Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Een paar correcties en tips over de nederlandse Goeviers.

De Goevier was niet gratis, toen het bestuur hoord dat enkele leden hem liever zelf wilde hebben dan hem te zien verbranden moest er wel geld op tafel komen. Gelukkig wel een zeer bescheiden som.
Er zijn wel degelijk Goevier 2's in Nederland geweest, in 1948 heeft Fokker er 6 gebouwd voor de KNVvL (PH-178 t/m PH183).
Hiervan is er een nog in onbekende staat opgeslagen bij de heer Frans Otten en is er ook nog een opgeslagen in Zimbabwe met een gebroken vleugel.
Deze laatste moet ooit nog eens naar Nederland komen maar niemand durft het toestel te transporteren in Zimbabwe uit angst overvallen of vermoord te worden.

Goevier PH-206 heeft tegenwoordig nog twee eigenaren waarvan ik er een ben en is gestationeerd op vliegveld Nistelrode. Het toestel is daar echter weinig te bewonderen omdat opbouwen en afbreken een tijdrovend klusje is en het dan makkelijker is om toch maar weer een clubkist te nemen voor een vluchtje.
Deze winter wordt 1 vleugel overhauled omdat de bekleding aan de bovenzijde van de vleugel slecht wordt.

Op de vliegbasis Volkel heb ik ooit, in een ver verleden, in een Gö4 meegevlogen. Hij was eigendom of mede eigendom van een Adjudant bij de metaalbewerking. (volgens mij was zijn naam Joep)
Ik weet niet of deze Gö4 jouw iets zegt?

Harry

Zo.... een berichtje van de Goevier. Dit weekend maar weer eens hard gewerkt op zolder.
Een flink aantal gordingen gelijmd voor de 2e helft van de romp...

Ook met de hoofdliggers begonnen. Schneider past hier een bijzonder systeem toe. De hoofdligger is een kastconstructie over de volledige hoogte van de vleugel. Nadat de hoofdligger is samengesteld, worden de ribben aan voor en achterzijde van de ligger gemonteerd in sleuven in de ligger. Lijkt een slimme methode. Ik moet eerst de hoofdliggers maken voordat de romp wordt samengevoegd omdat de hoofdliggers in de romp steken. Dit moet exact op maat worden gemaakt voordat de romphelften worden samengevoegd.

Een linker en een rechter romphelft... ;) Op dit moment zijn de gordingen van de romp nog niet gelijmd. Ik heb de gordingen weer 2 uur laten weken en vervolgens met een strijkbout krom gebogen. Vervolgens eerst laten drogen en dan lijmen.

Laatst bewerkt:
Ik ben met de hoofdliggers bezig..
De kern van deze ligger bestaat uit een Aluminium staaf van 10 x 20 mm. Een gewichtig stuk van 200 gram per vleugel! Maar goed; ik heb inmiddels geleerd dat gewicht niet zoveel uitmaakt. Maar wat mij niet zo aanstaat is de overgang in sterkte aan het einde van de aluminium insert..Ik kan hier natuurlijk lokaal nog enige versterking aanbrengen..De hoofdliggers bestaan uit 2 stuks 5 x 10, boven en onder. Suggesties?

Is het nodig om versterking aan te brengen?
Je kan natuurlijk ook gewichtsbesparing 'aanbrengen'.
Die insert is een arm die sterk moet zijn bij de deling, maar minder sterkte nodig heeft aan het eind. Dus je zou gewichtsbesparings-gaten in de insert kunnen maken, naar het einde steeds groter.

En je inserts misschien beetje afronden zodat ze niet schrapen bij het insteken?

Is het nodig om versterking aan te brengen?
Je kan natuurlijk ook gewichtsbesparing 'aanbrengen'.
Die insert is een arm die sterk moet zijn bij de deling, maar minder sterkte nodig heeft aan het eind. Dus je zou gewichtsbesparings-gaten in de insert kunnen maken, naar het einde steeds groter.

En je inserts misschien beetje afronden zodat ze niet schrapen bij het insteken?
Henri, de insert wordt in de vleugelligger gelijmd.
Wat ik bedoel is dat de plotselinge overgangen in stijfheid tot breukpunten kunnen leiden. Omdat de liggers redelijk gedimensioneerd zijn maak ik mij niet al te veel zorgen maar ik ga toch nog een paar voorzorgsmaatregelen nemen.

Je gaat dat stuk aluminium in de ligger verlijmen? Definitief?
Nog los van overbodig gewicht, waarom?

