van t stilliggen helaas , ze zijn iets geroest dus moeten vernieuwd worden .
Maar dat is geen probleem , motor is gewoon los , heeft alleen lang stilgestaan .

Ik heb alleen 1 probleem(pje) .
Ik heb de staartbuis erin , hekrotor erop , dan t mechaniek erin , en de staartbuis en binnenas zijn 4,5 cm te kort nu .
Zijn er langere assen en buizen voor de vario te koop , of moet ik zelf wat zoeken wat passend is ??
 
Rossi zit erin Bert , motor ziet er als nieuw uit van binnen , op de lagers na van t stilliggen helaas , ze zijn iets geroest dus moeten vernieuwd worden .
Maar dat is geen probleem , motor is gewoon los , heeft alleen lang stilgestaan .

Ik heb alleen 1 probleem(pje) .
Ik heb de staartbuis erin , hekrotor erop , dan t mechaniek erin , en de staartbuis en binnenas zijn 4,5 cm te kort nu .
Zijn er langere assen en buizen voor de vario te koop , of moet ik zelf wat zoeken wat passend is ??

De lagers zou niet een probleem moeten zijn: het voorste lager is een driecijfer-maat, 698RS, maar 698Z of 698ZZ doen het bewezen ook goed....
Achter kan ik de maat niet lezen, maar er staat me iets van bij dat het gewoon dezelfde maat is die OS en Webra etc ook gebruiken. Die heb ik zelf echter nog nooit vervangen....
Maar is het wel roest en geen wonderolie-aanslag?

Als je leverancier zelf mengt: probeer dan 2% Nitro, 15% Carbulin eens uit: de Rossi's van ons lopen daar al jáááren goed op in de vliegschool...

Verder gewoon zuinig zijn op die motor, helaas doet Rossi niks meer qua verkoop en onderdelen. Maar met wat zorg gaat die motor langer mee dan jij de hobby nog leuk vindt....

Wat de staart betreft:
Normaal gesproken zit bij deze modellen de staartbuis niet in de romp, maar een of twee lagerstoelen, op houten "spanten" gemonteerd.
Achter in de romp hoort een dwarsspantje te zitten waarop de hekrotor bevestigd wordt, die zit dus normaal gesproken NIET op het einde van een staartbuis zoals bij T-rex achtige rompen gebruikelijk is...
Bij de rompset zit over het algemeen een nieuwe as, die je zelf op lengte moet maken.

Of er langere buizen te koop zijn durf ik niet te zeggen, maar volgens mij wel.
De assen (RVS buis met buitendiameter 6 mm) worden los per meter verkocht.
Dan heb je nog die aluminium inslagproppen nodig (voorkomen dat de buis dichtknijpt als je de imbussen van de klauwkoppelingen aandraait).

Als ik weet welke romp het is (Vario bestelnummer) kun je op de website van Vario uitzoeken wat je precies nodig bent.

Groet, Bert
 
Geen idee welke romp t precies is , t is een bell 222 romp .
Opzich zit de buis ver genoeg in t frame , alleen de aandrijfas is te kort .
In deze romp zit blijkbaar wel een staartbuis , ik kan m doorsteken naar achteren en daar past hij precies in , dan valt ook de hekrotor er mooi in , die houd dan de buis trillingsvrij vast .
Alles past , op die 4,5 cm na .
Ik zal morgen mijn vriend Rob eens bellen , die weet dat vast wel.
We gaan rustig aan verder prutsen .
 
Hier stinkt iets:

Als de heli als SkyFox vliegt, betekent dat dat de staartbuis en de as OK zijn qua lengte (bij de SkyFox MOET de bouwer zelf de as op lengte maken).
Als de buis goed in het frame zit, EN goed in de romp, zou de as dus ook lang genoeg moeten zijn, he?

Vandaar dat ik nog even niet het beeld voor ogen heb hoe het precies zit.

