Geier-achtig vakantievliegtuig

romp

De vleugels zijn ondertussen al heel ver gevorderd, en ik zit nog wat met de vorm van de romp inmijn maag. De originele Geier-vorm is heel ruim bemeten, natuurlijk voor de installaie van radio-uitrusting van die tijd, en met de servo’s centraal in de vleugel in gedachten, mechanisch mixer en zo. Nu is dat allemaal niet meer nodig.


IMG_20130305_110323 by KrisLGeldof, on Flickr

Ik denk eraan om een minimalistische romp te maken,en heb al één en ander geschetst. Zie foto : LiPo is groen; originele Geier-romp is zwart, en de rode vorm zou al voldoende zijn.
Wanneer ik de romp van bvb de Hai-familie zie, zijn die ook behoorlijk ruim. Is zoveel ruimte rond LiPo en motor controller wel nodig? Hotliners zijn meestal heel nauw bemeten, en hebben een veel krachtiger setup dan hierin zal komen.


IMG_20130306_113904 by KrisLGeldof, on Flickr

Alle commentaren en hulp zijn welkom.

Misschien maak ik wel een rompje dat er uitziet als een Geier, dezelfde wulpse vormen, maar wat nauwer gemaakt, meer rond de breedte van de motor en de LiPo gebouwd. Een mal voor glasvezel rompjes zou dan ideaal zijn, maar daar heb ik nog niet veel mee geëxperimenteerd.

Kris
 
Romp

Blijkbaar is er niet veel inspiratie ( of interesse). Als iemand een mening heeft over het volume van de romp, laat het maar weten.

Met welke setups vliegen jullie op Geiers of vliegtuigen van vergelijkbare grootte of gewicht? Wat ik lees, wijst me in de richting van zo'n 1100-1200 kV motor, 9-9,5x4 prop.
 
Verbindingsbuis

Hier zijn de twee kortere hulzen al ingebouwd in de vleugels. Het bakpapier is nu uit de glasvezel hulzen ( dat was een beetje prutsen om het eruit te peuteren), maar de pasvorm met de buis is nog steeds perfect, spelingsloos.


IMG_20130309_052840 by KrisLGeldof, on Flickr


IMG_20130309_052817 by KrisLGeldof, on Flickr

De 2 vleugels waren in lijn op de tafel opgesteld, dan de hulzen op hun plaats geschoven, met de verbindingsbuis erin, en dan heb ik de hulzen vastgezet met bruislijm op de ribben, zodat de speling opgevuld werd door de uitzettende lijm. Vervolgens hardhouten stukjes tegen de ribben gelijmd, bovenaan en onderaan, zodat de rib niet alleen de krachten moet overzetten op de beplanking, en dan nog eens een soort gordingen ( jawel, die term heb ik onthouden!) voor en achter, aan de hulzen gelijmd met ruim voldoende epoxy, en aan de beplanking en ribben met bruislijm. Ik ben gewoonlijk voor de voorzichtig-lichte approach, maar hier denk ik dat het in de eerste plaats sterk en risicoloos moet zijn.


IMG_20130311_192524 by KrisLGeldof, on Flickr



IMG_20130312_065122 by KrisLGeldof, on Flickr

Het wordt wat stiller de volgende weken : eerste op zakenreis voor een tijdje, en dan zijn er grote verbouwingswerken in ons huis, dus van werken aan de Geier zal niet veel in huis komen.

Kris
 
Romp grootte

Dag Beerke

Goed idee, als je hem niet echt als thermiekzwever wilt gebruiken. Als goede thermiekzwever zijn er sowieso waarschijnlijk betere keuzes.

Kris
 
ik had vroeger, en nu nog trouwens een geier als HELLINGTOESTEL , thermiek weet ik niet hoor , maar nu met de tegenwoordige motors, en lipos , je weet nooit he , deze nieuwe van mijn zal met een EDF zijn
 
Ik vroeg me af welke motor voor de Geier best geschikt zou zijn, de motor in the excel lijst die hier beschikbaar is vind ik niet terug, en het gewicht van de Geier in die Excel tabel lijkt me wat laag ook.

Is er iemand die een idee heeft hoe een motor te selecteren om de site van Hobby King? De lijst is een ramp, de gegevens zijn compleet tegenstrijdig in de beschrijving ( gewichten kloppen niet) ... hoe ga je daarmee om? Is er een andere manier om een motor te selecteren?

Wat ik zoek levert zowat een 200 W in de praktijk, op 2S indien mogelijk, een prop die niet te klein is ( dus niet al te hoge KV) om het lawaai laag te houden.

