Haperende OS46 AX II

  • Topicstarter Topicstarter alb1946
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Helaas voor jouw Henk maar ik ben het helemaal met Bert en Student eens! Het verhaaltje dat nitro zorgt voor een koelere motorloop is niet uit te roeien maar het is en blijft een verhaaltje. Als de motor al koeler loopt komt het zoals Bert en Student al hebben uitgelegd doordat er (veel) meer brandstof door de motor gaat. En oke, dat kan dan dankzij de nitro.
Helaas is er een serie motoren door OS gemaakt waarvan de cilinder coating niet bepaald voldeed aan de kwaliteit die we van OS gewent waren. Voor zover ik weet is dat opgelost en komt dit bij de nieuwe motoren niet meer voor.
 
Ik vraag mij af waarom OS is gestopt met de FXI series, ik heb er eentje op mijn Calmato al heel wat jaartjes. Echt een toppertje.
 
ik volg de beschrijving van een motor doorgaans ook wel. alleen kom je er eigenlijk altijd achter dat ze wat handvatten geven, maar voor de rest laten ze je gewoon zwemmen.
qua inloop kun je het nog volgen. maar bepalen wanneer je strakker af kunt stellen? geven ze geen vaste waarde voor..

blijft trouwens grappig hoe de toerentallen bij de ene persoon zich verhouden tot de toerentallen van een ander ;-)
ligt ook aan de uitlaat, tank etc natuurlijk.. of type prop tegenover een ander merk of type prop
maar ach.
de mijne voelt zich op deze manier lekker.. zal binnenkort wel weer even kritisch moeten kijken vanwege de nieuwe brandstof, maar dat wijst zichzelf verder wel
 
Henk, als ik jou verhaal zou volgen, ik lees keurig met je mee, loop ik tegen een aantal zaakjes aan.
En ik heb de manual in alle talen gelezen, behalve Japans. :) Daar 'licht' het niet aan.

Punt is... de 12" prop gaat net iets te overmaats worden. Met nog eens 20% nitro ga je veel meer brandstof er door heen jagen. Lopen de kosten onaangenaam op. Door de nitro, en de extra brandstof die je stookt. Het verhaal haaks op de goede ervaringen met de AX eerste serie staan.
Maar dan ook helemaal.

Heb in 10 jaar ook zowat 50 kannen 5 liter verstookt. Toen was de OS 46 AX eerste serie helemaal op. De liner liet los. Nog mooi na al die horrorstories her en der verscholen te lezen..

Pensioen, na 10 jaar bedrijfszeker draaien...

DSC_1802-LR.jpg


Met wonderolie wil de motor best weer draaien... totdat het echt een rammelende bos sleutels wordt. Of er voor +70,- euro een nieuw setje in zet. Dat doe ik dus niet. Want voor minder tref je een nieuwe particulier... of gebruikt. Bij voorkeur een eerste serie... anders een ASP met OS carb.
Zijn er jongens op de club die al 20 jaar vliegen op wonderolie, 0% nitro, OS SF series... zijn het eigenlijk alleen de lagers die een keer heen gaan... ABC-tjes... ander verhaal.

Met die 50 kannen was een percentage Klotz gestookt. Zowat de eerste 2,5 jaar. Altijd tussen de 0 en 5% nitro gestookt. De Klotz bood echter geen bescherming tegen de corrosieve reacties die Butus goed beschrijft. Lagers vervangen, en dan maar door wezen stoken met CoolPower. Nimmer meer gezeur en schone verbrandingen. Geen sla-saus uit de piep.... heb ik nu wel met de Aer-O-Shave... groene smurrie. Spoel ik de uitlaat na iedere vliegdag met heet water door. Komt er behoorlijk wat meuk uit.
Eerste jaar met powerbox demper, na brevet de Hatori er op. Ik heb er 3 liggen, waarvan er 1, 2x plat is geweest... en die is wel echt op.

Al die jaren liep de OS eerste serie AX buitengewoon stabiel, en zeer krachtig, bijna geen omkijken naar. Afstelling altijd goed. (en dat is geen geleuter). Dat is iets wat niet is uit te wissen.
Bij de tweede serie bemerk ik veel onstabiliteit. Ik onderhoud mijn zaakjes zeer goed. Het hele model t/m de servo's, het gaat met regelmaat onder de loep en uit elkaar. Om zo gemieter uit te sluiten. Er alleen nog stuurfouten overblijven. (Alles verslijt een keer, op is op).
De AX-2 verbruik ook meer brandstof. Dat kan de Aerosave zijn, die daar om vraagt, iets rijker moet draaien.


