Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Verder verbaas je me doorlopend in positieve zin, niet alleen met bouwskils maar ook door de manier hoe je omgaat en gebruik maakt van de (goedbedoelde) kritiek, juist hierdoor maak je het voor mij een genot om je vorderingen en aanpassingen te volgen.

ja dat vindt ik nou ook, ik volg bijna nooit een bouwverslag maar deze dus wel, geen afgezeik maar gewoon bouwen zoals het is bedoeld, het is zelf zo erg dat ook ik mijn
reeds half afgebouwde BL maar eens weer op de bouwtafel heb gezet en deze ook net
heb afgebouwd, peter mijn complimenten hoe je bouwt en hoe je er mee omgaat

Als ik dan een suggestie mag doen: ik zie dat de rudderhorn van het richtingroer een stuk achter de scharnierlijn zit. Dat is eigenlijk niet ideel, zo zul je de ene kant op meer uitslag hebben als de andere kant op. In principe kun je dat in je zender wel oplossen met ongelijke servowegen. maar beter zou het zijn te zorgen dat je rudderhorntje precies haaks op de scharnierlijn staat.

Groetjes,
Gerben

Bouwverslag mijn Big Lift

Hans/glasbloazer en Jan/R2D2 wat een complimenten, waarvoor dank. Ik word er een beetje verlegen van :rolleyes:.

Vandaag erg tijdrovende klussen gedaan, met een hoop priegelwerk, waarvan nu relaas.
Begonnen met de servo aansluiting op het stabilo,
full

Daarna de gas servo aangesloten, wat erg tijdrovend was, daar je binnen in het motorcompartiment weinig ruimte hebt om met twee handen daar bezig te zijn. Maar tenslotte toch gelukt. Met de servotester getest en loopt soepel gelukkig.

Ja... en toen was de achterzijde aan de beurt! Struts aanbrengen vanwege de sleeplijn. Op dat gebied zijn er vele mogelijkheden, maar ik heb gekozen voor deze:
full

Een staaldraad van 0,8 mm dikte. Eerst de bouwtekening op het kielvlak gelegd (zodat ik wist of er vlees onder zat) en een gaatje van rond 3mm geboord. Kan jullie verzekeren dat het zweet mij op de rug stond! Boren in de hoop dat het goed gaat, en niet de boel beschadigd raakt, maar ging goed. Messing buisje van rond 3mm en 12 mm lang, staaldraad erdoorheen gehaald, messing buisje in het midden dichtgeknepen zodat de staaldraad niet meer kan schuiven en in het kielvlak gelijmd.
full

Volgende stap, gaatjes boren in het stabilo, messingbuisje van 18mm lang over de draad geschoven,
full

en ook ingelijmd. 6 mm steken ze onder het stabilo uit, dit gedaan omdat ik ze dan kan dichtknijpen en de draad goed verankerd zit.
full

Gaatjes afwerken door een 4 mm ringetje (beetje rood gemaakt met een permanent marker) voorzien van dubbelzijdig tape, en op het kielvlak en stabilo geplakt.
full

full

Na het drogen de messing buisjes aan de onderzijde van het kielvlak dichtgeknepen, beetje loctite in het buisje laten vloeien,
full

en zit volgens mij als een huis. En ziehier mijn struts. Ben er weer blij mee.
full

Word vervolgd.........

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn

Vanmorgen vroeg het toestel in mijn auto geladen, en vol trots de BL laten bewonderen aan mijn collega’s, en de kids natuurlijk :D. Wel het gebied even afgebakend, want kinderen kijken niet alleen met hun ogen :rolleyes:. Veel vragen natuurlijk, en misschien zit er later een aankomende modelbouwer bij. De tijd zal het leren.
full

full

Vanavond naar Aero club Heemskerk, lid worden (hoop dat het net zo’n gemoedelijke club is als de VGG, dan voel ik mij daar wel thuis) kennis maken, de boel even laten checken, en heb wat hulp nodig bij het inregelen van de zender. Alles staat natuurlijk in het handboek in vreemde talen, en dat kregen wij vroeger op school nog niet. Behalve dan Frans in de vierde klas lagere school, (waarschijnlijk een hobby van de leerkracht), en daar schiet ik nu niets mee op.

