Sluiting vestiging Quartel

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ruudxd. De goedkopere dingen koop ik ergens anders, maar juist mijn zender en lader heb ik daar gekocht ivm garantie en eventuele set up help.

Maar dat is nou een van de vele problemen in de detailhandel van tegenwoordig. (Niet om jou aan te vallen hoor, ik doe het zelf ook regeld).
De winst wordt niet gemaakt met de zender, lader, camera, printer e.d daar zit een lage marge op, maar met de accessoires/verbruiksmiddelen die erna worden verkocht. Hierop zit een marge waar je som/vaaks steil van achterover valt.

Voorbeeldje: ik heb ooit een hard- en software bedrijf gehad wat zicht o.a richtte op architectenbureaus. Denk aan groot-formaat printers e.d. De printers haden door hun hoge verkoopprijs een leuke winst. Maar de echte winst zat in het leveringscontract van papier en inkt. Elke maand palletje papier en doos inkt per klant. Rechtstreeks van leverancier naar klant.

Laatste keer dat in in het filiaal in Amsterdam ben geweest voor brandstof, had ik best wel wat over voor een impulsaankoop. Alleen de vrijwel lege winkel prikkelt mij niet om verder ook maar iets te kopen.
 
Op korte termijn
..........
Op lange termijn,
Mensen zijn geneigd alleen naar korte termijn voordelen te kijken. Ik werk in de verslavingszorg, ik heb er dagelijks mee te maken :-)

Behoeftes moeten direct bevredigd worden. Het moet nú goedkoop zijn en als op lange termijn de hele Nederlandse detailhandel in elkaar dondert is dat de schuld van de overheid en de winkeliers.

Er valt bijna niet tegenop te praten, zowel niet bij modelbouwers als bij mensen met verslavingsproblemen......

Mensen die in de detailhandel werken gaan altijd kapot als de consument enkel naar de lage prijs op korte termijn blijft kijken. Door de belastingen en overhead die je in Nederland hebt kun je nooit concurreren met rechtstreekse leverering (vaak zonder BTW en invoerbelasting) vanuit andere landen. Probeer je net zo laag te gaan zitten als de Aziatische landen dan hou je geen geld over en ga je failliet; doe je de prijs omhoog om uit de kosten te blijven dan verkoop je niks meer. Tough choice :-)

En alles op voorraad, weet je wel wat dat kost aan rente....? Ik snap wel dat dat niet kan. Des te meer respect heb ik voor ondernemers die dit razend dunne lijntje goed weten te bewandelen. Dat lukt blijkbaar echter alleen als je een hele grote bent, zoals enkele Duitse en Oostenrijkse firma's.
 
Ik las in de nieuwsbrief van MRHobby dat deze zijn shop in Ridderkerk gaat sluiten, en gaat elders door met hoofdzakelijk de webshop, afhalen kan dan alleen nog maar op de dinsdag en vrijdag avond:confused:

Gaat het zo slecht in de modelbouw ?

Jan
 
Ah, ik dacht juist dat het andersom zou zijn.
Het probleem is/was alleen dat ik een wat oudere auto heb, en die gebruikt US maat schroeven boutjes etc en die hadden ze niet.


@ruudxd. De goedkopere dingen koop ik ergens anders, maar juist mijn zender en lader heb ik daar gekocht ivm garantie en eventuele set up help.

Maar dat is nou een van de vele problemen in de detailhandel van tegenwoordig. (Niet om jou aan te vallen hoor, ik doe het zelf ook regeld).
De winst wordt niet gemaakt met de zender, lader, camera, printer e.d daar zit een lage marge op, maar met de accessoires/verbruiksmiddelen die erna worden verkocht. Hierop zit een marge waar je som/vaaks steil van achterover valt.

Voorbeeldje: ik heb ooit een hard- en software bedrijf gehad wat zicht o.a richtte op architectenbureaus. Denk aan groot-formaat printers e.d. De printers haden door hun hoge verkoopprijs een leuke winst. Maar de echte winst zat in het leveringscontract van papier en inkt. Elke maand palletje papier en doos inkt per klant. Rechtstreeks van leverancier naar klant.

