Links-rechts, omhoog-omlaag.

WillydeWoofer

Forum veteraan
Ik vlieg in mode twee.

De linker stick naar links en het vliegtuig gaat middels het staartroer naar links.
,, ,, ,, ,, rechts ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, rechts.
,, ,, ,, omhoog ,, ,, ,, harder.
,, ,, ,, omlaag ,, ,, ,, zachter.
Tot zover kan ik het volgen.

De rechter stick naar links en het toestel gaat d.m.v de aelerons naar links.
,, ,, ,, ,, rechts ,, ,, ,, ,, ,, ,, rechts.
Dat is ook vrij logisch.

MAAR NU;
De rechter stick omhoog maar het toestel gaat niet omhoog, maar omlaag!?
,, ,, ,, omlaag ,, ,, ,, ,, ,, omlaag, ,, omhoog!?

Kan iemand de (on)logica hiervan uitleggen?
 
Kijk vanuit de cockpit. Je zit in die stoel en je wilt de neus van het vliegtuig omhoog "trekken. Daarom trek je dus aan de knuppel om de neus van het vliegtuig naar boven te trekken. Als je de neus naar voren wilt duwen duw je dus de knuppel van je af.
Heb je ooit wel eens in een graafmachine gezeten? Dan is de handel naar je toe trekken ook de arm optillen, de bak naar je toe halen of de hijskabel opwinden. Toen ik voor het eerst in een Atlas 1202 zat moest mij uitgelegd worden welke handel welke functie was. Maar dat de arm naar je toe halen ook de knuppel naar je toe halen was voelde je eigenlijk automatisch aan. Erg makkelijk was het niet om die machine goed te bedienen. Wat een echte machinist in een kwartier zou hebben gedaan kostte mij bijna een uur. Maar die berg houtsnippers is netjes verplaatst. ;)
Het zijn dus een soort van natuurlijke bewegingen, als je de knuppel anders laat sturen voelt dat zelfs verkeerd aan.
 
Als je de hoogteroer stick van je af duwt, op de zender omhoog dus, ga je normaal gesproken omlaag en trek je die stick naar je toe (op de zender omlaag) ga je omhoog.
Dat is de normale gang van zaken, ook in de 1:1 luchtvaart.
Je kunt natuurlijk jezelf aanwennen dat het andersom werkt, dat kan net zo goed, maar dan ben je waarschijnlijk de enige die zo vliegt.
Logica hierin? ik denk een gevoelskwestie, voor mijn gevoel moet ik om omhoog te gaan de stick/yoke naar me toe trekken en om de neus omlaag te krijgen van me af duwen, maar dat gevoel kan best het resultaat zijn van het zo geleerd hebben.

Misschien omdat als ik omhoog wil mijn lichaam achterover wil laten gaan en omlaag mijn lichaam voorover, en zo de stick meeneem, maar dat is ver gezocht.

Grtz,
Jan
 
Die reactie heb ik ook wel eens gehad bij een leerling. Maar dat geeft allemaal niets, nu denk je er nog te veel bij na. :rolleyes:
Hopelijk kon je leraar op tijd ingrijpen en is je model niet gecrasht. Na enkele lessen zal je er niet meer bij nadenken en automatisch gaan trekken om omhoog te gaan.
Gewoon volhouden en veel plezier beleven aan deze mooie hobby!
 
Misschien is daar een simulator erg goed voor, dan leer je die "automatische" reacties.
Ik vind het verder niet veel op "echt" lijken, maar je krijgt wel stickgevoel.

Succes,
Jan
 
Ik ben inderdaad bezig om de sim weer aan te sluiten, maar computers begrijpen mij niet zo goed :D.

Ondanks allerlei strubbelingen, het vraagt wel doorzettingsvermogen, vind ik het nog steeds leuk. Ik heb zelfs dadelijk weer les :rolleyes:.
 
Willy,

Nog los van jouw vraag tot nu toe en de antwoorden daarop heb ik nog een aanvulling.
Als een instructeur roept "naar boven" dan bedoelt hij het model. Datzelfde zie je ook terug bij "naar links". Dan moet het model naar links. Als je naar je toe vliegt moet jij dan links sturen maar gaat het model naar rechts. In een tussenfase vermijdt ik links en rechts en spreek ik landschaps termen af. Bij ons op het veld bv. naar de boerderij, meer naar het spoor.

groet,

Erik
 
Willy,

Nog los van jouw vraag tot nu toe en de antwoorden daarop heb ik nog een aanvulling.
Als een instructeur roept "naar boven" dan bedoelt hij het model. Datzelfde zie je ook terug bij "naar links". Dan moet het model naar links. Als je naar je toe vliegt moet jij dan links sturen maar gaat het model naar rechts. In een tussenfase vermijdt ik links en rechts en spreek ik landschaps termen af. Bij ons op het veld bv. naar de boerderij, meer naar het spoor.

groet,

Erik
Ik begrijp dat het om het toestel gaat. Ik was gewoon even de kluts kwijt: je bent aan het landen en dan moet je omhoog. Misschien stap ik wel over op kantklossen :D.
 
