Haperende OS46 AX II

  • Topicstarter Topicstarter alb1946
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Brandstof met nitro is duur lees ik. Dat hoeft echter niet. Zelf gebruik ik al enige tijd Rapicon brandstof met 20% nitro. Deze brandstof kost € 22,50 per gallon. Een zeer acceptabele prijs en de brandstof is van uitstekende en constante kwaliteit.

Waarom ik Rapicon met 20% nitro gebruik ? Omdat ik ,net als Henk, met een viertakt YS vlieg. Deze motoren moeten 20% nitro hebben anders lopen ze zeer onregelmatig en hebben minder kracht. (En ja, dat staat ook in de beschrijving)
Ik heb het natuurlijk geprobeert met minder nitro en ook andere soorten brandstof en olie. Resultaat : De transitie is zeer onregelmatig en de motor heeft veel minder trekkracht. 20% nitro is echt het minimum voor een goede motorloop en trekkracht van de YS viertakt.
Ik heb de discussie ook gevoerd met Christoph Paysant Leroux (meervoudig wereldkampioen F3A) en ook hij gaf aan dat 20% nitro voor een YS viertakt echt het minimum is. Christoph experienteerd zelf ook met verschillende brandstoffen en nitro percentages.

Ik gebruik het ook in mijn andere viertakt motoren (Saito). Deze Saito's hebben ook meer trekkracht op 20% nitro. Ik heb het zelf gemeten, eerst brandstof met 5% nitro in de Saito. Daarna 20% nitro met dezelfde prop, dus dezelfde load. Resultaat : 600 rpm meer. Dat maakt in de vlucht echt heel veel uit. De kist accelereerd veel sneller en trekt recht omhoog veel meer door.

Vroeger (18 jaar geleden) vloog ik ook met tweetakt motoren en toen was inderdaad 0% - 5% nitro voldoende. Of dit ook geldt voor de huidige generatie tweetakt motoren weet ik niet. Ik heb met deze motoren geen ervaring.

Ik hoop dat de mannen de motorperikelen kunnen oplossen.

Succes en Grt,

Arnoud.
 
Beste Bert,

Je kunt er weer van alles bij halen en veronderstellen wat je wilt.

Ik deel jouw mening nu eenmaal niet en daar blijft het bij.

Maar wat jij eens moet leren dat andere mensen een andere mening kunnen hebben als jij.
Ik heb al vaak geschreven dat ik jouw mening respecteer ook al ben ik het er niet mee eens.

Dus aan jou de taak om ook mijn mening te respecteren zoals ik dat bij jou doe ook al ben je het er niet mee eens.

Maar het irriteert jou dat ik jouw mening niet deel.
Daar krijg ook die rare uitspraken als GALLIG en ik ben blij dat ik niet bij jouw gekocht heb omdat ik de zaak misleid.
Gelukkig bepaal je zelf waar je iets koopt.
En ik aan wie ik verkoop.

Dus ik zou zeggen respecteer ook een ander zijn menig.

Het enige wat ik geprobeerd heb is jullie te helpen met de haperende os motor.
Door de beschrijving erbij te halen meer niet.
Het is alleen niet gelukt en dat is jammer.

Maar ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier,en dat is maar goed ook.

Henk.
 
Beste Allen die dit topic volgen.

Ik zal uitleggen hoe ik tot de gebruikers handleiding conclusie bent gekomen.
Misschien begrijpen we elkaar dan beter.

Ik zie mij zelf als een consument (gebruiker) van producten.
Daar hoort ook een modelmotor bij.
Dus wat doe ik, ik koop een modelmotor lees de instructie en ga er mee aan de slag.
Door de handleiding te volgen kom ik altijd tot een goed resultaat.
De motor werkt naar behoren makkelijk starten goed afstelbaar enz dus probleemloos.

Hoe een motor werkelijk werkt staat bij mij op de tweede plaats is voor mij eigenlijk ook niet belangrijk.

Ik zal een voorbeeld geven.

Ik zit nu achter mijn laptop en schrijf dit verhaal,hoe mijn laptop dit doet en hoe hij het bericht straks verstuurd vind ik niet belangrijk.
Ik druk op toetsen en het werkt,maar hoe het werkt vind ik totaal onbelangrijk.

Voorbeeld twee.

Mijn schoonzus heeft een rijbewijs gehaald volgens een opleiding.
In haar auto zit een handleiding en volgens de handleiding weet ze hoe de auto werkt.
Ruitenwissers,licht,claxon,tanken onderhoud enz.
Maar zij heeft geen idee hoe de motor werkt,is ook niet van belang zo lang ze maar op tijd tankt en de onderhoudsbeurten doet .
Komt zij probleemloos van A naar B.

