Graupner extra 300s

@blaauwen ik ben zeer tevreden over de SG5010 servo's van towerPro, als ze stuk gaan moet het wel door iets zijn geweest..... overbelasting ?? of iets dergelijks.
in ieder geval komt deze setup er in :

motor : SK3 turnigy areodrive 5045 500 kv
ESC : turnigy 60A
prop : 13x8
accu : 5000 mah 5s 20c

@dries_neyrinck de spinner zo dicht mogelijk naar de kap gaat lukken, ik wilde inderdaad locktit (lockbond ) gebruiken op de moeren vast te draaien maar nylock moeren zijn ook handig, de prop balanceer ik zeer zeker maar over de spinner ? hoe doe je dat als ik vragen mag ? omdat @Ernst Grundmann het er ook over had.

@H.B.Busking bedankt voor de opmerking ! ik vroeg me af hoe je het motorshot van hout / triplex dan bevestigd aan de romp, want op de site '' http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=364 '' hebben ze het over een aluminium motor mount.

tot verdere vorderingen !!!!

p.s. het probeersel met de glasmat op een stukje hout is goed gelukt, dus heb de laag op de vleugel geplakt.
en is zeer zeker geslaagd, ik zal vanmiddag of vanavond is een foto posten :)

Hallo Nander, dat is een triviaal klusje :) Wordt koud aan de firewal gelijmd met epoxy. Dan leg je verstek gezaagd, rondom, hardhouten schuine latten langs de lijm-las... of balsa, ook weer verlijmd met epoxy... dan heb je het motortje behoorlijk in het gareel...

ai14721550-125-thumb-90box2.jpg

Grasduin hier maar eens tussen de Google plaatjes voor inspiratie... en kan je zo je eigen fix & draai er aan geven.

https://www.google.nl/search?q=brus...ChMIy-3Hy-f9xgIVZHDbCh3u9wON&biw=1081&bih=675

https://www.google.nl/search?q=brushless+ply+motor+mount+firewall&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAgQ_AUoAmoVChMI0fXIv-j9xgIVcAfbCh3-GQKM&biw=1081&bih=675#imgrc=kCsXDVLF-3EvkM:

Met je motortje op 5S gaat het straks lekker waaien. Behoorlijk!

GrBas

Laatst bewerkt:
Ik heb het anders gedaan bij mijn Dalotel want daar zit de motor in de box en niet erop. Op de firewall heb ik op de juiste plaats hardhouten latjes gelijmd met epoxy ( en wat fijne schroefjes tot in de firewall) zodat het boxje net over die latjes schuift. Dan de box met fijne langere schroefjes vastgevezen op die latjes na eerst voorgeboord te hebben. Zit zo vast als een huis en op die manier kan ik nog de motor bereiken zonder te slopen. De juiste instelhoeken van de motor zijn verwerkt op het voorste plaatje van de box.

Zie mijn attachement
ik ben zeer tevreden over de SG5010 servo's van towerPro, als ze stuk gaan moet het wel door iets zijn geweest..... overbelasting ?? of iets dergelijks.
in ieder geval komt deze setup er in :

Beste Nander ik was er ook gewoon heel blij mee met SG5010 servo's. Tot dit jaar. De servo in mijn Fourstar was nooit overbelast geweest, de anderen ook niet. Altijd 4,8 volt pakketjes gebruikt dus dat is het ook niet. Verder heb ik ook ontdekt dat de ene 5010 de andere niet is. Maak je hem open dan zie je verschillende motortjes/printjes. Had het bij die ene servo gebleven dan had ik eroverheen gestapt met het motto 'het kan gebeuren'. Ik heb voor mijn Acro Wott onderwijl ook een mooie betaalbare setup gevonden bij Staufenbiel, iets meer KV zou goed moeten uitpakken.

