Tweagle info draadje

Frans Bal

PH-SAM
Recent heb ik een "gebruikte" bijna vliegklare Tweagle gekocht en ben nu bezig met het afbouwen. Bij het model zaten 2x DS281 voor de ailerons en 2x DES428 BB MG voor hoogte en richting. Nu is de romp van de Tweagle best ruim, echter de DES428 servo's zijn redelijk hoog en staand monteren gaat niet (makkelijk). Op het Duitse modelbouwforum een hele leuke oplossing gezien voor het monteren van servo's in een Tweagle romp. Op basis hiervan met een 3D-CAD programma een ontwerpje gemaakt.

full


full


De aileron servo's worden in het houdertje geklemd, de servo's voor hoogte en richting worden voorzien van krimpkous en gelijmd.

De onderdeeltjes zijn bijna klaar (met de CNC vijl gemaakt)

Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er sjiek uit Frans! Kunnen we deze units in het vervolg bij jou bestellen? Zet die vijlarm maar alvast aan!
 
Op RC-network.de is een "Tweagle DLG baubereicht" draadje. Vanaf post #58 is er ook een mooie servo montage oplossing.
 
Het steuntje is klaar en alles past goed.
De DS281 servo's zitten goed vast zonder speling.
Na het nodige passen en meten het steuntje in de romp gelijmd, morgen verder.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor je hoogteroer heb je heel weinig uitslag nodig, maar het is wel handig als je toch flink down kunt geven bij het vlakleggen na de lancering. Ik heb de servoarm voor het hoogteroer dan ook scheef op de servo gezet zodat ik vrij weinig up uitslag krijg, maar de down uitslag trekt hij tot aan de staartboom. Een soort van mechanische differentieel uitslag dus. Voor de Tweagle is het de moeite waard om dit te doen vind ik.

Succes met de verdere inbouw!
 
Voor je hoogteroer heb je heel weinig uitslag nodig, maar het is wel handig als je toch flink down kunt geven bij het vlakleggen na de lancering. Ik heb de servoarm voor het hoogteroer dan ook scheef op de servo gezet zodat ik vrij weinig up uitslag krijg, maar de down uitslag trekt hij tot aan de staartboom. Een soort van mechanische differentieel uitslag dus. Voor de Tweagle is het de moeite waard om dit te doen vind ik.

Succes met de verdere inbouw!

volledig mee eens.
To Frans: Hoe zet je die andere 2 servo's nu vast. Lijmen?
 
Zo, het steuntje zit vast in de romp.

full


Monteren van de servo's is werkelijk een fluitje van een cent. Servo's in het steuntje drukken, deksel erop, schroefjes vastzetten. Loshalen in omgekeerde volgorde. Snoertjes ook gelijk netjes.

full


Jorn,
Ja, dat verhaal over de gedifferentieerde hoogteroer uitslag ken ik. Dacht het ergens te hebben gelezen of je het horen vertellen. Dacht dat de reden was dat je op jouw zender niet per kant de uitslag kon instellen. Nu heb ik het servo armpje gewoon recht staan, maar ik heb voldoende uitslag op maximaal down en up kan ik instellen.

Alex,
Ja, de andere twee servo's zijn gelijmd.
Na de juiste positie t.o.v elkaar bepaald te hebben heb ik ze met dubbelzijdig tape op elkaar gezet. Hierna met een klein beetje hotmelt de servo's gefixeerd tegen onderling schuiven of verdraaien. Dun dubbelzijdig tape zit namelijk niet echt super vast;)
Dan een krimpkous eromheen en op het steuntje gelijmd. Mocht er een servo kapot gaan is deze redelijk eenvoudig te verwisselen, gewoon de krimp kous opensnijden.

Na wat passen en meten met het inschuiven met het ballast zit de ballast buis er inmiddels ook in.

full


Schiet lekker op.

Welk gewicht ballast gebruiken jullie?

Groet

Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat verhaal over de gedifferentieerde hoogteroer uitslag ken ik. Dacht het ergens te hebben gelezen of je het horen vertellen. Dacht dat de reden was dat je op jouw zender niet per kant de uitslag kon instellen. Nu heb ik het servo armpje gewoon recht staan, maar ik heb voldoende uitslag op maximaal down en up kan ik instellen.

De mechanische differentiëring is gunstiger omdat je dan toch de volledige servo weg gebruiken kan wat de nauwkeurigheid van je besturing ten goede komt.
In alle omstandigheden is het aan te raden de stand van heveltjes op de servo én op de roeren zodanig te plaatsen dat de volle uitslag van je roeren (hoeft niet altijd symmetrisch te zijn) overeenkomt met vrijwel de volle uitslag van je servo.
Met moderne zenders is het gemakkelijk te doen, ook kan dan de middenstand van je roer dus best overeenkomen met een servostand die electrisch uit het midden staat.


Rick
 
Jorn,
Ja, dat verhaal over de gedifferentieerde hoogteroer uitslag ken ik. Dacht het ergens te hebben gelezen of je het horen vertellen. Dacht dat de reden was dat je op jouw zender niet per kant de uitslag kon instellen. Nu heb ik het servo armpje gewoon recht staan, maar ik heb voldoende uitslag op maximaal down en up kan ik instellen.