Dat ik inmiddels weet hoe een modelmotor werkt hoort nu eenmaal bij deze hobby.
Maar ik ga nooit voorbij aan de handleiding.
Want een fabrikant heeft de motor ontwikkeld ,geproduceerd ,en op de markt gebracht.
En natuurlijk een handleiding gemaakt heeft voor consumenten (gebruikers)

Dus ik ga er van uit dat de fabrikant het beste op de hoogte is van deze motor.

Nou ik hoop dat jullie nu begrijpen hoe ik tot de handleiding conclusie bent gekomen.

Henk.
 
Henk..

Ga de uitdaging aan. Zet als winkelier een OS 46 AX II in bedrijf! Knikker zo een ding in een burger-Calmato.
Ga het mee maken hoe duurzaam jou sky-high, alom geprezen 46 AX II volgens de manual is is. Zet hem op recept met nitro tussen 5% en 20%, nou vooruit... 'een feestje'... 20% nitro! (vergeet de juiste plug niet, dat zal een stukken koelere moeten wezen) en prik dat ding de meest gewenste lekkerbekprop die je maar nat kan dromen. Helemaal VOLGENS HET BOEKJE. Kratje Klotz-Malt-VSOP limited brew, dat je hem niet heel houdt!?

Aan de 'nitro' zal het echt niet liggen.
Ik sluit mij volledig aan bij de ervaringen van Student en Brutus, bepaaldelijk geen knurften/nitwits. Integendeel!!!!
De duurzaamheids beleving is overigens ook niet anders dan hier op onze clubs hier in het noorden. Velen draaien op 0% nitro. Al jaren, enjaren. Niet iedereen heeft een vette geld buidel met poen. Niet anders dan elders in de wereld. Let op. Het is niet persoonlijk, maar bekruipt het gevoel dat je ernstig iets hebt gemist in dit specifieke ervaringkader.
In de DE is het gewoonweg niet anders.

Graag geen vergelijkingen maken met YS. Dat is een totaal andere motor met eigen sores. Die heeft ook zo z'n streken en kuren (gezeik).

Geen vergelijkingen maken met auto's. Een OS is voor Jan-lul ontworpen, en zou 80% fool-proef moeten zijn, als een uitgemolken VW-kever. En die jaagt af en toe gaarne een zuiger uit het carter. Na zoveel jaar weet nog steeds niemand nog waarom dat is.

En ja... alles is te slopen. Maar 80% wordt goed gecoached op de clubs, sloopt dus niet. Bij ons in ieder geval wordt verstandig gecoached.
Is die motor afgeleverd met ontwerpfouten, kan OS gevoegelijk de toko gaan sluiten. Eigenlijk, 'ze kunnen de toko gaan sluiten', ze zijn zeer hard op weg.
En Chinezen? Die lopen zonder scrupules over het eigen volk heen, is onlangs maar weer eens bewezen. Cyanide in het drinkwater, ach het zijn maar kleine dooie visjes. En dat land verkoopt zijn meuk aan ons. Domme Hollander met een dom motortje... nietig probleem. Garantie? Wah is dah...

De slechte loop? Wel heren! De COATING is overleden. Heeft losgelaten. Op 2,5 kan, zeg maar 12,5 liter Aerosave. Wat een kwaliteitsmotor!
Pitting/parelvorming op zuiger en pitting op de kop van de afgestroopte 'metaal slak'. Eerste 5 liter 5% nitro, tweede kan 0%, derde kan op 5% nitro, deze laatste maar 18% smering ipv 20% smering-additief.

KWALITEIT!? My ASS! Mijn OS motor was aangeleverd met een metaalbraam in de spoelpoort. Een stukkie skikkelvormig staal. Het hoefde alleen maar los te breken door trilling en de motor was in het Walhalla geweest. Ik heb dat oplossend met een super-scherpe beitel van m'n draaibank los gesneden. Dat moest wel even secuur gebeuren. Maar goed, ik ben niet bankgvoor een beetje metaalbewerking met belijd. Als je aan stok oude Lancia's sleutelt kom je een hoop tegen.

De motor zal ik naar Japan of USA sturen. Motor in DE gekocht, maar ik verwacht inmiddels net zulke prietpraat bij de insteek die ik bij U tref. Met dat wat hier ten toon gespreidwordt, komt het niet goed over, 'service minded' is ver te zoeken,gen reclame. Ik vrees dat je nu velen dát gevoel hebt meegegeven. Onhandig.
Is mogelijk demoderne de hit-and-run-EU tendens sinds de ambtelijke onbetaalbaarheid van de EU. Maar ik zal het toch nog even navragen, krijg ik keurig service.
Soms moet je een beetje kapsones hebben om niet als stoeptegel te worden behandeld, hé!

Een ding... wil je omzet draaien! The customer is ALWAYS right, een hele wijze NIMA-marketing les. Service gericht!

Ik maak wel een paar fotootjes. Mijn OSje AX v1 heeft meer mee gemaakt dan dit moderne Chinahok.