De ene is de andere niet...

DSC_1792-LR.jpg


2x nieuwe AXjes... de carb rechts is van m'n oude sjompie... (Aan de voorraad zal het niet liggen...)


DSC_1787-LR.jpg



DSC_1791-LR.jpg


Motorisch is er dus een zekere gewenning ontstaan betreffende de motorische betrouwbaarheid. De setups zijn onveranderlijk gebleven.
De nieuwe OS motor is niet geheel herzien. Huis en carb zijn aangepast. Je zou zeggen minimale aanpassingen.
De powerboxdempers zijn ook tweede serie. Verbeterd ten opzichte van de eerste uitvoering. OS probeert de motoren ook stiller te krijgen. Grotere prop, lagere toeren is er een van. Wellicht krijg je bij verhoogd nitro ook een beter koppel bij lagere toeren. Vandaar dat het genoemd wordt in de manual. Ook de drie genoemde pluggen, waarbij de A3 niet meer genoemd is. Extre... met een Hatori is de motor de helft stiller... beter dan enig Powerboxje...


Powerboxspring...

DSC_1814-LR.jpg


Brandstof en carburatie moeten in overeenstemming zijn. Plug. Eerste serie AX werd de A3 plug in het boekje genoemd en uitgeleverd. Herstel: AX2 is met OS 6 uitgeleverd. Maar waarom? Draait nu op A3... maar het maakt geen verschil in verstoring van de loop.

Ik ga mijn eerder genoemde testjes draaien als ik tijd heb. Ik tzt zal mijn leverancier vragen 1 litertje stook aan te lengen. Maar dan wil ik eerst weten wat de carbwisseling doet, plug omwissing. Gewoon om te testen. Meeste heil zie ik in een vonkendoosje. Nitro vrij, mooiere verbranding... wel weer meer nog massa in mijn vliegende baksteen...

Aanstaand probleem gaat de verkrijgbaarheid van Nitro worden. Nu niet, straks wel. In de USA is al een fabriek gesloten wegens terreur dreiging. Helaas de realiteit. Maar sluitingen gaan volgen... fijne tijden...

FXi? Is inwendig gelijk aan de FX... ook fijne motoren.

Een FX met FX-heli-deksel en OS-65-LA-gaskraan... opdat het deksel niet hoeft te breken.
Bij een... stuurfout... of afgebroken antenne... de reden waarom ik op 2.4Ghz ben overgestapt.


DSCN5130-LR.jpg


@Student... welke plug, plug jij?

Pluggenkunde... No.6 formerly known as A3 :)

glow-plug-chart.png

Nog meer pluggenkunde...
http://www.osengines.com/glowplugs[/QUOTE]

The "right" glow plug for your engine is the one that gives you the best performance. And you can choose the right plug for any situation, just by following the guidelines below.

1. Engine Type
Guideline 1: Know what type of engine you have. Is it a standard - or a turbo?

Standard engines (engines with a 1-piece head) are most common. Standard plugs are easily available, inexpensive and fit almost all standard engines. Standard plugs are installed with a washer, which creates a compression seal with the head.

Many new O.S. engines are turbo engines, which feature a special 2-piece turbo head. The biggest benefit of turbo plugs is superior performance. Unlike standard plugs, turbo plugs (identified by a "P" in the description) feature a tapered "seat" that matches perfectly with the head. That creates a superior compression seal and with it, maximum efficiency and power. Turbo plugs are the choice for racers who want - and need - top performance.

A word of caution: you should never install a turbo plug in a standard engine or vice versa. Doing so risks doing serious (and expensive!) damage.


2. Displacement
Size matters to glow plugs. What size is your engine? A .12? .15? .21? Big engines have more mass and retain heat better. Smaller, lighter engines don't, and need the help a hotter plug can offer.

Guideline 2: The smaller the engine, the hotter the plug.


3. Fuel Nitromethane Content
What's the nitro percentage in your fuel? High-nitro fuels produce more power than low-nitro fuels, but also produce more heat.

Guideline 3: The higher the nitro content, the colder the plug.


4. Temperature
Smart modelers tend to keep a variety of glow plugs on hand. The reason? Because the "right" plug for your engine can change with the temperature. To achieve top performance, your choice of plug needs to change, too.

Guideline 4: The hotter the day, the colder the plug.


5, 6 & 7. Other Considerations
Here are a few other things you should know.

Hot plugs promote better idling and acceleration. If your engine runs rough or accelerates sluggishly, a hotter plug will help.

Cold plugs produce more power and may improve performance if your engine runs hot. The downside is rougher idling and more difficulty in tuning.

