Floriske.nl's heli avontuur

Floris, 'examenvrees' kan iedereen overkomen en heeft niets met ego te maken. Je hebt niets te verliezen en alleen maar te winnen.

Zelf heb ik mijn brevet gehaald met vierkante rondjes en gezwabber in alle kanten. Het valt gewoon niet mee om verplichte figuren te maken. Er is maar 1 manier en dat is blijven oefenen. Tijdens het wedstrijdvliegen heb ik 8 figuren 2 maanden lang bijna dagelijks gevlogen. En dat is saaaaai ;-)

Ik raad je aan om een paar keer 'droog' te oefenen me de instructeur erbij. Dit geeft rust en vertrouwen. Succes in ieder geval met oefenen en geef niet op, mij is het ook gelukt.
 
het heeft mij ook 2 accu's gekost floris, kon ook niet goed tegen zenuwen. terwijl ik gewoon kon vliegen.
Maar dat is allemaal geen ramp, de figuren hoeven niet allemaal 100% strak te zijn, als je het maar beheerst en veilig uitvoert.
 
ik denk zo,
dat iedereen zo zijn probleempjes gehad heeft,
lijkt zo makkie, maar vraagt wel wat beheerst en nog wat,
maar ook voor jou zal het lukken Floris, ben ik zeker !!!
 
Komt ook vast wel goed, als ik m'n zenuwen maar wat meer onder controle krijg, de figuren zelf zijn het probleem niet.

Volgende keer wil ik met de instructeur afspreken dat ik de heli aan de grond zet als ik te zenuwachtig wordt om vervolgens mezelf even te herpakken en verder te gaan.
 
je kan toch hoveren Floris,
en je hebt alle tijd der wereld voor de figuren te vliegen,
rustig aan, ik denk je wild veel te snel alles af maken,

suc6, Uwe
 
Ik kan wel aardig wat meer dan hoveren zelfs Uwe, maar het is ongelofelijk wat zenuwen met je kunnen doen. Het heeft niet zozeer met te snel willen zijn te maken maar met op dat moment te gespannen zijn.
 
ik denk ik snap het Floris,

weet nog goed het gevoel,
toen ik met mijn Vario de maiden deed,
en mijn duim zo zeer trilde,
dat ik moeite had om veilig te landen,

dat in een tijd, waar ik met kleinere helis al flips en turns vloog

maar ergens ben je over de punt weg,
kijk op "goed uitgerust" en "mooi weer, niet te koud"
ben je al stukken verder.
 
Ik vloog al stevige tijd loopings etc, kon achteruit vliegen, deed vele hooveroefeningen.
Toch moest ik echt een tijd goed oefenen voor die examenoefeningen..

Als instructeur zie ik ook meerdere mensen met examenvrees.
Meestal proberen we dan het examen vroeg te doen (weinig pottekijkers)
Meerdere oefenexamens, ook met lekker wat wind..
zodat het niveau een stuk hoger wordt, en je tijdens het examen minder stress hoeft te hebben
Tijdens examen letten we vaak wel een beetje op de omstandigheden, dus tijdens de proefexamens heb je al veel moeilijker dingen gehad ;-)

Lekker blijven vliegen. Heb vertrouwen ;-)
Je komt er wel..
 
Bij mij op de vliegschool lossen we dat heel anders op....

Het KNVvL examen kunnen we niks aan veranderen. Wil je zo'n brevet, zul je ook dat examen moeten vliegen. Maar het "Eigen" brevet, is een kwestie van gedurende het seizoen voldoende punten verzamelen, en als je die hebt, dan... poef! Zonder examen, zonder stress, heb je opens een papiertje dat zegt dat je kunt vliegen....

Waarom? we hebben drie instructeurs, en iedere leerling heeft een examenkaart. Iedere instructeur tekent daarop afzonderlijk een bepaalde figuur af, en als de kaart vol is, ben je klaar... Je hebt dan voor iedere afzonderlijke opdracht minstens drie keer, op drie verschillende dagen laten zien dat je die beheerst.

