Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Ziet er heel mooi uit Peter! Het was ook leuk om je te ontmoeten op het VGT waardoor dit draadje nog meer voor mij is gaan leven.
Max
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Dank mannen voor de reacties :D.

Heb alvorens verder te gaan met de foliekunst, toch maar een nieuw folie boutje van de week aangeschaft!

Vandaag alleen maar tijdrovende bezigheden gedaan aan de BL.

Vanmorgen eerst maar eens begonnen met een malletje te maken van de contouren van de zijramen. De mal rondom 8mm groter dan de openingen gehouden,
full


Het folie gesneden, volgens de maat van de mal, en met schilderstape de maten op de romp afgebakend.
full


Daarna de folie met een lage temperatuur aangebracht, het binnen werk eruit gesneden, en ziehier het resultaat.
full


Raampjes aan beiden zijden van de romp aan de binnen kant vastgelijmd, en al zeg ik het zelf, het resultaat valt mij niet tegen :D.
full


Het cockpit raampje vastgelijmd, nadat de te lijmen zijde eerst wat met korrel 320 licht was opgeschuurd, en met behulp van wat latjes alles goed aangeklemd, en laten drogen.
full


De zijkanten van het raampje met wat parkers vastgezet, en daarna begonnen met het uitlijnen van het stabilo. Ik heb het met een niet rekbare nylon draad gedaan, vastgekoppeld aan de sleepkoppeling. Toch makkelijk zo'n koppeling als hulp middel :rolleyes:. De draad afgebakend met een stukje tape, zodat ik kon zien dat beide zijkanten van het stabilo, ten opzichte van de romp evenwijdig liepen.
full



full


Daarna met schilderstape, het te verwijderen folie gedeelte bepaald,
full



full


De folie 1 mm smaller binnen de tape uitgesneden om geen overgang van hout naar folie te zien.
full


Het stabilo vastgelijmd,
full


en tijdens het drogen het kielvlak in de folie gezet.
full


Zwarte contouren aangebracht, het geheel gelijmd, en nu maar even een nachtje laten drogen.
full



full


Kortom, allemaal tijd rovende bezig heden vandaag, maar wat ben ik blij met dit behaalde resultaat. Wordt (is het al) een pracht van een BL.

To be continued......
 
Laatst bewerkt:
Bouwverslag mijn Big Lift

Tjonge jonge Peter.
Hij is echt mooi aan het worden !

Waar heb je trouwens dat boutje vandaan ?

Ga zo door !

Groeten,

Paul.

Mannen dank voor de complimenten :).

Paul dat boutje (Inova-iron) heb ik in mijn modelzaakje in Bloemendaal gekocht. Is heerlijk foliën zo met dat zachte hoesje erom heen. En... goedkoper dan mijn eerste!
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Deze week vakantie, paar dagen voor de hobby, denk je dan! Maar dat viel erg tegen. Maandag heerlijke hobbydag en de dinsdag verliep totaal anders :(.

Offtopic: Daar mijn trouwe kleine viervoeter van bijna 15 jaar het benauwd kreeg met ademen, hebben wij een besluit moeten nemen om haar in te laten slapen :(
full


Ontopic:
Dus vandaag pas weer wat zin gekregen om verder te gaan met de BL. Verder gegaan met waar ik gebleven was. De vleugels in de folie gezet:)
full



full



full



full


Zit er lekker strak op, op de onderkant.
full


En de bovenkant ook.
full


En beiden vleugels klaar.
full


Daar ik toch niet zo tevreden was met het boven deksel, had ik besloten om toch maar een nieuwe te maken. De oude had een plaatje triplex van 3 mm, en was vrij zwaar voor mijn gevoel.
Beetje slecht te zien op de foto maar weegt 90 gram.
full


En de nieuwe slechts:
full

Toch weer een winst van 47 gram.

Daarna de letters uitgeprint,
full


En dit tevens gebruikt als mal voor de letter afstand.
Met schilders tape een horizontale lijn geplakt, schrijfhaakje erbij en de eerste letter met lichte temperatuur beplakken. De rechtervleugel,
full


en de onderzijde van de linker vleugel.
full


En tot slot even ondanks het miezerige weer een paar plaatjes van het geheel:
full



full



full



full


Het staartwieltje:
full



full


Klik hier voor een grotere foto.


To be continued
 
Laatst bewerkt:
Hey Peter,

Ik ben jaaaaaren geleden begonnen met slepen met een Big-L.
Op de carb. heb ik zo'n standaard zwart kunststof luchtfiltertje gezet, wel choke eruit halen, want die wilde nog wel eens dichtlopen tijdens het vliegen :(
Dempt erg goed het aanzuig-geluid en je zuigt geen gras en stof op...nu valt dat bij een liggende motor (carb. links) heel erg mee.
Verder nog wat struts rond het kielvlak gemonteerd om de sleeplijn weg van de roerhoorntjes te houden

Succes!

p.s. De mijne had flaps icm een landingslicht, leuk om mee te spelen...
 
Peter,

Wat word dit een pronkie van een kist zeg!
Kan je een detail foto maken hoe je de aansturing hebt zitten van het staart wiel?

Ik ben razend benieuwd naar de maiden, je laat toch wel iemand filmen he?

