Motoren draaien ni even rap

Hallo daar,

Ik ben karper visser en heb een romp gekocht van gladiator, catamaran systeem
Ik heb er 2 traaglopers van robbe insteken ,2 snelheidsregelaars van graupner r40, 2 loodaccu's van 12v 7ah. Ik stuur deze met 2 knuppels maar de ene motor draait een Beetje rapper dan de andere, deze staan apart aan gesloten op een aparte batterij en de batterijen laad ik apart op. Nu weet ik echt ni meer wat ik hier aan kan doen, heeft iemand hier ervaring mee of dit al meegemaakt en wat de oplossing is. Mvg
 
Waarschijnlijk draaien de motoren in tegengestelde richtingen....

Hierbij is het belangrijk dat de motoren een timing hebben van 0 graden of een gelijk aantal graden maar dan tegenovergesteld van elkaar , zijn ze allebei ook maar iets vertimed in 1 en dezelfde richting zal de ene motor altijd harder lopen dan de andere....
 
Ik denk dat je probleem eerder zit in dat je twee motoren op elk hun eigen accu hebt staan. Die accu's zijn nooit 100% gelijk onder belasting.
Vermoedelijk kakt de ene accu wat harder in als de andere.

De kans bestaat dat ze ook niet gelijk getimed staan, en dat maakt ook verschil.

Twee dingen die je kunt proberen:
Wissel de accu's uit, en kijk of het probleem erger wordt, beter word, of verhuist (dus dat nu de andere motor sneller loopt). Met name bij de laatste mogelijkheid, gewoon beide accu's parallel schakelen, of gewoon één accu verwijderen en de regelaars op de overgebleven accu aansluiten.

Groet, Bert
 
Heb de batterijen omgedraaien( van motor veranderd) en die doen nog juist hetzelfde. De ene beetje rapper dan de andere (dezelfde motor)
Da van die timing snap ik ni goe wa je daar me bedoeld en wa kan ik daar aan doen?
 
Timing probleem... Zoals ik eerder al voorspelde.

Misschien is er nog wat aan de timing te doen maar dat hangt dan van de motor af..
Plaats daar eens een type of foto van.

De timing wordt bepaald door de plaats van de koolborstels ten opzichte van de magneten , door daar mee te spelen zou je ze in theorie nagenoeg gelijk moeten kunnen laten draaien.
 
Voordat je met de timing gaat pielen: heb je al beide motoren op één en dezelfde accu geprobeerd?

Sluit dat nu a.u.b. eerst uit, voor je aan de timing gaat klooien...

Groet, Bert
 
Alle twee op een batterij gezet nog altijd hetzelfde..
Maar kan het wel regelen op men zender da ze alle twee eve rap draaien maar als ik de knuppels los laat blijft de ene motor zacht draaien (degene dak heb bijgesteld hè)
 
Je hebt twee borstelmotoren ingebouwd.

Het probleem is genoemd. Timing. Heel beknopt, staan de borstels iets versteld ten opzichte van de magneten, de polen. Daardoor kan een e-motor draaien.
Zou deze perfect symmetrisch ten opzichte van elkaar staan, wil de motor niet uit zich zelf gaan draien, tenzij je hem een zetje geeft, onderwijl staat deze dan een betje te jutteren. Voor een echt goede uitleg zie Wiki.

Doordat de borstel iets verstelt staan, heeft de motor een voorkeur voor een draairichting gekregen. Over die richting toert de motor sneller dan over de ander, kan hij onder spanning aan het draaien gebracht worden. De hoeveelheid aan graden timing heeft ook sterke invloed op de motorloop.

Heb je dus twee hoegenaamd identieke motoren ingebouwd, doch laat je die tegengesteld draaien, met spiegelbeeldige propellers, dan zal je merken dat de ene motor iets harder draait dan de ander. Hoeveel? Dat kan je meten met een toerentalmeting.
Staan de motoren dicht bij elkaar, dan merk je het stuureffect wat minder.
Heb je een over vierkante catamaran, dan krijg je door het stuwkrachtverschil met een sterkere hefboomwerking te maken, trekt het gevaarte constant scheef.

De motoren zijn af fabriek op een gunstige efficiënt mogelijke loop ingesteld.
Deze timing is bij te stellen, maar dan moet je het achterschild openbreken uit de fabrieksborging. Voor een novice geen kattenpis, het kan permanent gesloopt geraken.
Weer kijken hoe de boel netjes gefixeerd en weer werkend te krijgen. Dus goed weten wat je aan het doen bent. Daarnaast ook gaan meten...

Toerentallen, spanning (volt) en vooral ook stroom (amperes), maar
Betekent een hobbiehok met een goede infrastructuur. Dat heeft echt ook niet een ieder.

Je kan toerentalverschillen nog iets uitfilteren in een computerzender.
Ieder servo staat dan op een eigen kanaal waaraan je via de software in de zender uitslagwaardes kan toekennen aan servo's, regelaars etc... Mogelijk heb je dus niet zo een zender?