Laatste keer dat in in het filiaal in Amsterdam ben geweest voor brandstof, had ik best wel wat over voor een impulsaankoop. Alleen de vrijwel lege winkel prikkelt mij niet om verder ook maar iets te kopen.
 
Ja, het gaat slecht in de modelBOUW.
Het gaat niet slecht in de modelKOOP
"Echt gebouwd" wordt er alleen nog maar door een handjevol mensen die ervan houden om met eigen handen een schip/voertuig/vliegtuig te bouwen. Vanaf tekening bouwen is ondertussen helemaal een zeldzaamheid geworden, een bouwpakket komt iets vaker voor, maar is ondertussen bijna ook een zeldzaamheid aan het worden.

Men wil NU vliegen/rijden/varen. Zelfs de tijd om accu's op te laden is voor sommige mensen teveel.

Is dat de modelbouwhandel te verwijten? Nee. Dat is te danken aan onszelf, de beoefenaren van de modelhobby. (Ik zeg met opzet niet "de modelbouwers", want dat is niet juist)

Je ziet het door de hele maatschappij: men ziet iets en men wil het nu.
Sparen is voor de dommen, en de creditcard is geduldig.

En "de markt" springt daar natuurlijk op in. En men verkoop dus Ready to run-modellen. Eerst in de modelbouw-shops, en langzaam maar zeker zie je het hele veld verschuiven richting Intertoys en Bart Smit. Kijk maar naar bijv de multikopters.
En wie zijn dan de sigaar? Juist... de local hobby shops.

Hoe triest het ook is voor de medewerkers van Quartel: ik heb het zien aankomen. Vakmanschap, kennis van het produkt was zeldzaam. In ieder geval van "mijn" type produkten: de schepen.
Een hogere prijs? daar hoef ik me gelukkig tegenwoordig niet zo druk meer om te maken; waar het mij veel meer om gaat is een stuk vakkennis als ik advies vraag. Als dát in een winkel aanwezig is, kom ik graag terug. Dat miste ik jaren bij de vestiging van quartel die bij mij het dichtst in de buurt is.
Dus kwam ik er slechts zeer zelden en reed liever 30 km meer naar een winkel waar men de kennis wél in huis heeft. En ja, die winkels bestaan nog steeds. Het worden er helaas steeds minder...
 
J
Hoe triest het ook is voor de medewerkers van Quartel: ik heb het zien aankomen. Vakmanschap, kennis van het produkt was zeldzaam. In ieder geval van "mijn" type produkten: de schepen.
Een hogere prijs? daar hoef ik me gelukkig tegenwoordig niet zo druk meer om te maken; waar het mij veel meer om gaat is een stuk vakkennis als ik advies vraag. Als dát in een winkel aanwezig is, kom ik graag terug. Dat miste ik jaren bij de vestiging van quartel die bij mij het dichtst in de buurt is.
Dus kwam ik er slechts zeer zelden en reed liever 30 km meer naar een winkel waar men de kennis wél in huis heeft. En ja, die winkels bestaan nog steeds. Het worden er helaas steeds minder...


Jammer dat je zo reageert Roel, ik ben opgegroeid met die winkel en door hun ben ik aan de hobby begonnen. Ik kom er nog steeds graag en weet dat zij kennis in huis hebben op een breed vlak. Het is dan handig als je de juiste verkoper aanspreekt die bekent is op jouw gebied, want die zijn er genoeg.
Ik belde altijd even voordat ik eraan kwam.
 
Ik moet mijn naamgenoot bijstaan. Ook ik heb div. ervaringen met spullen die ze niet hadden en dan niet werkende aternatieven aanboden. Het lijkt op de ervaringen die zich ook op dit forum voordoen dat vliegeniers met hun ervaringen in de vliegwereld aan autojongens gaan vertellen hoe het moet.