Sinds de invoering van dat system is ons aantal uitgegeven brevetten vertienvoudigd, en geen daarvan is via de KNVvL method gevlogen....:rolleyes:

Groet, Bert
 
In de club is een Knvvl brevet vereist..
Dus "eigen" brevetten hebben dan weinig nut.

Men lest met een instructeur, tot het brevet is gehaald. dan mag men zonder die knuppel naast hem vliegen ;-)
In de praktijk zie je dat dit eigenlijk alleen problemen geeft bij mensen die redelijk onregelmatig vliegen. We hebben instructeurs die redelijk actief zijn..
 
De club waar ik vlieg is niet aangesloten bij knvvl volgens mij, er zijn in ieder geval geen instructeurs die knvvl brevetten uit mogen schrijven. Ons brevet is dus ook meer een club brevet.
 
Hebben ze jou nog nooit zien vliegen dan?

Ik heb geen brevet en die hoef ik ook niet.. op de regel dat als je je club lidmaatschap van de knvvl opzegt je in principe je brevet kwijt bent en je dus niet meer zou mogen "vliegen" haakte ik af.. Verder is vliegen gewoon toegestaan in nl tot 25 kg.

Als ze op je club jou hebben zien vliegen en weten wat je kan waarom hebben ze dan zo'n examen om af te leggen als dit niet eens een "officieel" knvvl brevet bedraagt.. dat vind ik vreemd.. ze zien je toch regelmatig? Kunnen ze toch ook zeggen alstublieft piloot!! Want vliegen kun je dat hebben ze heus wel gezien lijkt me..
 
Verzekering en strafrecht
Als er op een club iets mis gaat (heli op mens), kan in principe de clubvoorzitter aansprakelijk gesteld worden ivm het niet op orde hebben van zijn veiligheid
kan hij dus dood door schuld op zijn bord krijgen.
niet leuk.

Het knvvl brevet is dan een mooi middel om te laten zien dat de vliegers in de club aan de veiligheidsvoorwaarden voldoen.
Laat een club een vlieger zonder brevet zijn gang gaan, en het gaat mis(ook al had het iedereen kunnen overkomen) kan de club en de voorzitter een serieus probleem hebben.

Vandaar de fixatie op die brevetten.

Qua geldigheid: het brevet is geldig zolang je lid bent van de knvvl.
Vaak regelt de club dit. Stop je dan met de club, stopt ook je lidmaatschap.
normaal regelt de eerste club je contributie, club 2 hoef je dan geen contributie voor de knvvl aan af te dragen.
je kunt ook persoonlijk rechtstreeks lid worden.
blijft je brevet geldig als je clubloos raakt..

zo der brevet, blijf je aan de instructeur gebonden.
Maar zolang dat zo is, is de instructeur voor jou verantwoordelijk. Die zal jou dan liever alleen laten vliegen met een instructeur naast je..
 
Volgens mij zijn hier meerdere draadjes over.. in principe zal je wa verzekering alles dekken mocht er iets gebeuren, daarom heb je hem.. maar we gaan niet weer zo'n discussie starten.. het is heel raar dat je een brevet van vermogen te vliegen met een rc helicopter verliest bij opzegging van jouw knvvl lidmaatschap.. dat is ronduit belachelijk. Een brevet is een brevet.. basta.
 
je verliest hem niet.
de geldigheid verloopt.
wordt je weer lid, wordt hij ook weer geldig. je krijgt ook ieder jaar een nieuwe, als het goed is. als je rijbewijs verloopt, betaal je toch ook om de geldigheid te verlengen...
knvvl heeft je in een lijst staan. zou een beetje raar zijn als jij 1 keer lid wordt om van hun diensten gebruik te maken, om daarna net zo hard alles weer op te zeggen. maar dan wel verwachten dat zij jouw naam in de lijst laten staan (en daar dus ook enige verantwoordelijkheid voor dragen)
je betaald de knvvl om je brevet in stand te houden. voor aanvullende verzekeringen indien na een ongeval blijkt dat je eigen verzekering hem toch niet pakt, voor raad en daad.
ze helpen erg veel clubs om hun veld te behouden..

