KJ66 Conversies

Leuk winter projectje, m'n motoren toch maar eens ombouwen naar kerostart. Ik heb de xicoy ecu besteld met wat klepjes en de keroburner zelf gemaakt. Hier eerste test van de burner....mooi spul, elke keer onsteking, bijna tref zekerder dan met gas! :cool:


Bezig om de testbank wat aan te passen, van de week hopelijk een full-kerostart proberen te maken. Instellen parameters redelijk wat werk, geen voorbeeld.

Plug is iets afwijkend van de standaard pluggen, connectortje heeft betere stroom geleiding en hij is minder hoog zodat hij in de F16 airducting past zonder er gaten in te maken ;).
Foto550-PDQITVCX.jpg


Groetjes,
Gerald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi zeg!
Ik bied geheel vrijwillig mn P-80 gas start aan als proefkonijn om te testen of je plug ook bij jetcats werkt [emoji16]
Wanneer gaan ze in productie? [emoji2]
 
Mooi zeg!
Ik bied geheel vrijwillig mn P-80 gas start aan als proefkonijn om te testen of je plug ook bij jetcats werkt [emoji16]
Wanneer gaan ze in productie? [emoji2]
Ghe ghe ghe, dat zou mooi zijn hé? :D Helaassss, nog steeds geen tijd en zin om iets van productie te ondernemen, mot hobby blijven hé! ;)

@ Adryan en Gerrit-Jan; ik heb de mijne via via via....maar de voorgaande link hebben ze ook, die zijn ook geschikt en zullen prima werken. Ik heb er geen tekening van gemaakt, alleen een simpel potlood schetsje. Tis niet echt ingewikkeld hoor. Ik heb geen snijplaat voor de draad, om effe uit te proberen heb ik een oude gloeiplug gebruikt, afgedraaid en de stalen plug er om heen geperst, 0,1mm ondermaat. Werkt prima tot nu toe.


Vanmiddag paar testen gedaan en het begint er op te lijken, begon nét te regenen dus helaas maar enkele starts kunnen maken. Er zijn veel meer afstel mogelijkheden op de kero ecu en ze luisteren ook veel nauwkeuriger en preciezer dan de gas start variant. Je kunt heel simpel een flinke vlammenwerper maken indien het niet allemaal juist is.

Hier een filmpje na een testje of 3. Ik heb de boel relatief simpel op m'n oude testbank "gesmeten", gebruik de pomp uit m'n F16 zodat ik niet meer aanloop spanningen aan hoef te passen bij inbouw. Ik moet zeggen, het werkt uiteindelijk wel errug mooi hoor, iedere keer direct vlam in de pan en geen gedoe meer met gas en verschillende gas drukken (zomer/winter), altijd starten met één gas beweging op de zender:


Grotefoto-D7UM48AN.jpg


Groetjes,
Gerald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was al een omslag dat je van perslucht naar electrisch starten ging en nu zelfs kerostart.

Het mot niet gekker worden ;-)
 
Het was al een omslag dat je van perslucht naar electrisch starten ging en nu zelfs kerostart.

Het mot niet gekker worden ;-)
Tsja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. :D. Het werkt wel heel erg makkelijk hoor, altijd netjes ontbranden en ook een mooie start als alles eenmaal mooi afgesteld is. Ben nog bezig met wat fine-tunen maar als dat klaar is zal ik mijn GR180 download pagina eens updaten.

Tsja, die stiftjes.....lang geheim gehouden door de fabrikanten, weinig animo van zelfbouwers. Het is eigenlijk een heel simpel systeem. Ik had een oude 12V brander die ik ontleed heb. Zelf nagemaakt maar dan met een 6V stift zodat hij gebruikt kan worden voor de xicoy ecu. Met dank aan Jaap Gaasbeek voor het beschikbaar stellen, hij heeft een reparatie service voor de fabrieks branders: Modelbouwjets - JPO-Jetproducts

Hier zijn ze ook te krijgen, volgens mij is het de bovenste die ik gebruik. Je kunt er ook een pdf tekening downloaden: Low Voltage

ok-600x600.jpg


Hier mijn onderdelen:
Grotefoto-8KDSZHKM.jpg


Van de winter nog een paar testjes doen, dan gelijk de andere motoren ook maar ombouwen :D.

Groetjes,
 
Hi everybody, I finisced to assembly GR130 using the Gerrald project ( thanck you very mutch Gerrald! Great job), now I have start the engine but I noticed One problemi: without exhaust cone the starting procedure comes to the end and turbine running good ( 40000 rpm temp 520-490°C and during the start procedure max temp reached si about 720°C) but if I put the exhaust cone the starting procedure doesn't arrives to the end and at 25000rpm in the third ramp temp arrives at over 900°C and starting time finishes and turbine is overtemperature...How could it be? Somebody can give me help? Thanck you everybody
 
Hi, very nice to see you have some success on you first attempts, congratulations! Remember, this is an experimental ride, the engine could do well if properly constructed but many variables can make a difference. Your temps without the cone is looking not too bad, cone on makes a big difference. First your cone might be too restricting, check that.

There are a zillion difference things which might upset your egt, here a a few to start with:
- Clearance turbine wheel NGV too large (+0.15mm)
- Clearance compressor wheel, casing too large (+0,2mm)
- Fuel needles not touching burner stick walls
- Rotor not correctly balanced
- Bad bearings
- Combustion chamber not correctly constructed, needs to be consequent and tight on the front/rear cap, fuel tubes not closer than 8mm to front wall, 10mm ideal.
- Diffuser inaccurate built, all angles, clearances and openings are critical

Maybe as a simple test you can re position the egt probe or even stick it less far in in an attempt to jump the start, maybe you are measuring in a hotspot. The rpm region between 18.000 - 25.000 is critical and needs to be continued fast. After that it cools down and you might be able to do some furter tests. Can you actually see the exhaust bright red glowing during starting phase? Do you have some pictures?

Nice to hear about another GR130 :D! Please share some pictures with us.

Very best regards,
Gerald
 
We have started turbine about 8-9 times without the cone with no problem, but if we give gas thr flame that si blue became red when rpm are about 70000... We suspect that there is to much kero burning wrong which comes from the back bearing lubrification tube (we are using 1.1 neadle)...
 
In the start procedure there is a moment about 6-7 seconds where there's a yellow-red flame band tempo arrives at 720°C but after that the rpm goes up and at 40000rpm temperature stops at 520°C and flame si blue
 
Nice to see someone else's GR130 engine, looking ok. :D

It appears that the large cooling holes on your CC might be on the large size? Should not be a too big deal although there might be a larger pressure drop as where the compressor diffuser momentarily can't cope with during staring. Also reading your start sequence, it might be on the long side, maybe fuel vaporizing is less effective as it should be, please recheck if needles are touching the tube walls. Maybe as said before, try a start with te egt probe sticking less far in. Normally it should be around 4mm, try 2mm to see if you can bring the engine to idle just for test purposes.

Let me know, good luck.

Best regards,
Gerald
 
Back
Top