Multicopter Café

Need more lipos!!! Lekker gevlogen heerlijk!!:) en 7 props kapot gekregen, en 2 eraf gevlogen!! Zaten blijkbaar nie vast:(

..::Flip it, Roll it, Abuse it, Crash it!::..
 
Vanmiddag even een tune sessie gedaan nadat ik de looptime (nu 2048 ) en motor_pwm_rate (nu 488 ) aangepast had. Deze waarden zouden ideaal moeten zijn voor KiSS ESC. Daarna moest ik de P verlagen tot 2.0 (erg laag?) en ook de D iets om laag. Maar vliegen ging op zich prima, alhoewel ik alleen in LoS getest heb. throttle response, rolls en flips gingen in ieder geval prima.

Na een paar minuten vliegen heb ik ook even getest hoe de reactie op throttle naar 0, wachten op de val en dan weer throttle geven was. Normaal gesproken kun je de props tot stilstand krijgen (KiSS ESCs remmen actief af) en mits je een paar meter hebt kun je door dan alsnog gewoon herstellen. Dat ging effe mis, deze keer (in horizon mode) rolde de mini over de kop en kon niet meer hestellen vanaf een meter of 10 hoog. Op zich niks bijzonders, een prop afgebroken.

Sindien lijkt de accelerometer of gyro stuk (weet niet precies welke). Als ik probeer op te stijgen dan wil de mini een roll naar links of rechts maken (afwisselen). Ik heb de volgende zaken geprobeerd:
  • Naze gereset en opnieuw ingesteld
  • Default waarden (looptime, PID waarden) geprobeerd
  • Accelerometer gecalibreerd
  • Gyro gecalibreerd
  • ESCs gecalibreerd
  • Draairichting gecontroleerd
  • Yaw orientatie gecontroleerd (die is 90 graden CCW)
  • Zowel Horizon als Acro modes geprobeerd (met handmatig corrigeren)
  • props kruislings verwisseld (linksvoor met rechtsachter en rechtsvoor met linksachter)
Dit alles helpt niet. De Naze lijkt wel te zien of ie level is, als ik hem met de hand draai (pitch of roll) dan gaat het groene lampje netjes knipperen.

In de Baseflight Configurator valt me wel iets op: een pitch (voorover, achterover) zie je direct op het scherm, maar een roll (naar links of rechts kantelen) ziet er vertraagd uit, duurt even voor het scherm 'bij' is. Hier een voorbeeldje:

Is m'n accelerometer of gyro nu overleden? Of kan ik wellicht ergens een instelling aanpassen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk eerder je regelaar of motor misschien?
Maar dat verklaart niet waarom de ene keer linksom en de andere keer rechtsom. Motoren lopen overigens soepel en motor start is synchroon etc.

Hoe ziet bij jou een roll er uit in Baselflight? Ijlt die ook na?

Edit: ik heb voor de zekerheid nog maar een acro bij Menno besteld, ze waren bijna op..

..en een extra Naze op de plank kan nooit kwaad [emoji6]
 
Boris crasht nooit, dus die heeft daar geen ervaring mee [emoji12]

Het goede nieuws is dat ik alleen de benodige headers ga solderen en angled boven en onder. Scheelt ruimte.
Ik crash netzoals iedereen anders :). Hoort er een beetje bij
 
Ik heb nog een paar foto's uit een filmpje geknipt:

446a056d432b5374ab7e535a26ade53e.jpg


9f84c5903276eb8b0d011275145fb887.jpg


2c2768e43e1c77b86630f5cd3d6867d7.jpg


bda27e4e227678f6676c7de3fe60c172.jpg


9982c97835bc4b2c052a5ea939a3c93f.jpg


824ca6cc0ccfc7691653b70ea28a6200.jpg


Mn neef vliegt hier met de Phantom en ik met de f450.

Gemaakt met de sj4000 camera.
 
Vandaag vrij genomen van het werk vanwege het mooie weer, voor de 2e keer FPV gevlogen met een maat van me op een open plek
Vliegt echt super! eerste flips en rolls waren een success en op een paar ruige landingen en close calls na geen crashes.

Valt me nu ook op dat LOS vliegen ook vele malen beter gaat, ik denk dat ik me nu beter kan orienteren omdat er een cloverleaf achterop zit.
maar na een metertje of 75 word het wel lastig om te zien wat voor en achter is! Ik ben toen wat leek rustig gaan dalen, totaal niet aan gedacht om de fpv bril op te zetten maar goed.

Vervolgens gaan zoeken, kijken door de bril, maar helaas, ik kon hier niks wijzer van worden. Met de scooter naar de plek toe gereden waar ik dacht dat ie lag maar helaas...

Toen ben ik verder gereden de weg op, even kijken in de bril; nog steeds niks te zien. Beetje om me heen gekeken en voor me op de weg lag iets wat er op leek, dus hup weer op de scooter en vol gas er naartoe gereden.
Het bleek een platgereden doosje te zijn.

Nu dacht ik bij mezelf dat het afgelopen was, nog een keer uit wanhoop in de bril kijken of ik nog iets van een referentie punt zag, dus bril op, vervolgens zie ik het gezicht van mijn maat die net mijn quadcopter had gevonden en opgepakt.

Wat een opluchting!

Op het eerste gezicht geen schade te zien, props zijn (natuurlijk) stuk en de schroefjes van het plastic frame naar de aluminium busjes zijn er weer uit, alweer het draad van die busjes er uit getrokken. Eenmaal thuis heb ik uit de oude RC auto doos mijn verzameling M3 schroefjes opgezocht en direct de korte bijgeleverde schroefjes vervangen met een paar langere, dit zou voorlopig goed moeten gaan.

Ben nu mijn Lipo's weer aan het opladen, over ongeveer een half uurtje kan ik weer vliegen!
 
Fijn dat t goed is afgelopen, zweet momentjes kennen we allemaal wel denk ik.

Morgen ga ik ook optimaal gebruik maken van t weer. Have fun!
 
Leuk voor als je echt niet mee naar buiten kunt, Realflight 7.5, ondere andere een X8, Phantom 2, TBS Disco, Quad 250 series, Hexacopter, 1000 Octo, etc etc


 
Laatst bewerkt door een moderator:
vraag:

gisteren mn xoar 15x5 aangekomen en ze zien er echt super uit! maar toen ik ze op mn motoren paste kwam ik erachter dat het gat wat in de prop zit 2mm te groot is (prop is 8 en adapter 6) zijn hier speciale spacers voor of moet ik andere props/ adapters kopen?
 
Back
Top