Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Een paar correcties en tips over de nederlandse Goeviers.

De Goevier was niet gratis, toen het bestuur hoord dat enkele leden hem liever zelf wilde hebben dan hem te zien verbranden moest er wel geld op tafel komen. Gelukkig wel een zeer bescheiden som.
Er zijn wel degelijk Goevier 2's in Nederland geweest, in 1948 heeft Fokker er 6 gebouwd voor de KNVvL (PH-178 t/m PH183).
Hiervan is er een nog in onbekende staat opgeslagen bij de heer Frans Otten en is er ook nog een opgeslagen in Zimbabwe met een gebroken vleugel.
Deze laatste moet ooit nog eens naar Nederland komen maar niemand durft het toestel te transporteren in Zimbabwe uit angst overvallen of vermoord te worden.

Goevier PH-206 heeft tegenwoordig nog twee eigenaren waarvan ik er een ben en is gestationeerd op vliegveld Nistelrode. Het toestel is daar echter weinig te bewonderen omdat opbouwen en afbreken een tijdrovend klusje is en het dan makkelijker is om toch maar weer een clubkist te nemen voor een vluchtje.
Deze winter wordt 1 vleugel overhauled omdat de bekleding aan de bovenzijde van de vleugel slecht wordt.
 
Jan bedankt voor je reactie en sorry voor mijn fout het is aangepast.

verstuurd met mijn smartphone
 
Een paar correcties en tips over de nederlandse Goeviers.

De Goevier was niet gratis, toen het bestuur hoord dat enkele leden hem liever zelf wilde hebben dan hem te zien verbranden moest er wel geld op tafel komen. Gelukkig wel een zeer bescheiden som.
Er zijn wel degelijk Goevier 2's in Nederland geweest, in 1948 heeft Fokker er 6 gebouwd voor de KNVvL (PH-178 t/m PH183).
Hiervan is er een nog in onbekende staat opgeslagen bij de heer Frans Otten en is er ook nog een opgeslagen in Zimbabwe met een gebroken vleugel.
Deze laatste moet ooit nog eens naar Nederland komen maar niemand durft het toestel te transporteren in Zimbabwe uit angst overvallen of vermoord te worden.

Goevier PH-206 heeft tegenwoordig nog twee eigenaren waarvan ik er een ben en is gestationeerd op vliegveld Nistelrode. Het toestel is daar echter weinig te bewonderen omdat opbouwen en afbreken een tijdrovend klusje is en het dan makkelijker is om toch maar weer een clubkist te nemen voor een vluchtje.
Deze winter wordt 1 vleugel overhauled omdat de bekleding aan de bovenzijde van de vleugel slecht wordt.
Jan,
Bedankt voor je berichtje. Geweldig om wat meer te weten van de historie van dit toestel. Ik neem aan dat de PH-206 nog wel te bewonderen is bij speciale gelegenheden. Ik houd het in de gaten. Nog een vraag; weet je waar de PH-209 gestationeerd is?
 
Hallo Ger, mooi project!

Mijn duitse vliegmaat Jurgen heeft er ook een gebouwd, zie hier wat foto's van zijn Gö-4
Spanwijdte 3.89m

DSC00331_zps9594a020.jpg


gouml-46_zps1361fdc6.jpg


DSC00419_zps25f07926.jpg


gouml-44_zps32011648.jpg


gouml-43_zps5306c37f.jpg


DSC_6737zoom_zpsbaa69411.jpg


Op dit moment is hij bezig met een Rhönbussard waarvoor hij tekeningen maakt voor een CNC freesset.

Succes met de bouw, ik ga je volgen
Groeten, Ralf

P.S. zijn Gö4 is te koop
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ger, mooi project!

Mijn duitse vliegmaat Jurgen heeft er ook een gebouwd, zie hier wat foto's van zijn Gö-4
Spanwijdte 3.89m


Op dit moment is hij bezig met een Rhönbussard waarvoor hij tekeningen maakt voor een CNC freesset.

Succes met de bouw, ik ga je volgen
Groeten, Ralf

P.S. zijn Gö4 is te koop

Hallo Ralf,Dit is inderdaad een prachtige kist. Mooi kleurenschema! Ik heb een van deze foto's op de Retroplane website gezien. Kun je wat vertellen over de vliegeigenschappen? Heeft hij van van tekening gebouwd?
 
Heb het even aan Jürgen nagevraagd voor je:

die Gö-4 ist natürlich kein leistungssgler, aber sie ist sehr gutmütig und wenn thermik da ist, beisst sie auch kräftig zu.
und man kann mit ihr auch kunstflug machen loping, rollen und turn sind kein problem, sie ist auch recht stabiel gebaut.
sie wurde nach dem bauplan von walter weineisen gebaut (VTH. best.nr. 320.1052) und in einigen details modifiziert, damit sie etwas einfacher gebaut werden konnte (der plan ist fast museumscale und sehr aufwändig konstruiert).

Vertalen lukt zelf wel denk ik ;)
Hoop dat je hier wat mee kunt

Groeten, Ralf
 
Waarschijnlijk heeft dit met ruimte te maken :rolleyes:
Dit is wat hij zelf zei:

es gibt ja noch sooooo viel schöne andere flugzeuge!

Groeten, Ralf
 
3:15

De bouw is begonnen..!
Spanten van de romp ontgraten, schuren en passen op de bijgeleverde mal.
Men zegt dat een dergelijk model ongeveer 100 uur bouwtijd kost. Dat is een interessante stelling die ik wel eens nader wil onderzoeken. Nu ga ik niet tegen de klok werken maar ik heb relatief weinig tijd voor de hobby en het zou toch wel leuk zijn als hij volgend jaar vliegt! Dus is nu de vraag hoeveel tijd een dergelijke CNC kit nu werkelijk kost. Ik ga het bij houden. Vandaag 3 uur en een kwartier! :D



 
Goed bezig Ger.
Je bent dus eerder echt begonnen dan ik!
Ken je de fabel van de haas en de schildpad ? :):):)
Ik zou het echt heel knap vinden als je dit in 100 uur bouwt.
Succes en zet hem op!!
Groeten, Maarten

-edit - : ik denk dat ze met 100 uur de ruwbouw bedoelen. Dat kan kloppen.
Mijn ervaring is dat de afbouw meer tijd vergt dan de ruwbouw.
Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen op dat punt?
 
Laatst bewerkt:
Verdraaid handig die mal.
Enne vergeet je hem niet om te draaien voor de andere helft?:cool::cool:
 
Waterpijp

Kijk, dit is nu een "waterpijp"!
Altijd nuttig in de modelbouw....:schrik:

Ik heb een test uitgevoerd op een van de gordingen voor de romp. Deze gordingen moeten samengesteld worden uit 2 lengtes van een meter. Daarna worden ze nat gemaakt in de waterpijp. Nu was de vraag hoelang het duurt voordat het hout week wordt en fatsoenlijk gebogen kan worden.
Nu; na een uurtje weken bleek het hout al zeer buigzaam en heb ik de eerste lat op de romp geplaatst.
Ik laat hem eerst drogen en daarna kijk ik of de vorm behouden blijft. Dit lijkt mij wel belangrijk want anders blijven er restspanningen in de romp achter en trekt de romp alsnog krom als hij van de bouwplank wordt genomen.
 
Johannes (forumnaam Ariel) heeft ergens een handig filmpje staan hoe hij het doet.
 
Back
Top