Ter lering ende vermaak. Ik bestel bij Dennis of JustEngines wel een nieuwe gooi en smijt SC. Wellicht past mijn ouwe trouwe 50SX op wel op het bokkie. Snorren we daarmee 'till the end of days'
±160,- euro NL-winkelwaarde over de balk. Da's mooi! Zal niet vaak meer gebeuren.

Voor wat het waard is! :)

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
he, das bij mij ook gebeurt...
foto's in dat draadje van toen moeten er nog in staan.. had ik volgens mij buiten het forum gezet (dus geen last met de verhuizing)

alleen was ik er iets eerder achter, bij mij was het zuigeroppervlak nog helemaal strak.
alleen de rand niet meer, aangezien de coating niet egaal had losgelaten.

wat ze bij mij hebben aangeboden weet je..
is aan jou of je dat wilt, of dat je er een asp of jen in gooit.
 
Beste Allen.

Ook na dit verhaal gelezen te hebben ,en dezelfde fout geconstateerd te hebben 0% nitro.
Laat ik het voor wat het is.

Veel plezier met jullie hobby.

Henk.
 
Ho ho, Henk... 5% nito, wel goed lezen.
Overigens... niet de uitlaat...maar de inlaat... coating en een diepe groef, stukje gestript bij de poort.
Ja Henk, zo gaat het ook met de garantie, wegewezen!
Onze hobby... jou...
 
Maar wat jij eens moet leren dat andere mensen een andere mening kunnen hebben als jij.
Ik heb al vaak geschreven dat ik jouw mening respecteer ook al ben ik het er niet mee eens.

Waar háál je het vandaan????

Ik heb in dit draadje geen MENING verkondigd, maar droge en harde technische feiten!
Ik ben machinist, en dat is voor techniek, wat een wetenschapper voor natuurkunde/scheikunde/noem-maar-op is....
Een motor blijft niet heel of gaat niet stuk omdat ik, jij, pietje of klaasje een MENING heeft, maar omdat iets wel of niet goed functioneert, wel of niet tegen de heersende belastingen bestand is, of wel of niet goed geconstrueerd/geproduceerd is.

Ik doe in FEITEN, niet in meningen, dus jij HOEFT dus niks te respecteren! Dat vraag ik niet van je, en verwacht ik niet eens van je.
Maar daar staat tegenover, dat ik al helemaal geen "mening" hoef te respecteren die van het vooroordeel "de klant heeft het fout gedaan" uitgaat! Een van de meest waardeloze meningen, helemaal voor een winkelier/verkoper

Op de punten waar ik een mening heb (omdat ik iets niet zeker weet, maar DENK dat het zus of zo zit), vermeld ik dat er keurig bij: "naar mijn mening...." etc etc

Wat YS betreft: die motoren zijn qua compressieverhouding, kleptiming, vorm van de verbrandingskamer etc specifiek ontworpen voor het gebruik van meer Nitro.... Die lopen inderdaad slecht als je ze daar niet genoeg van geeft.

MAAR ZE GAAN NIET KAPOT!!!!!

En dat is het verschil.

OS gebruikt een zeer bedenkelijke productiemethode en materiaal kwaliteit. Maar óók die materiaalkwaliteit MAG niet kapot gaan van "te weinig Nitro", dat is, technisch gezien klinkklare onzin (en dat is een technisch feit, géén mening!). Doet het dat wel, dan is gewoon de productiewijze niet in orde.
Dat hij niet lekker loopt zonder Nitro, allee, daar ga ik niks van zeggen, dat kan heel gerust.
Maar "niet lekker lopen" en "kapot gaan"zijn twee heel verschillende dingen.

Het is pas een gebruikersfout, als OS expliciet vermeld, dat de motoren kapot gaan van nul Nitro.... tot die tijd is dat brandstof advies van OS ook niet meer dan dat: een ADVIES.
Ze vermelden namelijk WEL expliciet van de 18% olie, dat je garantie vervalt, maar NIET dat je motor kapot gaat van nul Nitro.

Over je "handleiding theorie": je zou voor de aardigheid eens een paar jaar in mijn werk mee moeten lopen, dan kom je er achter hoeveel motorfabrikanten nu eigenlijk écht weten over hun producten....
In de 13 jaar dat ik met MAN B&W gevaren heb, hebben ze minstens tegen de honderd addendums bij hun instructieboeken gevoegd, over dingen die achteraf toch niet zo goed bleken te werken, over dingen die achteraf toch niet zo goed heel bleven, of over gebruikersinstructies die achteraf toch niet zo heel erg klopten. En die gasten maken al minstens 50 jaar langer motoren als OS, het gebruik van hun eigen motoren is dusdanig gedocumenteerd dat ze van de volledige onderhoudsgeschiedenis van 90% van hun motoren op de hoogte zijn, etc etc etc, en dan nóg....