Zoals Rick ook al omschrijft heb ik geleerd dat je moet proberen eerst mechanisch een oplossing te vinden, de zender is meer voor fine-tuning. Ik vlieg met een Cockpit SX, die erg veel kan, maar mijn inziens enorm lastig is om te doorgronden. Misschien dat het wel kan, maar het is mij niet gelukt. Zoals ik het nu heb ingesteld vliegt het redelijk goed.
Let op: gebruik hele kleine uitslagen op alle roeren. Hij is veel gevoeliger dan je misschien gewend bent.

Welk gewicht ballast gebruiken jullie?

Ik heb 20 gram, 30 gram 60 gram en 90 gram. Ik had ook 120 gram maar dat was echt overdreven, zelfs de 90 gram is wat aan de zware kant, misschien maak ik nog eens een 80 of 75 gram.

Ik ben wel aan het nadenken over een systeem om snel, gemakkelijk en gezekerd een beetje extra ballast in de neus te plaatsen. Bij turbulente omstandigheden wil je soms geen ballast plaatsen, maar wel meer gewicht in de neus hebben. Iemand een goed idee?
 
Ik schuif altijd een stukje lood (of een deens muntje) tussen ontvanger en accu. theoretisch kan het bewegen maar dat doet het nooit. Nog nooit een stukje lood achter uit de romp hoeven halen dus is het zeker genoeg.
 
Ja klopt best om een zo veel als mogelijk van de servo weg te gebruiken.
Positief voor de nauwkeurigheid en de eventuele speling op de servo heeft dan minder invloed.

Let op: gebruik hele kleine uitslagen op alle roeren. Hij is veel gevoeliger dan je misschien gewend bent.

Volgens de handleiding op Alex zijn website:
Ailerons, 10mm op neer.
Richting, 13mm L/R
Hoogte, max down, 5 mm up.

Remmen staat er niet op maar 45 graden ok?

Frans
 
Zo, het steuntje zit vast in de romp.

full


Monteren van de servo's is werkelijk een fluitje van een cent. Servo's in het steuntje drukken, deksel erop, schroefjes vastzetten. Loshalen in omgekeerde volgorde. Snoertjes ook gelijk netjes.

full


Jorn,
Ja, dat verhaal over de gedifferentieerde hoogteroer uitslag ken ik. Dacht het ergens te hebben gelezen of je het horen vertellen. Dacht dat de reden was dat je op jouw zender niet per kant de uitslag kon instellen. Nu heb ik het servo armpje gewoon recht staan, maar ik heb voldoende uitslag op maximaal down en up kan ik instellen.

Alex,
Ja, de andere twee servo's zijn gelijmd.
Na de juiste positie t.o.v elkaar bepaald te hebben heb ik ze met dubbelzijdig tape op elkaar gezet. Hierna met een klein beetje hotmelt de servo's gefixeerd tegen onderling schuiven of verdraaien. Dun dubbelzijdig tape zit namelijk niet echt super vast;)
Dan een krimpkous eromheen en op het steuntje gelijmd. Mocht er een servo kapot gaan is deze redelijk eenvoudig te verwisselen, gewoon de krimp kous opensnijden.

Na wat passen en meten met het inschuiven met het ballast zit de ballast buis er inmiddels ook in.

full


Schiet lekker op.

Welk gewicht ballast gebruiken jullie?

Groet

Frans

Ik vind dit wel een hele mooie oplossing zo. Misschien nog wel beter dan wat ik tot nu toe heb gezien op de Duitse en andere forums.
Goed en snel zelf te maken, past keurig in de romp en de servo's zijn bij geval van service/vervanging eenvoudig te demonteren. Ik zie dat de voortse twee in een krimpkous verlijmt zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes hoor! Maar waarom de voorste twee servo's ook niet zo mooi opgesloten als de achterste twee? Het integreren van het ballast gaatje zou ook mooi meegenomen kunnen worden.

Al met al heel wat fraaiere dan mijn inelkaar gelijmde/geprutste versie ;-)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens de handleiding op Alex zijn website:
Ailerons, 10mm op neer.
Richting, 13mm L/R
Hoogte, max down, 5 mm up.

Remmen staat er niet op maar 45 graden ok?

Frans

Ik heb in de cruise en de thermiek fase de uitslag op alle roeren nog kleiner gemaakt. Vooral de uitslag op het hoogteroer mag behoorlijk klein zijn als je aan het thermieken bent. Ik gebruik de thermiekfase trouwens alleen maar als ik echt in een lekker bel zit, maar vaak gebruik ik hem helemaal niet eens.

De remflaps heb ik maximaal ingesteld ik denk dat het wel meer dan 45 graden is bij mij, meer richting de 60graden. Ik heb hem op een knuppel zitten in trek naar behoefte meer of minder flaps.

Heel belangrijk zijn de snapflaps! Lekker veel instellen, ik geloof dat ik wel 40 of 50% heb ingeprogrameerd. dit verbeterd het bochtengedrag aanzienlijk.
 
Back
Top