Maar het zal allemaal wel goed komen. Toestel is bijna klaar :D, alleen de ailerons nog wat meer uitslag geven en verbinden met de servo, en daarna binnen korte tijd...................

Begin aan de gedachte ervan al aardig nerveus te worden.

To be continued....................

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Strak plan dat je lid word van een club, ik weet nu even niet meer te herinneren of je ons je vliegervaring had gedeeld. (Gevonden in openingsbericht, 45jaar afwezig geweest) Maar als dit je eerste kist is dan is het verstandig om een ervaren piloot je kist in te laten vliegen.

Wat een pronkie is het geworden!

Wat leuk :D Vanavond naar Aero Club Heemskerk... laat ik daar nou penningmeester zijn :p

Twee jaar geleden heb ik een Biglift Meeting gehouden bij ons. Samen met Hendrik kwamen wij op dit idee om het te organiseren. Het was een superleuke dag.
big-lift-sleep-en-huckepack-treffen-zondag-21-april-2013-aeroclub-heemskerk

Kortom een leuke club ;)

Je Biglift ziet er strak uit en erg mooi gebouwd. Neem je hem vanavond mee? Ben erg benieuwd om hem real-life te zien.

In iedergeval welkom en tot vanavond.

Groet,
Phil

p.s. O ja, dit is de mijne

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja een club is aan te raden! Hoe zit het inderdaad eigenlijk met je vliegervaring?

Het ontwerp is al jarenlang beproefd, deze specifieke versie vliegen er al meerderen van rond, en aan je bouwkunst zal het ook niet liggen. Maar maak niet dezelfde kapitale fout als ik. Gewoon even laten invliegen door iemand met BL ervaring. Je wilt er tenslotte lang plezier van hebben.

Erg mooi resultaat Peter! Geweldig!! Gefeliciteerd!! En ehh.. Zondag wordt t mooi weer...

Hallo Sander en Jaap,

Antwoord op beiden jullie vragen/adviezen: Het invliegen ga ik zeker niet zelf doen! Heb totaal geen ervaring in radiografische besturing. Dit laat ik zeker door een ervaren iemand doen, (maar ben er niet minder nerveus om).

Ik ben begonnen indertijd met lijn besturing en zweefvliegen, en dat ging mij goed af :D. Had dat al vrij snel onder de knie, en heb toen ook nog deelgenomen aan wedstrijden op het Estec terrein in Noordwijk. Maar was ruim 40 jaar gelden. Radiografisch was er niemand bij ons op de vereniging toen, (als het al bestond, maar dat betwijfel ik). Zoals ik in post #1 al vermelde moet ik met 0 beginnen. Maar ben leergierig, en wil snel met deze kist zelf aan de gang, samen met een instructeur. Ik ben bijna klaar, en kan een ieder vertellen dat ik bijzonder veel plezier heb beleefd aan het bouwen van deze pracht kist, en er enorm veel voldoening van heb. Mede door steun/adviezen en support van vele forumleden is het tot dit resultaat gekomen. Waarvoor veel dank! Nu even snel wat eten, en dan op...... naar Aero Club Heemskerk :D.

To be continued......

Afgelopen dinsdag dus naar de vereniging geweest, en de BL meegenomen. Complimenten alom, en de BL zag er netjes en strak uit. Helaas was de technische man (Ronald) die avond afwezig, dus donderdagavond opnieuw meegenomen. Ronald was die avond aanwezig, en na een inspectie ontdekte hij, dat een vleugelhelft enigszins (12 mm) scheluw stond. Het gedeelte wat op onderstaande foto door knijpers bijeen gehouden wordt tot aan de voorlijst.

full

Ja, natuurlijk vreselijk balen, en de pest erover in :(:(:( en je afvragen hoe dat kan. (Zag mezelf in gedachten al een nieuwe vleugel bouwen) Zoals de foto laat zien, lag de vleugel goed vlak op de plaat.
De zeer vermoedelijke oorzaak blijkt, te strak gespannen door de oracover zodat de cover de vleugel enigszins heeft scheluw getrokken.

