Bouwverslag mijn Big Lift
Afgelopen dinsdag dus naar de vereniging geweest, en de BL meegenomen. Complimenten alom, en de BL zag er netjes en strak uit. Helaas was de technische man (Ronald) die avond afwezig, dus donderdagavond opnieuw meegenomen. Ronald was die avond aanwezig, en na een inspectie ontdekte hij, dat een vleugelhelft enigszins (12 mm) scheluw stond. Het gedeelte wat op onderstaande foto door knijpers bijeen gehouden wordt tot aan de voorlijst.
Ja, natuurlijk vreselijk balen, en de pest erover in

en je afvragen hoe dat kan. (Zag mezelf in gedachten al een nieuwe vleugel bouwen) Zoals de foto laat zien, lag de vleugel goed vlak op de plaat.
De zeer vermoedelijke oorzaak blijkt, te
strak gespannen door de oracover zodat de cover de vleugel enigszins heeft scheluw getrokken.
Overlegd wat te doen, besloten wij om over de onderzijde voor een groot gedeelte het cover te verwijderen. De vleugel vlak vastgeklemd met klossen en doek, om de bovenzijde niet te beschadigen, en daarna met een plantenspuit vanaf de onderkant de binnenkant van de vleugel besprenkelt met water, in de hoop dat het weer vlak trekt. We laten hem tot dinsdag avond onder spanning staan, en hoop dan maar dat hij weer vlak getrokken is.
Tjaaa, moraal van het verhaal, folien is echt een kunst. Weer wat geleerd tenslotte kan ik nu zeggen, na het een paar dagen te hebben laten bezinken. Maar wat had ik er van de week de pest over in!
Gelukkig kon ik wel naar huis met een paar mooie vleugel hoezen voor de BL. Had radiatorfolie meegenomen en met behulp van Joop/chocojoop, was dat klusje snel geklaard.
Had graag, gezien het weer, de kist zondag laten invliegen door Ronald, maar moet nu helaas maar even wachten.
Wel leuk dat er op de vereniging (Aero Club Heemskerk) meerdere met een Big Lift vliegen. Morgen maar even op het veld kijken hoe ze het er vanaf brengen

.
Tot zover weer even.