Groet, Bert
 
Een SC motor vergelijken met een OS is belachelijk. De SC levert 1.18 Pk, de OS 1.63 Pk. Appels met peren vergelijken, dat is het.

Wat je schrijft over garantie... Je weet nog niet eens of je wel of geen garantie krijgt. Stel de verkoper eerst eens in staat om naar de `fout` te kijken en oordeel daarna.
OS geeft standaard 2 jaar garantie op het produkt. Als het echt een produktiefout is krijg je een nieuwe motor, daar ben ik van overtuigd.
Als je een metaalbraam vind in een nieuwe motor moet je mijnsinziens de motor terugsturen. Niet er zelf aan gaan zitten slijpen.

Ik begrijp heel goed de emotie en teleurstelling, maar op dit moment beweren dat OS een slecht produkt levert is erg voorbarig.

Grt,

Arnoud.
 
Arnoud,

Wat die braam betreft heb je 100% gelijk. Maar dan ben ik ook weer een paar weken verder met heen en weer, altijd een hoop geouwehoer.
Tikken ze hem daar er uit. Dan kan ik dat met beleid beter zelf doen daar ik zeer goed gereedschap aan huis heb, dat zelf vele malen beter kan.
Ik zag die braam zitten, omdat ik een motor eerst check of het wel in orde is. Dan moet ik de beste leverancier aanschrijven dat ik bij openen van het product een verborgen gebrek heb gedetecteerd. Dan is de garantie virtueel al 3x de wereld rond gejast... ofwel... geen garantie!
Niet geslepen, gesneden met een knal harde beitel. Als met een burijn in staal om een drukletter te steken... Geen slijpsel, geen bramen!

Maarja... ik sleutel al vanaf m'n 16e aan auto's... met de manual er bij... hoef ik hier eigenlijk niet van de daken te schreeuwen. Net zo als jullie vast veel meer kunnen als ik besef in welk veld van werk dan ook. Heb ik delicate versnellingsbakken en automotoren volledig onder handen gehad, alles wat er aan zo een klassiek kreng aan gelast en geschroefd zit... en tot nieuw opgebouwd waar dat nodig werd. Het is m'n andere hobby, bovendien kan je er in zitten. Heb helaas maar 1 leven, anders had ik nog wel een stermotor, stoommachine gebouwd.
Je kan niet alles, je hoeft niet alles, en je blijft je hele leven leren, want je weet niet alles.

Het leven in al haar facetten houdt meer in dan een bouwhok. Ik heb altijd veel bewondering voor de snelbouwende multitalenten hier op het mbf. Iets in het leven moet er voor wijken.
Ik houd het daarom overzichtelijk in het formaat. Wil dolgraag een grote P40 van 2,5m vleugelspan vliegen, maar in een garage staat al weer een nieuwe uitdaging op restauratie te wachten. Loopt het uit de hand, of verzand als je niet oppast. Haha.

Met zo een dure feestneus-OS... die hoort het gewoon te doen voor dat geld.
Anders koop ik wel een Hype motor waar spontaan een krukas van breekt. Ik kan die motor wel lijen. Daar niet van. Het staat niet in verhouding tot de prijs van 4 zuigers... of een paar nieuwe nokkenassen voor mijn rode schicht... een complete revisie van een schaarse Italiaanse sportmotor.

Maar voor de hautaine OS insteek, ook bij winkeliers, om zich achter te verschuilen? Behoord dat kreng het gewoon te doen, en wel heel erg goed! En zeker geen aartsluie garantieafhandeling... op basis van de manual de zaak afvinken. Hoor je je als winkelier je nek uit te steken.

Af fabriek gaat zo een motor 10 over de kop in prijs. Ik weet wat het kost om een boek, een atlas of ander drukwerkje te produceren. Kale kosten. Maar zo werkt het nu eenmaal. In China gaat dat voor een scheet en drie knikkers! Hebben we hier in de EU miljoenen werklozen.

Ik heb een kast vol motoren. Nieuw. Verzameling. Zit ook nog een nieuwe AX 46 v1 bij... fonkelnieuw.
Deze v2 motor had ik gekocht om mijn verzamelingetje te bewaren/respecteren. Period!
Eenvoudig voor de leut, ontspannen vliegen zonder gezeur, van een betrouwbaar merk.
Paar uurtjes in een weekend, bij mooi weer.

Wel om minimaal 5 jaar pret mee te hebben... en heel wat brandstof en vliegplezier te hebben gehad.

Ik heb nog een gereviseerde 46 FX (als het stuk gaat, repareer ik het) en nog een prettige 50SX daar kan ik uit kiezen.

