Mini H blackout

calibreren van escs is 5sec werk :). dat doet de naze32 controller voor je met het drukken van de juiste knoppen.
 
Thnx gjcvro,

Dat zijn wat geruststellende woorden haha, met rc cars had ik hier nooit zoveel last van. Os allemaal wat meer plug and play ;) en qua filmpjes en documentatie ben ik me enorm veel aan het leren.
Ik ben blij dat jullie ons nieuwelingen zo warm onthalen en hierin steunen :)
 
calibreren van escs is 5sec werk :). dat doet de naze32 controller voor je met het drukken van de juiste knoppen.
Ja, wat we waarschijnlijk allemaal vergeten omdat het zo 'normaal' is:

Receiver aansluiten aan ESC, transmitter op vol gas en dan stroom aansluiten op de ESC. Die piept dan anders dan als je gewoon start. Dan direct gas naar 0 en dan moet ie weer piepjes geven.

Tot zover de omslagtige methode. De Naze methoden:

Alle ESCs op Naze aansluiten, Naze aan configurator (computer) aansluiten en in de motor tab de master throttle open. Dan LiPo aansluiten. Alle ESCs zullen dan piepen. Dan meteen throttle naar beneden met master switch en weer de piepjes.

Zoals Boris dus al suggereerde is de Naze32 methode handiger
Geen receiver nodig en je hoeft niet je ESC los te voeden. Nadeel is dat je pas kan calibreren als je de ESCs op de Naze hebt aangesloten en je power distributie op orde hebt.
 
Thnx m00st dat zocht ik idd ja :)

En dan brengt dat weer een vraag met zich mee...het aansluiten op de pc: kabel moet je apart halen? Zo ja wat voor een kabel?

Met programma bedoellen jullie cleanflight of baseflight? Na een hoop gelezen te hebben lijkt cleanflight een zeer fijn programma
 
Thnx m00st dat zocht ik idd ja :)

En dan brengt dat weer een vraag met zich mee...het aansluiten op de pc: kabel moet je apart halen? Zo ja wat voor een kabel?

Met programma bedoellen jullie cleanflight of baseflight? Na een hoop gelezen te hebben lijkt cleanflight een zeer fijn programma
Je sluit de Naze met een normale microusb kabel aan, net zoals je een Android smartphone op je PC aansluit.

Als je Cleanflight op je Naze draait gebruik je Cleanflight Configurator , als je de Naze standaard gebruikt (Baseflight) dan Baseflight Configurator. Beide zijn apps in de Chrome browser.

Baseflight: https://chrome.google.com/webstore/...urator/mppkgnedeapfejgfimkdoninnofofigk?hl=en

Cleanflight: https://chrome.google.com/webstore/...urator/enacoimjcgeinfnnnpajinjgmkahmfgb?hl=en
 
Thnx m00st dat zocht ik idd ja :)

En dan brengt dat weer een vraag met zich mee...het aansluiten op de pc: kabel moet je apart halen? Zo ja wat voor een kabel?

Met programma bedoellen jullie cleanflight of baseflight? Na een hoop gelezen te hebben lijkt cleanflight een zeer fijn programma
Dit is wel een beetje DE video om te leren over de Naze en Baseflight:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lennie, ik ga je toch hier even antwoorden want dan hebben meer mensen er iets aan:

Om Cleanflight op je Naze te installeren doorloop je de volgende stappen:
* Cleanflight Configurator installeren in Chrome
* Naze aansluiten op PC
* firmware flasher in Cleanflight Configurator selecteren op eerste tabblad (dus niet connecten)
* Naze32 selecteren in de dropdown box
* Download firmware online kiezen
* flashen.

In 99% van de gevallen werkt dit. Als je persé een backup van je Cleanflight instellingen wilt kan je die via 'dump' commando (in Baseflight Configurator, dus voordat je met Cleanflight Configurator aan de slag gaat) in The CLI tab tonen en copy/pasten. Persoonlijk schrijf ik de PIDs en de settings op het tweede tab liever FF op of maak een foto.

Als Cleanflight draait gebruik je voortaan Cleanflight Configurator en kan je Baseflight Configurator vergeten [emoji41]

Suc6 met flashen!
 
Thnx :) ja dat zijn toch de dingen die me t meeste zorg baarden waar je weinig over terug vind
Ik zou simpel beginnen en niet meteen dingen doen als Cleanflight flashen. Gewoon de basics: frame, ESCs, motoren, receiver en flightcontroller. En dan gewoon vliegen. Als dat lukt met PIDs stoeien en FPV gaan doen. Dan weer vliegen en dan denken hoe dingen beter kunnen.

Ik ben zelf wat hard van stapel gelopen met m'n mini (nadat ik wel redelijk kon vliegen met een DJI F450)..
 
Ja, wat we waarschijnlijk allemaal vergeten omdat het zo 'normaal' is:

Receiver aansluiten aan ESC, transmitter op vol gas en dan stroom aansluiten op de ESC. Die piept dan anders dan als je gewoon start. Dan direct gas naar 0 en dan moet ie weer piepjes geven.