Maar dat terzijde, Quartel was wel een winkel waar ik voor mijn algemene dingen snel naar toe kon en ook gewoon op voorraad hadden, met toen een werkplek in Amsterdam was dat een makkelijke rit op weg naar huis. Voor mijn auto's hoefde ik nooit bij hun te zijn maar er zijn nog weinig winkels waar je voor je wedstrijdspul binnen kunt lopen.

Zoals vaak opgemerkt is het kopen via internet een reden om winkels te sluiten en ik mag hopen dat Quartel via deze weg nog genoeg klanten kent om te overleven.
 
Jammer dat je zo reageert Roel, ik ben opgegroeid met die winkel en door hun ben ik aan de hobby begonnen. Ik kom er nog steeds graag en weet dat zij kennis in huis hebben op een breed vlak. Het is dan handig als je de juiste verkoper aanspreekt die bekent is op jouw gebied, want die zijn er genoeg.
Ik belde altijd even voordat ik eraan kwam.

Hoezo "jammer"? Dat zijn mijn ervaringen. Ik denk dat, gezien jouw woonplaats en de mijne, de vestiging van Quartel waar ik op doel een andere is dan diegene waar jij komt.
En "een andere verkoper aanspreken" gaat wat moeilijk als er maar één aanwezig is.
 
Ach zolang ze je geen spectrum ontvanger proberen te verkopen wanneer je naar een 6014 Futaba Fasst vraagt ( lhs hier in de omgeving)... Over kennis gesproken. Tot ziens!
 
ik denk dat quartel dit vooral aan zichzelf te danken heeft...
de "brutale" insteek van wij gaan het de chinezen wel even lastig maken door te roepen dat import niet mag en importeurs goederen uit hk tegen houden hebben ze al heel lang vastgehouden. Maar uiteindelijk grijp ik als echte modelbouwer bij hun altijd mis in de spullen... Ze zijn een veredelde speelgoed winkel geworden.

er blijven altijd wel een paar winkels in modelbouw over in nederland, alleen dit zal steeds minder worden. de sterke blijven bestaan. de slechte vallen om.
 
Persoonlijk vind ik het niet zo erg als een winkelier wat verdient...
Het is een bedrijf. En normaal haal ik er de kleine dingetjes, maar ook de grote.
doorgaans ben ik redelijk vast qua leveranciers.

Quartel Pijnacker Nootdorp heeft me in de hobby geholpen.
Dat ze er op de achtergrond wat inkoopperikelen op nahielden, tja..
Welk bedrijf doet dit niet? Daarnaast, als de ene het niet doet, doet de ander het wel.
Beetje non argument, maar wel hoe de markt werkt.
Je kunt wel trots vertellen dat je altijd alles netjes hebt ingekocht, nooit goedkope dealtjes hebt geaccepteert.. alleen sta je dit dan ook vrij vlot te vertellen terwijl je failliet verklaard wordt.

Probleem was wel dat men een beetje "vast" zat
Hans heeft mij wel eens dingen gevraagd, heb hem er ook antwoord op gegeven.
gewoon eerlijk en duidelijk. er zijn ook wel eens wat zaken niet helemaal correct gegaan (wat overal gebeurt), alleen was er niemand die het voor de toekomst oploste
Denk dat eerlijkheid (gewoon melden als je ff de kennis niet hebt) en de markt ze de das om doen.

toendertijd ook zo met de winkel in Hoogvliet..
de winkelier kon me vertellen dat men wel naar hem toe kwam als er een klein dingetje nodig was, maar de grote aankopen werden elders gedaan
en op alleen boutjes en af en toe een stekkertje kun je met een winkelpand etc niet overleven..
 
Het is dan handig als je de juiste verkoper aanspreekt die bekent is op jouw gebied

Hier ben ik het niet mee eens. De verkopers moeten onderling de klanten doorverwijzen, men kan er immers niet vanuit gaan dat iemand kan zien welke verkoper op zijn/haar gebied nu de meeste expertise heeft.

