Al niet meer aan de orde... want het juiste 'glasweefsel' is inmiddels besteld... en aangeleverd.
'Glasmat' zoals in de bouwmarkt is niet geschikt voor verwerking met epoxy. Heeft te maken met de verlijming van de glasvezels. Deze lijm lost op in polyester/styreen, maar niet in de epoxy. Epoxy bevat geen solvents die de lijm oplossen. Gevolg een veel brozere samenhang, geen optimale sterkte.
Mooie ontwikkelingen en opvolging na de Calmato Nander
Prop? 13 x 8 moet goed kunnen. Ik denk dat je in werkelijke Kv's lager uitkomt dan eCalc voorspeld.
Laatst weer een aantal motoren op de testbank gehad en gemeten op diverse propellers.
De ene is de andere motor niet. eCalc iets te positief. Statisch gemeten. Tijdens het vliegen zakt je stroom.
Het kapje in de buik gaat vast een lastige worden. Zoals je al las, zal het sneller zijn deze zelf te maken.
Maar vast ook niet moeilijk. Op te trekken uit balsa stukken of gewoon uit roofmate of piepschuim in model schuren. Afwerken met een dun laagje glas, mooi vlak schuren, spuiten of in de folie op een niet te hoge temp. Of afplakken met Oracal auto-zelf klevende beletteringsfolie. Vinyl. Oracal heeft vrijwel dezelfde kleurstellingen erbij als Oracover. Komt van dezelfde fabrikant. met een restje van een reclame-beletteringsbedrijf ben je al klaar. Ze hebben altijd bakken met restmateriaal.
Let op... bij je maiden... zorg voor kleine uitslagen en voor voldoende expo. Zorg anders dat Dries bij je in de buurt is
Heb verder het gevoel dat de clips voor hoogte erg ver op de uiteinden van de servoarmen steken. De hoogte-hoorntje op hoogte halverwege staan.
Dit geeft enorme uitslagen die voor een eerste vlucht bloed link kunnen uitpakken. Als je dat via de zender zou weg trimmen, dat kan eenvoudig met een computerzender, gebruik je eigenlijk een groot deel van de uitslag van de servo niet. Die zit te sturen oven een klein gebied van de range. Eigenlijk is dat is niet zo nauwkeurig.
Door bij de servo de hevels dichter bij de spindel-as te zetten, de stangen bij de ruderhoorntjes wat verder naar buiten, moet de servo een grotere slag maken, maar zal ook het stuurgedrag minder nerveus worden, en stuurt nauwkeuriger. Is de servo overigens op ook op z'n sterkst. (hefboomwerking). Het geeft ook nog eens minder slijtage aan je gears op een specifieke stand van de tandwielen. Soms kan je niet anders. En later, als je gewend bent, kan je alle stuurorganen in de 'achteruit' zetten.. om achteruit loopings te draaien en andere extreme capriolen uit te halen.
Gr Bas