Where you run also plays a part. If the track/course has a lot of twists and turns, a hot plug is fine. If the track/course has long straights where you'll reach maximum rpm, a colder plug is best.

Fuel-air mix not only affects how your engine performs; it can also have an impact on how long your plug lasts. If you run rich, it means that you're using more fuel than necessary for top performance. Modelers are often advised to run rich during engine break-in, because it helps cool the engine. However, running too rich can also cause an engine to "bog down" or quit entirely. In addition, it also means that the glow element is being exposed to more contaminants than necessary, which shortens plug life.

Running lean means that you're using less fuel. "Leaning down" an engine has a positive effect on performance. However, care is needed here, because over-leaning an engine can harm it, by raising operating temperatures, "burn up" a plug before its time.

Voor wat het waard is.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder opgemerkt heb volg ik altijd de beschrijving van een motor.
Want die heeft in mijn ogen altijd gelijk.

Dat vind ik heel knap dan... sommige fabrikanten (zoals Rossi) geven bijvoorbeeld maar één inloop-procedure op: die voor autootjes... inclusief "de eerste twee tankjes wielen van de grond" of daaromtrent. Met een vliegtuig gaat dat nog wel, maar bootjes en heli's..... Hoe moet je je aan een voorschrift houden wat er niet is?

De manuals van fabrikanten kloppen gewoon domweg niet altijd, maar één ding is zeker: ze dienen uitsluitend om onder garantie uit te kunnen komen: Je zult geen enkele motorfabrikant zien die zegt dat je onder de 18% olie mag gaan, en tegelijkertijd zie je geen enkele autootjesbrandstof met meer dan 14% olie.... Rara hoe kan dat?

Dat heet niet "De fabrikant heeft gelijk", dat heet "de fabrikant ontduikt garantie".

Maar dat is helemaal niet erg, want die motor, die loopt echt niet vast als je een procentje (of drie) minder olie gebruikt. En ook gaat dat ding niet kapot van een beetje Nitro te weinig.... (van teveel wel....).

Die dingen gaan kapot, omdat OS de laatste 15~25 jaar behoorlijke steken heeft laten vallen op het gebied van motorontwerp, en productiemethodes.
Daarvoor heb ik nét effe te veel OS motoren hun coating zien verliezen, een drijfstang naar buiten te gooien of een zuigerveer aan barrels zien stampen....
(Oh.... en ik ben beroepsmatig "manual lezer" :rolleyes: van specifiek verbrandingsmotoren in alle soorten en maten)

Groet, Bert
 
Hoi Bert.

Prima dat jij zo denk dat mag het is een vrije wereld.
Ik denk nu eenmaal anders .

Maar dat de motorfabrikant onder de garantie uit wil komen lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ze willen natuurlijk zoveel mogelijk verkopen.
En een zo goed mogelijke naam opbouwen.
En daar hoort ook een beschrijving bij en die volg ik altijd.

Maar jij denk daar nu eenmaal anders over en dat mag prima.

Zo beleeft iedereen deze hobby op zijn eigen manier.

Henk.
 
Henk heeft typisch een winkeliersdenkwijze. Het moet wel de schuld van de klant zijn want anders kan dit niet gebeuren.
Dus als ik met een OSje met afbladderend behang in zijn winkel kom : word ik als een kleine jongen afgepoeierd en naar huis gestuurt met het verhaal: RTFM. Natuurlijk wordt er veel gesloopt door onkunde, maar klanten die beter weten laten zich niet voor de gek houden.
 
Hoi Bert .

ik heb het even voor je opgezocht.

Stock Number: OSMG0548
Displacement: 0.455 cu in (7.45 cc)
Bore: 0.886 in (22 mm)
Stroke: 0.772 in (19.6 mm)
Practical rpm: 2,000-17,000
Output: 1.63 hp @ 16,000 rpm
Weight w/Muffler: 17.1 oz (486 g)
Engine: 13.3 oz (378 g)
Muffler: 3.8 oz (108 g)
Includes: 40K carburetor, needle valve extension cable, #6 glow plug & E-3071 muffler
Requires: 5-20% glow fuel
Recommended Props: 10.5x6, 11x6, 11x7, 11x8, 12x6 & 12x7

Product Manual

Henk.
 
Hoi Rene.

Vind het een beetje flauw dat je dit zegt.

Het is inderdaad zo dat ik inmiddels 20 jaar rc winkel ervaring heb.
Dus ik spreek uit ervaring.
En ik heb ook niet gezegd dat jullie niets weten.
Ik denk er alleen anders over.