Bijlagen

Hmmm.... ik heb een 650 kv motortje... en die vindt 5S met 13 x 8 al lang niet lekker meer... gaat ie flink stroom trekken. Ik trok toen daarmee 39 ampere op 4S 4000 TGY nano-nano celletjes. Heb het idee dat hij met de 500 kv op 5S redelijk snor zit? In eCalc is nog wel weer een ander sjor-propje te bekokstoven.. meer amperes... maar de vliegtijd wordt natuurlijk dan weer korter... en der regelaar krijgt het wat drukker...

bas,

bedankt voor de info, ik ga het is op de ´´ tekentafel ´´ leggen.
ik heb liever zo´n ´´ verstelbare ´´ motor mount omdat ik nog niet weet hoe ver de motor naar voor of naar achter moet. maar een ´´ uitdaging ´´ ;P ga ik wel aan, ik ga proberen een houten mount in elkaar te zetten.

nog even over de setup die ik gekozen heb, wordt de motor overbelast als hij te veel ampere trekt ?
hij verbruikt meer stroom of veel stroom, en wordt wat aan de warme kant in mijn ogen......of denk ik nu verkeerd ? :)

Dries,
kun je mij wat meer vertellen over de instelhoek van de motor ?
ik weet nog wel van de colibri (mijn eerste model), dat de motor '' iets onder moest duiken '' dat heb ik toen opgelost door middel van ringetjes ( boven aan twee zijden een ringetje extra dan van onder.)

@blaauwen, ik heb ook gehad dat de servo's van towerPro erg verschillend waren, niet alleen van case, van het motorje binnen in maar ook het geluid. toch functioneren ze precies hetzelfde.

het zijn niet de beste servo's om o maar te zeggen, maar niet dat ik er niet tevreden mee ben.
ander alternatief zijn hitec servo's, ben ik ook positief over.

welke servo's ga je trouwens gebruiken in het vliegtuig ? :)

hier de update met een foto van de glasmat :

glasmat2.jpg

glasmat.jpg

Laatst bewerkt:
Hmmm.... ik heb een 650 kv motortje... en die vindt 5S met 13 x 8 al lang niet lekker meer... gaat ie flink stroom trekken.

Is inderdaad wel waar maar we spreken hier over een 600 kv motor en niet 650 kv. Ga je naar 13x9 prop op deze motor dan geeft eCalc aan dat het teveel van het goede is. Gemiddeld zul je 10 minuten vliegtijd hebben met de in de PDF genoemde setup. Ga je terug naar een 13x6 dan zit je qua belasting gewoon veel beter. Volgens de manual van de motor mag je zelfs op 5s naar een 14x8. Maar die 13x8 op mijn Acro Wott is een beetje een referentie, daar ik hem met brandstof ook gebruikte op diezelfde Acro Wot met een Saito 70. En qua toerental op ongeveer hetzelfde uitkomt.

@blaauwen, ik heb ook gehad dat de servo's van towerPro erg verschillend waren, niet alleen van case, van het motorje binnen in maar ook het geluid. toch functioneren ze precies hetzelfde.

Het laatste over die servo's. Je moet natuurlijk ook geluk hebben, de kortsluiting die ik had was steeds in het motortje waren steeds de modellen waarvan het ovale motortje op het printje gesoldeerd was. Maar ik heb ook jaren gevlogen zonder enig probleem. De servo's die ik nu ga gebruiken zijn, Hitec 311 en de Dymond 4001 (het huismerk van Staufenbiel). Wat ik merk aan deze servo's is dat ze minder geluid maken en ook niet brommen. En ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Succes met deze mooie kist mvrgrt, Aad

Nander... Je vraag over domping en side thrust is al beantwoord. Het zit in het motorschot. Daar zitten als het goed is de hoeken al in... of wel... alles staat keurig haaks

Heb ik net als Dries, de motor ook liever binnen de box of type steun zoals Raymon heeft gelinkt, omdat de grootste krachten dan gunstiger op demotor-as komen te staan, het lager, en niet op de draaiende bel van de motor.
Bij een ongemoedelijke geplaveide-neus-kleun-over blijft bijkans je motor heel.

Met de prop op de bel, kan je bijkans ook de collector met wikkelingen krom miepen... Zo sterk is dat goedje niet.

