Je hebt twee borstelmotoren ingebouwd.
Het probleem is genoemd. Timing. Heel beknopt, staan de borstels iets versteld ten opzichte van de magneten, de polen. Daardoor kan een e-motor draaien.
Zou deze perfect symmetrisch ten opzichte van elkaar staan, wil de motor niet uit zich zelf gaan draien, tenzij je hem een zetje geeft, onderwijl staat deze dan een betje te jutteren. Voor een echt goede uitleg zie Wiki.
Doordat de borstel iets verstelt staan, heeft de motor een voorkeur voor een draairichting gekregen. Over die richting toert de motor sneller dan over de ander, kan hij onder spanning aan het draaien gebracht worden. De hoeveelheid aan graden timing heeft ook sterke invloed op de motorloop.
Heb je dus twee hoegenaamd identieke motoren ingebouwd, doch laat je die tegengesteld draaien, met spiegelbeeldige propellers, dan zal je merken dat de ene motor iets harder draait dan de ander. Hoeveel? Dat kan je meten met een toerentalmeting.
Staan de motoren dicht bij elkaar, dan merk je het stuureffect wat minder.
Heb je een over vierkante catamaran, dan krijg je door het stuwkrachtverschil met een sterkere hefboomwerking te maken, trekt het gevaarte constant scheef.
De motoren zijn af fabriek op een gunstige efficiënt mogelijke loop ingesteld.
Deze timing is bij te stellen, maar dan moet je het achterschild openbreken uit de fabrieksborging. Voor een novice geen kattenpis, het kan permanent gesloopt geraken.
Weer kijken hoe de boel netjes gefixeerd en weer werkend te krijgen. Dus goed weten wat je aan het doen bent. Daarnaast ook gaan meten...
Toerentallen, spanning (volt) en vooral ook stroom (amperes), maar
Betekent een hobbiehok met een goede infrastructuur. Dat heeft echt ook niet een ieder.
Je kan toerentalverschillen nog iets uitfilteren in een computerzender.
Ieder servo staat dan op een eigen kanaal waaraan je via de software in de zender uitslagwaardes kan toekennen aan servo's, regelaars etc... Mogelijk heb je dus niet zo een zender?
Begrens je daarmee de snelst lopende in het maximum toerental om deze te zo gelijk mogelijk te zetten met de ander.
Met een eenvoudige zender wordt het lastiger, valt het niet met de zender weg te trimmen. Zul je met andere vondsten moeten komen.
Een andere optie is beide motoren in dezelfde richting te laten draaien.
Ook dan heb iets stuurcorrectie nodig, door het propeller zog, maar zou iets minder heftig kunnen zijn dan het grotere toeren verschil waar je nu mee te maken hebt.
Verder zijn elektromotoren nimmer identiek aan elkaar! De een loopt altijd een % sneller dan de ander. Merkbaar.
Een keer een bende motoren nagemeten, geen enkel gelijk, behoorlijke verschillen.
Je kan overstappen naar brushless techniek, maar ook daar is geen motor iedentiek. Heb je dus ook te maken met toerentallenverschillen. Linksom of rechtsom maakt echter niet meer niet uit, dat wordt door de regelaar aangestuurd in de timing.
Nou! Ook de moderne techniek is geen walhalla. Niet alleen de motoren reageren verschillend, ook nog eens de regelaars. Zeker in het prijsgunstige segment. Geen gelijke.
Daar heb ik de verschillen in mijn scheepsmodel opgevangen niet via de computerzender, maar via een programmeerbare (Jeti EX) ontvanger, met hoge nauwkeurigheid in de instellingen. Motoren wilden niet tegelijk opstarten. (Lang verhaal)
Overigens... je draadje staat voor dit soort zaken totaal op de verkeerde plek. Je staat hier vragen te stellen tussen een forumdeel dat over aanvraag van bouwtekeningen gaat.
Om je 'probleem' beter besproken te krijgen, kan je het draadje beter laten verschuiven naar het botenforum. Dat kan je aan de moderator vragen.
In dat botendeelr zijn al heel veel vragen gesteld over voer/voederboten. (aan de lopende band)
Doe algemeen even een goede verkenning over het forum, en onderzoek de draadjes eens wat de generieke onderwerpen zijn, zodat je toekomstig selectiever te werk kunt gaan, meer bijval kunt opvangen.
Gr Bas