Ps. Sterkte bij het verlies.
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Mannen, dank voor jullie medeleven, (dat doet een mens goed) en dank voor de complimenten.
Ik zelf, (en dat zeg je niet snel over je eigen werk) vindt het ook een plaatje van een BL geworden. Ben er erg groos mee :D

Voor Sander een detail foto van de aansturing van het staart wiel.
full


Klik hier om een vergroting van deze foto te zien.

De servo's etc. moet ik nog verbinden met stabilo, rolroer en Ailerons. Maar ga morgen even naar mijn modelzaakje om kwiklink's en roerhoorntjes (dacht dat ze zo heten) aan te schaffen. Ik weet zelf nog niet of ik een kwiklink neem met schroefdraad, of een te solderen kwiklink. Weet ook niet wat het voor of nadeel is :confused:. Advies dus graag!

@jan, struts rond het kielvlak komen er ook op. Neem het materiaal ervan morgen ook mee!
@Sander, ik ben ook razend benieuwd straks naar de maiden. Jazeker zorg ik er voor dat dit gefilmd wordt. En zodra het zover is, plaats ik meteen het filmpje. Of het goed :D, of fout afloopt :(...... Hoop op het eerste!

To be continued............
 
Laatst bewerkt:
Bouwverslag mijn Big Lift

Net even naar de modelwinkel geweest om de laatste onderdelen aan te schaffen.
full


En tevens maar een handig z-tangetje aangeschaft om een z in het
staaldraad te buigen, zodat het goed vast komt te zitten aan de servo. Beetje prijzig, maar om een z met de hand buigen lijkt mij zo'n gepriegel :rolleyes:.
full


Kan nu morgen de laatste handelingen gaan verrichten.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een los hoogteroer gehad op mijn grote Robbe Porter als gevolg van een los geraakte gesoldeerde quicklink.
Ik denk dat je voor grotere kisten beter de verbindingen kunt hardsolderen met
"lagetemperatuurs" zilversoldeer (~400c).
Beter nog is om draadeind te kopen bij de lokale bouwmarkt en hierop M4 quicklinks te schroeven of kogellinks en moertjes borgen met nagellak en een stukje brandstofslang er overheen=dubbelsafe
Éénmaal de juiste lengt van je stuurstang afgesteld kun je over je draadeind en quick/kogelink.
Voor de struts gebruikte ik een aluminium buisje, even platknijpen aan weerskanten en vastschroeven op stabilo en dmv gaatje boren door het kielvlak laten geleiden.
Onderkant van het stabilo idem dito, maar hier de strip in het midden platknijpen en middels een schroefje onder aan de romp bevestigen...zo deed ik het destijds, maar er zijn legio mogelijkheden.

Als je benzinekisten gaat vliegen sluit je het tijdperk van de elektro en methanolkistjes qua techniek een beetje af en gebruik je stevigere materialen, kisten hebben ook iets meer impact bij een crash...nog maar te zwijgen over de benzine.
Maar het vliegen is veel leuker en schoner!

Succes!
 
Hoi Peter, ver op de achtergrond volg ik de bouw van je BL.
Ziet er netjes uit.
Over de aansturing staartwiel heb ik wel wat bedenkingen.
- Het lijkt erop dat je deze aansturing star gemaakt hebt, hierdoor kunnen er grote krachten op je rudder en scharnieren ontstaan. Links en rechts en trekveertje tussen de hevels lossen dit op.
- Verder de vraag waarom je het heveltje op het rudder zover naar achter gezet hebt?
i.p.v. in het scharnier punt van het rudder.

Groet Hans
 
Hans heeft gelijk, dat gaat zo niet werken. De "T" die je onder je richtingsroer hebt geschroefd hoort andersom en net achter de scharnierlijn. Het wieltje zelf moet dan een eind naar achteren (zijn geen starre verbindingen Hans, het zijn veertjes).
Zo iets

gpma1435-tail-lg.jpg


Zo als jij het gemonteerd hebt gaat het volgens mij niet sturen.
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Begonnen met het aansluiten van de servo's op de manier die Jan beschreef, met draadeind dus! Toevallig had ik die net voor het bericht dat Jan plaatste gehaald. Dus twee zielen, één gedachte. En.... dat van dat brandstof slangetje eroverheen schuiven wist ik niet. Dus weer wat geleerd :).
Waarvoor dank Jan!

Dus één servo gedaan, en stop ermee voor vandaag. Morgen weer een dag. Tijd om even op het forum te kijken.

En dan lees ik de voorgaande berichtjes van Hans/glasbloazer en Arjan/PH-AJH.
Waarvoor dank, Hans en Arjan! Een mens is nooit te oud om te leren, en heb dit meteen veranderd.
full


Klik hier voor een schermvullend formaat!

Morgen verder met de laatste handelingen.

P.S. De vanmorgen aangeschafte z-tang, is zijn geld dubbel en dwars waard :D. Wat een handig stukje gereedschap is dat!
 
Laatst bewerkt:
Zijn dus toch veertjes, leek veel op van die knijphulsjes (vandaar).
Verder verbaas je me doorlopend in positieve zin, niet alleen met bouwskils maar ook door de manier hoe je omgaat en gebruik maakt van de (goedbedoelde) kritiek, juist hierdoor maak je het voor mij een genot om je vorderingen en aanpassingen te volgen.

Groet. Hans.
 
Back
Top