Nooit opgeven!!!!!!!!
Kantklossen haalt het bij lange na niet wat deze schitterende hobby ons geeft.
Blijven oefenen en dan komt het helemaal goed.
Vr Gr Erwin
 
Nooit opgeven!!!!!!!!
Kantklossen haalt het bij lange na niet wat deze schitterende hobby ons geeft.
Blijven oefenen en dan komt het helemaal goed.
Vr Gr Erwin

Dank je Erwin.
Ik versta de kunst om na elk fiasco, de volgende dag weer met frisse moed te beginnen.
Als je al wat ouder bent, duurt het gewoon wat langer. Voor de jaarwisseling wil ik zelfstandig kunnen vliegen en dat gaat nog lukken ook. "one day I fly away" :rolleyes:
gr.
Wil
 
Willy,

Nog los van jouw vraag tot nu toe en de antwoorden daarop heb ik nog een aanvulling.
Als een instructeur roept "naar boven" dan bedoelt hij het model. Datzelfde zie je ook terug bij "naar links". Dan moet het model naar links. Als je naar je toe vliegt moet jij dan links sturen maar gaat het model naar rechts. In een tussenfase vermijdt ik links en rechts en spreek ik landschaps termen af. Bij ons op het veld bv. naar de boerderij, meer naar het spoor.

groet,

Erik


Een trucje die ik gebruik om te kijken of een leerling goed het richtingsgevoel beheerst is hem enkele flyby's te laten maken en op geregelde tijdstippen te zeggen "vlieg hem nu naar ons toe" of "vlieg hem nu van ons weg". Zowel als hij naar nose in vliegt of tail in vliegt. Als ze dit zonder aarzelen doen zijn ze klaar om binnen te praten voor een landing en staan ze heel snel op hun eigen benen.
Ik vermijd zoveel mogelijk de termen links, rechts, omhoog en omlaag. Meer "naar ons toe", "van ons weg", "zakken" en "stijgen"

Natuurlijk misspreek ik me ook af en toe maar ik spreek altijd met de leerling af dat ik spreek over het toestel, nooit over de stick.
 
Een trucje die ik gebruik om te kijken of een leerling goed het richtingsgevoel beheerst is hem enkele flyby's te laten maken en op geregelde tijdstippen te zeggen "vlieg hem nu naar ons toe" of "vlieg hem nu van ons weg". Zowel als hij naar nose in vliegt of tail in vliegt. Als ze dit zonder aarzelen doen zijn ze klaar om binnen te praten voor een landing en staan ze heel snel op hun eigen benen.
Ik vermijd zoveel mogelijk de termen links, rechts, omhoog en omlaag. Meer "naar ons toe", "van ons weg", "zakken" en "stijgen"

Natuurlijk misspreek ik me ook af en toe maar ik spreek altijd met de leerling af dat ik spreek over het toestel, nooit over de stick.

Dat zijn goede tips voor een instructeur.

Er is een groot verschil tussen de vlieginstructeurs die mij tot nu toe wat geleerd hebben. Het zijn echter allemaal vrijwilligers die hun vrije tijd opofferen om anderen te leren vliegen. Daarom heb ik voor ieder van hen veel respect. Zelf leer ik anderen beroepsmatig op muziekinstrumenten te spelen en dat sinds 40 jaar. Zelfs als beginnend vlieger is het niet moeilijk aan te geven wat iedereen zou kunnen verbeteren aan zijn manier van lesgeven. Maar het blijven vrijwilligers die respect verdienen.

Sinds ik mij met deze hobby bezig houd, heb ik een hele hoop leuke mensen ontmoet. Misschien is dat wel 50% van de hobby!?

n.b. Ik leer nu rechthoeken vliegen en een doorstart te maken.
 
Sinds ik mij met deze hobby bezig houd, heb ik een hele hoop leuke mensen ontmoet. Misschien is dat wel 50% van de hobby!?

Zeker 50%. Ik vind het knutselen thuis leuk, het prutsen op het veld en het vliegen vind ik heerlijk, maar als ik maar alleen vlieg ben ik na een paar vluchten voldaan en ga ik weer naar huis. Zodra er mensen zijn wordt er meer gevlogen en blijf je langer hangen. Een zeker 'show'-element zit er ook aan vast. Die ene mooie landing of dat prachtige figuur, of dat moment waarop het bijna fout ging. Daar kan ik bij een ander (bijna) net zo veel van genieten als wanneer ik zelf de sticks in handen heb.
 
Er zit zeker logica in de stickbeweging, deze doet het toestel na. Knuppel rolt naar links, toestel rolt naar links. Knuppel rolt naar achteren, toestel rolt naar achteren. Daarom zit bij een echt vliegtuig het richtingsroer op de pedalen, en niet op een tweede knuppel.

Hugo
 
Er zit zeker logica in de stickbeweging, deze doet het toestel na. Knuppel rolt naar links, toestel rolt naar links. Knuppel rolt naar achteren, toestel rolt naar achteren. Daarom zit bij een echt vliegtuig het richtingsroer op de pedalen, en niet op een tweede knuppel.

Hugo
Het gaat dus om de stand/houding van het toestel? Dat klinkt logisch.
 
"hij die niet vraagt, zal nooit leren "

:D

"domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.."
 
Back
Top