Echter, mogelijk ik schroef de AX 46 v2 weer in elkaar na inspectie. Ik zet de AX v1 carb er op ga ik hem helemaal schillen van binnen... dat peeling-feest gaat naar OS met een vriendelijk beleefde service vraag. Dan gaan we kijken hoe dat discreet opgelost gaat worden, hoeveel ik mag gaan bijleggen. Maar een nieuwe v2? Voor een zacht prijsje... voor in de kast. Om dan te kunnen denken... mooi maar waardeloos. Tinnef!

Het prijsverschil geeft niet de power. Wel de grootte van de spoelpoorten. Overigens had ik ergens gelezen... Dat die Magnum 46 motoren een hogere powerafgifte hebben dan de AX.

Ga het hier bij laten. Tot de volgende AX v2 feest-update. Gepeld en wel, in confetti staat!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Wat is er misgegaan?
1 'rommel' van het veld, mee gespoeld via luchtinlaat, vast komen te zitten bij de inlaatspoelpoort, bij de zuigerpen die langs de poort schuift, aangehaakt en gekraakt.
2 cilinder coating wand losgelaten, gestripte coating meegenomen, ter hoogte van de zuigerpen... in de verbrandingskamer nog even een dance-event?

Stukje coating weg geslagen, exact op de snede van het freeswerk, opgerult, klemgezet, meegesleept diepe kras veroorzakend?
In spoelpoort aluminium motor-huis twee minime krasjes. Dus 'iets' hards is even woest tekeer gegaan. (vliegende mier met hunnebed onderdeel)

3 ondanks Aerosave toch iets roest. Na de check op 0% nitro geen roest vernomen. Had ik over geschreven. Kan zo maar zijn dat het binnenste lager, roestig maar niet extreem, het heeft begeven. Een deeltje is losgeraakt... hoppa?
Die roest... de resopijp met veel druk zuur residue de tank in douwt, de brandstof extra verzuurd te tank in stuurt.... dan wordt het Perry-pump tijd.

Na het tanken, bij de start ging het opeens mis, verloor de motor vermogen om niet goed op te toeren, af te slaan bij vol gas. Gloeiplug heeft ook iets vervorming. Kop is geput, zuiger is geput... geen glasblaasjes, zo leek het eerst. In de uitlaat zou dan ergens een schuldig deeltje moeten zitten. Tref je niet zo snel.

Wie zal het zeggen.
Wonderolie stoken (wonderolie heelt alle wonden, auw... 'kusje er op'?)
Lijkt me nog even geen manual-nitro ding Henk!.

Nog iets... bekijk ik m'n oude AX weer eens... heeft deze iets dergelijks, op exact dezelfde locatie.
Ander structuurtje... maar 'peeling'.
Bij de zuigerpen voorste spoelpoort, ofwel direct achter de carburateur, daar waar eigenlijk zeer veel koelwind langs strijkt. Alleen heeft deze motor er 10 jaar intensief over gedaan om zover te komen.. en niet binnen een half jaartje en een slechte zomer...
 
Laatst bewerkt:
Alles nu echt goed onder loep...
Zoek de verschillen! Wat is er nou anders misgegaan in vergelijk met die oude AX.
En zit er gewoon een beetje naar te staren, te porren met een stokertje. Wel verdikkeme! Het veertje van de zuigerpen -een van de- is losgeraakt en verdwenen.
En dat heeft de boel verstiert! Fijne boel is dat. Niet volgens de manual.

Van de week mailen met de winkel in Duitsland. Kijken hoever we komen.
Groet Bas
 
Het veertje van de zuigerpen -een van de- is losgeraakt en verdwenen.
Duidelijk gevalletje van te weinig nitro, motor te heet en dan gebeurt zoiets. Nieuwe kopen? kopje koffie?:rolleyes:
Terug naar de verkoper en niemand anders. Redelijke termijn stellen voor reparatie/vervanging en anders geld terug. Fabrieksgarantie? Leuk maar doet niet ter zake, jij hebt een overeenkomst met de verkoper niet met de fabriek. Als verkoper verwijzen naar de handleiding? Prima maar als die handleiding niet in de Nederlandse taal is een zinloze verwijzing. Koop in Nederland een Saito en jawel, keurig een Nederlandse gebruiksaanwijzing. Hulde aan die importeur (maar dat wisten we al). Kortom, gewoon terug en vragen om wat je beloofd is: een goed werkend motortje.
Groet,
Sam
 
Bas,

Je hebt zeer grondig onderzocht wat er gebeurd is. Als ik het zo lees moet dat toch opgelost worden door OS. Ik ben benieuwd wat OS antwoord op jouw bevindingen. OS kan jouw onderzoek gebruiken ter verbetering van hun produkt.
Je bent nooit alleen met dit soort problemen, is mijn ervaring.
Een veertje dat loslaat heeft volgens mij inderdaad niets te maken met nitro. De veer moet simpelweg altijd op zijn plaats blijven zitten.