Begrens je daarmee de snelst lopende in het maximum toerental om deze te zo gelijk mogelijk te zetten met de ander.

Met een eenvoudige zender wordt het lastiger, valt het niet met de zender weg te trimmen. Zul je met andere vondsten moeten komen.

Een andere optie is beide motoren in dezelfde richting te laten draaien.
Ook dan heb iets stuurcorrectie nodig, door het propeller zog, maar zou iets minder heftig kunnen zijn dan het grotere toeren verschil waar je nu mee te maken hebt.
Verder zijn elektromotoren nimmer identiek aan elkaar! De een loopt altijd een % sneller dan de ander. Merkbaar.
Een keer een bende motoren nagemeten, geen enkel gelijk, behoorlijke verschillen.

Je kan overstappen naar brushless techniek, maar ook daar is geen motor iedentiek. Heb je dus ook te maken met toerentallenverschillen. Linksom of rechtsom maakt echter niet meer niet uit, dat wordt door de regelaar aangestuurd in de timing.
Nou! Ook de moderne techniek is geen walhalla. Niet alleen de motoren reageren verschillend, ook nog eens de regelaars. Zeker in het prijsgunstige segment. Geen gelijke.

Daar heb ik de verschillen in mijn scheepsmodel opgevangen niet via de computerzender, maar via een programmeerbare (Jeti EX) ontvanger, met hoge nauwkeurigheid in de instellingen. Motoren wilden niet tegelijk opstarten. (Lang verhaal)

Overigens... je draadje staat voor dit soort zaken totaal op de verkeerde plek. Je staat hier vragen te stellen tussen een forumdeel dat over aanvraag van bouwtekeningen gaat.
Om je 'probleem' beter besproken te krijgen, kan je het draadje beter laten verschuiven naar het botenforum. Dat kan je aan de moderator vragen.

In dat botendeelr zijn al heel veel vragen gesteld over voer/voederboten. (aan de lopende band)

Doe algemeen even een goede verkenning over het forum, en onderzoek de draadjes eens wat de generieke onderwerpen zijn, zodat je toekomstig selectiever te werk kunt gaan, meer bijval kunt opvangen.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
merci voor de uitleg. En veel wijzer uit geworden maar ik kan deze gelijk regelen op men zender. Op men zender naast de knuppel sta een schuif knopje als ik deze naar boven zet dan draaien ze gelijk maar als is de knuppels op nulpunt zet (geen stroom) dan blijft de motor die beetje is bijgeregeld via de zender nog heel zacht draaien.

Ben nieuw op het forum moet de forum nog een beetje onderzoeken..

Als ik er een v mixer tussen steek is deze dan opgelost??? Draaien ze dan alletwee even snel???
 
v mixer tussen steek is deze dan opgelost???

Ja hoor.
Vast wel :confused: :rolleyes:

Heb je de toerentallen nu al gemeten zoals ik vroeg in je andere draadje en de motoren gewisseld, misschien loopt je ene schroefas wel te zwaar.

Je kan ook aan een ander vragen je boot ergens naartoe te varen als sturen te veel moeite is. ;)

succes, ik stop er mee.
plonk
 
Sorry allemaal maar kan ni echt uit aan de forum. Wou alleen info omdat er veel meer mensen zijn die dit beter kennen dan ik. Ben al goe verholpen maar. Denk dak een andere zender moet halen want heb alles geprobeerd wat jullie me zeiden en ze krijgen alle twee evenveel stroom. Zal misschien aan mij liggen dak te nauwkeurig wil zijn
 
Probeer even of beide motoren los wel even hard lopen. Problemen met de as if uitlijning kan extra wrijving veroorzaken.
 
Zul je toch iets moeten meten! Anders heb je het niet door, anders dan proefvaarten...

Er zijn tegenwoordig goede redelijk betaalbare computerzenders in de markt gezet.
Echter, dat vraagt wel om je in de werking van het systeem te verdiepen.
Handleiding, vaak in het Engels goed door te nemen. Soms help spelenderwijs ook wel.
Maar het gaat niet automatisch.
Maar met geduld kom je er wel!

Waarschuwing! Straks ben je vissen af! Zit je model te bouwen. Ook rustgevend, enige waar je op moet wachten is dan het drogen van de lijm, en op tante post, voor de bestelde onderdelen... in de tussentijd kan je dan nog even nadromen van het vissen...
Voor de prijs van een hengel heb je een schitterend model staan :-)

Als er een dubbeldraadje is... Moderator vragen samen te voegen.
 
Iedereen hartelijk bedankt voor al de info. Ben er uit geraakt heb gemerkt dat ik deze op men zender kan bij regelen. Ik kan decene motor naar de andere aanpassen dus het is nu in orde
 
Back
Top