En op dit forum kun je mooi ervaringen uit wisselen.
Of je er nou mee eens bent of niet.

Maar je moet niet persoonlijk worden dat hoort niet.

Henk.
 
Dat denk ik ook Henk, het is een vrije wereld, helaas is wat Bertus schrijft maar al te vaak waar.
Thans is het een sport om onder garanties weg te duiken... consumentisme... versus het inkomen van de managers. Of je nu een nieuwe auto aanschaft of een fonkelnieuwe Apple professioneel in te zetten machine... (als er een bedrijf de boel loopt op te lichten is het Apple) Ik heb al wat af moeten knokken voor m'n gelijk garanties. Brrrrr, haren staan al weer overeind!!!! Soms heb je geluk. Terzijde...

Toch is de veld praktijk veelal wat Bertus en Student omschrijven. Werken de lage smeer en nitro mixen goed... draaien de motoren in het algemeen goed. Behalve deze van mij dan...
En te rijk... dat is niet goed voor de AX... vreet het weer pluggen.. als je dat OS verhaal leest.

Ik kan je de OS 46 AX II warm te gaan aanbevelen testen. Voor 3 kannen 20% nitro heb je hem feitelijk in huis, en dat is niet duur als je de prijs vergelijkt met een Hacker A50 v16 elektromotor... of een mooie Plettenberg F5B motor. En een set accu's. Via de zaak heb je inkoopsprijs. Scheelt een slok op een borrel.
In theorie een goede daily flyer motor. Soms heel wat minder. Prijs af fabriek China? 15,- euro. Meer kan het niet zijn, duurder dan de stuksprijs van een goed stuk drukwerk, zeker niet.

5% nitro moet volstaan, anders moeten ze de nitro tolerantie versmallen.
Het hoge toerental is een maximum, nan moet je met een 10" gaan draaien of minder spoed.
Dat doet geen hond, wegens de takke herrie. Ook de pk/koppel afgifte is een labsituatie.
Met elektro is het goed te meten, met brandstof...iets lastiger. Maar wel uit te komen.

Heb er met Dennis van Hobby In ook over gesproken. Ook over zijn ervaringen met deze brandstof verhoudingen...

Kwaliteit OS is zeer aan de orde geweest op RC-Universe e.a.
ASP? Die worden nu opeens ook een stuk duurder. Hoe zou het komen. ;-)
 
Laatst bewerkt:
Beste Henk, jij spreekt uit 20 jaar winkel ervaring, en ik uit 30 jaar veld ervaring met vele bezoeken aan de andere kant van de toonbank.
Sorry dat ik op de man speelde, dat was niet de bedoeling.

Maargoed, waar gaat dit draadje over ? Een motortje wat prima loopt maar een hik geeft als hij plots volgas geeft.
Ga je dan de gebruiksaanwijzing erbij halen ? Nee, want de oplossing vind je daar niet zoals al eerder gezegd. Dus wordt hier de vraag gesteld.
De oplossing ? ik zou het niet weten, dan moet ik erbij zijn om de motor te horen, ruiken en voelen. Dat gaat een beetje moeilijk op dit forum.

mvg. Rene
 
Maar dat de motorfabrikant onder de garantie uit wil komen lijkt mij onwaarschijnlijk.

Niet alleen motorfabrikanten hoor....

Koop een set motorkoffers, en je garantie vervalt ook boven de 130 km/u.
Een waterdicht horloge tot 50 meter, mag je in een emmer water leggen, maar is ook niet gegarandeerd als je er mee gaat zwemmen.
Een Ducatie supersport is een fiets die gemaakt was om er hard mee te rijden, maar de versnellingsbak, en eigenlijk de hele aandrijflijn, was expliciet niet onder garantie bij circuitgebuik....
De RcExl ontsteking is gewoon een ontsteking zoals ieder andere, maar mag absoluut niet gebruikt worden voor mandragende voertuigen. En zo zijn er legio voorbeelden.

Het is nog niet eens zozeer kwade wil, maar wel een clausule om een garantieclaim af te KUNNEN wijzen, en vrijwel iedere fabrikant van het een of ander, maakt niet uit wat, heeft wel ergens iets dergelijks in de papieren staan....

En als je dan toch zo "manual-minded" bent:
Requires: 5-20% glow fuel
, dan KAN je eigen advies niet kloppen, want dan MOET hij het op 5% Nitro óók goed doen...

Waarbij dus, aangezien het ding het klaarblijkelijk NIET goed doet, jouw stelling, sorry dat ik het zeg, volkomen flauwekul is.