Alle suggesties zijn welkom, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met een probleem met de gegevens op de HK site

Kris
 
vleugels bijna bespannen

Hele tijd geleden, maar ik heb eraan doorgewerkt. De vleugels zijn bijna bespannen ( nog ff wat rood halen voor dat laatste stukje) :


IMG_20150206_075844-kl

IMG_20150206_075823-kl

Zoals je ziet heb ik mijn ding gedaan met de vleugeltippen, ik wilde het wat mooier dan de gewone platte tippen, een beetje winglet-achtig, een beetje Hai-achtig. Ik weet niet of het wat doet bij het vliegen.

Algauw nog wat meer, het rompje, wat maten en gewichten ook, en ik boor jullie kennis nog wat aan voor de motorkeuze, want daar ben ik nog niet uit

Kris
 
Zoals je ziet heb ik mijn ding gedaan met de vleugeltippen, ik wilde het wat mooier dan de gewone platte tippen, een beetje winglet-achtig, een beetje Hai-achtig. Ik weet niet of het wat doet bij het vliegen.

Waren het oorspronkelijk verticale tippen?
Komt er nog een kielvlak / ander vertikaal vlak?

Alleen dit zal niet gaan werken. Rechtuit vliegen zal nog wel gaan, maar zodra je een bocht om wilt en daarvoor rol gebruikt krijg je te maken met het haakeffect (inverse yaw) dat binnen de perken wordt gehouden door een vertikaal vlak. Je rolt dan de goede kant op, de vleugel giert de andere kant op. En dan stallt er iets ....
 
kielvlakken

Waren het oorspronkelijk verticale tippen?
Komt er nog een kielvlak / ander vertikaal vlak?

Alleen dit zal niet gaan werken. Rechtuit vliegen zal nog wel gaan, maar zodra je een bocht om wilt en daarvoor rol gebruikt krijg je te maken met het haakeffect (inverse yaw) dat binnen de perken wordt gehouden door een vertikaal vlak. Je rolt dan de goede kant op, de vleugel giert de andere kant op. En dan stallt er iets ....

Dag Dirk,

De kielvlakken moeten er nog op, dat worden helemaal dezelfde als de oorspronkelijke Geier van Robbe. Ik heb enkel de vorm van de tippen veranderd nu. Ik heb gewoon gleuven voorzien om de kielvlakken in te schuiven ( ze worden wel geborgd, uiteraard), maar ik laat ze demontabel voor het vervoer ... vakantievliegtuig, hé, liefst weinig ruimte in de wagen.

De kielvlakken zijn al gebouwd, moeten wel nog bespannen worden. Idem dito voor het rompje : het is klaar in ruwbouw, enkel nog afwerken en bespannen. Ik wacht met het rompje om de laatste hand eraan te leggen - liever eerst motor en accu eens plaatsen, kijken of het zwaartepunt goed is, en dan wat langer of wat korter maken al naargelang de situatie.

Kris
 
Ondertussen ben ik gelukkig ( heel wat) verder hiermee, en er zijn wat veranderingen aan te pas gekomen. Oorspronkelijk wou ik een duwprop, gewoon om die lelijke prop weg te hebben van op die mooie neus. Alles werd dan ook zo gebouwd :

20150811_153855 by KrisLGeldof

Spijtig genoeg kwam het zwaartepunt helemaal verkeerd. Gevolg : de motor kwam uiteindelijk in de neus terecht, en de achterkant van de romp werd helemaal veranderd ( geen motorschot meer, en een min of meer sierlijke afschuining).
 
Mooi jouw Geier! Een paar jaar geleden heb ik er ook een gemaakt van tekening, ik kwam op ongeveer dezelfde rompvorm uit als jij (en trekprop).
Met deze tippen moet je zwaartepunt misschien wel een tikje naar achteren ten opzichte van het origineel (je hebt meer oppervlak achteraan gemaakt).
Mijn Geier was uiteindelijk nogal afgeragd (want veel gebruikt) en ik heb hem verkocht, ook omdat ik iets wilde met betere zweefprestaties. De Geier is een ragbak.
Het is me trouwens twee maal gebeurt dat ik 'm startte en vergeten was de winglets er in te steken - dat is wel een risico als je ze demontabel maakt... Rechtuit gaat dan nog, maar een bocht absoluut niet. Ik denk overigens niet dat dat door het haakeffect komt, het ding heeft gewoon enige langsstabiliteit nodig.
 
Back
Top