Maar hoe dan ook, een losse as en losse eindproppen zijn zo te koop bij bijvoorbeeld RC Heliparts, en die kun je probleemloos op lengte maken...

Groet, Bert
 
Ik snap ff niet wat jij niet snapt ??
Mooie bewoording hè .
Als Skyfox (evolution) zat ie gewoon helemaal in elkaar .
Heb de boel gedemonteert om t in de romp te passen .
In de romp onder zit al de koeltunnel gemaakt , en t bovengedeelte waar de swash inpast zegmaar is ook voorgevormd al .
Dus ik ben afhankelijk van die 2 gaten .
Als ik dus t mechaniek erin zet en in lijn met t koelgat zet komt de swash ook goed uit , dat is dus de plek waar t mechaniek moet komen te staan .
Maar dan is dus de staartbuis te kort , dus ik denk gewoon een andere buis + binnenas halen en klaar is ed .
Ik kan t niet anders verwoorden .
Ik ga op zoek naar iets bruikbaars .
bedankt voor de tip .

Groeten ed .
 
Vario Duitsland heeft ook die spullen,
maar je kan natuurlijk ook via RCH bestellen,

de originele assen zijn normaal gesproken 10 cm langer dan nodig,
dus je kan lekker met de lengte spelen,

de buis moet je dan kijken,
misschien ook van een ander merk ?
dat weet ik niet.

suc6 verder
ik zie hem al vliegen.

Groet
Uwe
 
Ik snap ff niet wat jij niet snapt ??
Mooie bewoording hè .
Als Skyfox (evolution) zat ie gewoon helemaal in elkaar .
Heb de boel gedemonteert om t in de romp te passen .
In de romp onder zit al de koeltunnel gemaakt , en t bovengedeelte waar de swash inpast zegmaar is ook voorgevormd al .
Dus ik ben afhankelijk van die 2 gaten .
Als ik dus t mechaniek erin zet en in lijn met t koelgat zet komt de swash ook goed uit , dat is dus de plek waar t mechaniek moet komen te staan .
Maar dan is dus de staartbuis te kort , dus ik denk gewoon een andere buis + binnenas halen en klaar is ed .
Ik kan t niet anders verwoorden .
Ik ga op zoek naar iets bruikbaars .
bedankt voor de tip .

Groeten ed .

Wat ik bedoel te zeggen, is dat het voor Vario een heel ongebruikelijke constructie is, om de staartbuis te behouden, als de trainer in een romp geplaatst wordt. Een enkele keer passen ze een buis toe, maar dan zit die buis NIET vast aan het mechaniek, maar op enige afstand er achter, in de romp.
Dat heeft te maken met de krachten die er op treden tussen romp en mechaniek: als de romp flext en de buis niet, gaat er ergens wat scheuren of breken.

Als jij die staartbuis probleemloos tot achter in de romp drukt, betekent dat, dat er geen spanten in de staart zitten, en DAT is vreemd.
Want ALS Vario in gedachten had dat de buis in de romp toegepast zou moeten worden, dan hadden ze de romp zodanig aangepast dat de lengte zou kloppen. Maar nogmaals, dat doet Vario eigenlijk nooit.

Ik denk dat je romp incompleet is, en een paar lagers, een eindschot en een as ontbreken.

Vario redeneert als volgt: waarom het gewicht van die buis meezeulen, als de romp al stevig genoeg is om de kracht van de hekrotor op te vangen?

Eventueel onderhoud wordt ook stukken makkelijker als die staartbuis niet aan je mechaniek vast zit.

Als het goed is, kun je op www.vario-helicopter.de alle bouwtekeningen etc als PDF downloaden. Kijk daar eens, of je kunt uitvogelen hoe het hóórt te zitten....

Uli Streich heeft ooit gezegd "Nicht alles was zusammenschaubbar ist, ist auch fliegbar" of vrij vertaald: dat iets op een bepaalde manier in elkaar past, wil niet zeggen dat het ook luchtwaardig is.