Kijk, dit was een Hype-fabrieks-af-nieuw-in-doos aangeleverde maandagmorgen-kleun-motor... Het effect is hetzelfde...eigenlijk... gewoon krom. Heb hem in de draaibank met wat domme kracht weer gericht. 650 kv torretje. 39A, 4S, 4000mA, 13 x 8 APC-E prop... gemeten tijdens vlucht.

DSC_1054-LR.jpg

Nog even over je epoxy-matjes... meestal wordt daar wel een wat steviger 120 grams of meerlaags 60 grams weefsel voor genomen. 5 tot 7 cm overlapping aan iedere zijde, soms iets meer. Dan wordt het een koker om de vleugel. Geeft het stekte. Je bent dus erg voorzichtige geweest.
Heeft de vleugel een aluminium of carbon buisverbinder... dan is die epoxylaag eigenlijk overbodig... maar het kan geen kwaad.

Zo kén ie weer :) Voor wat het waard is!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
heeeui !!

na een tijdje off-topic, maar wel heel wat vluchten er bij ga ik weer verder aan de extra.

ik ben helaas nog niet begonnen aan het motorshot, het waren echt te mooie dagen om te vliegen.
maar ik heb met de draadeinde de motor gesteld zodat er nauwelijks ruimte tussen de spinner en de kap zit, misschien 1 mm en een ietsie pietsie beetje. ik heb dit gedaan om te kijken hoelang het motorshot moet worden, ik kwam uit op 5.9 centimeter, ik vroeg me af als ik het motorshotje ga maken of ik ook holtes er in moest maken, ik zie dat namelijk bij sommige wel en bij sommige niet.

ik heb eerst een smalle strook glasmat op de vleugel aangebracht, nu zit er een wat bredere op, ik had het er met een clublid over, die vertelde me dat je beter eerst een smal strookje plakken en daarna een wat breder strookje.
het zo zorgen dat het in elkaar hecht en zodanig stevigheid geeft. ook eerder in dit verslag werd dit aangeraden volgens mij, vandaar dat ik het zo heb gedaan.
zo ziet het er nu dus uit :

glasmatttt.jpg

- - - - -als vleugel verbinder heb ik een hard houte lat / '' latje '' - - - - -

ik vroeg mij zelf nog af, omdat ik nog een 13 x 8 prop wil bestellen wat het verschil is tussen deze twee props :

enkel GP :
http://www.rcheliparts.nl/nl/proppe...-gp-propeller-sport--271308-686661130050.html

EP en GP :
https://www.toprc.nl/apc-sport-propeller-13x8.html

alvast heel erg bedankt voor alle hulp !!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, wat Dries schrijft... 'zuivere' e-prop nemen. APC is perfect. Je kan ook nog bij HobbyIn bestellen. Heb je een propruimer? Die heb je vast nodig.
Gaat dat een beetje mis... dan zitten er centreer ringetjes bij..pfoehhh... komt het alsnog zuiver genoeg op de as te zitten. Maar.... een Great Planes propruimer is toch wel verrekte handig voor het zuiver opboren. :D

En ja, meerlaags glas is prima. Meestal wordt een brede strook aangebracht, als een manchet, omdat dat als een sterke koker om de vleugel komt te zitten... en dat geeft de sterkte... ook zonder ligger.
Maar....verwacht er niet er een kasteeldeur mee in te kunnen rammen.
Ik zag de vleugel van mijn Big Stik exact breken op die naad, inclusief een triplex ligger.
Toen deze standje heipaal de grond in miepte na breuk van mijn zenderantenne. (te veel volk op vliegersplatform...). Ik zag het als vertraagd voor mijn ogen gebeuren.
En ik had het nog zo sterk geëpoxeerd... meerlaags. Iets moet meegeven. In de lucht hield het prima. TNO-test geslaagd.
De romp was nog 100%... en een vleugelhelft was ook nog fit, de andere helft stond prachtig "cursief"... Ooit weer een revisie van de onderdelen. Heb al weer het een en ander bijeen gesprokkeld voor een nieuwe Stik.