De discussie over de nitro heeft mij aan het denken gezet. Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat nitro de motor koelt. Ik ga binnenkort een goede temperatuurmeter kopen en metingen doen. Als ik resultaten heb zal ik het laten weten. Meten is weten geldt nog steeds en dan is er ook data waarmee een gevoel / uitspraak onderbouwd kan worden.

Ik hoop dat je binnenkort weer kunt vliegen met een nieuwe OS !

Grt,

Arnoud.
 
Nou jongens.

Het is een mooie discussie geworden.
Het is mij alleen nog niet duidelijk na alle mailtjes en meningen.
Waarom gebruiken jullie nou 0% of 5% nitro in de OS motor.
Ik snap ook het voordeel van 0% en 5% nitro niet.
Mijn ervaring is dat bij 15% en 20% het probleemloos is.

Dus waarom gebruiken jullie nou geen nitro of zo weinig???????

Leg nou dat eens uit, graag in een paar korte zinnen.

Henk.
 
Mooi dat je weer bijschuift Henk! :)

Redenen.
1) prijs
2) agressiviteit van de stof (milieu) voor folie. Tast lijmverbindingen aan. Giftig voor de mens. Autobenzine (benzeen is dat in extreme mate ook)
3) sterk corrosief voor motor, met 5% al kans op roest. Aerosave zou moeten beschermen. Maar ik zie dat ik toch afterrun moet blijven gebruiken.
4) Ervaringen van andere door de wol geverfde vliegers, ofwel geen runderen, kaffers of notoire zultkoppen, en voorlal zonder geheugen en ervaringsverlies. En dan luister je zeer aandachtig. Dan besproken met m'n brandstof leverancier, ook geen domme jongen, ook met bakken ervaring, hele goeie vlieger. Motorkenner.
Velen vliegen 0% t/m 5% nitro probleemloos 2-Takt. Jaaaren... feilloos. Motoren gaan niet stuk, echt niet. OS 46 AX II gaat stuk!
5) 10 jaar OS 46 AX v1 nu tot op het bot versleten, ook de kruktap heeft wat meer tolerantie gekregen. Zal met een zuigersetje vast wel weer even mee kunnen.
Maar die setjes komen veel te duur. Voor 2/3 heb je een nieuwe motor in doos uit de USA via particulier. Dat gaat wellicht ook ooit gebeuren. Eerste serie opsnorren. Een gerestaureerde FX gaat eerst op de bok. Daar heb ik een stunt mee laten uithalen. Kijken of dat werkt.

Corrosieprobleem... komt door de recycling van verbrandingsemissie via de uitlaat overdruk, naar de tank en weer terug de motor in, daarna stilstand.
Heb dat hier met een aantal jongens al eens besproken. Vlieg nimmer een tank volledig leeg, gaat de brandstof weer terug in de buffervoorraad startkist.
Met een Perry-Pump zou ik dat op kunnen lossen. Wellicht zuigt de motor ook goed zonder overdruk. Met een tuned pipe levert de motor ook meer vermogen. En dat verkort de levensduur. Maar zowat 9 jaar met tuned pipe, en dan pas versleten... prima. Meer dan prima!

De binnenzijde van de Hatori oxideert, je ziet de zuurinwerking in het aluminium. De headerpipe blijft brandschoon, prachtig glanzend binnenin, deze wordt heet en vet genoeg. Daar waar het gas resoneert en condenseerd in het eerste deel van de uitlaat, dus voor de 3-kamerdempers, zie je de corrosie ontstaan. Mijn eerste Hatori is bij de inlaatbuis, daar waar het siliconen verbindings stuk overheen schuift, volledig grijs geëtst, na 6 a 7 jaar gebruik.
De nu ingezette pijp is een relatief jonge. Heeft dus ook al sporen van corrosie.

Hitte. Oververhitting. Dat waarneem je direct bij demontage. We hebben hier niet met benzine verbrandingsmotoren te maken, deze draaien stukken heter. Die van methanol ligt de verbrandingstemperatuur stukken lager. Dat is het bijkomende slimme toeval waardoor we deze modelmotoren kunnen draaien. Veel lagere thermische belasting. Daarom wordt er in Indy Cars methanol gestookt (even los met welke aditieven), en er zullen nog wel meer redenen zijn. Met benzine zou het nog heter draaien op de warme/hete oval-banen in de USA. Mogelijk speel zelfs het gewicht van de brandstoffen nog mee. Dat alles isvast allemaal wel te lezen op Wiki.

Geen spoor van overbelasting door hitte. Motor van binnen brandschoon. Met CoolPower of Klotz altijd koolaanslag. Met Aerosave alleen een randje zwarting op de plug. Dat betekend een uiterst gustige goed gedoseerde verbranding. 12,5 liter erdoor.

Hitte? De poort die in theorie het beste buitenaf, via de mantel gekoeld is in de open lucht, zit direct achter de carburateur. Als de motor te heet zou zijn geweest, had het de achterste veer moeten zijn, die slap zou zijn worden. Echter, die zit goed opgeloten. De motor haalt die temperaturen niet om de veerelasticiteit van een kwaliteitsveer aan te tasten.