Overlegd wat te doen, besloten wij om over de onderzijde voor een groot gedeelte het cover te verwijderen. De vleugel vlak vastgeklemd met klossen en doek, om de bovenzijde niet te beschadigen, en daarna met een plantenspuit vanaf de onderkant de binnenkant van de vleugel besprenkelt met water, in de hoop dat het weer vlak trekt. We laten hem tot dinsdag avond onder spanning staan, en hoop dan maar dat hij weer vlak getrokken is.
Tjaaa, moraal van het verhaal, folien is echt een kunst. Weer wat geleerd tenslotte kan ik nu zeggen, na het een paar dagen te hebben laten bezinken. Maar wat had ik er van de week de pest over in!

Gelukkig kon ik wel naar huis met een paar mooie vleugel hoezen voor de BL. Had radiatorfolie meegenomen en met behulp van Joop/chocojoop, was dat klusje snel geklaard.
Had graag, gezien het weer, de kist zondag laten invliegen door Ronald, maar moet nu helaas maar even wachten.
Wel leuk dat er op de vereniging (Aero Club Heemskerk) meerdere met een Big Lift vliegen. Morgen maar even op het veld kijken hoe ze het er vanaf brengen :D.

Tot zover weer even.

Laatst bewerkt:
Aiii das jammer! Stond de achterlijst nu gewoon een stukje opgetrokken? Kun je hem dan niet gewoon weer vlaktrekken door de folie aan de andere kant wat aan te spannen met een fohn?

Een vleugel die door folien korm getrokken is, trek je met folien toch ook weer recht?
Oftewel de folie lekker laten zitten, de vleugel 'terugtorderen' en tegelijkertijd met de fohn de folie goed warm maken. Vleugel iets voorbij de gewenste stand vasthouden tot de folie helemaal afgekoeld is en klaar..

Snap niet waarom je de folie moet verwijderen, dat is alleen nodig als de vleugel krom gebouwd is en je het hout door vochtig maken recht wilt buigen. Dat is hier toch niet het geval?

Gerben

Ik stond ook even te knipperen met m'n ogen...:confused:

Overigens is het wijs om altijd met de onderkant te beginnen en dan rustig föhnen of strijken, strak=strak en dan de bovenkant doen.
Eventuele kromtrekkingen kun je dan idd door de vleugel te forceren opnieuw iets meer verwarmen en onder deze druk af laten koelen.
Naarmate je de temperatuur hoger zet, zullen de krachten toenemen, de folie wil nml naar zijn oude (ongerekte) toestand terug.

Oracover is nu éénmaal sterk :rolleyes:

Ik stond ook even te knipperen met m'n ogen...:confused:

Overigens is het wijs om altijd met de onderkant te beginnen en dan rustig föhnen of strijken, strak=strak en dan de bovenkant doen.
Eventuele kromtrekkingen kun je dan idd door de vleugel te forceren opnieuw iets meer verwarmen en onder deze druk af laten koelen.
Naarmate je de temperatuur hoger zet, zullen de krachten toenemen, de folie wil nml naar zijn oude (ongerekte) toestand terug.

Oracover is nu éénmaal sterk :rolleyes:

Jaap, Gerben en Jan, dank voor de reacties.

Ik denk dat ik hier de fout ben bij ingegaan. (strak=strak) Was de eerste vleugel, waar ik aan begonnen was, en natuurlijk aan de onderzijde begonnen! Bleef strijken tot dat de folie lekker goed strak stond. Ik vermoed dat de vleugel op dat moment scheluw getrokken is door de spanning van het oracover. Zeker sterk spul! (lijkt wel van een reclame);).

