Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Ik laat hem eerst drogen en daarna kijk ik of de vorm behouden blijft. Dit lijkt mij wel belangrijk want anders blijven er restspanningen in de romp achter en trekt de romp alsnog krom als hij van de bouwplank wordt genomen.

Die restspanning haal je er uit door het te verhitten met een strijkbout. Zie ...

Johannes (forumnaam Ariel) heeft ergens een handig filmpje staan hoe hij het doet.

... zwei-antik-segler vanaf post 69.

En hier hoe je goede verbindingen maakt: [post21]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik laat hem eerst drogen en daarna kijk ik of de vorm behouden blijft. Dit lijkt mij wel belangrijk want anders blijven er restspanningen in de romp achter en trekt de romp alsnog krom als hij van de bouwplank wordt genomen.

Ik volg globaal dezelfde werkwijze bij mijn kleine Stearman,

aerodromerc-boeing-pt-17-stearman

en de ontwerper beveelt expliciet aan om, als de spanten aan weerszijden op de 'romp' zitten, de romp rechtop in een helling te fixeren, en dan evenwichtig, links en rechts tegelijkertijd, de gordingen te plaatsen.

Succes!


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke lijm heb je hiervoor gebruikt?
Laat dat niet los na het weken?
Ik gebruik gewone PVA houtlijm (de witte)..
Maar de lijmverbinding wordt niet ondergedompeld. Alleen het voorste deel van de romp heeft sterke rondingen. Dus ik heb het water niveau in de buis op ongeveer 80 cm staan.
 
Die restspanning haal je er uit door het te verhitten met een strijkbout. Zie ...



... zwei-antik-segler vanaf post 69.

En hier hoe je goede verbindingen maakt: [post21]
Prima tips en een geweldig draadje!
Ik heb het advies voor het aanbrengen van exact gelijke schuine kanten al toegepast.
Na het opdrogen van de eerste gording heb ik hem losgenomen. Het blijkt dat de gording minimaal vorm verliest. Dus zullen de restspanningen klein zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klein probleempje,
De gordingen zuigen water op. Ik had het waterniveau ongeveer 10 cm onder de lijmverbinding staan. Ik heb de gordingen ongeveer 2 uur in water laten staan. In die tijd is de lijmverbinding doorweekt geraakt en heeft losgelaten...:mad:
Helaas..alles 24 uur laten drogen en weer opnieuw lijmen..Een paar dagen tijdsverlies..
 
Verlenging verlijmen met Bison constructielijm (=PUR=watervast) :rolleyes:
Daarvoor hoeft je hout niet eens helemaal gortdroog te zijn. PUR hardt uit mbv. vocht (water).
 
Cliff Charlesworth

Of even de strijkbout er over!


Hier ook advies voor manipulatie gordingen.
Oorspronkelijk geplaatst door jan brilman
Nu voor een prikkie (+ porto . . .)

Scale Model Gliders - by Cliff Charlesworth

Barstensvol informatie.


jan.


Heb ik nu bestelt.
Ik ben nieuwsgierig.
Je kunt altijd iets leren.
Zelfs van den Engelsman.:wink:

Mvg,
Aurectar
user_online.gif
 
Cliff Charlesworth

In dit boek staat een tekening waar een buis aangesloten staat op een kookpot.
De stoom van het kokend water zoekt een weg door de buis waar de gordingen in liggen.
 
Of even de strijkbout er over!

Ik heb deze tip opgevolgd en het werkt prima..alleen in het geval van sterke buigingen kom ik tekort..Dus heb ik toch maar weer de waterpijp van stal gehaald..:D..nu met 50 cm water...
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8:30 h

Vandaag goede vorderingen gemaakt met de Goevier..
Ik heb de gordingen in de romp gelijmd (de eerste helft..)
De kromming zat er nu goed in (met waterpijp)
Om het geheel goed in bedwang te houden heb ik maar eens geïnvesteerd in lijmtangen..een onmisbaar gereedschap voor de houtbouwer.
Vooral de tangen links op de foto zijn ideaal..!

Voordat ik lijm kon aanbrengen heb ik nogal wat tijd besteed aan het passen en pas maken van de onderdelen. Heelaas passen de onderdelen niet perfect. In ben er nu achtergekomen wat de oorzaak is; de onderdelen van beukentriplex hebben allen een probleem omdat het triplex te dik is. De plaat had 3 mm moeten zijn maar het blijkt dat hij bijna 3,5 mm is... Dit geeft de nodige problemen. Maar goed..na het nodige correctiewerk lijkt alles in orde..;

De ty-raps doe het overigens erg goed..!
Vandaag ook nog het richtingsroer in elkaar gezet..

Voordat de roephelften aan elkaar worden gelijmd moeten richtingroer, hoogte-roer en hoofdliggers gereed zijn om alles correct uit te lijnen. De romp krijgt dan namelijk veel meer torsiestijfheid dus alles moet gecontroleerd worden voordat de verlijming plaats vind. Dit staat niet in de handleiding maar er zijn gelukkig diverse draadjes waar de bouw van dit model is beschreven..Maar ik ben inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat deze Schneider kit niet zomaar even in elkaar kan worden gezet..
 
Ik ben nog steeds aan het speuren naar Goevier foto's. Misschien kom ik nog een mooi schema tegen van een type 2 Goevier.
Vandaag vond ik dit plaatje:

Gebouwd bij Fokker en naar ik aanneem de PH-183. Dus een type 2. Een mooi sfeerplaatje!
 
Foto van de week....

Midden jaren 50 op Terlet. Weer de PH - 183. Misschien toch wel leuk om deze kist als voorbeeld te nemen. Geen spectaculair schema maar ik zie het al voor me; licht crème met mooi doorschijnend doek...
Op zoek naar meer foto's van de 183.
Deze week verder geen vorderingen..te druk met "gewoon" werk.
Wel bijna een ongeluk; het zolderdakraam was opengewaaid vandaag en heeft veel nattigheid veroorzaakt op de bouwplaats... Gelukkig is de Goevier droog gebleven.
 
Back
Top