Brandstof met nitro is duur lees ik. Dat hoeft echter niet. Zelf gebruik ik al enige tijd Rapicon brandstof met 20% nitro. Deze brandstof kost € 22,50 per gallon. Een zeer acceptabele prijs en de brandstof is van uitstekende en constante kwaliteit.
Waarom ik Rapicon met 20% nitro gebruik ? Omdat ik ,net als Henk, met een viertakt YS vlieg. Deze motoren moeten 20% nitro hebben anders lopen ze zeer onregelmatig en hebben minder kracht. (En ja, dat staat ook in de beschrijving)
Ik heb het natuurlijk geprobeert met minder nitro en ook andere soorten brandstof en olie. Resultaat : De transitie is zeer onregelmatig en de motor heeft veel minder trekkracht. 20% nitro is echt het minimum voor een goede motorloop en trekkracht van de YS viertakt.
Ik heb de discussie ook gevoerd met Christoph Paysant Leroux (meervoudig wereldkampioen F3A) en ook hij gaf aan dat 20% nitro voor een YS viertakt echt het minimum is. Christoph experienteerd zelf ook met verschillende brandstoffen en nitro percentages.
Ik gebruik het ook in mijn andere viertakt motoren (Saito). Deze Saito's hebben ook meer trekkracht op 20% nitro. Ik heb het zelf gemeten, eerst brandstof met 5% nitro in de Saito. Daarna 20% nitro met dezelfde prop, dus dezelfde load. Resultaat : 600 rpm meer. Dat maakt in de vlucht echt heel veel uit. De kist accelereerd veel sneller en trekt recht omhoog veel meer door.
Vroeger (18 jaar geleden) vloog ik ook met tweetakt motoren en toen was inderdaad 0% - 5% nitro voldoende. Of dit ook geldt voor de huidige generatie tweetakt motoren weet ik niet. Ik heb met deze motoren geen ervaring.
Ik hoop dat de mannen de motorperikelen kunnen oplossen.
Succes en Grt,
Arnoud.
Waarom ik Rapicon met 20% nitro gebruik ? Omdat ik ,net als Henk, met een viertakt YS vlieg. Deze motoren moeten 20% nitro hebben anders lopen ze zeer onregelmatig en hebben minder kracht. (En ja, dat staat ook in de beschrijving)
Ik heb het natuurlijk geprobeert met minder nitro en ook andere soorten brandstof en olie. Resultaat : De transitie is zeer onregelmatig en de motor heeft veel minder trekkracht. 20% nitro is echt het minimum voor een goede motorloop en trekkracht van de YS viertakt.
Ik heb de discussie ook gevoerd met Christoph Paysant Leroux (meervoudig wereldkampioen F3A) en ook hij gaf aan dat 20% nitro voor een YS viertakt echt het minimum is. Christoph experienteerd zelf ook met verschillende brandstoffen en nitro percentages.
Ik gebruik het ook in mijn andere viertakt motoren (Saito). Deze Saito's hebben ook meer trekkracht op 20% nitro. Ik heb het zelf gemeten, eerst brandstof met 5% nitro in de Saito. Daarna 20% nitro met dezelfde prop, dus dezelfde load. Resultaat : 600 rpm meer. Dat maakt in de vlucht echt heel veel uit. De kist accelereerd veel sneller en trekt recht omhoog veel meer door.
Vroeger (18 jaar geleden) vloog ik ook met tweetakt motoren en toen was inderdaad 0% - 5% nitro voldoende. Of dit ook geldt voor de huidige generatie tweetakt motoren weet ik niet. Ik heb met deze motoren geen ervaring.
Ik hoop dat de mannen de motorperikelen kunnen oplossen.
Succes en Grt,
Arnoud.