Tot zover de omslagtige methode. De Naze methoden:

Alle ESCs op Naze aansluiten, Naze aan configurator (computer) aansluiten en in de motor tab de master throttle open. Dan LiPo aansluiten. Alle ESCs zullen dan piepen. Dan meteen throttle naar beneden met master switch en weer de piepjes.

Zoals Boris dus al suggereerde is de Naze32 methode handiger
Geen receiver nodig en je hoeft niet je ESC los te voeden. Nadeel is dat je pas kan calibreren als je de ESCs op de Naze hebt aangesloten en je power distributie op orde hebt.

de eerste methode is niet aan te bevelen, want je receiver outputs zijn meestal heel anders dan naze outputs.
als je weet wat je doet match je die 2 bijvoorbeeld, maar kun je nooit van een beginner verwachten.

en nadeel in tweede? is dat een nadeel? ik calibreer ook pas als alles ingebouwd is.....voor die tijd heeft het geen zin.
 
de eerste methode is niet aan te bevelen, want je receiver outputs zijn meestal heel anders dan naze outputs.
als je weet wat je doet match je die 2 bijvoorbeeld, maar kun je nooit van een beginner verwachten.

en nadeel in tweede? is dat een nadeel? ik calibreer ook pas als alles ingebouwd is.....voor die tijd heeft het geen zin.
Nee een echt nadeel is het niet, hooguit als een ESC kapot is ofzo. Ik vond het in mijn laatste build een nadeel omdat ik de motoren al aan de ESCs gesoldeerd had en de draairichting nog niet wist.

Dus wel 2 met de motoren recht aan de ESC en twee met een draadpaar gekruist. Maar achteraf bleek natuurlijk (Murphy) dat ik links en rechts moest verwisselen (boven en onder) omdat ZTW ESCs geen jumper hebben zoals de KiSS ESCs. Als je met een wire harness werkt ipv een power distributiebordje moet je daar rekening mee houden.

Overigens las ik in ZTW manuals dat er wel een programmeermode is waarmee je draairichting en damping in zou kunnen stellen.
 
Eergister voor het eerst op acro mode gevlogen met de mini h blackout. Wat vliegt dat heerlijk zeg! Heeft nog wel wat tuning nodig, vliegt nog niet zo strak als ik wil.

Bij zowel pitch als roll heb ik de I term al stuk omhooggezet waardoor de ingestuurde hoek redelijk goed wordt vastgehouden. Alleen bij meer en minder gasgeven moet ik de hoek soms bijsturen.

Iemand nog tips op basis van onderstaande beelden welke waarden ik vooral moet tunen?

minih_pid_20150106.png


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eergister voor het eerst op acro mode gevlogen met de mini h blackout. Wat vliegt dat heerlijk zeg! Heeft nog wel wat tuning nodig, vliegt nog niet zo strak als ik wil.

Bij zowel pitch als roll heb ik de I term al stuk omhooggezet waardoor de ingestuurde hoek redelijk goed wordt vastgehouden. Alleen bij meer en minder gasgeven moet ik de hoek soms bijsturen.

Iemand nog tips op basis van onderstaande beelden welke waarden ik vooral moet tunen?

Wat zijn je settings? Het lijkt erop of het er teveel I is of te weinig D. Het is best wel "bumpy". Ik neem aan dat jij het niet iedere keer aan de stick beweegt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Boris, wat ben je snel man...zie mijn post...was het nog aan het maken!

Klopt idd...ik stuur in en daarna stick terug naar midstick (aileron en pitch dus). Is idd "bumpy". Overigens waaide het wel wat...maar moet strakker kunnen lijkt me!!

Voor de zekerheid:

minih_pid_20150106.png
 
Boris, wat ben je snel man...zie mijn post...was het nog aan het maken!

Klopt idd...ik stuur in en daarna stick terug naar midstick (aileron en pitch dus). Is idd "bumpy". Overigens waaide het wel wat...maar moet strakker kunnen lijkt me!!

Voor de zekerheid:

minih_pid_20150106.png

Je P van zowel pitch als rol zou je kunnen verhogen. Ik denk dat er te weinig P is om je quad stabiel genoeg te houden eerlijk gezegd. Je moet eigenlijk eerst P verhogen en daarna I.

Suggestie voor je huidige setup:
Pitch P naar 4,8 en D naar 30
Roll P naar 4,2 en D naar 28

Een betere suggestie:
Probeer eens cleanflight ook ;)
 
Thnx voor het meedenken Boris! Zie nu jij het zegt dat ik inderdaad wel laag zit op de P en D term...:-) Eerst volgende keer maar ff tuning sessie houden ipv rondtuffen:)

Is cleanflight nou echt serieus beter dan? Ga er sowieso binnenkort even mee spelen, heb nog een flip 32+ liggen (clone van full naze32).
 
Back
Top