Hoe ik het zie; je punten scoor je met vliegen, dus dat moet je bij voorkeur 10 minuten doen. Dat zijn 600 punten.Vijftig of zelfs honderd meter hoger starten kost veel minder punten (25, of 50) dan 3 minuten korter vliegen (180 punten!). Het gaat er immers niet alleen om een 1000-er te scoren, je moet ook de schade weten te beperken als je niet wint.
Op Nederlandse wedstrijden is de thermiek meestal zeer verspreid en moeilijk te vinden. Meer starthoogte geeft meer zoektijd. Te laag starten geeft veel risico op missen van de aansluiting. In Toldijk zag je ook in de fly-off starthoogtes die veel hoger lagen dan in Centraal- en Oosteuropa.
Als je wilt oefenen op lage starthoogtes ontkom je er denk ik niet aan naar locaties te gaan waar die lage, betrouwbare thermiek ook daadwerkelijk voorhanden is. En dat zijn wedstrijden in Centraal- of Oosteuropa. In Nederland kun je dat wel oefenen maar alleen op geschikte dagen, en dat zijn de wedstrijden vaak niet.
Bij de wedstrijden zoekt een ieder, afhankelijk van zijn kwaliteiten, de starthoogte die de meeste kans op vol vliegen geeft. En dat is dus meestal rond de 150 meter en zie je dat de toppers daarmee veel regelmatiger de 10 minuten halen dan de mindere goden. Lagere starthoogtes leiden héél vaak tot voortijdige landingen.
Het aanpassen van de reglementen gaat daar denk ik niks aan veranderen. Je kunt niet trainen op laag starten als het te hard waait of als er maar zeer beperkte thermiek voorhanden is.
Wat dat betreft zou ALES in Nederland ook niet gek zijn; iedereen dezelfde starthoogte (maar dan liever geen 200m; 120m bijvoorbeeld, of per volgende ronde steeds iets lager - ook gaaf), en degene die met die uitgangshoogte het langst kan vliegen wint.
Ik heb eerder altijd erg mijn neus opgehaald voor ALES maar in dit opzicht heeft het ook wel zijn mooie kanten.
Dus Peter, om laag starten te oefenen zou ik eerder denken aan ALES-oefenwedstrijden.
Ik heb dat ooit eens in een tabel gezet.
Groen: hoe lang moet je minimaal vliegen om je collega die hoger gestart is en de 10 minuten vol vliegt te verslaan.
Horizontaal staat jouw starthoogte, verticaal de starthoogte van je collega.
Dan zie je dat je, als je op 30 meter start, nog steeds 9:05 moet vliegen om je collega die op 150m is gestart te verslaan. En zelfs als die op 230m is gestart en vol vliegt, dat je dan nog steeds 7:05 moet halen vanaf 30 meter.
Rood: hoeveel langer moet je vliegen om je collega die lager is gestart maar niet vol vliegt te verslaan.
Horizontaal jouw starthoogte, verticaal die van je collega.
(je kunt deze ook andersom lezen natuurlijk; verticaal jouw starthoogte, horizontaal die van je collega die niet vol vliegt; dan zie je hoeveel je in vliegtijd maximaal mag laten liggen om toch nog te winnen)