En daarom begon ik mijn eerste post in dit draadje met "wat een onzin".
En ik denk dat ik dat met een machinisten-opleiding, 25 jaar ervaring in storingzoeken in verbrandingsmotoren, 36 jaar ervaring met gloeiplugmotoren (en er dan soms nóg niet uit komen), gerust mag zeggen dat "de manual heeft altijd gelijk" nogal onzin is.... de manuals waar ik mee werk zijn 150 tot 200 kantjes A-4, en zelfs die zijn niet volledig.
Moet ik dan geloven dat 2 A-4tjs alles oplossen?

Aanstaand probleem gaat de verkrijgbaarheid van Nitro worden. Nu niet, straks wel. In de USA is al een fabriek gesloten wegens terreur dreiging. Helaas de realiteit. Maar sluitingen gaan volgen... fijne tijden...

Niet bij mijn weten.... Angus, de fabrikant van Nitro in de US, levert uitsluitend nog Nitromethaan aangelengd met methanol. Als zodanig leveren ze dus niet meer aan dragstrips, maar wel gewoon aan brandstofmengers. Hier in NL heb ik begrepen dat dat hetzelfde gaat zijn, omdat de EU de pure Nitro gaat verbieden. Alleen nog 55% met 45% Methanol, maar dat is voor Remke als het goed is geen probleem, hij moet alleen wat vaker zijn zakjapanner er bij pakken.... (en zijn schuurtje wordt iets veiliger :D).

Groet, Bert
 
ik draai in de 46 ax2 een os8 plug

trouwens, over mijn afbladderende bus..
ik had de motor bij dennis vandaan, en hij wilde hem best indienen. alleen moet hij bij os duitsland indienen, zijn ervaring was dat zij standaard een mail retour sturen waarin een paar woorden standaard voorkwamen: gebruikersfout, handleiding, garantie vervallen. maar dan in het duits natuurlijk;-)

ik heb een mooi briefje gemaakt waarin ik heel netjes het verhaal heb beschreven.
motor uit elkaar, maar wel compleet opgestuurt naar os amerika.
lagers waren verroest, maar dat was probleem 2. ik wilde ze ook gewoon echt laten zien wat er aan de hand was.
heb ze ook niet perse om garantie gevraagd , maar ook wat ik kon doen om het in de toekomst te voorkomen.
en wat zij er eventueel mee konden doen.

totale schade was een zuiger, bus, drijfstang, en lagers. kortweg, nieuwe motor.
kreeg toen een mail terug, waarin ze aangaven dat het een gebruikersfout was. tot zover niets spannends.
maar de reparatienota was wel bijzonder. 65 dollar, kreeg ik hem volledig gerepareerd terug..
in mijn ogen leggen ze de verantwoording dan toch voor een groot deel bij hunzelf neer..
beter dan de standaard reactie uit duitsland.
 
Toch best een hoop geld, je moet hem immers ook opsturen.
En ik ben ook benieuwd wat hun beweren dat je fout hebt gedaan.
 
geen verdere reactie. alleen dat het een gebruikersfout is.

en idd, ik heb hem die kant op moeten sturen. maar aan de andere kant, die 65 dollar was incl terugsturen.
en zo duur was dat versturen ook weer niet..

de duitse afdeling doet er gewoon niets mee. heb ik begrepen.
in dat opzicht was ik iig blij verrast
 
Beste Student.

Ik denk dat het anders ligt 65 dollar is ongeveer de inkoopsprijs voor deze onderdelen voor hun,
Dus uit coulance doen ze dit voor je.
Het is wel fijn dat ze dit voor je doen.

Maar dat jij hier uit concludeert dat de schuld ook bij hun ligt zie ik niet zo.

Zo als je ook zelf schrijft hebben zij onderzocht dat het een gebruikers fout is.

Ben wel benieuwd wat je nu gaat doen als je de motor terug hebt.

Henk.
 
De vraag is alleen wat dat onderzoek inhoud. Ik vermoed (naar mijn idee 99% zeker) dat hun onderzoek inhoud dat ze er naar gekeken hebben en hun conclusie getrokken hebben zonder ook maar enig verder onderzoek.

Wat betreft de nitro. Ik gebruik al jaren geen nitro meer. 15 % Aerosave voldoet prima. Tot ruim een jaar terug 17.5 % Klotz maar dat gaf in sommige gevallen roest. Ik gebruik het in 2 en 4 takt motoren. Wel vooral oudere O.S. motoren.

Ik ben erg benieuwd naar de oorzaak van het slecht lopen.

Jan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top