_DSC3424-Bew-LR.jpg

Plaatje uit zowat 2007. Het rode centrale stuk was de overlapping van epoxy-glasweefsel. Om dat netjes af te dekken heb Oracal autobeletteringsfolie genomen. Een vilyl-folie, zelfklevend. Het plakt als een gek, brandstofbestendig. Oracover hecht daar prima aan, alleen moet je dat niet te heet hechten. Dan verbrand de vinyl. Kleuren zijn gelijk. De Oracal zet zich ook mooi over het glasweefsel.

Vergeet de gaatjes bij de servokabels niet op te schonen. Anders schavielen de draadjes door. Dat glas is vlijmscherp!

Gister idd prima vliegavondje... tot het te donker werd! Hele week even van nemen.

Laatst bewerkt:
heui !!

motorshot is in aanbouw !
hier alvast wat foto's, het ziet er nog een beetje ''crack '' uit maar er moeten nog holtes in en het moet nog worden afgewerkt.

N2.jpg

N3.jpg

N1.jpg

N.jpg

K zou het met bruislijm in elkaar lijmen aangezien er wel een kier tussen zit hier en daar.
Aan de binnenkant een 3hoekslatje
Eventueel de verbindingen borgen met sateprikkers en bruislijm

Ik volg Raymon.
Mijn boxje van de Dalotel was niet beter gezaagd dan dit en gelijmd met houtlijm. Bruislijm zal ook prima werken. En idd zeker driehoekslatjes op alle binnenhoeken. Dit versterkt enorm.
Er hangt 1 pk aan te trekken aan die box en dat verroert geen vin.
Wel zie ik dat je de motorsteun centraal geplaatst hebt. Als je de motor met domp en zijwaartstelling gaat monteren EN je gaat de motorbox centraal monteren op het motorschot gaat de motoras NIET centraal uitkomen. Zie je het voor je?
Hopelijk heb je nog niet gelijmd...

ah bruislijm, dat heb ik nog wel liggen.
maar zet dat niet ongelofelijk veel uit ??

@dries_neyrinck

''Als je de motor met domp en zijwaartstelling gaat monteren EN je gaat de motorbox centraal monteren op het motorschot gaat de motoras NIET centraal uitkomen. Zie je het voor je?
Hopelijk heb je nog niet gelijmd...'''

ik zie het me niet voor me :( , althans begrijp ik het niet.
er is gelukkig nog niet gelijmd !

heeeuij,

na een tijd wil ik weer even de draad op pakken om het toestel af te maken......
het gene wat nog gedaan moet worden is het plaatsen van de motor en het bepalen
van het zwaartepunt (cg) en dus ook de ligging van de accu.

de vraag een paar maanden geleden was, hoe of wat met :

''Als je de motor met domp en zijwaartstelling gaat monteren EN je gaat de motorbox centraal monteren op het motorschot gaat de motoras NIET centraal uitkomen. Zie je het voor je?
Hopelijk heb je nog niet gelijmd...'''

ook de vraag hoe de accu geplaatst moet worden, het lijk mij ergens 1/3 van voor in het toestel.

tot de volgende keer !! :)

Nander! Lang geleden, het wordt weer schoolvakantie en je gaat weer bouwen. Mooi hoor :)

Dat ivm het motorschotje, hieronder een thematische schets. De motor is hier op een schotje gemonteerd (schot achter de motor).
Het schot is ingelijmd in de neus onder een hoek.
Vooraan aan de neus komt de as van de motor perfect in het midden uit maar je zult vast merken dat de theoretische centeras van de motor NIET door het midden van het schotje loopt.

Je kunt dit uitrekenen met eenvoudige goniometrie. Hint : "Inv Tan"

Zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/threads/motor-plaatsen-tips-en-triks.212594/#post-3355953

Ligging accu: maak een lichte accu slede zoals in je calmato en dan kun je beginnen schuiven he.

Bijlagen

• motorschot.jpg
    motorschot.jpg
    41,5 KB · Weergaven: 143
Back