en je haalt nu ff 2 dingen door elkaar.
als jij als prive persoontje iets doet, kan men dat alleen jou aanrekenen.
gaat er bij een club iets fout, heeft men een hele organisatie om de schuld te geven. En men heeft de handvaten om dit ook te doen.
vandaar dat een prive persoontje met minder toeters en bellen toe kan.
en dat een club daar gewoon wat strikter in moet zijn.
hoeft natuurlijk niet. maar gebeurt er iets, kan het bestuur strafrechtelijk vervolgd worden, of een boete krijgen waar je eng van wordt.

waarom maken we dan nog verenigingen?
omdat de wet een regelmatig samenkomende groep mensen al vrij vlot als vereniging ziet. en dan heb je meteen hetzelfde probleem.

je hoeft me niet te geloven.. en ik kan ook niet alles zo opsommen qua wetsartikelen.
Maar dit is heel kort de strekking van de verschillende "wat doet de knvvl nu eigenlijk" draadjes.
voor de wildvlieger misschien minder interessant. al kunnen ze ook voor hun wel iets betekenen.
voor clubs zeker interessant. maar de echte keuze ligt bij de club.

over instructeurs en de knvvl: jouw club moet natuurlijk aangesloten zijn bij de knvvl.
dan kan de club mensen aanmelden als instructeur.
kom je daar ook in een lijst te staan.
je bestuur neemt de uitslagformulieren, stuurt ze op. check of de instructeurs kloppen.. en brevet wordt teruggestuurt.
ff kort door de bocht.
kan best dat jouw club geen mensen heeft aangemeld.

dan is het idd alleen een clubbrevet.
niet erg. alleen elders niet geldig, wil je eens een keer aan een evenement op een andere club, of wedstrijden meedoen.
 
Nog even over dat wildvliegen:

Zodra je met een of meer mensen afspreekt ergens te gaan vliegen, ben je juridisch gezien geen wildvlieger meer....

Al die dingen die Student dan opnoemt, over hoofdelijk aansprakelijk zijn, zijn dan opeens van toepassing.

In de praktijk ontzettend moeilijk allemaal (de politie weet echt niet uit hun hoofd hoe ze zo'n situatie moeten aanpakken) maar het zou zomaar kunnen, dat als je met twee maten staat te vliegen, en een van je maten vliegt een voorbijganger dood, dat je dan alledrie gezamelijk voor de schade op moet draaien.... Daarnaast krijg je, ALS zoiets gebeurt, minimaal ook op je bordje dat je als vereniging niet over de vereiste vergunningen etc etc beschikt.

Als je wild vliegt, vlieg dan alleen met hooguit een waarnemer o.i.d. maar niet met een aantal vliegmaten, want dan ben je domweg een illegale club....

Groet, Bert
 
Dus als zo`n clubje wielrenners op zondagmorgen een kind te barsten rijden, is het ook een illegale club ? nee hoor ! Ieder heeft gewoon zijn eigen aanspakelijkheid en (hopelijk) verzekering. Pas als je een event gaat organiseren kun je in de problemen raken.
 
de wet, en hoe deze wordt opgepakt is een beetje raar... en kan erg ver gaan.
dat clubje wielrenners zou in theorie ook onder vereniging vallen.
alleen, omdat je daar voornamelijk met de wegenverkeerswet te maken hebt, zijn de verantwoordelijkheden van bestuurders en andere weggebruikers beter geregeld dan wanneer een clubje wildvliegers iemand aanvliegen.
 
Ik wil niet dat mijn topic de zoveelste discussie over knvvl brevetten wordt dus daar ga ik niet te diep op in. Wat ik, en velen met mij, ontzettend krom vind is dat je brevet niet meer geldig is zodra je je lidmaatschap bij de knvvl opzegt en weer geldig wordt als je weer lid wordt, maar dat is hun keuze.

@serge: bij ons dient het brevet er voor dat instructeurs en vooral alle andere leden weten dat iemand geacht kan worden enige toestel beheersing te hebben en veilig en verantwoord te vliegen. Op zich zouden ze inderdaad zo een brevet uit kunnen schrijven als ze je goed genoeg vinden, maar ik begrijp ook wel dat er een soort "examen" aan vast hangt.
 
Back
Top