In de afgelopen twee weken heb ik een paar avonden aan de vleugel gewerkt. Ondanks de complexiteit van de constructie gaat het erg gemakkelijk en snel in elkaar allemaal. Zoals te zien is op onderstaande foto heb ik de hoofdligger, voorlijsten, meerdere achterlijsten (flaps, ailerons en binnenste ligger), de wing tip constructie en meerdere servoluikhouders toegevoegd. Overigens heb ik wel de constructie veranderd van de aansturing van de ailerons: de tekening stelt een constructie voor met één centrale servo, lange push rods en bellcranks, maar dat is lastig af te stellen later en bovendien erg gevoelig voor speling, wat weer voor flutter kan zorgen. Daarom gekozen voor één servo per aileron, op de plek waar in de tekening de bellcranks staan. Hiervoor heb ik ook de servoluikhouders toegevoegd en de rest van de constructie lekker laten zitten

. Is nog makkelijker te bouwen ook! De linkervleugel is qua opbouw al bijna af:
En vanuit een andere hoek:
Vervolgens heb ik enkele ribben deels weggesneden en de retract rails geplaatst om de retractinstallatie te testen. Hoewel het goed lijkt te passen ben ik toch op een probleem gestuit (zoals hierboven al te lezen is):
Zoals je ziet veel te weinig ruimte voor een wiel van zo'n 2,5 cm dik en bijna 9 cm doorsnee:
Ik heb geprobeerd met de sporing van de wielen te spelen, maar wat ik ook probeer, het blijft veel te krap. Erg vreemd, want de door mij aangeschafte OLEO's lijken erg veel op die uit de bouwhandleiding - en ze zeggen zelfs dat je als je goed je best doet zelfs één maat grotere wielen kunt plaatsen, dat hebben ze volgens mij zelf niet geprobeerd... - maar lang verhaal kort, dit gaat niet passen.
Aangezien de full scale struts gebogen zijn, en dat waarschijnlijk beter past omdat het wiel dan minder diep ligt, heb ik die nu besteld (Offset RoboStruts). Ik had de rechte eerst gekozen omdat ze lijken op die uit de bouwhandleiding, ze heten immers 'P-47 Struts' en ze passen uiteraard perfect bij de E-flite retracts die ik gekozen heb. Als de RoboStruts wel passen is het bovendien mooi meegenomen dat dat schaaltechnisch gezien veel correcter is!
Ondanks dat ik nu even niet verder kan met de retracts, zou ik al wel enkele volgende taken kunnen uitvoeren, zoals het beplanken van de flaps en ailerons en het installeren van de shear webs. Hopelijk krijg ik het allemaal voor elkaar, want de rest van de bouw is als het goed is niet meer zo uitdagend ;-). Wordt vervolgd!