Harry van Melick
PH-SAM
Een paar correcties en tips over de nederlandse Goeviers.
De Goevier was niet gratis, toen het bestuur hoord dat enkele leden hem liever zelf wilde hebben dan hem te zien verbranden moest er wel geld op tafel komen. Gelukkig wel een zeer bescheiden som.
Er zijn wel degelijk Goevier 2's in Nederland geweest, in 1948 heeft Fokker er 6 gebouwd voor de KNVvL (PH-178 t/m PH183).
Hiervan is er een nog in onbekende staat opgeslagen bij de heer Frans Otten en is er ook nog een opgeslagen in Zimbabwe met een gebroken vleugel.
Deze laatste moet ooit nog eens naar Nederland komen maar niemand durft het toestel te transporteren in Zimbabwe uit angst overvallen of vermoord te worden.
Goevier PH-206 heeft tegenwoordig nog twee eigenaren waarvan ik er een ben en is gestationeerd op vliegveld Nistelrode. Het toestel is daar echter weinig te bewonderen omdat opbouwen en afbreken een tijdrovend klusje is en het dan makkelijker is om toch maar weer een clubkist te nemen voor een vluchtje.
Deze winter wordt 1 vleugel overhauled omdat de bekleding aan de bovenzijde van de vleugel slecht wordt.
Op de vliegbasis Volkel heb ik ooit, in een ver verleden, in een Gö4 meegevlogen. Hij was eigendom of mede eigendom van een Adjudant bij de metaalbewerking. (volgens mij was zijn naam Joep)
Ik weet niet of deze Gö4 jouw iets zegt?
Harry