Iig is het jammer dat weer een lhs zal verdwijnen. Maar op zich komt het ook niet echt als een verassing.
 
Bij nieuwe klanten gebeurt dat dan ook ;) Maar zoals Roel aangeeft, als er maar 1 persoon in die winkel staat heb je geen keus. In Pijnacker lopen er meerdere en weet je gewoon wie op welk gebied meest bekend is. Maar ik kom daar al wat langer. Dus als Roel daar met z`n bootje binnenstapt zal hij ongetwijfeld goed geholpen worden. (zelfs proefvaren is geen probleem)
 
Tijden veranderen. Niets anders dan dat.

Natuurlijk maken we zelf de lokale handelaar stuk. Maar wanneer ik in mijn LHS sta en iets een beetje afwijkend van hun (beperkte) gamma vraag, dan is het x-weken levertijd. Met wat pech is het onderdeel dan niet bij de levering en weer wachten. Moet ik minstens 2 verplaatsingen maken. Is het onderdeel heel wat duurder dan online.

Online bestel ik vanavond vanuit mijn luie zetel. Kan ik prijzen vergelijken, reviews lezen, fora gebruiken om vragen te stellen,... Het is goedkoop en zelfs bij bestellingen in de VS of China heb ik meestal binnen de week de goederen mooi thuis geleverd. Tja...

Spijtige evolutie, maar het is niet anders.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat is misschien ook een misser van de lhs tegenwoordig..
als iets uit china/amerika sneller op de mat ligt dan je bestelling bij de Lhs..
Als zij exact hetzelfde doen als wat jij doet, zal er misschien 2 dagen verschil in zitten.
So what.
maar heb ook al een keer gehad dat het 2 weken scheelde.. En dat is wel jammer.

nu scheelt het wel dat ik dingen waar ik echt op wacht niet bestel als deze in de winkel ook nog eens besteld moeten worden.
of als ik een winkelier uit moet leggen dat de originele lager ruk zijn, en ik een beter merk wil en hij kan me niet helpen, ga ik ook wat anders zoeken..
Als iemand in het vakgebied een paar keer verteld dat ik het beter zelf op kan zoeken, dan doe ik dat na een paar keer ook.
 
Ik vraag me wel eens af waarom veel winkels naar het speelgoed modelbouw overstappen als het minder gaat.
Zo ver ik weet is er geen winkel die alles voor grote modellen verkoopt.
Daar zou best nog wel wat in te verdienen zijn volgens mij.
Hoe denken jullie daar over?
 
Sluiting vestigingen Quartel, Amsterdam, Roosendaal en Zwolle?

Dit draadje heb ik uiteraard volledig gelezen en wil graag
"meinen Senf dazugeben" op z'n Duits gezegd. ;)

Als een ondernemer de handdoek in de ring moet gooien voelt dit als een nederlaag.
Voor het betrokken personeel betekent dit onzekerheid, weer op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Er zijn alleen maar verliezers, klanten die verder moeten rijzen naar de dichtstbijzijnde modelbouwzaak omdat hun buurtwinkel is verdwenen.

Is dit het gevolg door verkeerd beleid van de overheid?
Of hebberig gedraag van sommige consumenten?
Of is het een natuurlijke selectie?
Kan de overheid het gedrag van de consument beïnvloeden?

Consumenten hebben de macht en zijn onvoorspelbaar. :)

Johannes
 
Dat veel winkels naar het speelgoed modelbouw overstappen lijkt mij logisch. Neem b.v de UMX serie van E-Flite. Om de paar maanden van hetzelfde een nieuw type. Precies de levensduur die de doelgroep voor dat soort toestlellen.
Zoals Arjan een paar berichten geleden zei: verslavingsgedrag.

En voor een knappe zwever, zoals ik net een Pulsar 2500pro heb gekocht moet je wel naar het buitenland. Het is hier niet te krijgen.
 
Winkels voor grote modellen? Om te beginnen:

1) Big planes hier in NL.
2) Aerobertics in België.

Beiden winkels waar je binnen kan stappen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top