Graupner extra 300s

hallo,

onlangs een graupner extra300 s gekocht, met een spannweite van ca. 160mm
ik wil deze extra elektro gaan maken, dus hier volgt een bouwverslag :)
hier wat foto's :

extra_10.jpg


extra_6.jpg


extra5.jpg


extra7.jpg


extra8.jpg


extra_9.jpg


extra1.jpg


extra2.jpg


extra4.jpg



hier een foto waarvan het kapje aan de onderkant van de vleugel mist, hiervoor moet een nieuw kapje worden besteld of worden gemaakt. even google'en dus ;)

ook direct mijn eerste vraag, hoe ga ik de vleugels in de romp bevestigen. de vleugels moeten aan elkaar met een vleugel verbinder, ook deze mist. (niet zo'n heel erg groot probleem.) aan de voorkant valt de vleugel met twee nippels in de romp, maar aan de achterkant van de romp zitten twee schroefgaten die bedoelt zijn voor nylon schroeven ook hier mee moet de vleugel bevestigd worden, mijn vraag was of ik met beleid een gat in beide vleugel helften kan boren (goede plek, maat enz.) zodat ze bevestigd kunnen worden. heb ik gelijk ?
extra3.jpg


- - - - - en nog het overige wat er bij zat : - - - - -
extra_17.jpg

brandstofslangetje zal ik niet gaan gebruiken.

het landingsgestel, hier missen orgineel de kapjes van maar is niet echt een '' need '' in mijn ogen
extra14.jpg


extra_11.jpg

ook niet nodig waarschijnlijk xd

waar ik wel van stond te kijken, wat er bij zat is dit :
extra13.jpg


bijbehorend :

extra_12NzTLr.jpg


moet worden bevestigd aan de achterkant van de romp ter ondersteuning van het horizontaal staartvlak, in mijn ogen. ik zal verder / gaande het project welk gaan begrijpen hoe het precies bevestigd moet worden.

wat ik hier heb gevonden : http://www.gregcovey.com/extra_300s_conversion.htm
gebruikt de gene die de extra bouwt gebruik van 2 servo's voor de elevator, hij verteld dat dat volgens het oude ontwerp van graupner is, de nieuwe is gewoon 1-stangig maar is het dan toch verstandig om het met 2 servo's te doen zo ja waarom zo niet waarom niet ?.

en nu............ een standaard vraag :

o_Owelke setupo_O

motor......
esc....... ----> 80 - 100 amp
accu........ ------> 5s ?
servo's....... ----> ik heb nog 4 tower pro sg-5010 servo''s liggen, in mijn oog opzichten zouden die toepasselijk zijn.
prop.......

misschien dat iemand mij hiermee kan helpen, eventueel uitgebreid uitlegt hoe je nou zo'n setup samen stelt.
ik heb al zitten zoeken, maar heeft me niks opgeleverd.
 
Laatst bewerkt:
Als je plaats hebt om 2 identieke servo's te plaatsen op hoogte, zou ik dit aanbevelen, is beter dan verbinden met een tot U geplooid staafje om beide roeren te verbinden.( mijn mening)
Als de stuurstangen kort genoeg bij elkaar liggen kan je ze ook koppelen en op 1 servo werken, neem dan een iets sterkere.

bf1090031gc85.jpg


Johan.
 
@Johaver bedankt voor je reactie ik ga het is even rustig op m'n gemakje bekijken hoe of wat.

@raymon ik heb de gaten gevonden, bedankt
schroeven.jpg


inmiddels heb ik het landingsgestel er onder gezet, dan staat de romp wat makkelijker :

landing2.jpg


landing1.jpg


ook moeten de vleugels nog worden verbonden met elkaar neem ik aan ? :

vleugelverbinder.jpg


mijn vraag was of de vleugel dan één geheel moet worden of kan het ook gewoon 2 delen blijven ?
ik heb liever 2 delen namelijk (vervoert wat makkelijker) maar als het niet anders kan....
ook heb ik al een stevig latje gevonden die precies qua lengte en breedte pas !

alvast bedankt !
 
hallo,

oke, dan wordt de vleugel één geheel.
ik heb nog wel van dat doek / mat liggen alleen geen epoxy meer, dus epoxy gaat op de bestellijst.
de vleugel - verbinder is inmiddels klaar, stevig latje en niet al te zwaar en past precies !