Probleem is, dat die veer langs een spoelpoort loopt te razen. Een opening in de cilinderbus. Die veer wordt daarmee in theorie zeer goed gekoeld, de zuigerpen extra gesmeerd en gekoeld. Doch wel een plek waar brandstof onder hoge druk, ultrasoon klappen staat uit te delen. Nitro heeft daar nog geen effect op. (Daar wordt alleen nog staal geoxideerd) Vergeet niet, bij +10.000 rpm, hell breaks loose. Echt geen kattenpis. in het carter caviteert de brandstof tot gasmengsel ov vervolgens onder hoge druk verneveld de verbrandingskamer in gejast te worden! Ik denk dat dat veertje daar niet tegen kan. Dat geram.

Als je al ziet wat professioneel ultrasoon + chemie bij 100 graad en een te lang bad, kan uit richten op metaal... krijg je zeker een veertje stuk? Minimaal los geramd. Oplissing, een betere circlip

Als die veer niet uit het juiste staal is gemaakt, een Chinese producent het niet zo nauw neemt, niet levert op DIN specificatie van wat de klant vraagt, gaat het mis. (want ach, het is toch maar een modelmotortje). In mijn arbeidsverleden ben ik dergelijke beslissingen wel eens tegen gekomen. Liep de productie van de aangeleverde klant volledig in het honderd. In China wordt je bedonderd als je niet oplet. Staat er opeens een volledige BMW-cloon op straat, of een Landrover.
Zelfs die bedrijven kunnen hun recht nite krijgen in dat land.

Saito's? Zit ik met de diameter van de prop en moet ik mijn hyper-nifty motormount nieuw opbouwen. De Calmato is bedoeld als daily driver Dus die Saito 56 0f 62 of 82 of... komt in een Fred Reese Cloud Dancer 40 te zitten. Met Hatori en afgehangen in silent-blocks. Om hem stiller dan elektro te krijgen. Plannen zat.


Duidelijk gevalletje van te weinig nitro, motor te heet en dan gebeurt zoiets. Nieuwe kopen? kopje koffie?:rolleyes:
Inderdaad! Nee dus, kwaliteits-probleem bij OS!

Garantie ga ik onderzoeken. Kijken hoe dat balletje gaat rollen (RC-Toy.de)

Arnoud... wat OS mooi beschrijft...

3. Fuel Nitromethane Content
What's the nitro percentage in your fuel? High-nitro fuels produce more power than low-nitro fuels, but also produce more heat.

Guideline 3: The higher the nitro content, the colder the plug.

Nitro koelt niet. Pertinent niet! Bijkans heb je de motor nog eerder stuk bij 20% nitro, zelfs met de correcte plug.
 
Laatst bewerkt:
Voor anderen kan ik niet spreken maar wel voor mij zelf.
Nitromethaan (nitro) is duur.
Het "extra" vermogen dat je met nitro kan bewerkstellen heb ik niet nodig.
Het brandstofgebruik wordt groter als je nitro gaat gebruiken. Dat extra vermogen moet ergens vandaan komen.
Bij de verbranding van nitro ontstaan vervelende zuren welke je motor, vooral de lagers, kunnen vernielen.
Dat ik dan toch maximaal 5% gebruik is alleen om de motor wat stabieler stationair te kunnen laten draaien en de afstelling wordt er iets minder kritisch door. Bij koud weer gaat starten ook iets makkelijker.

Dat nitro noodzakelijk is voor een motor is naar mijn mening onzin. Natuurlijk zullen sommige fabrikanten hun motoren zo construeren dat ze een grote hoeveelheid nitro kunnen verwerken. YS is zo'n merk maar mijn 15cc YS draait prima op maximaal 5% nitro. Het enige nadeel is dat de motor dan echt niet aan het opgegeven vermogen zal komen. Dat neem ik voor lief. Er is wel één "probleem" met die motoren. De juiste afstelling vinden is erg lastig en zeer kritisch door het brandstofinjectie systeem wat ze gebruiken. Als je dat goed hebt is de motor goed te starten, pakt prima op en loopt betrouwbaar.

Al meer dan 30 jaar heb ik OS motoren. Daar heb ik geen problemen mee. Oké wel één keer met een 3,5cc waarvan de nicasil coating van de cilinder los liet. Dat is uitstekend afgehandeld door de betreffende winkel. Naar mijn menig kan je OS dat niet verwijten want nicasil is problematisch in heel veel toepassingen. Kijk maar eens op de bromfiets en motorfora maar ook bij auto's. Het aanbrengen van deze laag is zeer kritisch en de kleinste onregelmatigheid, het kleinste vuiltje of wat dan ook en de laag kan loslaten met alle gevolgen van dien.
Naast de OS motoren heb ik enkele Webra motoren, een aantal Saito, een YS, Enya, Laser, SC en nog een paar die me niet direct te binnen schieten. Ook met deze ondervind ik geen noemenswaardige problemen en allemaal draaien ze op brandstof met maximaal 5% nitro.