Groet, Bert
 
Oh? Was dat het Nederlandse of het duitse Varioforum? Is nogal een verschil, op het duitse forum zijn ontwerpers en werknemers van Vario zelf actief...
Op het nederlandse forum zie ik nog wel eens adviezen en aanbevelingen voorbijkomen, die eerder uit "onderbuik gevoel" voort lijken te komen dan uit technische feiten of ervaringen... (dat bedoel ik niet naar, maar het valt mij op)

Ik heb natuurlijk nog lang niet alle Vario's gebouwd die er zijn, maar die modellen die ik gebouwd heb, met de holle 6 mm RVS as, functioneerden allemaal méér dan uitstekend met één lager ergens halverwege (maar expres NIET exact op het midden van de lengte) geplaatst. De werking baseert op het zelf centreren van een "ongetunede" as die draait met een toerental boven de eigen resonantiefrequentie.

Zelfs de Cobra, met een vrije aslengte van bijna 80 cm (1 ondersteuningslager), functioneert op die manier al 9 jaar méér dan uitstekend.

Alleen als je de 8 mm as gebruikt, wordt de boel kritisch, omdat de resonantiefrequentie van een 8 mm as véél hoger ligt dan die van een 6 mm as. Maar dan praat je over hele dikke benzine of turbine modellen zoals de grote BO105, waar de as inderdaad in een aluminium buis ligt...

Maar die buis zit in de romp ingelijmd, en is op geen enkele wijze verbonden met het mechaniek.

Ik ken in elk geval géén .60 klasse gloeiplug heli's van Vario waar een staartbuis noodzakelijk is, en ik acht dat advies dan ook minstens een beetje overdreven....

Ik denk dat ik wel weet waar het vandaan komt: er zijn altijd pipo's die niet gehinderd door enige kennis van zaken dat lager precies in het midden plaatsen, "want dat is logisch, en ik bouw héél precies en zorgvuldig"...
Daarmee krijg je opeens een afgestemde as, die twee resonantiefrequenties kent. En ja, DAN gaat het wel mis, maar krijgt "die onbenullige vario constructie" de schuld ("het ligt niet aan mij, want ik heb toch héél precies gebouwd, en dat lager precies in het midden gezet????).

Vario geeft in de documentatie van zowel de SkyFox als ook de schaalsets, ALTIJD het advies, deze lagers NOOIT op "zuivere breuken" (1/2, 1/3, 1/4) van de aslengte te plaatsen. Het staat er soms wat verstopt, maar het staat er wel....

Groet, Bert
 
In mijn originele tekening staat de buis ook geteken, ingeschuimd in de staart. Hrb ik nog een spuitbus schuim boort zelfs. De huidige tekening heeft alleen het lager, in een rubberen houder in een spant.
Heb inmiddels een spant gemaakt, en het rubber gekocht, maar de adviezen zijn dus tegenstrijdig.

Ik kan de buis achterin niet afsteunen, en het achterspant zit et al in. Denk dat ik dus idd voor alleen het middenlager in het spant ga.

Arie
 
Laatst bewerkt:
img.php

img.php


Zo ziet de romp eruit van binnen .

En met mechaniek erin door een luchtgat ziet t er zo uit .
img.php


T is voor mij de 1e rompheli , dus ben nieuw hierin .
T lijkt mij dat met buis vele malen steviger is , maar er dan wel meer kans op trillingen is als die in t mechaniek steekt , dat ben ik met je eens .
De buis heeft ook 3 lagers erin , dus minder trillingen , ik denk dat ik de buis net door t spant heen laat steken en de rest open laat , dan een langere aandrijfbuis erin en klaar is ed .
Achterin past de buis perfect en sluit mooi aan op de hekrotorbehuizing , die past er strak in .
 
Back
Top