Controleren, of hij krom was heb ik niet gedaan, wist ten tijde van het coveren ook niet of dat kon gebeuren :(. Da's mijn gebrek aan ervaring.
Zou mij wel zijn opgevallen, als de vleugel vlak op de tafel zou hebben gelegen na het aanbrengen van de cover. Maar daar de aluminium strut-verbinder zo'n 3 cm onder de vleugel uitsteekt, kon hij niet vlak liggen.

Of het wijs was, om de onderzijde van de folie te ontdoen :confused:, daar kan ik jullie geen goed antwoord op geven. Ik ben op de ervaring van de mensen op de vereniging afgegaan, en die waren van mening dat dit teveel kromming was om het met opwarmen van de folie weer recht te zetten! Vanavond even kijken hoe de vleugel er voor staat.
Kan met zekerheid zeggen, dat ik hier weer lering heb uitgetrokken. Weet nu onderhand waar je goed moet opletten, als je met zoiets bezig bent :D.

Maar daar is een leerproces voor!

P.S. was afgelopen zondag even wezen kijken op het vliegveld van de Aero Club Heemskerk.
Leuk om daar een aantal Big Liften te zien vliegen.
Hoop er spoedig, ook te kunnen vliegen!

To be continued........

Laatst bewerkt:

Afgelopen dinsdagavond even gekeken op de vereniging hoe mijn vleugel erbij stond! Het huilen stond mij nader dan het lachen, eerlijk gezegd. Balsa beplanking was lichtelijk gebold door het vocht, het leek wel golfkarton :(.

Vleugel was wel iets bijgekomen, en de rest komt hopelijk wel goed met het opnieuw bespannen ervan.

Gistermorgen de balsa beplanking ter plekke maar verwijderd,
full

En het vanmiddag maar opnieuw ingedekt!
full

Dinsdag maar even een meter oracover halen, kan de vleugel weer afgewerkt worden.

Tot zover maar weer even......

Laatst bewerkt:
Hallo Peter, wat een misère, ik kan me je reactie voorstellen :mad:
Het ziet er nu gelukkig weer goed uit, keurig gedaan zo met die nieuwe indekking :thumbsup:
Doe je dinsdag de groeten aan Remco :D?

Groeten, Ralf

Ach, belangrijkste is dat de 'fout' gezien is en dat er verder drama bespaart is gebleven. Als je met deze afwijking zou opstijgen dan was de Biglift direct gaan rollen met alle gevolgen van dien. Mooi dat het zo opgelost is, scheelt weer een nieuwe vleugel bouwen. En straks met de folie erop zie je niets van de reparatie dus hulde aan Peter :thumbsup: Netjes gedaan :yes:
Binnenkort de lucht in met de 'Big Red' :D

Na de indekking gedaan te hebben vorige week, vandaag ondanks het mooie (vlieg) weer, de herstelde vleugel in de cover gezet!
full

Meteen even gekeken met een paar zogenaamde rijlatten, of de vleugel nu vlak was. Gelukkig weer in orde. Na ruim een week misère, ben ik nu weer :D.
full

Vandaag ook maar even het bovendeksel onder handen genomen. Voorzien van 6 maal 2 magneetjes (vier x vier voor en twee x twee achter) en een handige transparante plastic strip erop gelijmd, om het deksel eenvoudig eruit te trekken.
full

full

Daarna nog even voor de zekerheid een versterking gemaakt aan beide onderkanten kanten van het roer. Folie onder het driekant latje weggesneden, en vastgelijmd op het roer en aan de romp. Deze zekerheid vanwege de zijwaartse krachten die er straks op komen te staan.
full

full

Toestel is nu klaar :D:D:D. Zender inregelen en..........................

@ strutter/Ralf, groeten terug van Remco :D.
@ Japie.G/Jaap, is gelukkig toch goed gekomen :D.
@ PH-ILS/Phil, hopelijk binnenkort de lucht in met de "Big Red':D.

To be continued.........

Laatst bewerkt:
Back