P.S. Nitro is niet erg giftig hoewel dit heel vaak wordt gedacht. Methanol, het hoofdbestanddeel van de gloeiplug motor brandstof is vele, zeer vele malen giftiger! Als je daar 30ml van binnen krijgt kan het al dodelijk zijn. En pas ook op met methanol op je huid. Het wordt door je huid heen in je bloed opgenomen. Zoek de productspecificaties er maar op na.
 
Laatst bewerkt:
waarvan de nicasil coating van de cilinder los liet. Dat is uitstekend afgehandeld door de betreffende winkel. Naar mijn menig kan je OS dat niet verwijten want nicasil is problematisch in heel veel toepassingen

Ho, ho, ho..... daar schiet je afschuwelijk uit de bocht, Ernst....

Nicasil is een Nikkel-siliciumcarbide coating, en dat is HÉÉÉÉL iets anders dan de galvanische laag Nikkel die OS aanbrengt.
Nicasil is een extreem goede cylindercoating, waarvan ik me niet kan heugen daarvan over structurele problemen gehoord te hebben. Natuurlijk kan alles kapot, en zal er heus ook wel eens ooit ergens een Nicasil gecoate cylinder kapot gegaan zijn, maar mijn laatste Alfa 33 zestienklepper had na bijna 3 ton nog steeds het visgraatpatroon in de voeringen staan, en ook mijn nu 29 jaar oude Ducati doet na een onbekend aantal kilometers (toen ik hem kocht was hij 7 jaar oud en deed de kilometerteller het niet) nog steeds zijn eerste voeringen, zijn ze nog steeds op maat en in goede conditie.

Ik ken geen modelmotorfabrikant buiten OS, en zeer zeker geen "1:1" motorfabrikant, die galvanisch aangebracht nikkel gebruikt voor cylindervoeringen.

Groet, Bert
 
Nou bedankt Heer Busking.

Ik dacht ik schuif weer aan heb al zoveel teweeg gebracht over dit onderwerp.

Zelf heb ik een hele andere ervaring.
Ik zie het uit een standpunt van een gebruiker,veel van jullie hebben meer technische kennis dat ik.
Ik zal even punt voor punt behandelen.
1 prijs.
Daar let ik niet zo op om dat ik vind dat een hobby nu eenmaal geld kost.
2 agressiviteit .
Ik vlieg altijd met gespoten in 2 k lak kisten en de uitlaat zit altijd onder de kist en daar door wordt de kist eigelijk niet vet door brandstof (heel weinig)
3 roest.
Komt bij mij ook niet voor ik gebruik altijd 20% olie klotz of aerosave.
toerental van mijn tweetakt motoren os140RX of os 160 ring liggen tussen de 7000 en 8000 toeren.
En ik heb denk ik al ongeveer in deze motoren 100 liter per stuk gedraaid.
Na ieder seizoen kijk ik nog lager of krukas nog geen roest gezien.

4 verdere ervaring.
Ik heb natuurlijk ook wel met minder nitro geëxperimenteerd.
En mijn conclusie was.
Dat de motor moeilijker afstelbaar was.
Onregelmatiger drosselde.
En een hoger verbruik had.
De motor werd ook heter.
En ook niet de prop kon draaien die ik nodig had.(minder vermogen)

Ik verzin echt geen verhaaltje want ik vlieg en oefen F3A al van af 1990 Arnout kan dit bevestigen want hij heeft mij leren vliegen.
In 2000 was ik kampioen F3A B.

Dus zo als jullie nu zien staat mijn ervaring haaks op die van jullie.


Misschien dat nu een van jullie uit kan leggen hoe dit kan.

Henk.
 
Nitro koelt niet. Pertinent niet! Bijkans heb je de motor nog eerder stuk bij 20% nitro, zelfs met de correcte plug.

Klopt....
Het "koelende effect" van Nitro is het gevolg van het mogelijk maken van zéér vette mengsels zonder dat de motor gaat viertakten (ontstekingen gaat overslaan), en nitro verlaagt de totale energie inhoud per liter brandstof. Er gaat dus méér methanol per tijdseenheid door de motor, waarvan een behoorlijk deel (tegen de 20%) onverbrand de uitlaat in gaat. DAT koelt de motor. Je moet dus bewust je motor onder het topvermogen houden d.m.v. een vettere afstelling, anders schiet je er niks mee op: Gebruik je een zéér koude plug of vonkontsteking, dan verdwijnt die overmaat brandstof, en loopt je motor weer bloedheet, ben je terug bij af....

Groet, Bert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top