Wat is jouw laatste RC helikopter gerelateerde aanschaf?

In mijn originele tekening staat de buis ook geteken, ingeschuimd in de staart. Hrb ik nog een spuitbus schuim boort zelfs. De huidige tekening heeft alleen het lager, in een rubberen houder in een spant.
Heb inmiddels een spant gemaakt, en het rubber gekocht, maar de adviezen zijn dus tegenstrijdig.

Ik kan de buis achterin niet afsteunen, en het achterspant zit et al in. Denk dat ik dus idd voor alleen het middenlager in het spant ga.

Arie

Dan heeft Vario dus de tekening gewijzigd in de loop der tijd, van buis naar open lopende as met enkel ondersteuningspunt...

Het afsteunen van de buis is inderdaad een probleem ALS de buis aan het mechaniek vast zit, want dan moet je de boel er naar voren uit trekken....

Ik heb een dergelijke constructie noodgedwongen in mijn mini Star Ranger omdat er een Raptor 30 in zit (riem aandrijving, kan niet functioneren zonder buis) en dat is een heel vervelende constructie voor onderhoud, en er komt erg veel kracht op de aanhechting staartbuis/mechaniek.
Nu is dat maar een licht machientje, dus ik zit er niet zo mee, maar met een .60 size zou ik twee keer achter mijn oren krabben...

@ Eddie: kun je een foto maken van de hekrotor bevestiging?

Groet, Bert

img.php

Dit is de hekrotorbehuizing die strak in de buis past , als je goed kijkt zie je een verloop zitten waar de buis inpast .

img.php

En hier zit de buis erin , alles netjes passend zonder veel ruimte .

Volgens tekening is er inderdaad geen buis in , maar aangezien ik eigewijs ben en denk dat t beter is om 3x gelagerd te zijn wil ik m er toch inzetten .
Dan wel tot t spant wat je in de vorige foto`s ziet , en dan dus los van t mechaniek .
Iets langere drijfas en t is goed .

img.php

Dit is de hekrotorbehuizing die strak in de buis past , als je goed kijkt zie je een verloop zitten waar de buis inpast .

img.php

En hier zit de buis erin , alles netjes passend zonder veel ruimte .

Volgens tekening is er inderdaad geen buis in , maar aangezien ik eigewijs ben en denk dat t beter is om 3x gelagerd te zijn wil ik m er toch inzetten .
Dan wel tot t spant wat je in de vorige foto`s ziet , en dan dus los van t mechaniek .
Iets langere drijfas en t is goed .

Yep.... dan heb je een constructie die erg veel lijkt op die in mijn BO 105, en dat zou gewoon moeten werken.

Je moet wel die buis dan zuiver uitlijnen op het mechaniek in die voorste spant, en dan goed fixeren. Maar zie ik dat nou goed? heb je een 2 mm stalen aandrijfas?

Groet, Bert

Dat is de hekrotoraansturing Bert , ik heb een 6 mm as .

Ik doelde eigenlijk op de ingaande as van het hekrotorhuis: die ziet er uit alsof het een made-schroef verklemming voor een 2 mm as is.

Ik doelde niet op dat staaldraadje wat door het schot steekt... Ik geloof dat ik dat wel ongeveer snap dat dat niet de aandrijving is, na 20 jaar Vario ;)

Groet, Bert

Zitten er niet van die klauwkoppelingetjes in dan ? (die met zo`n rubber ertussen in elkaar grijpt) Mooie sky-fox trouwens ! Komt ie uit de buurt ?

Zitten er niet van die klauwkoppelingetjes in dan ? (die met zo`n rubber ertussen in elkaar grijpt) Mooie sky-fox trouwens ! Komt ie uit de buurt ?

Dat bedoelde ik dus... Die had ik ook verwacht bij een 6 mm as....

Groet, Bert

Ohhhhhhh , dat , t is echt 6 mm wat erin moet , je borgt m inderdaad met 2 x 1,5 mm madeimbusjes ja .
Morgen even naar Q om een rvs buis te zoeken die recht is , de alu inzetstukjes haal ik wel uit de oude as .

Ohhhhhhh , dat , t is echt 6 mm wat erin moet , je borgt m inderdaad met 2 x 1,5 mm madeimbusjes ja .
Morgen even naar Q om een rvs buis te zoeken die recht is , de alu inzetstukjes haal ik wel uit de oude as .

Zorg dan wel dat je die inzetstukjes goed vastzet: normaal kun je ze niet hergebruiken en als ze in die as naar binnen vallen omdat ze te los zitten, heb je een probleem waardoor je de as kunt weggooien... (vraag me hoe ik dat weet).

Groet, Bert

Blijkbaar heeft Vario meer versie dan je in eerste gezicht zou denken.

Dunne buis (16mm) met verenstaal
Dunne buis met 6 mm as
Dunne buis met koppelingen (die dan wel buiten de buis moeten)
Alleen de 6 mm as
En een dikkere buis, waar de koppelingen in passen

Bij mij stond op de tekening de 3e optie
2014-04-21165451-1200_zps9e69708b.jpg

Maar dat lijkt me moeilijker uitlijnen.
En inderdaad heb je de koppelingen niet nodig als het rechtstreeks past

Groeten

Arie

Dat is ook zo: een buis, en dan de staart volschieten met PUR schuim is ook een tijdje mode geweest...

De pest is alleen dat je heli daar zo staartlastig van wordt....

Groet, Bert

@ Uwe , nog niet mee bezig geweest .

Bert , ik heb hele mooie groene locktite , die busjes gaan geen kant meer op als ik t daarmee borg .
En Pur in een heli ?? nahh dat laten we maar achterwege .

@ Uwe , nog niet mee bezig geweest .

Bert , ik heb hele mooie groene locktite , die busjes gaan geen kant meer op als ik t daarmee borg .
En Pur in een heli ?? nahh dat laten we maar achterwege .

Die had ik dus ook....
Gebruikte proppen ingesmeerd met die prut, in het uiteinde geduwd, en gewacht tot het hard zou zijn. Tenminste, dat was de bedoeling....
Bij het wegleggen is een van de proppen 15 mm naar binnen geschoven, en ik heb hem er nooit meer uit gekregen....

En dat naar binnen schuiven kwam alleen maar omdat ik de as rechtop hield (zwaartekracht) want zo'n buis snoert wat in van het inkorten met de pijpensnijder, dus 1 mm van het uiteinde is hij wat wijder van binnen....

Sindsdien koop ik wel nieuwe....

Groet, Bert

Back