Zo als blok lijkt het mij erg onverstandig. Je krijgt dan op het eind een kerf-punt. Een enorm verschil in krachtlijnen verloop. Bovendien zal het enorme verschil in elasticiteit ook niet helpen om de optredende krachten gelijkmatig te verwerken.
Punt-2: je weet hoe moeilijk aluminium te verlijmen is?! Heel moeilijk!!

Ik denk eerlijk gezegd dat kops balsa (staande vezel) tenminste net zo sterk is, en geen sterkte-sprongen veroorzaakt. Evt. nog een triplex facing aanbrengen en je hebt een top ligger.

Ik dacht dat het je verbindingsstuk tussen romp en vleugel was.

Zo'n stuk aluminium als vaste kern, dat snap ik niet. Hoe dan? Waar?

Het originele ontwerp van Schneider:

Bij mijn kit was in plaats van een 6 mm aluminium strip een 10 mm mee geleverd. Of dit een innovatie was of een leverfout is mij niet duidelijk. Er is namelijk bij de levering wel meer fout gegaan. Bij opening van de doos bleek ik een Nemere ontvangen te hebben. Na overleg heb ik een nieuwe spantenset gekregen maar alle liggers, inclusief de alu strip kon ik volgens Schneider ook voor de Goevier gebruiken. Die heb ik dus gehouden.

Ik heb de strip nu wel gebruikt, de liggers zijn verlijmd, maar heb een aantal modificaties door gevoerd.
Ten eerste heb ik een aantal gaten in de strip geboord.
Dit levert echter maar 25 gram per ligger op dus zet weinig zoden aan de dijk..

Vervolgens heb ik de ligger opgevuld met Abachi om de stijfheids-sprong te reduceren.

Ten slotte lijm ik aan de buitenkant een versteviging van multiplex op de liggers. (nog niet gedaan..)

De alu strip is overigens met epoxy verlijmd...

Ik snap nog steeds niet wat de (constructieve) gedachte is achter die alu strip.
Het lijkt op "iets sterker willen maken door simpel materiaal toe te voegen (en gewicht)" i.p.v. het constructief op te lossen.
Waar in de ligger zit die strip?

Ik snap nog steeds niet wat de (constructieve) gedachte is achter die alu strip.
Het lijkt op "iets sterker willen maken door simpel materiaal toe te voegen (en gewicht)" i.p.v. het constructief op te lossen.
Waar in de ligger zit die strip?
De ligger steekt in de romp. De strip zit in de eerste 50 cm van de ligger...Dus waar de buigende momenten het grootst zijn..

De laatste dagen wil het niet zo vlotten met de de Goevier...reden; de productielijn op zolder raakt overbezet. Zoonlief heeft namelijk besloten om voor een profielwerkstuk van school een Drone te bouwen. En dat moet nu net bij ons op zolder gebeuren . :( ..! En de drone wordt nogal groot...(een vliegende vleugel met een span van 2 meter) dus geen ruimte meer voor de Goevier. :shock:
Anyway...leuk om een handje te helpen en het edele vak over te dragen. Binnenkort vast een maiden van een duister vaartuig bij ons op het veld... 8-)

Oh stoer je zoon studeert bij de NSA/AIVD/MI5/MOSSAD? Je kan nu nog even paar "aanpassingen" doen zodat jij veilig en onbekeken rond lopen.

Veel plezier en succes met het profielwerkstuk!

Ik ben momenteel bezig met de hoofdliggerbrug in de romp.
De liggers zijn hier taps en vallen precies in de brug.
Ik had het achterste spant van de brug nog niet gemonteerd in de romp zodat ik de brug apart kon opbouwen. Om dit spant nog te monteren moest de boven en onderkant afgezaagd worden.

Daarna heb ik het geheel in de romp gepast.

Ik heb de brug nog verder versterkt..Misschien niet nodig...maar de eindplaten van de brug moeten alle reactiekrachten van de vleugelliggers opvangen.

Deze week een paar daagjes vrij (carnaval... ) dus eindelijk weer eens met de Goevier aan de slag!
De voortgang lijkt minimaal maar ik heb behoorlijk wat tijd besteed aan het verlijmen van de vleugelaansluitribben op de romp.
Het bleek dat de rompspanten niet helemaal recht op de mal geplaatst waren waardoor er een instelhoekverschil van maar liefst 5 graden tussen de twee vleugels ontstond!
Gelukkig kon dit met de nodige aanpassingen verholpen worden. Ik heb de romp waterpas geplaatst met een aantal winkelhaken en vervolgens de vleugelaansluiting exact uitgelijnd. Een lastig klusje! Hieruit blijkt dat deze bouwmethode toch niet helemaal foolproof is.... :(
Een paar foto's van een verwarrende hoeveelheid lijmtangen en klemmen...

Back