@Johaver ik denk dat ik uiteraard 2 servo's ga plaatsen op het hoogteroer, hiervoor is enkel nog één servo nodig dus die gaat ook op de bestellijst. mijn vraag was nog wel of ik de twee servo's op een Y kabel moet aan sluiten, ik neem aan van wel... ?
het hoogteroer is verdeeld in twee stukken om zo maar te zeggen ( Links / Rechts ) die verbonden met elkaar zitten door middel van een stukje ijzer, moet ik het stukje ijzer er van tussen uit halen als ik twee servo's ga gebruiken ? of moet ik het stukje ijzer er op laten zitten en de servo's zodanig afstellen dat ze gelijk up en down gaan ?

ik zou ook nog graag een uitstekende setup willen opstellen (elektro), kan iemand mij hierbij helpen. ik heb vele bouwverslagen door gelezen. maar ik kom tot geen standpunt.

ook zoek ik nog het kapje wat onder de vleugels / onder de romp moet worden bevestigd, ik kan het echt nergens vinden.
 
misschien overbodig, maar haal wel de bespanning weg onder de glasmat ;-)
die verbinding is vrij cruciaal voor het heel blijven van het toestel...

en eerst even de draden doorvoeren, nu kun je er nog iets makkelijker bij.

dat kapje, ik denk dat je daar even van balsa een nieuwe voor moet maken.
voor en achterkant, misschien 1 tussenrib, plaatje balsa van 1 mm dik, en je bent al een aardig eind.
alleen verzinnen hoe dat vast moet komen straks.


Dat stukje ijzer tussen de twee elevator helften is de joiner.
die moet er inderdaad tussenuit. heb je de 2 servo's 100% goed staan, zou het kunnen blijven zitten...
alleen moet je hem eerst zo ver krijgen, en trek je met de twee servo's de joiner uit het hout.
zonde, dus liefst vooraf verwijderen.
 
Gewoon de twee servo's met een Y kabeltje aansluiten, heb het ook zo op mijn K-8 en Blanik.
En zoals Student weergeeft, de joiner er af halen, is niet nodig bij afzonderlijk aansturen.

Johan.
 
@Student als ik de glasmat ga leggen, dan zal ik uiteraard wat folie verwijderen.
het kapje komt wel, ik ga het eerst even op papier uitwerken voordat ik het kapje maak.

de joiner is er ook keurig van tussen uit gekomen
de Y kabels gaan op de bestellijst.

nu moet er nog een setup in komen, ik heb een aantal setups gevonden en met elkaar vergeleken ik denk dat deze de beste is :

motor : 42 - 48 650kv / 1295W

esc : 80 A

accu : 5s 5000Mah 20c

prop : 13 x 8

misschien dat de setup wat over powered is ?? of niet ? wie kan me helpen ?
 
wat voor zender en ontvanger heb je?
y kabels heb je alleen nodig als het moet. mooiste is beide in een apart kanaal , en mixen.
kun je beide 100% gelijk afstellen
 
ik zal de setup morgen even na gaan, kleine aanpassing naar mijn mening....................
je elevator kun je mixen, dus wat @Student al zij.
 
Laatst bewerkt:
ik heb de ecalc er even op gezet :

ecalc1.png


ecalc2.png


motor : turnigy g60 brushless outrunner 500kv ( 60 glow)
accu : 5000mah 3s 20c
esc : 60A
prop : 13 x 6.5 APC E

ik had eerst een 80A esc in gedachte, wat ook kan maar 60A kan ook.
wat is verstandiger ?

kan iemand de gehele setup nalopen om te kijken of ik geen foutje heb gemaakt, en of de setup klopt ?
 
Hey Nander,
de setup wil ik wel even voor je nakijken. Ik weet wel dat die G reeks van HK behoorlijk veel gewicht hebben en de SK3 reeks gewoon "beter" zijn.
Heb je een idee van het totaal gewicht van het toestel. Wat wil je ermee kunnen. Avontuurlijk rondvliegen neem ik aan. Als je een Calmato kunt vliegen gaat dit wel lukken als je rustig begint.
 
@dries_neyrinck he goed om weer van je te horen, als het vliegtuig maar een paar loopings kan en rollen om zo maar te zeggen :) :p het opstijgen en landen lukt wel. maar eerst rustig een paar rondjes vliegen.

het totaal gewicht zonder batterij zal rond de 2700 - 2800 gram liggen
 
Laatst bewerkt:
ik heb nog eens zitten zoeken en kwam op deze setups :

NTM prop drive series 42 58 500kv - 1300 watt
60 A esc
5000mah 5s 20c
12 x 8 prop

en een setup met de sk3 motor series :

motor : http://www.hobbyking.com/hobbyking/...SK3_5045_500kv_Brushless_Outrunner_Motor.html
esc : http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__36685__Turnigy_AE_80A_Brushless_ESC_EU_warehouse_.html
accu : http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Flightmax_5000mAh_5S1P_20C_EU_Warehouse_.html
prop : 12 x7

werk beide maar wat is de best ?
aanpassingen zijn welkom,

groetjes
 
Laatst bewerkt:
precies wat dries_neyrinck zegt gebruik de SK3 series, zijn gewoon beter.
wel even een kleine aanpassing, je kan de SK3 4250 500kv motor gebruiken. Dit kun je gerust met een 60A regelaar doen (80 A is onnodig ) accu en propmaat is prima, vliegtijd zal tussen de 10 á 15 minuten liggen.
 
Bijna niets. Behalve dat de ene in voorraad is en de andere niet?

De 42 is iets lichter en heeft een tikje minder vermogen
De 50 is al een grote motor.

Op welke cellen wil je vliegen?
 
Back
Top