In de hobby is in 20 jaar veel veranderd. Digitale technieken en borstelloze motoren, verschillende scheepschroef vormen.
In een moderne sleper als de Fairmount Expedition, behoort natuurlijk modern spul.
Vast gegeven: langzaam kunnen varen en veel kracht hebben. Dat betekent schroeven met grote spoed en een lager toerental.
(spoed/pitch= de afgelegde afstand wanneer de schroef door vaste stof zou gaan).
Het origineel heeft 2 hoofdschroeven van 3,85 m die draaien in tunnelbuizen met een toerental van 750 omw/min.
Deze heeft ook een boegschroef en een hekschroef in de kiel, beide met een diameter van 1,8 m doorsnede.
De diameter van de hoofdschroef wordt 77 mm en die van de boeg en hekschroeven 35 mm.
Het model is 1,5 meter lang en 36 cm breed en weegt straks 29 kg. Varen op schaalsnelheid betekent 4,5 km/h. Dan heb je hetzelfde golfpatroon.
De zoektocht die elke modelbouwer te wachten staat is die naar een schroef, motor, snelheidsregelaar.
Hoofdschroeven:
De keuze is beperkt als je niet zelf wilt bouwen. Mijn keuze is gevallen op 80 mm 4 bladschroeven van Raboesch (147-29), die ik ga aftoppen tot 77mm.
Een sleepboot moet ook natuur getrouw kunnen manoeuvreren, dat betekent bij een schroef met hoge spoed een zeer laag toerental. (minder dan 1000rpm).
Omdat ik graag brushless motoren wil vanwege hun kracht, weinig onderhoud krijg ik wel te maken met een minimaal toerental.
Echter als de sleper aan het slepen is en dus maximale weerstand/kracht in het water zoekt (vandaar de grote spoed) neemt ook de belasting op de motor toe.
Uit een (duits
) rekenprogramma elders op dit forum (http://www.modelbouwforum.nl/forums...botengedeelte-work-progress-motorcalc_v12.zip) dat ik via "indoorvlieger" heb gekregen, heb ik het toerental en vermogens berekent.
Thrusters (boeg en hekschroef)
Die van Raboesch vallen af vanwege hun plastic haakse overbrenging die enorm veel herrie maakt. Hun alternatief is een peddelsysteem.
Er zijn ook zelfgemaakte thrusters.
Ik wil er wel wat mee kunnen drukken (de hoge boeg met opbouw tegen de wind die niet op schaal is in), maar ik heb een hekel aan dat lawaai van die haakse overbrenging. Ik twijfel dus aan de peddels van Raboesch (weinig lawaai veel kracht) of iemand die zelf schroeven maakt (natuurgetrouw, maar qua lawaai en kracht nog geen idee.)
In een moderne sleper als de Fairmount Expedition, behoort natuurlijk modern spul.
Vast gegeven: langzaam kunnen varen en veel kracht hebben. Dat betekent schroeven met grote spoed en een lager toerental.
(spoed/pitch= de afgelegde afstand wanneer de schroef door vaste stof zou gaan).
Het origineel heeft 2 hoofdschroeven van 3,85 m die draaien in tunnelbuizen met een toerental van 750 omw/min.
Deze heeft ook een boegschroef en een hekschroef in de kiel, beide met een diameter van 1,8 m doorsnede.
De diameter van de hoofdschroef wordt 77 mm en die van de boeg en hekschroeven 35 mm.
Het model is 1,5 meter lang en 36 cm breed en weegt straks 29 kg. Varen op schaalsnelheid betekent 4,5 km/h. Dan heb je hetzelfde golfpatroon.
De zoektocht die elke modelbouwer te wachten staat is die naar een schroef, motor, snelheidsregelaar.
Hoofdschroeven:
De keuze is beperkt als je niet zelf wilt bouwen. Mijn keuze is gevallen op 80 mm 4 bladschroeven van Raboesch (147-29), die ik ga aftoppen tot 77mm.
Een sleepboot moet ook natuur getrouw kunnen manoeuvreren, dat betekent bij een schroef met hoge spoed een zeer laag toerental. (minder dan 1000rpm).
Omdat ik graag brushless motoren wil vanwege hun kracht, weinig onderhoud krijg ik wel te maken met een minimaal toerental.
Echter als de sleper aan het slepen is en dus maximale weerstand/kracht in het water zoekt (vandaar de grote spoed) neemt ook de belasting op de motor toe.
Uit een (duits

Thrusters (boeg en hekschroef)
Die van Raboesch vallen af vanwege hun plastic haakse overbrenging die enorm veel herrie maakt. Hun alternatief is een peddelsysteem.
Er zijn ook zelfgemaakte thrusters.
Ik wil er wel wat mee kunnen drukken (de hoge boeg met opbouw tegen de wind die niet op schaal is in), maar ik heb een hekel aan dat lawaai van die haakse overbrenging. Ik twijfel dus aan de peddels van Raboesch (weinig lawaai veel kracht) of iemand die zelf schroeven maakt (natuurgetrouw, maar qua lawaai en kracht nog geen idee.)
Laatst bewerkt door een moderator: