Hallo,
Nog even rap een bijdrage van mij (de taxi staat zo voor mijn deur om me weer eens naar het vliegveld te brengen).
Heb nog niet alle tussenliggende reacties gelezen.
EWD heb ik gemeten met Excel sheet EN dig. EWD meter van Hanger9.
Beiden eindigden redelijk overeenkomstig.
Vlieggedrag:
Bij een neuslastig toestel verwacht ik een toestel wat UP trim nodig heeft om vlak te vliegen, zich niet langzaam laat maken maar verder juist (te) stabiel vliegt.
Verder zal deze door de up trim bij de duikproef omhoog neigen.
Bij een staartlastig toestel verwacht ik een vliegtuig die slecht reageert, geen snelheid op wil pakken, mede daardoor snel wegkiept en die down trim nodig heeft.
Bij de duikproef zal deze juist ondersnijden.
De hoogteroertrim staat duidelijk down, en het vliegbeeld is instabiel.
Deze 2 zaken laten mij dus in eerste instantie ook naar het staartlastige neigen.
Het opspringen is idd. typisch voor een te voorlijk ZW-punt icm. te groot EWD.
Geen autoriteit op rol duidt op overtrokken tippen, en dat is een logisch gevolg van een te voorlijk ZW-punt icm. te groot EWD (je vliegt al met veel up).
Kijk, dat bedoel ik dus, ik vlieg niet met UP....ik vlieg met down trim.
Dat het EWD verder naar beneden kan geloof ik gerust en ik verwacht juist dat de te lage compensatie van het stabilo er voor zorgt dat de kist geen snelheid op kan bouwen.
Mijn eerste conclusie is dus dat het vliegbeeld hoofdzakelijk ontspruit uit het EWD en dat de veiligste weg kan zijn om het EWD verder te verkleinen en nog niets te doen aan het zwaartepunt.
Zo, tot later.