Luitjes,
allereerst nog allemaal de beste wensen.
De afgelopen dagen niet veel gedaan aan de Stirling, behalve ten behoeve daarvan geld uitgegeven. Ik heb gekocht:
een heel professionele oliestootpomp, een Abnox Wanner, vandaag binnen gekregen. Met een goed passende nozzle maar die is voor één nippel net te dik om er goed bij te kunnen komen, in de tandwielenkast, bij de headstock pulley bearing. Het piefje wat op de oliepomp van de Myford zat, past er echter exact op.
na het uitpakken direct al stress .... gaten in de bodem
.
Gebeld, uitleg gekregen en ermee aan de slag. Je vult het ding via de bovenkant. Deze gaten zitten erin omdat er op een of andere manier een soort vacuüm getrokken wordt, waar deze gaten voor nodig zijn. De olie komt nu daar waar het moet komen, nergens lekkerij en/of geklieder en de Myford snort erover

Op advies van Jef, Gea en Fanaat een goede machineklem gekocht. Kost wat maar heb je ook wat. In ieder geval 1,238 kg staal.
Er werden T-moeren meegeleverd. Zo goed als de klem is, zo waardeloos zijn de T-moeren. Wanneer je de bout aandraait, gaat de zaak ook nog wat scheef zitten (omdat er ruimte is) waardoor het geheel nét aan een paar mm 'hangt'......
Een set goede originele T-moeren besteld ... zit stukken beter; past allemaal sluitend
Hier een indicatie van het verschil in a) uitvoering b) maatvoering
Omdat ik de indruk had dat ik toch (best wel) nauwkeurig mat maar desondanks enigszins ruimte had in mijn rozetten ten opzichte van de pilaar,
gelijk ook maar een digitale schuifmaat aangeschaft.
Voor het komende freeswerk een set spantangen. Thebbigbozz gaat voor mij een spantanghouder maken, spciaal voor de Myford omdat deze uitverkocht waren en niet bekend was wanneer deze er weer zouden komen.
De eerste freesklus wordt dan de bouten voor de machineklem om deze meer op maat te frezen, heb die nu via de slijpsteen ingekort maar is niet echt naar het zin.
Wat is jullie advies, deze verzonken gaten altijd gebruiken of standaard de 4 bevestigingspunten? En de verzonken punten alleen gebruiken wanneer het te frezen stuk niet ingespannen kan worden vanwege die vier dan uitstekende bouten, waarvan er dan dus 2 in de weg zitten?
